Jargong på arbetsplats (Utbruten från Dejtingtråden 26!)

En sak (tips?) som iaf inte jag visste innan jag började mitt nya jobb, är att man har rätt att spela in samtal om man själv deltar. Det är ju inget första steg men om det pågår en jargong /kränkningar/osv och man vill ta det vidare så är det inget som hindrar en från att ”säkra bevis” på det sättet.
 
Feg HR. Det är ju CHEFER som yttrar det där. I synnerhet då kan det inte begäras att medarbetarna själva ska konfrontera.

Facket?

Tyvärr är det jag och kollegan som gick upp som är facket och vi har lyft sådana här frågor tidigare. Både direkt till HR och under facklig förhandlingstid. Problemet är att dessa frågor inte alls prioriteras och vi hamnar mer och mer i en position som besvärliga anställda.

Nu skulle HR ändå lyfta det här med platschefen men det känns ganska hopplöst när man känner att det inte tas på allvar. Och ja, vår HR är konflikträdd och väldigt duktig på att prata runt sådant som är besvärligt.
 
Jag tycker att er HR-chef gör fel. Gå tillbaka till denne och säg att ni inte önskar ta upp det själva, men räknar med att det sköts av HR. HR kan koppla in chefens chef eller vad som är lämpligt och ta ett kort samtal och se till att något händer. Det kan vara tufft att gå och påpeka något som hänt förut för någon som aldrig nånsin kommer att förstå om det inte blir mer tryck bakom än att någon underställd säger nåt.

Däremot kan man vara vaksam nästa gång det händer och säga något direkt, det brukar vara lättare att göra det enligt min erfarenhet än att ta upp nåt som hände för ett tag sedan. När det sedan har gjorts; beroende på bemötandet som blev, kanske man får agera på lite olika sätt.

Att du ens har känslan "känner inte riktigt att min fortsatta karriär skulle gynnas av att jag även går till platschefen och påpekar att han uttrycker sig olämpligt." är otäckt och helt oacceptabelt i de flesta företag.

Jag är oerhört tacksam över de tillfällen jag kan erinra mig att underställda påpekat att något jag sagt/gjort i något sammanhang inte varit riktigt bra eller kasst (inte i häraden av dessa ämnen dock) - den typen av feedback vill man gärna ha! Det visar på ett engagemang i företaget och i chefens utveckling dessutom som borde vara positivt för någons fortsatta "karriär".

Vår HR är tyvärr konflikträdd och duktig på att undvika det som är besvärligt. Han har dessutom en tendens att ta till härskarteknik när det blir jobbigt.

Jag vet att jag borde bli bättre på att säga till direkt men ofta blir man så paff i stunden. Med kommentaren småflickor med fjällrävenryggsäck var jag heller inte personligen närvarande utan fick höra det direkt efteråt.

I fallet med kvinnan som blev exkluderad så lyfte jag den frågan med lokala HR innan jag anmälde uppåt. Då hände ingenting. Efter att vår globala HR blev involverad så hände det plötsligt saker. Det är nog en stor anledning till att jag inte litar på att det händer något när man säger till här. Vi har även tjatat om lönekartläggning och likabehandlingsplan som ska göras enligt lag under senaste 1,5 året uta större framgång.
 
Vår HR är tyvärr konflikträdd och duktig på att undvika det som är besvärligt. Han har dessutom en tendens att ta till härskarteknik när det blir jobbigt.

Jag vet att jag borde bli bättre på att säga till direkt men ofta blir man så paff i stunden. Med kommentaren småflickor med fjällrävenryggsäck var jag heller inte personligen närvarande utan fick höra det direkt efteråt.

I fallet med kvinnan som blev exkluderad så lyfte jag den frågan med lokala HR innan jag anmälde uppåt. Då hände ingenting. Efter att vår globala HR blev involverad så hände det plötsligt saker. Det är nog en stor anledning till att jag inte litar på att det händer något när man säger till här. Vi har även tjatat om lönekartläggning och likabehandlingsplan som ska göras enligt lag under senaste 1,5 året uta större framgång.

Då gör inte bara HR fel i det här fallet utan verkar sakna kompetens och lämplighet för rollen. Ledsamt. Man ska nog akta sig noga för att ta på sig HR-funktioner om man inte kan hantera sin konflikträdsla och vilja att undvika det som är besvärligt - det är på något sätt essensen av det man ska stödja företagets personal att hantera.

Jag tänker inte att du måste ta ansvar för att säga till i stunden heller, det var mer bara en kommentar om att det brukar vara lättare än att komma långt efteråt. Har du rapporterat till HR eller egen chef har du gjort det som man kan betrakta som ditt ansvar.
 
Tja, vi är alla olika. Jag hör till sorten som vill ha kommunikation med andra innan jag kör över dem med ångvält. Jag anser att man måste börja någonstans och föredrar då att börja med sig själv och att vara ett exempel på hur jag vill att det ska vara. Jag arbetar med människor och kanske resonerar annorlunda än du. Alla får ha en åsikt och jag presenterade min.
Visst är det olika beroende på situation, arbetsplats och vad man själv är för person och var och en väljer den väg som känns lämpligast.

Men jag tycker det är problematiskt att tala om det som ångvältande att gå till skyddsombudet. När det är en enligt lag obligatorisk funktion som ska vara just en första instans och lättillgänglig för alla med precis vilken arbetsmiljöfråga som helst.
Eller att någon blir överkörd av att jag informerar den som har ett formellt ansvar att fylla (AG/chef) gentemot mig om min situation. Just genom att inte göra det till en fråga som hanteras mellan dem och mig, utan mellan AG och respektive anställd så håller jag det borta från att mitt agerande ska ha någon direkt implikation mot någon av kollegorna som person.
 
Tyvärr är det jag och kollegan som gick upp som är facket och vi har lyft sådana här frågor tidigare. Både direkt till HR och under facklig förhandlingstid. Problemet är att dessa frågor inte alls prioriteras och vi hamnar mer och mer i en position som besvärliga anställda.

Nu skulle HR ändå lyfta det här med platschefen men det känns ganska hopplöst när man känner att det inte tas på allvar. Och ja, vår HR är konflikträdd och väldigt duktig på att prata runt sådant som är besvärligt.
Ni ska inte gå till HR. Ni ska gå till chefens chef/chefer direkt men med stöd av er fackliga organisation. Ni är fackliga ombud om jag förstår rätt, ni får gå högre i er organisation och till huvudskyddsombudet.
HR är till som stöd för arbetsgivaren/chefen. Inte stöd för anställda. De jobbar med rekrytering, friställning, omplacering och stöd till ag i de processerna.
 
Ni ska inte gå till HR. Ni ska gå till chefens chef/chefer direkt men med stöd av er fackliga organisation. Ni är fackliga ombud om jag förstår rätt, ni får gå högre i er organisation och till huvudskyddsombudet.
HR är till som stöd för arbetsgivaren/chefen. Inte stöd för anställda. De jobbar med rekrytering, friställning, omplacering och stöd till ag i de processerna.

Det var ett intressant påstående vad HR funktionen innebär .
 
Ni ska inte gå till HR. Ni ska gå till chefens chef/chefer direkt men med stöd av er fackliga organisation. Ni är fackliga ombud om jag förstår rätt, ni får gå högre i er organisation och till huvudskyddsombudet.
HR är till som stöd för arbetsgivaren/chefen. Inte stöd för anställda. De jobbar med rekrytering, friställning, omplacering och stöd till ag i de processerna.

Det om HR har jag också fått höra här. Har vi anställda ingen förutom vår chef (o högre chefer och fack såklart) att lyfta sådana här frågor med? Ska fackligt arbete innebära personalfrågor?
 
Det om HR har jag också fått höra här. Har vi anställda ingen förutom vår chef (o högre chefer och fack såklart) att lyfta sådana här frågor med? Ska fackligt arbete innebära personalfrågor?
Ja fackligt arbete innebär även personalfrågor, t ex närvara vid förhandlingar i medbestämmandefrågor (heter det så nuförtiden?) samt omplaceringar etc...etc...
 
Tyvärr har även jag hört HR uttryckligen säga att bara det är deras funktion, på mitt gamla jobb. HR på mitt nya jobb säger "Det är mitt jobb att få er(*) att stanna kvar" :love:

(*) där "er" innebär oss utvecklare också.

Ja. Det är inte någon definition av HR att de enbart ska stötta chefer och rekrytera.

Jag skippar emoji då det inte finns nån lämplig i sammanhanget .
 
Jag önskar att mitt företag var lika tydliga och medvetna som ditt verkar vara.

Jag arbetar på en arbetsplats inom pappersindustrin (5 män och 1 kvinna i ledningsgruppen). Idag använde vår fabrikschef uttrycket "småflickor med fjällrävenryggsäck" under en intern diskussion gällande länsstyrelsens krav på utsläpp och miljö. För någon vecka sedan hörde jag produktionschefen använda uttrycket "det är gay" angående män som använder paraply när det regnar.

Ibland undrar jag om jag bara är känslig när majoriteten av kollegorna inte förstår varför jag reagerar på att det är olämpligt språkbruk? Jag fick i alla fall med mig en kollega upp till HR-chefen som tyckte att vi skulle ta upp det själva direkt med inblandade parter. Jag har redan anmält ledningsgruppen till koncernledningen en gång på grund av exkludering av den kvinna som sitter med i ledningsgruppen och känner inte riktigt att min fortsatta karriär skulle gynnas av att jag även går till platschefen och påpekar att han uttrycker sig olämpligt.
Ja, jag kan säga att jag är imponerad av vad bolaget gör i dessa frågor och hur tydliga bolaget är. Jag är mycket ny på bolaget, började i augusti och kommer från advokadbyråvärden där det ofta ser mkt annorlunda ut.

De där kommentarerna är under all kritik och är sexistiska/diskriminerande. Chefen ageradeven fel enligt mig - denna person ska utreda detta vidare och ta fram åtgärder hur detta ska lösas (lösas= få bort beteendet, informera vad som gäller etc) tillsammans med andra lämpliga personer på företaget. Att lägga det tillbaks på er när ni går till HR för hjälp är riktigt dåligt och innebär enligt mig att HR inte gör sitt jobb. Jag skulle, om ni orkar, gå tillbaka till HR om be dem hantera detta.
 
Ja fackligt arbete innebär även personalfrågor, t ex närvara vid förhandlingar i medbestämmandefrågor (heter det så nuförtiden?) samt omplaceringar etc...etc...

Fast facket har absolut inget utöver det att göra i vardagliga personalfrågor på arbetsplatsen, Det har däremot HR och det var problematiken i frågan 👍
 
En före detta HR chef föreläste för oss nu i veckan faktiskt om vad dennes roll i en organisation är. Det jag lärde mig var att HR är till för chefer det är ju dessa de skall "hjälpa" med att ev. styra upp organisationen med omplaceringar, ifall det behövs sparkas folk m.m. men även att de har förhandlingar, samarbete m.m. med facket angående arbetarna.

MEN de skall även kunna se igenom en chef, ifall denne brister i sin yrkesroll.

Så av det jag fick med mig från föreläsningen är att:
Om det är arbetarna som beter sig som grisar - gå till chefen
Är det chefen som beter sig som en gris - gå till HR
 

Liknande trådar

Skola & Jobb Skriver med nytt nick här… Jag har hamnat i en, för mig, jättejobbig situation på jobbet. Vi är bara 4 personer, varav en är tf chef...
Svar
19
· Visningar
2 497
Senast: Bortglömd
·
Skola & Jobb För att göra en lång historia kort. Jobbade tidigare på ett ställe men bytte jobb, något som jag ångrar idag. Hur som helst försöker...
2
Svar
28
· Visningar
5 434
  • Låst
  • Artikel
Dagbok Behöver nog mest skriva av mig lite. Jag upplever mig väldigt sällan nöjd och tillfreds med livet. Just nu har jag hamnat i en riktig...
Svar
14
· Visningar
4 048
Senast: starcraft
·
Kropp & Själ Ber om ursäkt redan från början om det här blir långt, krångligt och invecklat. Mitt självförtroende och självkänsla är för närvarande...
2
Svar
26
· Visningar
2 908
Senast: Kiwifrukt
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp