Bukefalos 28 år!

Jaktkandar?

Sv: Jaktkandar?

Nej det säger jag inte. Men om man nu ger samma foder till 14 hästar och det skulle saknas något i grovfoderproduktion skulle det ju ha märkts på någon utav dem. Nu har jag då "oturen" att äga den ända svårfödda hästen i stallet.

Jag har inte hittat något bett hon trivs på. Om du kollar den andra tråden. Jag startade den för att det blev väldigt negativt här och det får jag ingen hjälp av.

Om en annan nu ska rida det den ju vara bättre än vad jag är. Och mamman i stallet(min tränare) vill inte riskera att ramla av och inte kunna arbeta. Hästen har dåliga dagar och då hittar hon på dumheter. Hon kastade av mig för inte så längesedan på en sån dag. Hennes dotter har fullt upp med sin skola och sina hästar.
Min andra tränare rider inte pga nån skada. Så jag har hittat en ny tränare som jag ska prata med. Där finns det även möjlighet att ställa upp hästen någon dag för intensivträning. Jag vet även att den tränaren rider elevernas hästar också om man vill det. Så det låter helt perfekt för oss.
 
Sv: Jaktkandar?

Du är väldigt dåligt påläst, det du skriver om foder är inte fakta utan vanligt förekommande missuppfattningar. Du måste läsa på och inte gå på vad några få säger är sant, har dessa få fel blir det ju väldigt fel för din häst.

Det går inte att säga att det är bättre nu, det går ju uppenbarligen att få betydligt mycket bättre eftersom du fortfarande har så mycket problem med hästen.

Att bryta ut ett problem (bettet) som egentligen är symtom på ett helt annat problem, går inte. Du måste titta på helhetsbilden. Du chansar och skvätter på hästen lite ditt och datt i foderväg, och hoppas att det blir bättre. Men det behövs FAKTA, inte missuppfattningar och gamla halvsanningar för att bygga en bra foderstat. Det är grunden för att ha en frisk, fungerande häst. Utan den grunden blir det inte bättre än så, då kommer övrigt som problem på posten. T ex i ridning och övrig hästhållning.
 
Sv: Jaktkandar?

Du är väldigt dåligt påläst, det du skriver om foder är inte fakta utan vanligt förekommande missuppfattningar. Du måste läsa på och inte gå på vad några få säger är sant, har dessa få fel blir det ju väldigt fel för din häst.

Det går inte att säga att det är bättre nu, det går ju uppenbarligen att få betydligt mycket bättre eftersom du fortfarande har så mycket problem med hästen.

Att bryta ut ett problem (bettet) som egentligen är symtom på ett helt annat problem, går inte. Du måste titta på helhetsbilden. Du chansar och skvätter på hästen lite ditt och datt i foderväg, och hoppas att det blir bättre. Men det behövs FAKTA, inte missuppfattningar och gamla halvsanningar för att bygga en bra foderstat. Det är grunden för att ha en frisk, fungerande häst. Utan den grunden blir det inte bättre än så, då kommer övrigt som problem på posten. T ex i ridning och övrig hästhållning.

Word!

10101010
 
Sv: Jaktkandar?

Jag har inte mycket problem med hästen. Jag behöver hitta ett bett som hon trivs med och kan ta stöd på. Mer än så är det inte. Sen att hon blir stressad och spänd när det blåser eller när traktorn kör utanför ridhuset det blir alla. Och hon är en häst med mycket nerver. Det kan jag inte hjälpa. Så nej, jag har inte mycket problem.
 
Sv: Jaktkandar?

Jag tror du är lite trångsynt. Det finns hur mycket bra hästmänniskor som helst överallt och du verkar bara lyssna på de i ditt stall och nån enstaka tränare.
man kan vara hur duktig som helst men en person kan inte kunna allt och dessutom inte lägga in egna värderingar i det så du skulle nog tjäna på att lära känna fler hästmänniskor som kan komma med tips i verkliga livet.
sen ändrar du historien lite hit och dit vartefter du får svar. Så det är svårt att hjälpa dig över internet. Vilket egentligen oftast aldrig går bra ändå.
det skulle nog vara lättare om du ex. La ut en film "här går hon bra" och en "här går hon konstigt". Då skulle folk kunna komma med mer tips än de mest uppenbara just nu.
-analys osv.
om du nu vill ha hjälp/tips via internet.
 
Sv: Jaktkandar?

Nej, det blir inte alla. Uppstressade när det kommer traktorer, blåser, någon skäller 4 km bort - det är inte alla hästar som bär sig åt så.

Du kan inte hjälpa att hästen har nerv - men kan du förvalta det och göra något bra av det? Antingen så bidrar man med något, eller så gör man som ryttare hästen sämre. Genom rätt hantering och vård kan alla hästar bli bättre - ger du din häst bästa förutsättningar?
 
Sv: Jaktkandar?

Om en annan nu ska rida det den ju vara bättre än vad jag är.

...och de enda som rider bättre än du är professionella tränare?

du har bara ridit i två år!
Inse att du har begränsningar och att det finns många som har större kunskaper och förmågor än du.

Man rider olika.

Jag är en medioker ryttare på hobby-nivå vilket innebär start tom MSV C dressyr (skruttresultat, lite sämre än vi presterar pga jag har börjat träna byten i språnget med hästen vilket ställde till en del i korta galoppen i MSV C-programmet på så sätt att hästen höll på att vilja byta hela tiden, hade annars landar över de godkända 60%en).

Jag rider med för glappa tyglar - en olat jag dragit på mig och som jag har svårt att komma ifrån men jag försöker.
En ryttare som har en annan tygelföring kan få fram helt andra resultat på min häst, och det kan ju gälla en ryttare som har kortare erfarenhet än mina 35 år, eller en ryttare som är på lägre utbildningsnivå men som har ett annat sätt att rida.

Nej, att betsla upp är inte rätt väg. Den strategin leder sällan till permanent lösning av ett problem.

Att byta tränare, som du nu tycks ha gjort, kan ge nya sätt att närma sig det som blir problem. Olika tränare kan ha olika infallsvinklar och olika erfarenheter. Det behöver inte betyda att din(a) tidigare tränare är dålig, utan enbart att någon annan hittar nyckeln till din häst bättre.

Och nej, håller med Lovisaleonora, alla hästar blir verkligen inte spända av att det blåser eller att en traktor kör förbi utanför ridhuset.
De individer som lätt stressar upp sig, kräver mer av sin ryttare så du har en ordentlig utmaning i hästens sätt också:)
 
Sv: Jaktkandar?

Sen att hon blir stressad och spänd när det blåser eller när traktorn kör utanför ridhuset det blir alla. Och hon är en häst med mycket nerver. Det kan jag inte hjälpa. Så nej, jag har inte mycket problem.

Av någon anledning har vår familj haft en förmåga att samla på sig hästar/ponnyer med väldigt mycket nerv (och oftast blod). Det betyder inte att de får bära sig åt hur som helst! När de rids ska de lyssna på ryttaren och koncentrera sig på det, inte på vad som händer runt omkring. Därmed inte sagt att detta alltid lyckas eller att det fungerar från första början, men arbetet med dem bygger på att de ska koncentrera sig på sitt "arbete" dvs att lyssna på ryttaren.

Häromdagen blåste det så att ridhusväggarna skalv och det lät som taket höll på att lyfta. Andra dagar sätter någon igång en skogsmaskin eller så rasar snön från taken. Det ställer förstås större krav på ryttarna. Ryttaren måste variera ridningen så att hästen inte får möjlighet att koncentrera sig på vad som händer runtomkring utan den måste vara koncentrerad på ryttaren. Då kan man få en mjuk och följsam häst hur kaotiskt det än är runtomkring.

Fundera gärna på hur det fungerar på och kring galoppbanorna. Fullbloden har verkligen mycket nerv. Inför tävlingar laddar de så att nerverna nästan bokstavligen ligger utanpå. Men de glömmer inte vad de ska göra om en traktor skulle passera. De flesta traskar dessutom utan knot in i startboxarna.

På en tävlingsplats måste alla hästar kunna stänga ute allt konstigt som kan hända och lyssna på ryttaren. Och de flesta tävlingshästar har (mer eller mindre) nerv.
 
Senast ändrad:
Sv: Jaktkandar?

Nä det finns säkert andra som kan rida henne också. Men ingen jag känner. Ska som sagt ta kontakt med en till tränare som brukar rida igenom elevernas hästar.
Andra ryttare har suttit upp på hästen men än så länge är det bara jag som klarar av att rida henne ordentligt.

Den nya tränaren nu är utbildad c tränare i dressyr och har ett försäljningsställen där hon tar in och utbildar hästar innan försäljning. Så jag tror på det!

Jag har ändrat mig kring bett efter era förslag. Nu ska jag hitta ett hästen trivs med. Alltså inte betsla upp utan bara köpa nytt tränsbett.

Nä alla blir kanske ingen spända av det. I vårt stall blir dom flesta det pga att ridhuset inte är speciellt bra byggt. Det är glipor mellan plankorna så vinden viner in när det blåser, det är heller inte tätt hela vägen upp till taket, där är kanske 1/2 m utan någonting. Så om någon går utanför hör man varje steg samma om någon pratar. Vi har stora farliga gula bussar som kör precis utanför, traktorn kan köra förbi på tre sidor av ridhuset..

Min häst gillar verkligen inte det ridhuset och det har hon aldrig gjort. Hon blir en helt annan häst när man rider i paddocken och då hon ser "farorna".
Så det är just därför (vilket jag även skrivit innan) jobbar lugnt och försöker få henne att lyssna på mig de dagar hon är stressad..

Svarade båda här
 
Sv: Jaktkandar?

Nä alla blir kanske ingen spända av det. I vårt stall blir dom flesta det pga att ridhuset inte är speciellt bra byggt. Det är glipor mellan plankorna så vinden viner in när det blåser, det är heller inte tätt hela vägen upp till taket, där är kanske 1/2 m utan någonting. Så om någon går utanför hör man varje steg samma om någon pratar. Vi har stora farliga gula bussar som kör precis utanför, traktorn kan köra förbi på tre sidor av ridhuset..

Min poäng var inte att våra hästar inte blir spända i ridhuset (vilket de blir om de "tillåts" bli det) utan att det handlar om utbildning och ridning om de blir det eller ej. Vårt nuvarande ridhus är ett gammalt magasin av plåt där väggarna fladdrar när det blåser, regn låter som kulspruteanfall etc. Traktorer och andra maskiner kör runt på alla fyra sidor. Om ryttaren förväntar sig att hästen ska reagera på något så gör den det.

Man kan inte komma genom problemen genom att undvika dem. Däremot behöver man inte ta sig an alla problem på en gång. Om problemen är grundläggande är det bättre att rida där hästen är trygg och få den att lita och lyssna på ryttaren där. Men målet måste vara att den alltid ska göra det. Överallt.

Exempel: En kollega tävlade internationellt i distans. Några av de känsligaste hästar som jag suttit på, reagerade på inget och allt. En annan kollega, som inte vet något om hästar, frågade hur de gjorde när de skulle rida flera mil, då går det ju inte att undvika brevlådor eller annat "livsfarligt"? - Man talar om för hästen att det inte finns några brevlådor längs vägen.
 
Sv: Jaktkandar?

Inser att tråden kanske bytt riktning lite.

Men som svar på din ursprungliga fråga så skulle jag vilja svara att mina "barn" (de är mer eller mindre vuxna och har ridit närmre femton år, mest på egna hästar) ibland använder jaktbett på vissa hästar för att kunna reglera dem med små fina hjälper vid snabba uteritter. Dvs inget som normalt kommer in i ridhus eller paddock.
 
Sv: Jaktkandar?

Har skrivit tidigare att jag kommit ifrån tanken att använda bettet. Ska istället hitta ett vanligt bett som hästen trivs på. De jag rider med nu kan hon inte riktigt acceptera. Därför jag startade en andra tråd :)
 

Liknande trådar

Utrustning God kväll! Min kompis har en häst på fodervärdsavtal. Ägaren bor långt bort. Min kompis är en skogsmulle ryttare och inte av den...
2
Svar
20
· Visningar
1 938
Hundavel & Ras Hej! Skulle ni möjligtvis ha tid att ge tips på hundras? :bow: Jag har växt upp med jakthund och tränat och tävlat lite (viltspår...
2
Svar
27
· Visningar
3 260
Senast: tuaphua
·
Kropp & Själ Nu måste jag få skriva av mig lite. Allt går åt helvete för mig och jag verkar inte kunna göra någonting för att stoppa det. Inte som...
2 3
Svar
51
· Visningar
7 715
Senast: sjoberga
·
Hästmänniskan Hej! Jag har alltid älskat hästar och djur, och försökt göra mitt bästa för att omge mig av djur och det lantliga. Jag har alltid...
2 3
Svar
52
· Visningar
4 458
Senast: Mabuse
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Akvarietråden IV
  • Hönstråden II
  • Kattbilder #9

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp