Bukefalos 28 år!

Jargong på arbetsplats (Utbruten från Dejtingtråden 26!)

"Rå men hjärtlig stämning" användes frekvent av min omgivning i mina tidiga yrkesår för att rättfärdiga det. Har inte hört det uttrycket på länge. Lite samma som "Jag är inte rasist men, ...". Något annat än det man säger ska beaktas, när man värderar utsagan.

För den där råa jargongen är allt annat än min definition av "hjärtlig".
Det har alltid hetat n-bollar alltså tänker jag säga det! eller kärring betyder ju käring, alltså tänker jag iaf kalla dig det! Och fortsättningen blir alltid, jamen Ebba är ju så bra, och Löfven den största faran för landet i modern tid. Och SVT och SR är övertaget av kommunister.
Over and out liksom.
 
Det är lite problem med att gå med på att gå ned i lön. Det är ”no no” eftersom man hanmnar pålägre ingångslön och löneökningar fördelas procentuellt. Har man lägre utbildning hamnar man på vissa siffror och det är svårt att göra något åt det lokalt pga avtal. Ja iallafall är det lite problematiskt även om jag svävar lite och har inte riktigt kunskapen.

Jag rekommenderar ts att gå med i facket för att eftersom ts skrev en sådan inledning ch många inkl jag, vittnar om egna erfarenheter av problem med ” rått men hjärtligt”-mentaliteten. Fastän jag tycker om att ”slängakäft , munhuggas också så tycker jag du ska gåmed i facket som säkerhet.
 
"Rå men hjärtlig stämning" användes frekvent av min omgivning i mina tidiga yrkesår för att rättfärdiga det. Har inte hört det uttrycket på länge. Lite samma som "Jag är inte rasist men, ...". Något annat än det man säger ska beaktas, när man värderar utsagan.

För den där råa jargongen är allt annat än min definition av "hjärtlig".

Ett av mina första jobb efter universitetet var inom byggbranschen. Där hade jag den hittills bästa chef jag haft. Han var väldigt tydlig med att ”rå” inte hörde hemma på en arbetsplats. Bara hjärtlig,
 
Angående att alla tycker det är okej eftersom ingen sagt något.
Häromveckan råkade jag ut för att en kollega kläckte ur sig något extremt otrevligt om en annan kollega som inte var där. Jag kommer inte säga vad som sas för vissa saker säger man inte alls. Jag tror det var 7-8 personer i fikarummet. En kollega gick därifrån. 2-3 höade med, jag blev fruktansvärt illa berörd (nej jag sa inget och det skäms jag för) och chefen ignorerade totalt.
Jag har efter detta hänt pratat med kollegan om att jag tycker att den person som uppträdde extremt olämpligt går över gränsen rätt ofta för att iallafall ge henom mitt stöd.
Det är faktiskt inte särskilt lätt att säga något, framförallt inte när chefen deltar eller som i exemplet tyst legitimerar mobbingen
Edit Jag har rapporterat problem uppåt i organisationen (inom annat område) utan resultat. Jag kommer inom snar framtid att gå ännu ett steg högre men vill ha svar på en sak först för att veta hur jag ska formulera mig till den nivån. Jag vet att beteendet inte är accepterat i organisationen som helhet utan beror på att en urusel chef inte gör sitt jobb alls inom något område vilket skapar irritation, ilska och konflikter som i det här fallet går över i oacceptabelt beteende.
Edit 2 Chefen lyckades med en bedrift vid det tillfället nämligen att misslyckas med att vara chef 3 ggr på mindre än 10 min :crazy: Problemet är alltså i första hand inte kollegan utan den usla chefen

Jag satt i den situationen som den det blev "skamtat" om en gang for manga ar sedan. En kolega som inte gillade mig och i fikarummet kom med smaklosa skamt ... forst om nagon annan (chefen var dar men sa ingenting), nar jag papekade att det inte var roligt och stottade min medarbetare sa borjade "skamten" ga ut over mig i stallet. Nar chefen inte stottade da heller sa jag upp mig.
Alla medarbetare tyckte jag var sa tuff som vagade saga nagot ... men innom mig var jag inte alls tuff. Det gjorde verkligen ont i hjartat att lyssna pa nedlatande "skamt" om de jag jobbade ihop med.
 
Jag satt i den situationen som den det blev "skamtat" om en gang for manga ar sedan. En kolega som inte gillade mig och i fikarummet kom med smaklosa skamt ... forst om nagon annan (chefen var dar men sa ingenting), nar jag papekade att det inte var roligt och stottade min medarbetare sa borjade "skamten" ga ut over mig i stallet. Nar chefen inte stottade da heller sa jag upp mig.
Alla medarbetare tyckte jag var sa tuff som vagade saga nagot ... men innom mig var jag inte alls tuff. Det gjorde verkligen ont i hjartat att lyssna pa nedlatande "skamt" om de jag jobbade ihop med.
Problemet är att 99% av oss behöver ett jobb och en lön - de som värderar sin integritet är värda all heder! :bow:

Jag bråkar, men har aldrig lämnat ett jobb. Inte särskilt anställningsbar och inte blir det bättre av att vara en sådan som sprider "dålig stämning".

Samtidigt är detta ett skäl varför man aldrig får tillåta "jargong". Man måste försöka sätta ned tassen direkt för sedan är det försent, då blir man bara bråkig om man inte hittar ett nytt jobb.
 
Jag håller inte med. Den här plattheten och historielösheten tycker jag att jag möter hos många unga medelklassmänniskor. Så dålig har skolan blivit i takt med att riskkapitalisterna har fått förstöra den. Bakgrunden har inte kunnat kompensera för detta. Tidsandan är ju som den är, också.
Jag upplever nog unga människor idag mer medvetna och samhällsengagerade än jag själv var i samma ålder. Jag är uppväxt på 80- och 90-talet. Det beror säkert på plast och omgivning hur det är med den saken snarare än en viss generation eller klasstillhörighet.
 
Jag upplever nog unga människor idag mer medvetna och samhällsengagerade än jag själv var i samma ålder. Jag är uppväxt på 80- och 90-talet. Det beror säkert på plast och omgivning hur det är med den saken snarare än en viss generation eller klasstillhörighet.
Ja de jag tycker varit värst är 40+ män och kvinnor. Jag är född 90 och skulle säga att mer eller mindre alla mina kollegor som också är från 90-talet bidrar till god stämning. Självklart de flesta andra äldre med men de som betett sig värst har varit män och kvinnor 40+.
 
Det har alltid hetat n-bollar alltså tänker jag säga det! eller kärring betyder ju käring, alltså tänker jag iaf kalla dig det! Och fortsättningen blir alltid, jamen Ebba är ju så bra, och Löfven den största faran för landet i modern tid. Och SVT och SR är övertaget av kommunister.
Over and out liksom.

När jag hör sånt tänker jag på staniolpapper och automobil. Vem fan envisas med att säga det?
 
Jag är högutbildad vilket min familj också är på min mammas sida. Tvärtom på min pappas.

Att du inte har någon utbildning framgår också mycket tydligt när du skriver om din arbetsplats. Möjligen förvånar det lite ändå att du kommer från en så solid medelklassbakgrund och så fattar du ändå INGENTING om samhället och arbetsmarknaden.
Sunkigt inlägg tycker jag. Varför gå in på utbildning och klasstillhörighet?
 
Jag håller inte med. Den här plattheten och historielösheten tycker jag att jag möter hos många unga medelklassmänniskor. Så dålig har skolan blivit i takt med att riskkapitalisterna har fått förstöra den. Bakgrunden har inte kunnat kompensera för detta. Tidsandan är ju som den är, också.

Lite ot men på juristutbildningen fick orimligt och oplanerat mycket tid läggas åt att förklara för majoriteten av studenterna vad en arbetstagarorganisation, arbetsgivarorganisation samt ett kollektivavtal var för något innan själva den juridiska undervisningen kunde börja.

Så jag misstänker gymnasiet helt slopat det där... På min tid var det skotten i Ådalen och svartfötter och..
 
Jag upplever nog unga människor idag mer medvetna och samhällsengagerade än jag själv var i samma ålder. Jag är uppväxt på 80- och 90-talet. Det beror säkert på plast och omgivning hur det är med den saken snarare än en viss generation eller klasstillhörighet.
Jag kan bara hoppas du har rätt men är skeptisk, tyvärr. Skolan känns inte bättre idag utan sämre med lägre lärartäthet och färre behöriga lärare. Och språkbruket har ju knappast blivit bättre heller. Jag tycker nog den här tråden är ett utmärkt exempel på att alla ovasett klassbakgrund förlorar på ett nedmonterat välfärdssamhälle, även om medel och överklassen givetvis klarar sig mycket bättre.
 
Ja de jag tycker varit värst är 40+ män och kvinnor. Jag är född 90 och skulle säga att mer eller mindre alla mina kollegor som också är från 90-talet bidrar till god stämning. Självklart de flesta andra äldre med men de som betett sig värst har varit män och kvinnor 40+.
Själv har jag större problem med 90-talisterna som är relativt nya på mitt jobb, riktigt sunkig grabbighet som jag avskyr. De som gått i pension hade betydligt högre standard och de som är 40+ och 50+ deltar inte i skitsnacken.
 
Själv har jag större problem med 90-talisterna som är relativt nya på mitt jobb, riktigt sunkig grabbighet som jag avskyr. De som gått i pension hade betydligt högre standard och de som är 40+ och 50+ deltar inte i skitsnacken.

Mina 90-talistkollegor de senaste jobben har alla varit kvinnor så ingen grabbighet där. Utan det har faktiskt varit de som är 40+ som pratar helt vidrigt om andra människor (kollegor). Mestadels kvinnor 40+. Men värst av alla var en man 40+. Men ja, det beror säkert på bransch osv vilken ålder och kön som är värst.
 
Jag kan nog inte peka ut varken ålder, klasstillhörighet eller nivå på utbildning hos de som håller på så här.
Däremot tycker jag se mig samma tendens som hos mobbare. Det är lite osäkra människor med dålig självkänsla som "behöver en plats".
 

Liknande trådar

Skola & Jobb Skriver med nytt nick här… Jag har hamnat i en, för mig, jättejobbig situation på jobbet. Vi är bara 4 personer, varav en är tf chef...
Svar
19
· Visningar
2 592
Senast: Bortglömd
·
Skola & Jobb För att göra en lång historia kort. Jobbade tidigare på ett ställe men bytte jobb, något som jag ångrar idag. Hur som helst försöker...
2
Svar
28
· Visningar
5 496
  • Låst
  • Artikel
Dagbok Behöver nog mest skriva av mig lite. Jag upplever mig väldigt sällan nöjd och tillfreds med livet. Just nu har jag hamnat i en riktig...
Svar
14
· Visningar
4 119
Senast: starcraft
·
Kropp & Själ Ber om ursäkt redan från början om det här blir långt, krångligt och invecklat. Mitt självförtroende och självkänsla är för närvarande...
2
Svar
26
· Visningar
3 007
Senast: Kiwifrukt
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Försäkring
  • Akvarietråden IV
  • Uppdateringstråd 29

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp