Bukefalos 28 år!

Jaktkandar?

Sv: Jaktkandar?

Ja okej.. Får hoppas den passar sen också. Dom byggde upp min sadel på något speciellt sett så att ryggen skulle ha plats att växa. Men kan ju inte haft hur mycket plats som helst.

Ja precis, och hon bajsar extremt mycket. Så det stod typ att hästar som bajsar mycket inte fick tillräckligt med b-vitamin ut i kroppen vilket då leder till brist. Och då kan de bli stressade. Får reda på det genom blodprov så om det blir värre ska jag ringa vet ang det.
Hon får magnesium, sen lite extra som linfröolja och sojaprotein. Hon har blivit jätte fin efter vi börjat ge det!
 
Sv: Jaktkandar?

Okej, jag ska först testa med ett vanligt rakt med fasta ringar. Det är lite skarpare än vanligt och mildare än jakt. Plus att jag vill kunna träna med ett bett som jag sen får tävla med :)
 
Sv: Jaktkandar?

Kanske lite hård sammanfattning.

Du har ridit i ca två års tid och haft egen häst (denna?) i 1½ års tid.
Du tycker att du rider bra och kan känna om hästen är lösgjord eller inte.
Du rider för tränare i "cr" vilket jag tolkar som centrerad ridning?

Men hästen spänner sig när du tar tyglarna; sänker ryggen (inte samlar sig, som du valde att uttrycka tidigare, samling är en helt annan sak) och kör upp huvudet och bromsar.

1. Kolla hästen för smärta.
2. Kolla så sadeln passar.
3. Byt instruktör.

Du rider inte tillräckligt bra för den här hästen.

Du är inte en erfaren eller särskilt kunnig ryttare - för det blir man som regel inte på den korta tid som du ridit.

Jag har ridit i 35 års tid och är en högst medioker hobby-ryttare som dock lyckats utbilda häst från grundinridning tom MSV C nivå.
Och är som sagt högst medioker med detta.
 
Sv: Jaktkandar?

Ska bara hitta någon som kan göra det..
Nej det har jag inte, började samla ihop hö men sen glömde jag och sen kostade ju det en del att skicka in.. Hon äter bra, och är fin i hullet. Har läst att b-vitaminbrist kan göra hästar väldigt stressade. Fast det har hon alltid varit.
.

Detta gör mig lite ledsen. Du har alltså inte råd att se till att din häst får rätt mat? Men du kan tänka dig att lägga pengar på ett jaktkandar och på B-vitamin, som det typ finns 10 studier på att det inte behövs.

Märklig prioritering.
 
Sv: Jaktkandar?

Jag provade att byta bett till det jag använt mig av innan. Provade att rida i paddocken istället för ridhuset där hon oftast är väldigt spänd.

Har kollat sadeln och den ligger bra. Hon gick jätte fint idag. Även igår gick väldigt bra, red även då i paddocken. Så nu kan jag konstatera att det bara är dumheter när hon är spänd.

Hon är egentligen för svår för mig ja, men jag klarar mig och med hjälp av tränare kommer vi framåt hela tiden.
 
Sv: Jaktkandar?

Hon får ju rätt mat nu. Annars hade hon inte sett ut som hon gör nu. då hade hon inte alls haft de muskler hon har nu. Så därför har jag valt att inte ta prov på höet. jag ville vänta och se hur hon tog sig och hon har tagit sig bättre än vad jag förväntat mig!
 
Sv: Jaktkandar?

Alla hästar trivs inte på tränsbett. Min ponny går med vidöppen mun vid ridning på tränsbett och är mycket mer harmonisk när jag rider på stångbett. Det finns en chans att din häst är som min när det gäller betten.
Kan det vara ridstilen med korta tyglar som hon inte rivs med?
 
Sv: Jaktkandar?

Jag har inte hittat något "wow" bett till min, en dag kan det gå super med vanligt, nästa dag går det inte alls. Nu har jag haft hanging cheek idag och igår. Hon tuggar mindre på det, och blir mer låst så egentligen gillar jag inte det. Så jag får helt enkelt börja leta efter ett bett som passar oss båda.

Nej det är inte det. Det är väl isåfall att hon inte orkar gå kort allt för länge. Så typ som idag när hon är avslappnad och jobbar på i rätt form kan jag bara ha henne där en kort stund innan hon blir trött och börjar slå med huvudet.
 
Sv: Jaktkandar?

Det har varit struligt innan, men efter ET behandling var hästen som ny. Detta hon håller på med nu har börjat nu på senaste tiden och så har hon inte gjort innan. Hon har gått jätte fint fram tills nu..

Vårkänslor/pälsfällning? Spänningar som kommit tillbaka?
Du skulle kunna prova att gå tillbaka några steg. Ta några veckor med promenader och lite kluriga aktiviteter så hon håller hjärnan igång.
Hur länge har du haft henne? (Kanske du har skrivit, men jag minns inte) Det kanske har gått för fort fram?
Men många hästar brukar ju bli lite förändrade på våren. Så sänk kraven och ligg lågt ett tag.

Eller åk in på klinik och kolla upp hästen. Plötsliga förändringar kan ofta betyda att hösten har ont. Bara för att det var frisk innan behöver ju inte betyda att den är frisk nu.
 
Sv: Jaktkandar?

Jag har haft henne lite mer än ett år. Vet dock inte riktigt hur hon var förra våren. Jag fick hjärnskakning hon vecka efter hon kom, sen ställde jag inte några krav förän till sommaren.

Ja jag ska göra det nu. Det positiva nu är att det finns dagar då man kan rida ute och hon trivs mycket bättre med att va i paddocken. Så då när hon är avslappnad passar jag på att ge lite krav. Dom dåliga dagarna när vi är i ridhuset som hon absolut inte tycker om får det bli lite lugnare!
 
Sv: Jaktkandar?

Hon får ju rätt mat nu. Annars hade hon inte sett ut som hon gör nu. då hade hon inte alls haft de muskler hon har nu. Så därför har jag valt att inte ta prov på höet. jag ville vänta och se hur hon tog sig och hon har tagit sig bättre än vad jag förväntat mig!

Alltså :banghead:
Bara för att en häst ser ut att ha rätt mat behöver inte betyda att den har rätt mat. Det är väldigt svårt att se mineralbrister med blotta ögat men det kanske du kan?

Om du tog dig råd att ta ett prov på ditt hö så kanske du skulle upptäcka att du kan ge henne mindre hö/kraftfoder och sluta kasta pengar i sjön på att ge hästen mer mat än vad den behöver. Eller så upptäcker du en mineralbrist som kan ha förödande konsekvenser.

Du säger att du är så himla duktig för att ha ridit så kort tid men du verkar ju helt ointresserad av att lära dig mer teori. Om du vore det skulle du veta att en uträknad foderstat är bland det första och viktigaste man gör för en häst.
 
Sv: Jaktkandar?

Ingen utav våra 14 hästar , bland annat 4 tävlingshästar på hög nivå har uträknad foderstat. Dom som sköter fordringarna är jätte duktiga och har alltid gjort såhär. Min häst mår bra utav den mat hon får. Hon har till och med blivit bra i magen nu och har fasta tollar. Innan var hon i princip alltid lös.

Normalt behöver inte hästar mer än grovfoder. Dom flesta hästarna i stallet får hösilage, betfor med mineraler och salt i. Sen får min och de fyra tävlingshästarna lite extra för att dom blir tränade på ett annat sätt än dom andra och därav behöver mer energi och ork.
 
Sv: Jaktkandar?

Det var samma. Men det var när hon inte fick det hon får nu.
Innan fick hon hösilage, betfor m. Mineraler och salt. Nu har vi även lagt till kornkross, linfröolja, soyaprotein plus att hon får mer än innan.

Det har alltid varit så många hästar i stallet. Har aldrig skrivit att det är mina..

Edit: råkade skriva våra. Men nej, jag äger inte dom.
 
Senast ändrad:
Sv: Jaktkandar?

............


Skrev ett långt inlägg men jag ångra mig. Men varför skriver du 1 miljon trådar om du inte är intresserad av vad någon annan tycker eller vägrar ta till dig råd för du kan ju redan allt. Nä fortsätt du på ditt sätt med träning, mat och utrustning. Det verkar ju gå jättebra!
 
Senast ändrad:
Sv: Jaktkandar?

Men nu kommer det ju fram att de visst inte vet vad hästen behöver, det har ju bara varit en lång provperiod för att se vad som fungerar. På hästen bekostnad. Och jag måste säga att jag tycker det är mycket modigt att fodra BÅDE med soja och kornkross, med tanke på sammansättningen. Mycket modigt. Varför har man valt att göra så?
 
Sv: Jaktkandar?

Jag tar till mig. Men varför bryta ett fungerande koncept. Därifrån de hämtar hösilaget sägs det att det är bra. De har alltid hämtat hö från samma ställe så dom litar väl på varandra. Stallet har ägts av samma familj i två generationer och de har alltid haft tävlingshästar på hög nivå. De hade inte gett dåligt hösilage till sina hästar. Och eftersom det inte är något konstigt eller att man märker av någon brist så tycker jag inte att jag behöver lägga ut massa pengar på en analys.

Men nu handlar denna tråden om bett. Inte mat.. Jag startade en ny eftersom denna blev väldigt negativ
 
Sv: Jaktkandar?

Man märker inte av mineralbrist förrän det är för sent att göra något åt. Och det är samma med andra måttliga brister. Det märks inte förrän det gått så långt att det påverkar hästen.

Det handlar inte om tillit, det som är ett bra grovfoder för mig kan vara uselt för andras hästar. Man måste ju veta vad man fodrar med. Hygien- och näringsmässig kvalité är helt olika saker. Bara för att det är hygiensikt bra behöver inte näringsvärden vara bra.
 
Sv: Jaktkandar?

Bara för att man tävlar på "hög" nivå och har många hästar betyder det inte att man kan allt...
lägg du pengarna på en analys istället för ett dyrt bett.
eller på en tränare som vågar rida din häst, jag hade aldrig under några omständigheter tränat för någon som inte ens kan rida min häst. Hur ska den då kunna hjälpa mig?

det verkar vara mycket problem med din häst (på alla trådar) har du testat att ta bort saker? Jobba från marken nån vecka? Bara i skogen? Har du testat bettlöst, då får du ju svar på om det är bettet som spökar.
byt ryttare i en vecka, ändras hästen?

det finns hur mycket att göra som helst som är för det mesta gratis, skadar inte att testa.
Jag skulle inte börja med att betsla upp, det är att stjälpa sig själv. Ta reda på vad hästen inte trivs med först.

lycka till. :)
 
Sv: Jaktkandar?

Vi började diskutera vad som kunde göra henne att gå upp mer och bli finare i hullet så att hon skulle ha något att sen bygga muskler på. Kornkross är då ungefär som havre men ger inte lika mycket energi och att det är bättre för hullet. Protein ger vi henne för att det är bra vid muskelutveckling. Dock väldigt lite. 1,5 dl/dag. Fick tips om müsli eller kraffts muskel men där är mycket energi i det vilket min häst inte behöver. Hon var även väldigt matt och ful i pälsen tidigare vilket försvann ett tag efter den nya foderstaten. Nu är hon väldigt glansig och fin i pälsen, fin i hullet och snuddar även på lite muskler. Allmänt tycker jag att hon är piggare och mycket gladare än innan.
 

Liknande trådar

Utrustning God kväll! Min kompis har en häst på fodervärdsavtal. Ägaren bor långt bort. Min kompis är en skogsmulle ryttare och inte av den...
2
Svar
20
· Visningar
1 938
Hundträning Hej. Jag har en mittelspitz hane på 2år. Har ett problem att han är så misstänksam emot mig och nu har han börjat totalvägra att klippa...
Svar
15
· Visningar
769
Senast: Josefineeee
·
Hästhantering Hej, jag har en unghäst som nyligen blivit inriden och det har verkligen gått jättebra, vi har haft hjälp av en underbar tjej som...
Svar
13
· Visningar
1 420
Senast: MiniLi
·
Hundavel & Ras Hej! Skulle ni möjligtvis ha tid att ge tips på hundras? :bow: Jag har växt upp med jakthund och tränat och tävlat lite (viltspår...
2
Svar
27
· Visningar
3 260
Senast: tuaphua
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp