Bukefalos 28 år!

Jaktkandar?

Sv: Jaktkandar?

Jag förstår inte riktigt varför din tränare inte kan rida henne? För att hon gör vaddå? Hästen eller tränaren? :confused:

Efter 5 år red jag knappast hästarna i ändamålsenlig form. Efter 7 år fick jag min första ponny och då började jag lära mig ett och annat vad gäller känslan. Det är svårt att utveckla sin ryttarkänsla genom att rida 1 gng/vecka så man bör hellre tala om timmar i sadeln än antal år man ridit, samt då givetvis vilka ridlärare man haft samt hästarnas kvalitet.

Jag är 30 år nu och har ridit sedan tidigt 90-tal, och jobbar fortfarande med basic saker som att få hästen lösgjord. Det är varjedagsgöra helt enkelt och man kan alltid få det bättre. Så även om du är väldigt duktig för att ha ridit i 2 år så är förmågan och ryttarkänslan inget man kan checka av på en lista efter x antal år. Det får man förbättra varje dag i resten av sitt ryttarliv, även de som går över från hobbystadiet och jobbar som ryttarproffs.
 
Sv: Jaktkandar?

Nej min tränare vill inte riskera att hoppa och ramla av och skada sig.. Min häst är lite oberäknelig och kan resa sig och bocka ifall hon inte får som hon vill.

Ja jag har ridit i 2,5 år. Haft foderhäst/egen häst i 1,5. Och båda har varit svåra och krävande hästar. Så jag har varit tvungen att lära mig att rida bra snabbt. Håller visst med om att man aldrig blir färdiglärd med ridning. Lär sig nya saker och jag ser mig fortfarande som en nybörjare.

Men vad jag kom på nu kan det kanske vara sadeln? Vi köpte en ny som provades för ca ett halvår sedan. Hon har breddats och fått rejält mycket muskler över ryggen sedan dess. Och eftersom hon har börjat med detta nu. Kanske är att hon får ont av sadeln när hon höjer ryggen? Är jag helt fel ute? :)
 
Sv: Jaktkandar?

Ptja, jag har större delen av min uppväxt och tonårstid ridit diverse knäppgökar. Jag har aldrig haft resurser bakom mig till att förse mig med bra tränare och hästar. Så jag lärde mig den ridningen bra. Men det var först när jag blev äldre och fick rida på riktigt fina och välutbildade hästar som jag faktiskt lärde mig hur god ridning ska gå till. Att få känna hur det ska kännas, för att sedan har den känslan i ryggen och kunna sträva ditåt med hästar som inte är lika välridna.
Att vara en duktig ryttare handlar inte bara om att hålla sig kvar på knäppgökar, utan desto mer om att kunna få olika hästar att arbeta ändamålsenligt och att komma på lösningar på problem.

Har den ändrat sig i kroppen bör givetvis utrustningen kollas upp. Men kolla upp den veterinärt också.
 
Sv: Jaktkandar?

Eftersom det varit lite struligt för er så hade jag börjat med att ta hästen till klinik, därefter kollat så att utrustningen passar.
 
Sv: Jaktkandar?

Jag har haft tränarhjälp sedan dag ett. Hästarna har inte varit några knäppgökar, utan dom har behövt bli ridna på rätt sett. Därför har jag varit tvungen att rida rätt för att ens komma dit jag är nu.

Det har varit struligt innan, men efter ET behandling var hästen som ny. Detta hon håller på med nu har börjat nu på senaste tiden och så har hon inte gjort innan. Hon har gått jätte fint fram tills nu..

Kan någon säga vad som kan göra ont när hästen gör så?
När jag kortar tyglarna så samlar hon ihop sig och drar upp huvudet. Hon går knappt framåt och när jag säger till med skänkeln reser hon sig eller slår med något ben. (Har inte sporrar)

När jag ridit med halsförlängare går hon i korrekt form. Och då om jag orkar kan jag få fram henne och få henne att jobba ordentligt med ryggen och bakifrån. Men hon gör likadant där, reser sig osv.

För att skriva en sak som nog kommer uppröra är alltså att det GÅR inte att rida henne bakifrån. Alltså alla säger ju att kommer ryggen upp kommer halsen/huvudet rätt. Men nej, det går inte på min. Jag och min tränare har försökt med allt. Har även tränat för andra meriterade tränare som sagt samma sak. Hästen måste alltså först gå korrekt med halsen/huvudet innan hon kan jobba under sig.
 
Senast ändrad:
Sv: Jaktkandar?

Jag tycker absolut du ska kolla sadeln så snart som möjligt!

Sen tror jag fortfarande att du måste gå tillbaka flera steg i ridningen, bli riktigt basic. Just att du skriver att det inte går att rida hästen bakifrån, klart det går, men det är kanske svårt. Du får börja felsöka, lita på din känsla om du tror sadeln är för trång till exempel.

Jag undrar hur du lägger upp ridpasset. Hur länge skrittar du fram? Vad gör du och hur när du börjar rida igång och värma upp?
 
Sv: Jaktkandar?

Låter exakt som min, går inte att jobba framåt innan hon går i form = mycket tygel ridning och nästan backa in i formen, och har man inspänning så går hon som en klocka och det går att rida framåt ordentligt och få henne att jobba med bakbenen ordentligt under sig och det går plötsligt plätt lätt att göra div skolor och be om större samling.

Men, det är inte bra att man ska behöva bända in huvudet på hästen för att den ska gå att jobba framåt. Det blir ingen ärlig samling eller form även om hästen jobbar med ryggen.
Hellre då att rida på hellånga tyglar och jobba med övergångar och växla mellan volt och rakt spår så att hästen blir så lösgjord som det går och att den svarar för skänken framåt. Och kommer ner i en lång låg form och att man kan jobba vidare med den med hjälp av tränare.
 
Sv: Jaktkandar?

Jag tycker att du 1) ska kontrollera hästen på klinik. Be att få rida för veterinären, så han/hon ser hur hästen bär sig åt. 2) när hästen är färdigutredd och befunnen frisk, lämna till en duktig ryttare som kan rida igenom hästen och därefter visa dig hur du ska rida hästen. Det är så man lär sig rida svåra hästar.
 
Sv: Jaktkandar?

Jag har börjat från 0 :)
Efter ET behandlingen och den nya sadeln började jag verkligen om. Mycket start och stopp, kolla så att sidvärtes rörelser fungerar osv. Tog allt i skritt och när det fungerade började jag i trav och sen galopp.

Jag lägger upp det lite beroende på hur dagsformen är. Om hon är lugn och avslappnad skrittar jag kanske 10 minuter. Skrittar sunt fyrkanten varierar mellan att göra halt med sitsen, volter små serpentiner, skänkelvikning öppnor och slutor. Om hon känns spänd kan det blir skritt allt från 15-30 minuter. Ibland blir hela passet skritt bara för att få henne att försöka slappna av. Sen blir det trav på halvlånga tyglar på runda spår, med stora rörelser. Checkar av Start/stopp. Även där volter, serpentiner och åtta. Sen kortar jag efterhand innan jag galopperar.
 
Sv: Jaktkandar?

Kan ju inte bara lämna iväg henne.. Kostar ju en del pengar. Har skrivit det innan, vet ingen som vill ta sig an henne för hon är för svår. Min tränare har ridit henne för ett tag sedan men utan framgång
 
Sv: Jaktkandar?

Skönt att man inte är ensam med en sån häst..
Jag rider ju först med långa tyglar innan jag börjar korta. Men hon blir inte rund i formen utan bara väldigt lång..
 
Sv: Jaktkandar?

Låt hästen vara lång då, rundheten kommer i takt med musklerna styrkan för det.
Bättre att hästen är avslappnad, höjer ryggen och blir lång i formen. Den fina runda dressyr dressyr formen får komma senare i utbildnings stegen. Tänk unghäst form och bygg om hästen från noll, man går inte från grunder som start/stopp, till en perfekt hög rund form med rejäl bakbens aktivitet på 6 månader.

Grunden tragglar man tills man dör, fungerar inte grundridningen så fungerar inget annat.
 
Sv: Jaktkandar?

Skönt att man inte är ensam med en sån häst..
Jag rider ju först med långa tyglar innan jag börjar korta. Men hon blir inte rund i formen utan bara väldigt lång..

Jag växlar med hellånga tyglar/utan tyglar och att rida med kontakt i bara ena tygeln många pass, speciellt de dagar då hästen tycker allt är blä och hänger så fort man försöker ha en kontakt i tygeln.
Tar man bort kontakten så har hon inget att hänga i, inget att balansera sig i och det blir så mycket enklare att jobba för rakriktningen och att ha hästen liksidig, då hon får balansera upp sig själv och jag får en chans att rida med sätet och skippa bråket om tygeln.

Bra dagar går det utmärkt att korta upp och be om aktiva övningar med samling, men jag börjar alltid med att rida fram "tygellöst" eller en tygel. För att få till kontakten fram till bettet och så man får en rörelse framåt genom hela passet.
 
Sv: Jaktkandar?

Fast om vi nu ska vara tråkigt ärliga: vad är alternativen? Att klura ut en så svår häst på egen hand lär inte hända, och nummer ett måste vara klinik för hästen verkar inte må bra, utifrån det du berättar här. Att mecka med ett bett innan det är fullständigt klart att hästen är UA, känns ju... i bästa fall osportsligt mot hästen. Tänk om den har ont, och så börjar man tvinga den till ett jobb som gör mer ont. Går inte bra att sova på natten då.

Det finns en anledning till ordspråket "erfaren häst, oerfaren ryttare - erfaren ryttare, oerfaren häst". Du kan inte lära dig detta på egen hand, hästen måste ju också få sin korrekta träning för att bära ryttare. Att gå i fel form kostar på kroppen.
 
Sv: Jaktkandar?

Vi hade kommit dit och snuddade på en bra bakbensaktivitet. Sen började hon att fälla och våren kom. Det va då hon började med detta. Innan dess gick hon jätte bra och var "enkel" (för att vara hon) att rida.

Innan dess kunde jag skritta fram och lösgöra och sen var hon rund i traven..

Jag hade alltså börjat om från noll med hjälp av duktiga tränare.
 
Sv: Jaktkandar?

Men om det kommit plötsligt, kolla absolut upp sadeln. Har du fått ordning på analys på grovfodret? Annars kan det ju vara så att hon faktiskt fattas något där, sånt brukar visa sig vid denna tiden när reserverna börjar ta slut.

Min häst (också väldigt känslig märr med mycket tyckande) är alltid ganska känslig för beröring vid vårfällningen, allting kittlas liksom. Så en illa sittande sadel skulle definitivt kunna ställa till det ännu mer vid denna tiden.
 
Sv: Jaktkandar?

Kan vara värt att kolla upp sadeln,
i 5 år med min häst så har våren i vårt fall varit= sadel byte då hästen ändrat sig så mycket under vintern. + pälsbyte, Vilket resulterat i sur häst som inte vill nånting i ridningen. Lyckats undvika det nu med att byta koppjärn i sadeln och padda upp den. (Haft 4 sadlar på 5 år).
Sen är det pällsfällning vilket vissa är mycket känsligare med än andra, mycket energi går åt.
 
Sv: Jaktkandar?

Ska bara hitta någon som kan göra det..
Nej det har jag inte, började samla ihop hö men sen glömde jag och sen kostade ju det en del att skicka in.. Hon äter bra, och är fin i hullet. Har läst att b-vitaminbrist kan göra hästar väldigt stressade. Fast det har hon alltid varit.

Jag har som tur en sadel man bara kan ändra koppjärn på så hoppas den passar även om vi breddar den. Har ju hört sadlar som blivit rakare/mer svängda efter breddning.
 
Sv: Jaktkandar?

Du har väl en wintec/bates? De blir mer svängda när man breddar.

Hästar bildar eget B-vitamin i tarmarna, så just det tror jag inte du behöver oroa dig för så mycket för. Men tex selen och även andra mikromineraler. Men jag har sett bilderna du la upp på henne där hon tagit sig i hull jättefint. Ganska självklart att sadelläget ändrats då.
 
Sv: Jaktkandar?

Testa! Jag har ett sto som avskyr alla bett som har ngn rörlig del och det enda bett hon accepterar är jaktkandaret!
 

Liknande trådar

Utrustning God kväll! Min kompis har en häst på fodervärdsavtal. Ägaren bor långt bort. Min kompis är en skogsmulle ryttare och inte av den...
2
Svar
20
· Visningar
1 938
Hundträning Hej. Jag har en mittelspitz hane på 2år. Har ett problem att han är så misstänksam emot mig och nu har han börjat totalvägra att klippa...
Svar
15
· Visningar
769
Senast: Josefineeee
·
Hästhantering Hej, jag har en unghäst som nyligen blivit inriden och det har verkligen gått jättebra, vi har haft hjälp av en underbar tjej som...
Svar
13
· Visningar
1 418
Senast: MiniLi
·
Hundavel & Ras Hej! Skulle ni möjligtvis ha tid att ge tips på hundras? :bow: Jag har växt upp med jakthund och tränat och tävlat lite (viltspår...
2
Svar
27
· Visningar
3 260
Senast: tuaphua
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp