Bukefalos 28 år!

Jargong på arbetsplats (Utbruten från Dejtingtråden 26!)

Mina 90-talistkollegor de senaste jobben har alla varit kvinnor så ingen grabbighet där. Utan det har faktiskt varit de som är 40+ som pratar helt vidrigt om andra människor (kollegor). Mestadels kvinnor 40+. Men värst av alla var en man 40+. Men ja, det beror säkert på bransch osv vilken ålder och kön som är värst.

Jag tror det beror på individ, uppfostran och världsbild främst, inte kategorier i sig på ålder, utbildning, bransch, klass osv.

Däremot ang dina reflektioner om högre ålder och tendens till ”jargong” på arbetsplatsen så finns en koppling till att har man varit länge på en och samma arbetsplats där code of conduct, etiska policys etc inte finns och/eller inte används som levande från chefer och ledningens sida, så tenderar de som varit länge på arbetsplatsen att bli mer nonchalanta ang uppförande.
 
Sunkigt inlägg tycker jag. Varför gå in på utbildning och klasstillhörighet?

Fast vad är skillnaden mot att anse att en kategori som tex flyktingar/invandrare till majoritet är lågutbildade eller flyr av ekonomisk orsak känner jag ? Det är ju isåfall lika kategoriserande , eller hur?
 
Nej, jag funkar inte så. Jag känner faktiskt inte att jag har något som helst ansvar för övriga kvinnors upplevelser i branschen som någon här i tråden ansåg.
Det handlar inte "enbart" om kvinnors upplevelsers (inte övriga - du har ju upplevt det själv!). Den som tycker att det är ok att bryta mot - skrivna och oskrivna - kontrakt om hur man uppför sig, vilka andra kontrakt tycker den att det är ok att bryta mot? En person som uppför sig så upplevs inte som riktigt pålitlig i andra sammanhang heller. Döljs det bra utåt så kan förstås personen upprätthålla en pålitlig fasad. Dvs personen är medveten om att det skulle störa dess anseende om den hade samma stil i alla sammanhang.
Min erfarenhet är att de personer som har gjort rejäla fadäser och fallit hårt (mycket hårt) även har haft en s. k. "grabbig" stil. Och ja - i de lägena så är branschen liten.
 
Jag bryr mig om ifall jag har en bra arbetsmiljö eller inte, och det anser jag att jag har.

Det kan knappast kallas för bra arbetsmiljö när chefen slänger sig med ord som du beskrev. Undrar du aldrig vad det är för sorts man som använder sådana uttryck?
Tyvärr och som alltid så lastas den som inte säger till mer än den sunkige chefen.
Du vet, din arbetsmiljö skulle sannolikt inte vara så bra om du sa ifrån.
 
Det kan knappast kallas för bra arbetsmiljö när chefen slänger sig med ord som du beskrev. Undrar du aldrig vad det är för sorts man som använder sådana uttryck?
Tyvärr och som alltid så lastas den som inte säger till mer än den sunkige chefen.
Du vet, din arbetsmiljö skulle sannolikt inte vara så bra om du sa ifrån.
Och så kommer man till de där jobbiga skillnaderna:

Hur det borde vara (chefen borde ta ansvar för arbetsmiljön, hen har betalt och mandat för det),

Vad man själv kan göra (säga ifrån - måste göras rätt och med timing för att inte bli dyrt)

...och vad man själv har störst nytta av (som kanske ibland är att skrocka med, utnyttja klapparna på huvudet, se nuvarande jobb som ett steg i karriären och gå vidare. Jag har också mött folk som har haft nytta av sunkiga arbetsmiljöer. Det kan också vara en jobbig sits att vara den som påminner en människa med makt över ens jobb att "hor-unge" inte anses som ett lämpligt tilltalsord)
 
Och så kommer man till de där jobbiga skillnaderna:

Hur det borde vara (chefen borde ta ansvar för arbetsmiljön, hen har betalt och mandat för det),

Vad man själv kan göra (säga ifrån - måste göras rätt och med timing för att inte bli dyrt)

...och vad man själv har störst nytta av (som kanske ibland är att skrocka med, utnyttja klapparna på huvudet, se nuvarande jobb som ett steg i karriären och gå vidare. Jag har också mött folk som har haft nytta av sunkiga arbetsmiljöer. Det kan också vara en jobbig sits att vara den som påminner en människa med makt över ens jobb att "hor-unge" inte anses som ett lämpligt tilltalsord)

Där är jag varje dag! Inte just inom ämnet av tråden men shit så bra du beskrev 🙏
 
...och vad man själv har störst nytta av (som kanske ibland är att skrocka med, utnyttja klapparna på huvudet, se nuvarande jobb som ett steg i karriären och gå vidare. Jag har också mött folk som har haft nytta av sunkiga arbetsmiljöer. Det kan också vara en jobbig sits att vara den som påminner en människa med makt över ens jobb att "hor-unge" inte anses som ett lämpligt tilltalsord)

Jamen visst. Jag tror faktiskt också att människor( är det inte mest män???) som är i chefsposition och som väljer ett språkbruk som detta visar sin makt. Och tänjer gränser. Det är ändå ett sorts kuveri oavsett vad den som råkar ut för det säger.
 
Fast vad är skillnaden mot att anse att en kategori som tex flyktingar/invandrare till majoritet är lågutbildade eller flyr av ekonomisk orsak känner jag ? Det är ju isåfall lika kategoriserande , eller hur?
Om en kategoriserar en människa som mer eller mindre dum för att den inte är högutbildad, anser jag det är rent snobberi. Att inte förstå relevansen i uttryck och konsekvenserna av det har inget med högutbildad eller inte, och jag tycker att det är sunkigt att göra poäng av det.
Diskussionen om att en kategori av flyktingar som de facto belastar samhällsekonomin mer än beräknat på grund av låg utbildningsgrad är något helt annat som inte hör hemma i den här diskussionen.
 
Blir beklämd när vuxna män inte har mer välutvecklad humor än såhär. Blir också beklämd när kvinnor "spelar med" för, vadå? Husefriden skull? Nån slags desperat önskan om att få ingå i grabbgänget? För. Du blir aldrig en av grabbarna. Som nämndes innan i tråden, du får vara med, på deras villkor. Men du blir aldrig en av dom.

Vi har alla olika slags filter i alla sociala sammanhang vi befinner oss i. Det är naturligt att vi blir mer bekväma i hur vi uttrycker oss när vi känner att vi är "bland vänner". Men såhär bekväm är jävligt oproffsigt av någon i chefsposition att bli. Usch. Skäms å hans vägnar. Tycker han själv, på allvar, att han är rolig? Har han varit inlåst i ett omklädningsrum med trettonåriga fotbollskillar hela sitt liv?
 
Får jag be om lite råd i den här tråden? Jag är rätt ny på min arbetsplats i en bransch jag inte arbetat i tidigare. De flesta som jobbar där har jobbat där i hundra år och jargongen är rätt hård och rent utsagt otrevlig många gånger måste jag säga. Mycket suckar när man frågar något (absolut inte från alla, men många) och några gånger har jag blivit så otrevligt bemött så jag har gråtit en skvätt efteråt. Bland annat så ville jag fråga en kollega om han kunde precisera en uppgift jag skulle göra och fick till svar "Vad sa jag första gången?? Ja just det, då gör du så!" *Vänder sig om och vinkar med handen att jag ska gå* Beter man sig så mot sina kollegor?? Absolut inte tycker jag, men vad gör man? Har påtalat detta för min chef och mycket andra saker som inte verkar fungera, men chefen är tyvärr av den arten som inte tar tag i saker riktigt och är också väldigt överbelastad och stressad. Jag älskar mitt jobb men inte min arbetsplats, så jag ser mig om efter annat men kryllar inte av tjänster som den jag har här i krokarna.
 
Får jag be om lite råd i den här tråden? Jag är rätt ny på min arbetsplats i en bransch jag inte arbetat i tidigare. De flesta som jobbar där har jobbat där i hundra år och jargongen är rätt hård och rent utsagt otrevlig många gånger måste jag säga. Mycket suckar när man frågar något (absolut inte från alla, men många) och några gånger har jag blivit så otrevligt bemött så jag har gråtit en skvätt efteråt. Bland annat så ville jag fråga en kollega om han kunde precisera en uppgift jag skulle göra och fick till svar "Vad sa jag första gången?? Ja just det, då gör du så!" *Vänder sig om och vinkar med handen att jag ska gå* Beter man sig så mot sina kollegor?? Absolut inte tycker jag, men vad gör man? Har påtalat detta för min chef och mycket andra saker som inte verkar fungera, men chefen är tyvärr av den arten som inte tar tag i saker riktigt och är också väldigt överbelastad och stressad. Jag älskar mitt jobb men inte min arbetsplats, så jag ser mig om efter annat men kryllar inte av tjänster som den jag har här i krokarna.
Du har ju svaret själv. Du är inte känslig utan dina kollegor är arslen. Vänd dig till facket. Kräv en arbetsmiljökartläggning.
 
