Jättetrött veckan innan mens!!

Lingon

Trådstartare
När jag var yngre så hade jag aldrig besvär innan/under mens (förutom det uppenbara besväret med själva mensen). Men de senaste åren har jag fått besvär veckan innan mens. Några gånger har jag blivit riktigt deppig. Värst var efter att jag lämnat blod första och hittills enda gången. Inget var roligt och allt var bara ett deppigt grått töcken i två veckor. Tills mensen kom då blev jag normal direkt. Har inte vågat ge blod sen dess!

Så illa har det inte varit sen dess men ofta känns det som att jag ska bli sjuk veckan innan mensen och mensen första dagar. Riktigt hängig och dåligt med energi.

Är det någon som har nån bra huskur eller idé på vad man kan göra åt det? Nån som har/har haft det likadant och kanske har nåt bra knep?

Att rida brukar hjälpa tillfälligt även om jag brukar ta lite lugnare pass eller kanske till och med bara skritta ut en runda när jag känner mig som tröttast.
 
Googla PMDS...

Och även här på Buke så finns det beskrivet i några trådar...

Jag har gjort det men det stämmer inte riktigt för jag är sällan deppig eller nere humörmässigt (förutom den gången efter blodgivning) utan mest väldigt trött och känslan av att jag håller att bli sjuk. Det känns som en oftast rent fysisk grej. Trötthet.
 
Ibland är jag lite nere men det kan ju hänga ihop med tröttheten. Denna gången har jag inte alls varit nere. Humöret har varit som vanligt men jag har varit trött och den där känslan av att hålla på att bli sjuk.
 
@Lingon: Jag känner jätteofta som om jag har en rejäl förkylning på g innan jag ska ha mens. Det behöver inte vara någon psykisk påverkan också (jag blir deppig innan ibland också).
 
Jag har haft typ samma grej sista året eller så, att jag tror att jag ska bli sjuk i nån vecka innan. Tyvärr vet jag inte hur man blir av med det :(
 
Kan det inte vara järnbrist/låga järndepåer? Det skulle ju också kunna förklara varför du mådde ännu sämre i samband med att du gav blod.
Det kanske är värt att kolla upp dina järnvärden ifall du inte har gjort det? :)
 
Tyvärr är det inget ovanligt, konstigt eller tecken på sjukdom att vara trött veckan innan mens. När hormonnivåerna faller blir man lätt trött, får sämre immunförsvar och livet kan kännas skit på en hel massa olika sätt. Det är det som kallas för pms.

Det är inte så mycket man kan göra åt det mer än det vanliga, äta bra, röra på sig, se till att få dagsljus och lyssna på sin kropp. För vissa hjälper GLA och det kan man såklart prova om man vill.

Har man låga järnnivåer så märks det hela tiden, inte bara veckan innan mens. Varför det skulle tyda på endometrios förstår jag överhuvudtaget inte.
 
Kan det inte vara järnbrist/låga järndepåer? Det skulle ju också kunna förklara varför du mådde ännu sämre i samband med att du gav blod.
Det kanske är värt att kolla upp dina järnvärden ifall du inte har gjort det? :)

Mitt HB var bra när jag lämnade blod. Resten av månaden är jag inte trött. Men veckan innan mens är jag det.
 
Man får inte lämna blod alls om man ligger lågt. Det kollas innan.

Rätta mig gärna om jag har fel, men kan man inte ha bra Hb-värde (dvs får lämna blod) trots att man har låga järndepåer? Så därför märks det inte av resten av månaderna, men just i samband med mens blir man trött av den extra blodförlusten (eftersom depåerna är typ tomma)?
 
Rätta mig gärna om jag har fel, men kan man inte ha bra Hb-värde (dvs får lämna blod) trots att man har låga järndepåer? Så därför märks det inte av resten av månaderna, men just i samband med mens blir man trött av den extra blodförlusten (eftersom depåerna är typ tomma)?
Ja hb kan vara normalt även om järndepåerna är låga men det är inte så vanligtvis utan det vanligaste är att om hb är bra så är järndepåerna bra.
Är järndepåerna låga så märks det hela tiden. Jag lovar. Det är inget man missar och bara är trött då och då utan man blir enormt påverkad och får många fler symptom än bara trötthet. Om det nu hade varit av blodförlusten vid mens man fått låga depåvärden så borde det ju isåfall märkas mest veckan efter mens och inte veckan före. Det skulle också innebära att man får blöda mycket, riktigt mycket den mensen för att komma under den gränsen så att man faktiskt blir trött av järnförlusten och blöder man så mycket så söker man i normalfallet läkarvård för att man blöder så mycket.
 
När jag var yngre så hade jag aldrig besvär innan/under mens (förutom det uppenbara besväret med själva mensen). Men de senaste åren har jag fått besvär veckan innan mens. Några gånger har jag blivit riktigt deppig. Värst var efter att jag lämnat blod första och hittills enda gången. Inget var roligt och allt var bara ett deppigt grått töcken i två veckor. Tills mensen kom då blev jag normal direkt. Har inte vågat ge blod sen dess!

Så illa har det inte varit sen dess men ofta känns det som att jag ska bli sjuk veckan innan mensen och mensen första dagar. Riktigt hängig och dåligt med energi.

Är det någon som har nån bra huskur eller idé på vad man kan göra åt det? Nån som har/har haft det likadant och kanske har nåt bra knep?

Att rida brukar hjälpa tillfälligt även om jag brukar ta lite lugnare pass eller kanske till och med bara skritta ut en runda när jag känner mig som tröttast.

Jag hade samma typ av problem men i större omfattning. Ett tag blev jag sjuk varje månad en vecka innan mens, helt hopplöst! Och när jag lyckades undvika det var jag så trött att jag inte orkade något. Den enda lösningen jag kan tipsa om är hormonpreparat. Det beror ju som någon påpekade här i tråden på att hormonerna faller och kroppen blir mer känslig. Jag testade massa olika p-piller men det som funkat bäst var ett med jämn/konstant hormonnivå, och att hoppa över mens helt. Då försvann besvären. Har även upplevt mig hjälpt av typ yaz som ökar o sedan minskar hormondosen mer som en normal cykel, med följden att problemet minskas men inte försvinner helt. Det kändes dock lite mer naturligt än det förstnämnda..
 

Liknande trådar

Kropp & Själ Hej, ny här på forumet hoppas att dessa frågor är ok att ställa. Tänker att det kanske finns någon här att prata lite med om detta...
2 3
Svar
40
· Visningar
4 349
Senast: Tora
·
Relationer Hej! Undrar om någon här varit i liknande sits och som kan dela med sig av sina erfarenheter. Jag har träffat min kille snart ett år, i...
3 4 5
Svar
80
· Visningar
5 409
Senast: cewe
·
Kläder & Bli fin Vi fick lite bebiskläder av en släkting som denne haft i en källare. Mest troligt i alla fall för alla plagg luktade väldigt unket...
Svar
6
· Visningar
825
Senast: Zacci
·
Kropp & Själ Jag är sedan en tid tillbaka sjukskriven på grund av utmattningssyndrom, och har från flera håll fått höra att jag ska "ge mig själv tid...
7 8 9
Svar
161
· Visningar
11 240
Senast: MML
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Uppdateringstråd 29
  • Hundrädda
  • Akvarietråden IV

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp