Jakthundstråden

Sv: Jakthundstråden

Ett nytt försök att visa mina fantastiskt trevliga Bayerska viltspårhundar!

"Vänta på mig Brorsan, jag vill göra allt som du gör!!"

168606_484492073002_662953002_6082579_1382697_n.jpg


"Meeeeh, vänta då!"

167068_484493928002_662953002_6082604_6465913_n.jpg


Livsfarlig jakthund...

16355_207746358002_662953002_3116627_3979439_n.jpg


32410_387807838002_662953002_4063534_3383638_n.jpg


Sen undrar jag om ifall jag visar dem den här bilden, kommer de sluta slåss om benen som de gör nu då:D...?
28839_389776028002_662953002_4105986_6452224_n.jpg

Men gud vilka fina jakthundar :love:
Tänker på Molle i filmen Micke & Molle när jag ser dina hundar.
Är det en vanlig ras i Sverige? Jag tror inte jag sett någon sådan förut, mycket vacker.
 
Sv: Jakthundstråden

Men gud vilka fina jakthundar :love:
Tänker på Molle i filmen Micke & Molle när jag ser dina hundar.
Är det en vanlig ras i Sverige? Jag tror inte jag sett någon sådan förut, mycket vacker.

De är inte vanliga, folk frågar ofta vad det är för sort och många vill inte riktigt tro på att det är en renrasig hund.
Om folk som inte sett mina hundar undrar vad det är för ras så så är det extremt sällan någon vet hur den ser ut så jag brukar förkara att de ser lite ut som om man korsat en Engelsk blodhund med en Ridgeback och sen lagt Tax på den avkomman:angel:.
Med andra ord, en ganska "krallig och robust" hund med relativt korta ben i förhållande till kroppen, lite ut som ett hopkok av olika hundraser. Båda grabbarna vägdes idag hos veterinären och den store väger drygt 29 kilo, vilket är ca 2 kilo för mycket och den lille väger 28 och är i fint hull.
Den äldre kastrerades i sommras och har lagt på sig lite oönskat hull, så han precis som sin matte måste öka vardagsmotionen...
En snabbgoogling sa att under åren 2000 - 2009 registrerades 412 hundar, varav 393 är svenskfödda, så det är fullt förlåtligt att den inte blir igenkänd utanför aktiv jägarkrets kan jag ju tycka :laugh:
 
Sv: Jakthundstråden

Jämtar (eller andra älgspetsar) ska inte och får inte driva rådjur.

Vi skaffade ju fauvarna just för "allt annat" :D

Jag kan absolut inget om jakt så jag måste fråga. Hur får man hundarna att driva vissa djur men låta bli att driva andra? :)
 
Sv: Jakthundstråden

Våran fina Assi. 2,5 år.

0111.jpg


0221.jpg

(här har hon försökt krångla sig ur selen. gillade den inte riktigt i början.)
 
Senast ändrad:
Sv: Jakthundstråden

Jag kan absolut inget om jakt så jag måste fråga. Hur får man hundarna att driva vissa djur men låta bli att driva andra? :)

Det finns redan i generna :)

Visst kan jämtarna som valpar skälla på allt från ekorre till hare (har personligen aldrig haft någon som visat intresse för rå under injagningen, men det kan ju bero på att vi inte har någon jättestor stam också), men det försvinner efter en kort period för 99,9% av hundarna, utan att man behöver göra något speciellt.

Fauvarna ska ju driva allt. De är ju en allroundjagande hund, så vill man inte att de ska jaga ett visst vilt får man nog träna det en hel del.
 
Sv: Jakthundstråden

Huj vad det rasslar till och de små blir mer och mer "hundar" :love:

0107-1.jpg


0107-3.jpg


0107-4.jpg
 
Sv: Jakthundstråden

Nu vet jag inte om du fått dörren ren, men tvätta den med färdigblandad spolarvätska, den blir ren och vattnet fryser inte!
 
Sv: Jakthundstråden

:rofl:
Ja det vore något det!!

Du vet att jag jobbar på en lista
med frågor till dig va?
Alternativt kan du skriva en bok
"Allt du behöver veta om en Jämthund"
:D
 
Sv: Jakthundstråden

Du ligger efter..

Mina valpköpare får ju med en bok om jämthund som jag skrivit utifrån mina erfarenheter om rasen. Från valp till unghund :D
 
Sv: Jakthundstråden

*muttrar lite* Jag tror att det finns regler som säger att man inte få lägga ut valpbilder, jag är helt övertygad... Vi SKA inte ha en jämthund... :angel:
 
Sv: Jakthundstråden

Och jag är faktiskt helt immun.:)

Men jag har en fråga, utan att ha läst tråden, det kanske bara är valpbilder?

Mannen i huset fördrev ånyo en förmiddag med att själv vara eftersökshund, 2 timmar i 70 cm snö......

Få som vet, men de letade ett för ett tag sedan på samma vis, hittade o sköt det.Det var bara det, att de då sköt fel, fast inte fel ändå för det de fick tag på då hade blivit påkört över bak-ryggen.

Detta var det jag "letade fram, ett , vad det visade sig, med frambenet helt krossat över knäet.

Min undran. Släpps hundar på sådant skadat?
När det är snö?
Eller får man agera tvåbent eftersökshund själv?
 
Sv: Jakthundstråden

Och jag är faktiskt helt immun.:)

Men jag har en fråga, utan att ha läst tråden, det kanske bara är valpbilder?

Mannen i huset fördrev ånyo en förmiddag med att själv vara eftersökshund, 2 timmar i 70 cm snö......

Få som vet, men de letade ett för ett tag sedan på samma vis, hittade o sköt det.Det var bara det, att de då sköt fel, fast inte fel ändå för det de fick tag på då hade blivit påkört över bak-ryggen.

Detta var det jag "letade fram, ett , vad det visade sig, med frambenet helt krossat över knäet.

Min undran. Släpps hundar på sådant skadat?
När det är snö?
Eller får man agera tvåbent eftersökshund själv?

Jag är inte helt med på vad du menar? Är det två olika djur vi pratar om? Är det rådjur eller älg, eller något annat vilt? Eftersöket skiljer sig beroende på djurart.
En älg kan man släppa en löshund på som ställer den, rådjur ställer sig aldrig på det viset utan dem är bästa eftersöket med hund i lina, men det är klart, är det mycket snö och rejält blodspår så finns det ju ingen andledning att slita på hunden. Mycket snö sliter rätt rejält på hunden om det inte är skare.

Sen är det inte säkert att det är så lätt att få tag på ett djur trots att det är skadat, mellan jul och ny var det en påkörd älg på vårat område, först försökte makens farbror gå efter den själv men när den gick undan för honom hela tiden avvaktade en timme och släppte sedan älghund efter den men trots det gick den undan i tre timmar innan de kom så pass nära att de kunde skjuta på ett säkert sätt.

Är det svar på din fråga?
 

Liknande trådar

Övr. Hund Hej! Jag har sedan 2 år tillbaka min första hund. Hon är det finaste jag har, och att se henne lycklig är det bästa jag vet. Jag gör...
Svar
19
· Visningar
1 678
Senast: Hellhound
·
Övr. Hund Hej alla! (Längre inlägg) Jag har i många år längtat efter en hund men har pga omständigheter inte haft den möjligheten förrän ett år...
2 3 4
Svar
64
· Visningar
5 626
Senast: Mabuse
·
Hundhälsa Vi i vår familj har under hösten hamnat i en fasansfull situation, som gjort och gör mig så upprörd och ledsen. Den 20:de september i år...
14 15 16
Svar
311
· Visningar
22 305
Hundhälsa Tid till vet är bokad på onsdag. Bilder kommer ikväll Golden hane 7,5 år. Kastrerad Äter senior/light foder. Ett foder han ätit sen...
2
Svar
22
· Visningar
2 019
Senast: Rugge
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Aubergine
  • Dejtingtråden del 37
  • Gråter du?

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Vikten av unghästbete
Tillbaka
Upp