Jakthundstråden

Sv: Jakthundstråden

Roligt med en egentråd för våra vackra vänner!
Jag bildbombar lite med mina Bayrare:idea:
Eller ja, jag tänkte det ialla fall men det funkar inte...:cry:
 
Sv: Jakthundstråden

Så typiskt det där och en stor anledning till varför vi har flera :D

Ja helt plötsligt kan jag faktiskt tänka mig en hund till i familjen... Fast vad... :angel: En wachtel till kanske eller kanske en Griffon nivernais om det skulle bli mer gris på marken, jag föll handlöst förälskad i rasen när jag träffade några individer i våras. Eller kanske en östsibirisk laika eller kanske en eh ja det finns många roliga raser... :angel:

Men nu ska det här odjuret bli frisk först, sen får vi se...:angel:
 
Sv: Jakthundstråden

Ett nytt försök att visa mina fantastiskt trevliga Bayerska viltspårhundar!

"Vänta på mig Brorsan, jag vill göra allt som du gör!!"

168606_484492073002_662953002_6082579_1382697_n.jpg


"Meeeeh, vänta då!"

167068_484493928002_662953002_6082604_6465913_n.jpg


Livsfarlig jakthund...

16355_207746358002_662953002_3116627_3979439_n.jpg


32410_387807838002_662953002_4063534_3383638_n.jpg


Sen undrar jag om ifall jag visar dem den här bilden, kommer de sluta slåss om benen som de gör nu då:D...?
28839_389776028002_662953002_4105986_6452224_n.jpg
 
Sv: Jakthundstråden

110104-1.jpg


Ganska fascinerande egentligen att tänka på att av dessa småttingar så kommer det nog att skjutas älg för de flesta redan i höst..

Det är otroligt hur fort de små liven växer upp ;)

phubjrn-099_125375679.jpg


För ungefär 10 månader sedan var valpen nere till höger i fotot så där liten, nu har han växt om sin pappa (sittande i bild) :eek:.

Vi har tre taxar hemma och jag har precis klarat den teoretiska biten av jägarexamen (På första försöket :banana:) så nu är det bara skjutdelen kvar... Blir till att öva i vår, och går allt enligt planen så hänger jag med hundarna, pappa och bror ut i skogen i höst ;)

Fina hundar alla har :love:
 
Sv: Jakthundstråden

kl

Det finns verkligen alldeles för mycket snygga jakthundar!
"Tyvärr" är jag ju inte det minsta intresserad av jakt, även om jag är fascinerad av deras sätt att jaga, så jag får snällt hålla mig borta ;)
 
Sv: Jakthundstråden

jag har nog bara haft oturen och träffat äckligt ouppfostrande, morrande, äckliga JRT. Inge illa menat men sånt sätter sig på näthinnan :angel:

Ok. Ja såna finns det gott om, tyvärr! Frågan är hur många av dessa individer som jagas med eller får annan fullgod stimulans... :crazy: Du får komma hit på studiebesök och träffa glada och trevliga JRT ;)
 
Sv: Jakthundstråden

kanske en Griffon nivernais om det skulle bli mer gris på marken, jag föll handlöst förälskad i rasen när jag träffade några individer i våras. Eller kanske en östsibirisk laika eller kanske en eh ja det finns många roliga raser... :angel:

Eller varför inte en sådan här :love:

Zeppo_fyra__grisar-2.jpg


Några av mina tidigare valpisar har gått till grisjagande nya hussar och de är både effektiva och duktiga som synes ovan :)
 
Sv: Jakthundstråden

Hm jag kopplar fortfarande dem till älg, och hur fungerar de när det är mycket älg på marken? Älgjakten är en aning helig på våra marker, kanske för att det är mängder med älgar och urusel tilldelning... Vildsvin kommer och går, de vandrar mellan lite olika åtlar och så är det en grannmark som försöker mata in dem... :crazy:

Fast de är fina hundar, det var en väldigt trevlig med på valpkursen i höstas, men ändå... Helst en ren vildsvinshund eller en som kan gå på dem mesta... :D
 
Sv: Jakthundstråden

Beror ju på hur man jagar in hunden. En del av de härifrån funkar väldigt bra både på älg och gris faktiskt, men skjuter man inga älgar utan endast grisar för hunden så lägger den ner att skälla älg efter nån säsong. Givetvis under förutsättning att det skjuts gris för den då såklart ;)

De flesta som jagar både gris och älg föredrar dock om hunden kan ställa båda vilten.
 
Sv: Jakthundstråden

Beror ju på hur man jagar in hunden. En del av de härifrån funkar väldigt bra både på älg och gris faktiskt, men skjuter man inga älgar utan endast grisar för hunden så lägger den ner att skälla älg efter nån säsong. Givetvis under förutsättning att det skjuts gris för den då såklart ;)

De flesta som jagar både gris och älg föredrar dock om hunden kan ställa båda vilten.

Jag tycker med att de gärna får ställa både älg och vildsvin, många gånger blir ju jakten så mycket trevligare då. Men tyvärr har jag träffat en hel del hundar som tenderar att bli lite för "tama", de håller inte riktigt måttet, på något utav viltena. Om detta beror på förare/jaktsättet/avskjutningen/hunden, det kan jag inte säga.

Men med en lydig hund i skogen som ställer både och brukar det oftast bli trevligt.
 
Sv: Jakthundstråden

Generellt talat så kallar jag en sådan hund jaktljum ;)

Blir de inte bra på något av viltslagen så har de oftast helt enkelt inte tillräckligt mkt jakt i sig.
 
Sv: Jakthundstråden

Måste ju få dela med mig av ett samtal jag fick idag av en som har hund härifrån sedan tidigare, en äldre man som anser att just hans hund är det snyggaste och bästa som vandrar på 4 tassar, helt enkelt guds gåva till jägare :rofl:

(vk=valpköpare, j=jag)

Lite allmänt surr om guds gåva först

vk- hörrö.. jag måste ju ringa, du vill väl veta hur det går med hunn?

j- ja, självklart

vk- jo du förstår han är så bra och nu skäll han björn också

j- jaha, ja det är det ju flera som gör, men det är ju bra

vk- bra?? han höll ju på å skrämma skiten ur mig i höstas!
Hunn skällde ståndskall, men efter att tag bar det iväg och in på grannmarken så vi tog en kopp kaffe och väntade och efter en stund hör vi hunn på väg tillbaka igen och precis när det passerat rågången så blev det fast stånd så jag började smyga in på det, men fick gå en ganska stor lov och när jag började närma mig, så kom hunn och hälsa på och vände direkt tillbaka och skällde

j- ja men det var ju bra

vk- fortsatte och smyga på men när jag var en 40 meter från hörde jag hur det sprakade till och sen kom hunn så jag tänkte jag hade stött lös älgen och ställde från mig bössa och koppla hunn. Hade inte mer än gjort det som kommer en björn rusande rakt mot oss från 30 meter så jag viftade med armarna och hajje. Det var bara en skenattack så den vek av en 6 meter framför oss och hunn var ju tokig och skulle bara efter..

j- det var ju synd att du hade ställt ifrån dig bössan och kopplat hunden då?

vk- Näääää, björnjakten var ju slut, så inte hade jag kunnat skjuta ändå.

Sedan blev det lite mer surr och jag fnissade lite för mig själv över att han med en anfallande björn bara metrar ifrån sig inte ens funderade på att få tag på geväret och skjuta, jakten var ju över liksom.

Tänk om det inte varit bara en skenattack då liksom :eek:
 
Sv: Jakthundstråden

Det stämmer säkert!

Har inte träffat tillräckligt många hundar som jag upplevt på detta sättet för att kunna avgöra vad felet kan bero på, men jag är beredd att hålla med dig om att det låter vettigt.

Du har ju jämthundar, här i Småland har vi både jämtar & gråhundar, övervägande grå, hur kommer det sig att du har jämtar? Det händer ju att man hör diskussioner om detta och alla har ju sina synpunkter på det hela, så det kan vara intressant att höra från fler!

Mina föräldrar har gråhund efter att ha provat både en karelare och en jämte, och på våra mindre marker funkar den grå bra. Har inte jagat med jättemånga jämtar så har svårt att själv diskutera i frågan, men kan ändå tycka det intressant att få lära mig mer!
 
Sv: Jakthundstråden

1) de är lugnare och stabilare och inte lika vassa som de grå kan vara i mer sociala sammanhang
2) de passar bättre för våra jaktmarker och snödjup
3) deras jaktegenskaper och skall är (enligt mig då) bättre än hos de grå
4) jag tilltalas mer av dem rent estetiskt

Jag har sålt en del neråt era trakter som älg/grishundar och de flesta tycker att det är skillnad på jämtarna här och där nere. Kanske ffa på söken och att de inte släpper lika fort. Vi avlar i grunden på samma saker, men rent praktiskt är en hund med snävare sök och kortare förföljanden mer praktiska där nere.
 
Sv: Jakthundstråden

Då var jag inte helt ute och cyklade i mitt tänk ;)

Hur som helst så är den grå parad och föräldrarna hoppas på valpar i februari, så då får jag med snussa valp! :love:
 
Sv: Jakthundstråden

Hm fast går de på rådjur? :angel: Jag gillar ju wachtel i och med att den driver allt den stöter på, visserligen blir inte jaktsäsongen så lång men den blir intensiv! :D Vi har ju en väldigt blandad mark med hare, rådjur, älg och vildsvin. Och gott om allt förutom vildsvin som kommer och går, tack vare dels varierade marker och viltvård.

Fast om jag hade gott om pengar så skulle jag vilja ha en bunt olika hundar, fågelhundar som arbetar, grythundar, älghundar, vildsvinshundar och så en bunt som jagar det mesta... :D

Nåja nu sliter jag med att få tassbandaget att sitta kvar, eländet har kommit på att man kan ställa sig med den andra tassen på badaget och få av sig det så långt att man kan få tag på det med tänder... Så nu offrade jag en långärmad tröja och klätt på honom, vikt över tassen och fäst upp ärmslutet. Det verkar fungera bra med täcket över, så jag ska nog leka med symaskinen idag för att få lite bättre passform på det hela... :angel: Och klä in lite kanter som ev kan tänkas skava med lite flecefoder.
 
Sv: Jakthundstråden

KL

vilket hund vimmel "vi" har, eller ska jag säga sambon ;)

Antalet ser ut följande idag 2 karelare som älg hundar och en stövarkorsning som räv/lohund.
Vi har börjat prata om en grythund och har tänkt ringa lite folk och höra efter, då ringer uppfödaren till stövaren och hans kompis (bekant till oss) ska sälja sin ena grythund med rävlinjer, ha skulle kolla upp de närmare.

Uppfödaren till ena karelaren ringer å erbjuder en valp i vår, då de inte blev nått sist. (då ska kanske nämnas att den andra karelaren nyss är inköpt som unghund)

Hundmagnetsfamilj?
 
Sv: Jakthundstråden

Jämtar (eller andra älgspetsar) ska inte och får inte driva rådjur.

Vi skaffade ju fauvarna just för "allt annat" :D
 
Sv: Jakthundstråden

Här hemma bor det en röd madame på dryga 9 år som flyttade hit efter att ha gjort sitt i avelsboxen.

P1010659.jpg


Har jagat någon enstaka gång med henne när jag varit uppe hos tidigare ägaren då hennes vilt, tjäder och orre, inte finns här nere. Men hon ser till att spana vilt även här och skäller ekorre med den äran :D

Finns det NÅGON som helst möjlighet att krypa igenom/gräva sig under ett staket så görs det :cool:

Tomten/staketet ska grävlingssäkras i sommar.

Även en jämte har hittat hit, fast just nu är hon uppe hos uppfödaren för att, förhoppningsvis få en kull valpar :love:

Hon har även fått jaktlektioner av fröken röd och håller numera även hon koll uppåt i träden för att inte missa ekorrarna.
P1010465.jpg


Älg är skjutet för henne och hon ska provas för gris i sommar (hägn) då detta djurslag finns här, men inte hos uppfödaren.
 
Sv: Jakthundstråden

Kul med en jakthundstråd!
Jag själv jagar inte men min sambo gör, och vi har en 9 månaders jämthundshane. Han har varit i skogen en del, dock inte gjort några längre turer utan håller sig till oss, ganska skönt eftersom han inte är (var) äldre. Han har inte varit släppt på länge pga snön och varg. Förhoppningsvis får han jaga nästa år. Nu håller vi oss kopplade och satsar på att spåra fram till i höst. Och även prova lyckan på utställning. :)
Här är några bilder:
2010013.jpg
163059_471211679908_588494908_5388448_5486863_n.jpg
2010008.jpg
 

Liknande trådar

Övr. Hund Hej! Jag har sedan 2 år tillbaka min första hund. Hon är det finaste jag har, och att se henne lycklig är det bästa jag vet. Jag gör...
Svar
19
· Visningar
1 678
Senast: Hellhound
·
Övr. Hund Hej alla! (Längre inlägg) Jag har i många år längtat efter en hund men har pga omständigheter inte haft den möjligheten förrän ett år...
2 3 4
Svar
64
· Visningar
5 626
Senast: Mabuse
·
Hundhälsa Vi i vår familj har under hösten hamnat i en fasansfull situation, som gjort och gör mig så upprörd och ledsen. Den 20:de september i år...
14 15 16
Svar
311
· Visningar
22 305
Hundhälsa Tid till vet är bokad på onsdag. Bilder kommer ikväll Golden hane 7,5 år. Kastrerad Äter senior/light foder. Ett foder han ätit sen...
2
Svar
22
· Visningar
2 019
Senast: Rugge
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Gråter du?
  • Aubergine
  • Dejtingtråden del 37

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Vikten av unghästbete
Tillbaka
Upp