Får jag be om lite råd i den här tråden? Jag är rätt ny på min arbetsplats i en bransch jag inte arbetat i tidigare. De flesta som jobbar där har jobbat där i hundra år och jargongen är rätt hård och rent utsagt otrevlig många gånger måste jag säga. Mycket suckar när man frågar något (absolut inte från alla, men många) och några gånger har jag blivit så otrevligt bemött så jag har gråtit en skvätt efteråt. Bland annat så ville jag fråga en kollega om han kunde precisera en uppgift jag skulle göra och fick till svar "Vad sa jag första gången?? Ja just det, då gör du så!" *Vänder sig om och vinkar med handen att jag ska gå* Beter man sig så mot sina kollegor?? Absolut inte tycker jag, men vad gör man? Har påtalat detta för min chef och mycket andra saker som inte verkar fungera, men chefen är tyvärr av den arten som inte tar tag i saker riktigt och är också väldigt överbelastad och stressad. Jag älskar mitt jobb men inte min arbetsplats, så jag ser mig om efter annat men kryllar inte av tjänster som den jag har här i krokarna.
Prata med skyddsombudet eller ta hjälp av facket - beroende på vilken du har mest förtroende för.
 
Kontakta både fackombud och skyddsombud. Hänvisa till föreskriften om organisatorisk och psykosocial arbetsmiljö, AFS 2015:4.

Både Arbetsmiljöverket och Suntarbetsliv.se har info om du vill googla lite snabbt själv först.

Tack så hemskt mycket. Ska kolla där.
 
Får jag be om lite råd i den här tråden? Jag är rätt ny på min arbetsplats i en bransch jag inte arbetat i tidigare. De flesta som jobbar där har jobbat där i hundra år och jargongen är rätt hård och rent utsagt otrevlig många gånger måste jag säga. Mycket suckar när man frågar något (absolut inte från alla, men många) och några gånger har jag blivit så otrevligt bemött så jag har gråtit en skvätt efteråt. Bland annat så ville jag fråga en kollega om han kunde precisera en uppgift jag skulle göra och fick till svar "Vad sa jag första gången?? Ja just det, då gör du så!" *Vänder sig om och vinkar med handen att jag ska gå* Beter man sig så mot sina kollegor?? Absolut inte tycker jag, men vad gör man? Har påtalat detta för min chef och mycket andra saker som inte verkar fungera, men chefen är tyvärr av den arten som inte tar tag i saker riktigt och är också väldigt överbelastad och stressad. Jag älskar mitt jobb men inte min arbetsplats, så jag ser mig om efter annat men kryllar inte av tjänster som den jag har här i krokarna.
Har ni någon typ av arbetsplatsmöten eller liknande forum? Jag skulle ju vilja ta upp problemet på arbetsplatsen direkt innan man drar in skyddsombudsärende eller fack. Att påtala att det finns trista attityder som påverkar trivseln på arbetsplatsen och ställa frågan - hur bemöter vi varandra, är det bara jag som känner att det finns ett problem, eller finns det ett större problem? -kan faktiskt vara en öppning för andra som också känner samma sak. Får du inget medhåll i detta, vill stanna kvar på arbetsplatsen så är väl gången skyddsombud och fack bra, men står du allena efter den öppna frågan så är det kanske dags att iallafall överväga att söka sig någon annanstans. Tycker ju jag iallafall.
 
Apropå den här tråden såg jag i dag en man i mataffären som hade byggarbetskläder på sig med en företagströja från nåt företag som sysslade med typ byggställningar. Och på hela ryggen stod det, så skojigt, : ”Vilken ställning föredrar du?”
Alltså, så jävla pinsamt bara. Är det NÅN som tycker sånt är kul idag? (trodde jag iaf inte, tills jag läste den här tråden...)
 

Liknande trådar

Skola & Jobb Skriver med nytt nick här… Jag har hamnat i en, för mig, jättejobbig situation på jobbet. Vi är bara 4 personer, varav en är tf chef...
Svar
19
· Visningar
2 553
Senast: Bortglömd
·
Skola & Jobb För att göra en lång historia kort. Jobbade tidigare på ett ställe men bytte jobb, något som jag ångrar idag. Hur som helst försöker...
2
Svar
28
· Visningar
5 479
  • Låst
  • Artikel
Dagbok Behöver nog mest skriva av mig lite. Jag upplever mig väldigt sällan nöjd och tillfreds med livet. Just nu har jag hamnat i en riktig...
Svar
14
· Visningar
4 100
Senast: starcraft
·
Kropp & Själ Ber om ursäkt redan från början om det här blir långt, krångligt och invecklat. Mitt självförtroende och självkänsla är för närvarande...
2
Svar
26
· Visningar
2 976
Senast: Kiwifrukt
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp