Bukefalos 28 år!

Jargong på arbetsplats (Utbruten från Dejtingtråden 26!)

Apropå den här tråden såg jag i dag en man i mataffären som hade byggarbetskläder på sig med en företagströja från nåt företag som sysslade med typ byggställningar. Och på hela ryggen stod det, så skojigt, : ”Vilken ställning föredrar du?”
Alltså, så jävla pinsamt bara. Är det NÅN som tycker sånt är kul idag? (trodde jag iaf inte, tills jag läste den här tråden...)

haha men alltså vad pinsamt.
 
Har ni någon typ av arbetsplatsmöten eller liknande forum? Jag skulle ju vilja ta upp problemet på arbetsplatsen direkt innan man drar in skyddsombudsärende eller fack. Att påtala att det finns trista attityder som påverkar trivseln på arbetsplatsen och ställa frågan - hur bemöter vi varandra, är det bara jag som känner att det finns ett problem, eller finns det ett större problem? -kan faktiskt vara en öppning för andra som också känner samma sak. Får du inget medhåll i detta, vill stanna kvar på arbetsplatsen så är väl gången skyddsombud och fack bra, men står du allena efter den öppna frågan så är det kanske dags att iallafall överväga att söka sig någon annanstans. Tycker ju jag iallafall.
Jag tycker precis tvärt om. Att man ska bolla ansvaret dit där det ska vara.
Direkt och med tydlighet, så det benämns som ett ordentligt arbetsmiljöproblem från början och inte lite diffust som "ska vi försöka vara lite snällare ibland"-aktigt.

För det behövs nästan alltid ett systematiskt angreppssätt och djupare åtgärder för att komma åt något som är så stort problem som detta.
Och som en markering att man inte accepterar att utsättas för den (med säkerhet undermåliga) arbetsmiljö det innebära att ta frågan på mötet.

Om det rörde mindre tendenser att dra åt fel håll på ett hyfsat bra ställe, med hyfsat bra chef kan jag se ditt förslag som ett möjligt alternativ (beroende på vad för typ av möten man brukar ha), men inte som detta beskrivs.
 
Jag tycker precis tvärt om. Att man ska bolla ansvaret dit där det ska vara.
Direkt och med tydlighet, så det benämns som ett ordentligt arbetsmiljöproblem från början och inte lite diffust som "ska vi försöka vara lite snällare ibland"-aktigt.

För det behövs nästan alltid ett systematiskt angreppssätt och djupare åtgärder för att komma åt något som är så stort problem som detta.
Och som en markering att man inte accepterar att utsättas för den (med säkerhet undermåliga) arbetsmiljö det innebära att ta frågan på mötet.

Om det rörde mindre tendenser att dra åt fel håll på ett hyfsat bra ställe, med hyfsat bra chef kan jag se ditt förslag som ett möjligt alternativ (beroende på vad för typ av möten man brukar ha), men inte som detta beskrivs.
Tja, vi är alla olika. Jag hör till sorten som vill ha kommunikation med andra innan jag kör över dem med ångvält. Jag anser att man måste börja någonstans och föredrar då att börja med sig själv och att vara ett exempel på hur jag vill att det ska vara. Jag arbetar med människor och kanske resonerar annorlunda än du. Alla får ha en åsikt och jag presenterade min.
 
När jag började som ensam tjej på min arbetsplats som installatör hade jag det ganska jobbigt. Jag HATADE alla kommentarer och ”skämtsam jargong”.
Många gånger blev jag illa till mods, sa inget och drog mig undan. Ibland sa jag till chefen och han tog alltid det jag sa på allvar.
Några år senare kom ytterligare en tjej in och då hade jag bytt tjänst men hörde ändå att hon hade det tufft. Hon ville vara med i gänget istället för att dra sig undan som jag och hängde på skämten. Det eskalerade så mycket att hon slutade. Killarna var direkt oförskämda och det var hemskt. Nån skickade en dickpick till henne. Det lyftes men vissa mellanchefer tyckte hon fick skylla sig själv då hon även sa endel olämpliga saker(?) De borde fattat varför.
Sen fick linjechefen reda på detta och två killar fick gå på dagen. Sen dess är det inga tjejer bland installatörerna men jag hoppas även attityden blivit bättre.

Tyvärr ligger detta kvar hos mig och jag sitter inte med på fika mm.

Nä fyfan så sunkigt det är med folk som håller på såhär, pinsamt!
 
Fråga till tråden.

Vi anmäler potentiella tillbud/tillbud/olyckor via ett internt system. Hittills har vi bara skickat in sådant som rör den fysiska arbetsmiljön. Nu har jag skickat in det första rörande sen psykosociala arbetsmiljön. Hur fungerar det på er arbetsplats?

Vi är sedan ett år tillbaka certifierade enl ISO 45 000 eller vad den nu heter för arbetsmiljö.
 
Får jag be om lite råd i den här tråden? Jag är rätt ny på min arbetsplats i en bransch jag inte arbetat i tidigare. De flesta som jobbar där har jobbat där i hundra år och jargongen är rätt hård och rent utsagt otrevlig många gånger måste jag säga. Mycket suckar när man frågar något (absolut inte från alla, men många) och några gånger har jag blivit så otrevligt bemött så jag har gråtit en skvätt efteråt. Bland annat så ville jag fråga en kollega om han kunde precisera en uppgift jag skulle göra och fick till svar "Vad sa jag första gången?? Ja just det, då gör du så!" *Vänder sig om och vinkar med handen att jag ska gå* Beter man sig så mot sina kollegor?? Absolut inte tycker jag, men vad gör man? Har påtalat detta för min chef och mycket andra saker som inte verkar fungera, men chefen är tyvärr av den arten som inte tar tag i saker riktigt och är också väldigt överbelastad och stressad. Jag älskar mitt jobb men inte min arbetsplats, så jag ser mig om efter annat men kryllar inte av tjänster som den jag har här i krokarna.

Jag skulle absolut gå till facket. Det låter som att du är ung, alla andra på arbetsplatsen är äldre - och att försöka vända en fruktansvärd jargong på egen hand skulle antagligen göra att du riskerade bli utmobbad. Detta handlar om den psykosociala arbetsmiljön och den måste facket agera för.
 
Jag skulle absolut gå till facket. Det låter som att du är ung, alla andra på arbetsplatsen är äldre - och att försöka vända en fruktansvärd jargong på egen hand skulle antagligen göra att du riskerade bli utmobbad. Detta handlar om den psykosociala arbetsmiljön och den måste facket agera för.

Det sorgligaste är nog att det är många av mina kollegor som håller med mig om att klimatet är hårt, men de har aldrig yppat något för chef eller satt ner foten mot dem som beter sig som skit.
 
Har ni någon typ av arbetsplatsmöten eller liknande forum? Jag skulle ju vilja ta upp problemet på arbetsplatsen direkt innan man drar in skyddsombudsärende eller fack. Att påtala att det finns trista attityder som påverkar trivseln på arbetsplatsen och ställa frågan - hur bemöter vi varandra, är det bara jag som känner att det finns ett problem, eller finns det ett större problem? -kan faktiskt vara en öppning för andra som också känner samma sak. Får du inget medhåll i detta, vill stanna kvar på arbetsplatsen så är väl gången skyddsombud och fack bra, men står du allena efter den öppna frågan så är det kanske dags att iallafall överväga att söka sig någon annanstans. Tycker ju jag iallafall.

Ja, det är en bra input men helt ärligt så vet jag inte om jag vågar stå där och ställa den frågan. Får väl inget utrymme heller eftersom vi har ett möte i månaden där allt ska avhandlas och ganska ofta urartar det också.
 
Fråga till tråden.

Vi anmäler potentiella tillbud/tillbud/olyckor via ett internt system. Hittills har vi bara skickat in sådant som rör den fysiska arbetsmiljön. Nu har jag skickat in det första rörande sen psykosociala arbetsmiljön. Hur fungerar det på er arbetsplats?

Vi är sedan ett år tillbaka certifierade enl ISO 45 000 eller vad den nu heter för arbetsmiljö.
Vet inte om jag blandar ihop vad du menar men inom koncernen jag jobbar på så finns det extremt tydliga riktlinjer gällande compliance (code of conduct etc) och en del av detta är olika system/vägar för hur man anmäler något som man anser eller tror går emot koncernens compliance policy. Tex kan man anmäla till en extern part (tänkt extern vissel blower) där anmälaren är helt anonym för koncernen men där koncernen samtidigt, via den externa parten, kan ställa frågor. Compliance policyn anger även hur man kan anmäla/meddela ngt internt, vilka man kan vända sig till (närmaste chefen, chefen ovanför, HR-avdelningen, vår compliance chef osv). Via dessa vägar kan (ska) man anmäla alla typer av överträdelse (även ageranden som man tror är överträdelser men som man inte vet säker). Alltså även överträdelser gällande den psykosociala arbetsmiljön (tex mobbning, diskriminering, ämnet som diskuteras i tråden absolut) ska anmälas och systemen är till för det. Enligt vår compliance chef är den psykosociala arbetsmiljön (nolltollerans mot mobbning, diskriminering, rå jargong etc) en jätteviktig del i compliance och överträdelser härav ska absolut anmälas.
 
Det sorgligaste är nog att det är många av mina kollegor som håller med mig om att klimatet är hårt, men de har aldrig yppat något för chef eller satt ner foten mot dem som beter sig som skit.


Gör det som känns mest funktionellt för dig i din situation. Det bedömer du bäst själv.

Det är tufft att stå ensam och försöka vända en hel grupp som jobbat in ett beteendemönster under flera år. En äldre stark person som går in med mandat kan påverka mycket, men som ensam och ny på arbetsplatsen är det inte så lätt - vilket är orsaken till att de flesta valsar med trots att man förstår bättre "för jag är ok med skämt", alternativt drar sig undan. Det är därför skyddsombuden och fackombuden finns som stöd.

Det viktiga är att göra Något. Det måste inte blir exakt rätt direkt. Men se till att det finns ett spår att börja i så att säga. Skyddsombudet kan exempelvis lyfta behovet av en OSA-enkät på arbetsplatsen för att göra en kartläggning. Sedan görs en bedömning av eventuella insatser.
 
Vet inte om jag blandar ihop vad du menar men inom koncernen jag jobbar på så finns det extremt tydliga riktlinjer gällande compliance (code of conduct etc) och en del av detta är olika system/vägar för hur man anmäler något som man anser eller tror går emot koncernens compliance policy. Tex kan man anmäla till en extern part (tänkt extern vissel blower) där anmälaren är helt anonym för koncernen men där koncernen samtidigt, via den externa parten, kan ställa frågor. Compliance policyn anger även hur man kan anmäla/meddela ngt internt, vilka man kan vända sig till (närmaste chefen, chefen ovanför, HR-avdelningen, vår compliance chef osv). Via dessa vägar kan (ska) man anmäla alla typer av överträdelse (även ageranden som man tror är överträdelser men som man inte vet säker). Alltså även överträdelser gällande den psykosociala arbetsmiljön (tex mobbning, diskriminering, ämnet som diskuteras i tråden absolut) ska anmälas och systemen är till för det. Enligt vår compliance chef är den psykosociala arbetsmiljön (nolltollerans mot mobbning, diskriminering, rå jargong etc) en jätteviktig del i compliance och överträdelser härav ska absolut anmälas.

Tack för info! Problemet här är nog främst att vi är ett väldigt tekniskt inriktat företag, även inom personalen och samtliga chefer. Så vårt interna system för anmälan om riskfaktorer och olyckor som beror på den fysiska arbetsmiljön är mycket välfungerande och välanvänt. Vi har bara en HR här en dag i veckan och har nog aldrig riktigt börjat att faktiskt arbeta med den psykosociala arbetsmiljön alls tror jag. Så nyttigt att höra hur det funkar hos andra!

Vi har ingen mobbing eller annan kränkande behandling som är lagbrott eller jargong som i tråden. Lite mer luddigt här men skapar onödig frustration upplever jag.
 
Apropå den här tråden såg jag i dag en man i mataffären som hade byggarbetskläder på sig med en företagströja från nåt företag som sysslade med typ byggställningar. Och på hela ryggen stod det, så skojigt, : ”Vilken ställning föredrar du?”
Alltså, så jävla pinsamt bara. Är det NÅN som tycker sånt är kul idag? (trodde jag iaf inte, tills jag läste den här tråden...)

Urk - jag har sett en som är minst lika idiotisk "My hardware is compatible with your sorfware" visserligen en liten text men inte mindre pinsam för det. Detta var nog 30 år sen men fan alltså
 
Tack för info! Problemet här är nog främst att vi är ett väldigt tekniskt inriktat företag, även inom personalen och samtliga chefer. Så vårt interna system för anmälan om riskfaktorer och olyckor som beror på den fysiska arbetsmiljön är mycket välfungerande och välanvänt. Vi har bara en HR här en dag i veckan och har nog aldrig riktigt börjat att faktiskt arbeta med den psykosociala arbetsmiljön alls tror jag. Så nyttigt att höra hur det funkar hos andra!

Vi har ingen mobbing eller annan kränkande behandling som är lagbrott eller jargong som i tråden. Lite mer luddigt här men skapar onödig frustration upplever jag.
Det finns ju begreppet psykosocialskyddsrond som är något man skulle kunna testa om man vill få in det i arbetsmiljöarbetet.
 
Fråga till tråden.

Vi anmäler potentiella tillbud/tillbud/olyckor via ett internt system. Hittills har vi bara skickat in sådant som rör den fysiska arbetsmiljön. Nu har jag skickat in det första rörande sen psykosociala arbetsmiljön. Hur fungerar det på er arbetsplats?

Vi är sedan ett år tillbaka certifierade enl ISO 45 000 eller vad den nu heter för arbetsmiljö.
Vi tar upp alla sådana tillbud på våra APTer, oavsett om det är psykiska eller fysiska. Sen sammanställs allt och våran chef lyfter det i någon form av samverkansgrupp med bland annat facket inblandade. Är det allvarliga tillbud så är skyddsombudet med och det går till arbetsmiljöverket (där har det främst handlat om tillbud som involverar mycket våld osv även om det inte har blivit personskador).

Vi fyller även i en enkät varje år där det ofta är dåliga resultat på arbetsmiljö-delen och detta tas också upp på APTer samt högre upp.
 
Fråga till tråden.

Vi anmäler potentiella tillbud/tillbud/olyckor via ett internt system. Hittills har vi bara skickat in sådant som rör den fysiska arbetsmiljön. Nu har jag skickat in det första rörande sen psykosociala arbetsmiljön. Hur fungerar det på er arbetsplats?

Vi är sedan ett år tillbaka certifierade enl ISO 45 000 eller vad den nu heter för arbetsmiljö.
Vi har en visselblåsartjänst på hemsidan, om man inte känner sig bekväm med att ta upp det i gruppen eller med närmsta chef.
 
Det finns ju begreppet psykosocialskyddsrond som är något man skulle kunna testa om man vill få in det i arbetsmiljöarbetet.

Tack! Pratade en del med HSO igår iom att vi jobbar på samma skift denna veckan (det är bland annat en sak som införts det senaste som inneburit försvårad kontakt med andra skift/kontorspersonal). Vi pratade just om skyddsronderna och våra egeninspektioner, att det tillkommit några punkter som berör sen psykosociala arbetsmiljön. Men en skyddsrond inriktat på det hade jag redan i tankarna då, så tack!

Vi tar upp alla sådana tillbud på våra APTer, oavsett om det är psykiska eller fysiska. Sen sammanställs allt och våran chef lyfter det i någon form av samverkansgrupp med bland annat facket inblandade. Är det allvarliga tillbud så är skyddsombudet med och det går till arbetsmiljöverket (där har det främst handlat om tillbud som involverar mycket våld osv även om det inte har blivit personskador).

Vi fyller även i en enkät varje år där det ofta är dåliga resultat på arbetsmiljö-delen och detta tas också upp på APTer samt högre upp.

Upplever du att ni arbetar lika mycket med den fysiska som den psykosociala arbetsmiljön? Hur länge har ni gjort det? Får jag fråga inom vilken bransch du jobbar? Det lätt som en fungerande struktur?

Vår tidigare årliga medarbetarundersökning har sedan 3 år uteblivit trots protester. Det är ett stort problem anser jag.

Vi har en visselblåsartjänst på hemsidan, om man inte känner sig bekväm med att ta upp det i gruppen eller med närmsta chef.

Det har vi också, jag känner mig dock mycket bekväm (nåja, men jag vill ta upp saker iaf) med att hittills försöka lösa det här.
 
Vet inte om jag blandar ihop vad du menar men inom koncernen jag jobbar på så finns det extremt tydliga riktlinjer gällande compliance (code of conduct etc) och en del av detta är olika system/vägar för hur man anmäler något som man anser eller tror går emot koncernens compliance policy. Tex kan man anmäla till en extern part (tänkt extern vissel blower) där anmälaren är helt anonym för koncernen men där koncernen samtidigt, via den externa parten, kan ställa frågor. Compliance policyn anger även hur man kan anmäla/meddela ngt internt, vilka man kan vända sig till (närmaste chefen, chefen ovanför, HR-avdelningen, vår compliance chef osv). Via dessa vägar kan (ska) man anmäla alla typer av överträdelse (även ageranden som man tror är överträdelser men som man inte vet säker). Alltså även överträdelser gällande den psykosociala arbetsmiljön (tex mobbning, diskriminering, ämnet som diskuteras i tråden absolut) ska anmälas och systemen är till för det. Enligt vår compliance chef är den psykosociala arbetsmiljön (nolltollerans mot mobbning, diskriminering, rå jargong etc) en jätteviktig del i compliance och överträdelser härav ska absolut anmälas.

Jag önskar att mitt företag var lika tydliga och medvetna som ditt verkar vara.

Jag arbetar på en arbetsplats inom pappersindustrin (5 män och 1 kvinna i ledningsgruppen). Idag använde vår fabrikschef uttrycket "småflickor med fjällrävenryggsäck" under en intern diskussion gällande länsstyrelsens krav på utsläpp och miljö. För någon vecka sedan hörde jag produktionschefen använda uttrycket "det är gay" angående män som använder paraply när det regnar.

Ibland undrar jag om jag bara är känslig när majoriteten av kollegorna inte förstår varför jag reagerar på att det är olämpligt språkbruk? Jag fick i alla fall med mig en kollega upp till HR-chefen som tyckte att vi skulle ta upp det själva direkt med inblandade parter. Jag har redan anmält ledningsgruppen till koncernledningen en gång på grund av exkludering av den kvinna som sitter med i ledningsgruppen och känner inte riktigt att min fortsatta karriär skulle gynnas av att jag även går till platschefen och påpekar att han uttrycker sig olämpligt.
 
Jag önskar att mitt företag var lika tydliga och medvetna som ditt verkar vara.

Jag arbetar på en arbetsplats inom pappersindustrin (5 män och 1 kvinna i ledningsgruppen). Idag använde vår fabrikschef uttrycket "småflickor med fjällrävenryggsäck" under en intern diskussion gällande länsstyrelsens krav på utsläpp och miljö. För någon vecka sedan hörde jag produktionschefen använda uttrycket "det är gay" angående män som använder paraply när det regnar.

Ibland undrar jag om jag bara är känslig när majoriteten av kollegorna inte förstår varför jag reagerar på att det är olämpligt språkbruk? Jag fick i alla fall med mig en kollega upp till HR-chefen som tyckte att vi skulle ta upp det själva direkt med inblandade parter. Jag har redan anmält ledningsgruppen till koncernledningen en gång på grund av exkludering av den kvinna som sitter med i ledningsgruppen och känner inte riktigt att min fortsatta karriär skulle gynnas av att jag även går till platschefen och påpekar att han uttrycker sig olämpligt.

Jag tycker att er HR-chef gör fel. Gå tillbaka till denne och säg att ni inte önskar ta upp det själva, men räknar med att det sköts av HR. HR kan koppla in chefens chef eller vad som är lämpligt och ta ett kort samtal och se till att något händer. Det kan vara tufft att gå och påpeka något som hänt förut för någon som aldrig nånsin kommer att förstå om det inte blir mer tryck bakom än att någon underställd säger nåt.

Däremot kan man vara vaksam nästa gång det händer och säga något direkt, det brukar vara lättare att göra det enligt min erfarenhet än att ta upp nåt som hände för ett tag sedan. När det sedan har gjorts; beroende på bemötandet som blev, kanske man får agera på lite olika sätt.

Att du ens har känslan "känner inte riktigt att min fortsatta karriär skulle gynnas av att jag även går till platschefen och påpekar att han uttrycker sig olämpligt." är otäckt och helt oacceptabelt i de flesta företag.

Jag är oerhört tacksam över de tillfällen jag kan erinra mig att underställda påpekat att något jag sagt/gjort i något sammanhang inte varit riktigt bra eller kasst (inte i häraden av dessa ämnen dock) - den typen av feedback vill man gärna ha! Det visar på ett engagemang i företaget och i chefens utveckling dessutom som borde vara positivt för någons fortsatta "karriär".
 
Jag önskar att mitt företag var lika tydliga och medvetna som ditt verkar vara.

Jag arbetar på en arbetsplats inom pappersindustrin (5 män och 1 kvinna i ledningsgruppen). Idag använde vår fabrikschef uttrycket "småflickor med fjällrävenryggsäck" under en intern diskussion gällande länsstyrelsens krav på utsläpp och miljö. För någon vecka sedan hörde jag produktionschefen använda uttrycket "det är gay" angående män som använder paraply när det regnar.

Ibland undrar jag om jag bara är känslig när majoriteten av kollegorna inte förstår varför jag reagerar på att det är olämpligt språkbruk? Jag fick i alla fall med mig en kollega upp till HR-chefen som tyckte att vi skulle ta upp det själva direkt med inblandade parter. Jag har redan anmält ledningsgruppen till koncernledningen en gång på grund av exkludering av den kvinna som sitter med i ledningsgruppen och känner inte riktigt att min fortsatta karriär skulle gynnas av att jag även går till platschefen och påpekar att han uttrycker sig olämpligt.
Feg HR. Det är ju CHEFER som yttrar det där. I synnerhet då kan det inte begäras att medarbetarna själva ska konfrontera.

Facket?
 

Liknande trådar

Skola & Jobb Skriver med nytt nick här… Jag har hamnat i en, för mig, jättejobbig situation på jobbet. Vi är bara 4 personer, varav en är tf chef...
Svar
19
· Visningar
2 539
Senast: Bortglömd
·
Skola & Jobb För att göra en lång historia kort. Jobbade tidigare på ett ställe men bytte jobb, något som jag ångrar idag. Hur som helst försöker...
2
Svar
28
· Visningar
5 459
  • Låst
  • Artikel
Dagbok Behöver nog mest skriva av mig lite. Jag upplever mig väldigt sällan nöjd och tillfreds med livet. Just nu har jag hamnat i en riktig...
Svar
14
· Visningar
4 097
Senast: starcraft
·
Kropp & Själ Ber om ursäkt redan från början om det här blir långt, krångligt och invecklat. Mitt självförtroende och självkänsla är för närvarande...
2
Svar
26
· Visningar
2 956
Senast: Kiwifrukt
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Valp 2023 -den andra
  • Senast tagna bilden XV
  • Valp 2024

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp