Jobba som....

Status
Stängd för vidare inlägg.
Det framgår inte.

Jag fick ut nästan 20000 på mitt förra jobb. Kanske är det administratör jag ska fortsätta vara? Men jag tycker det är för lite pengar för att ha råd att ha häst. Det är det jag drömmer om.

Du kanske kan få en högre lön i ett annat företag?

Utan att arbeta obekväm tid tror jag det är svårt att hitta ett jobb som ligger på närmare 35 k I ingångslön. Men som administratör skulle det ju inte vara en ingångslön du får utan där har du ju erfarenhet.
 
Gruvarbetare tjänar rätt bra. Många arbetspendlar så man behöver inte ha fast boende på orten där man jobbar.

Gruvarbetare tjänar mindre än man tror faktiskt... även om det givetvis är bra betalt. Men särbon tjänar bättre ovan jord än under, helt rubbat.

Edit: Sedan finns det inte så många gruvor i Sverige... och de flesta finns i norr. De sydligaste är Garpenberg, Storå (minimal gruva) och Zinkgruvan. Men gruvarbete är speciellt och man måste vara extremt stresstålig och klara av att vara instängd. Händer det något är det en liten räddningkammare som gäller.
 
Jag har häst på mindre än 20 000 kr det går bra. Hur mycket räknar du med att hästen ska gå på i drift? Jag trodde du menade 25 000 kr före skatt inte efter. Svårt att räkna ut nettoinkomst eftersom den beror så mycket på skatten i just din kommun.
Jag räknar på att hästen kostar 5000 i månaden, men jag antar ändå att det är lågt räknat. Det måste finnas marginal för oförutsedda utgifter och sparande.

Du kanske kan få en högre lön i ett annat företag?

Utan att arbeta obekväm tid tror jag det är svårt att hitta ett jobb som ligger på närmare 35 k I ingångslön. Men som administratör skulle det ju inte vara en ingångslön du får utan där har du ju erfarenhet.
Man kan ju alltid hoppas. Jag ska faktiskt precis skicka iväg en ansökan till ett adminstratörsjobb inom kommunen. Men jag har en viss osäkerhet kring om jag klarar ett sådant jobb idag, då jag har rätt kasst arbetsminne. Minnet är över lag inte så bra.
 
Dom jag känner som fått ut dom summorna eller mer utan högskoleutbildning och utan en sjudjävla annan drivkraft att starta eget eller liknande, , har haft tunga, slitiga jobb. Typ åka till norge och sanera tankers och sånt.

Eller gått den låånga vägen internt. (Särbon saknar helt officiell utbildning, började på golvet och får nu ut mer än jag tjänar före skatt).
 
Gruvarbetare tjänar mindre än man tror faktiskt... även om det givetvis är bra betalt. Men särbon tjänar bättre ovan jord än under, helt rubbat.

Edit: Sedan finns det inte så många gruvor i Sverige... och de flesta finns i norr. De sydligaste är Garpenberg, Storå (minimal gruva) och Zinkgruvan. Men gruvarbete är speciellt och man måste vara extremt stresstålig och klara av att vara instängd. Händer det något är det en liten räddningkammare som gäller.
Google nämnde även Lovisagruvan.

Men jag är definitivt inte stresstålig och kan inte vara instängd. Så jag är dessvärre inte lämpad för jobbet.
 
Gruvarbetare tjänar mindre än man tror faktiskt... även om det givetvis är bra betalt. Men särbon tjänar bättre ovan jord än under, helt rubbat.

Edit: Sedan finns det inte så många gruvor i Sverige... och de flesta finns i norr. De sydligaste är Garpenberg, Storå (minimal gruva) och Zinkgruvan. Men gruvarbete är speciellt och man måste vara extremt stresstålig och klara av att vara instängd. Händer det något är det en liten räddningkammare som gäller.
Ja, lönen beror väl också på om man är anställd av gruvföretaget direkt eller någon entreprenör. De har nog lite olika avtal.

Jo, vet att det inte finns så många, det var därför jag skrev om arbetspendling. En släktings man bodde i Skellefteå och jobbade varannan vecka uppe i Gällivare.
 
Vad gör en processoperatör?

Jag är utbildad processoperatör men vad jobbet innebär kan skilja ganska mkt mellan olika industrier. Men generellt handlar det om övvervakning av tillverkningsprocesser ;) I mitt fall kontrollrumsarbete, 5-skift. Sen är det även arbete ute i anläggning, dvs skruva, laga, förebyggande underhåll och avhjälpande underhåll, rondering i varierande mängd beroende på arpetsplats som sagt... Det finns ju de industrier som går 2-skift också. Ren dagtid vet jag inte hur vanligt det är då mången tillverkning krävs fler timmar än så.

Dock tror jag det är svårt att komma in utan utbildning, iaf på de jobb som innebär övervakning i kontrollrum. Du behöver kunna styr- och reglerteknik.
 
Kollade nu på lönestatistik och det såg inte så bra ut där tyvärr. Medellönen var under 21500.
Sådana där hemsidor brukar vara väldigt knepiga. Bättre är att kolla med intressanta jobbs fackförbund och se om de har några avtal osv. Jag har tex sett jobb som tveklöst(!) påverkas starkt av att många inom yrket är timanställda och utan utbildning, men där en vän efter kort utbildning fick fast tjänst och totalt sett mycket bättre lön.

Kollar jag medellönen för mitt jobb så ligger den lägre än vad jag tjänar, men kollar man på "lägsta lön" så står det 10 500kr och det kan garanterat inte vara för någon heltidsanställd. Så tja, hur de olika hemsidorna får sin information vetesjutton.
 
Jag räknar på att hästen kostar 5000 i månaden, men jag antar ändå att det är lågt räknat. Det måste finnas marginal för oförutsedda utgifter och sparande.


Man kan ju alltid hoppas. Jag ska faktiskt precis skicka iväg en ansökan till ett adminstratörsjobb inom kommunen. Men jag har en viss osäkerhet kring om jag klarar ett sådant jobb idag, då jag har rätt kasst arbetsminne. Minnet är över lag inte så bra.
Har du pratat med vården om hjärnrehab? Jag är på g in i sådant och tror att det kommer vara jättebra :)

Har levt flera år med ruskigt dåligt minne och lärt mig att ALLT man vill minnas måste antecknas eller spelas in samt att man, trots att det är dagliga rutiner, behöver läsa checklista. Försök lära dig det så har du nog hyggliga förutsättningar.
 
Väktare. Du får jobba väldigt mycket övertid för att lyckas få ut det men det är iaf ett jobb som inte kräver mer än väktarutbildning.
Sopåkare - då ska du ju ta lastbilskörkort men det fixar du!
Vill du utbilda dig så kan du kolla övrigt i säkerhetsvärlden, tex läsa till säkerhetssamordnare, säkerhetschef osv. Där finns iaf en chans med den lönen efter lite erfarenhet också.
 
Det framgår inte. Men jag fick från annat håll reda på att lönen låg på runt 30000. Så vilken lön man ser att ett visst yrke har, beror nog på vilken sajt man kollar på.

Jag fick ut nästan 20000 på mitt förra jobb. Kanske är det administratör jag ska fortsätta vara? Men jag tycker det är för lite pengar för att ha råd att ha häst. Det är det jag drömmer om.

utbilda dig vidare från administratör till redovisningsekonom eller vd-assistent eller liknande. Då kan du komma upp i de nivåerna.
 
Har du pratat med vården om hjärnrehab? Jag är på g in i sådant och tror att det kommer vara jättebra :)

Har levt flera år med ruskigt dåligt minne och lärt mig att ALLT man vill minnas måste antecknas eller spelas in samt att man, trots att det är dagliga rutiner, behöver läsa checklista. Försök lära dig det så har du nog hyggliga förutsättningar.
Nej, jag har inte pratat med vården om hjärnrehab. Jag visste inte ens att det fanns. Jag vet heller inte riktigt hur kasst minne jag har, men skriver ju listor och här om dagen när jag pratade med läkaren så var jag tvungen att anteckna vad som sades. Jag kom liksom inte ihåg annars. När jag gjorde wais-testet i februari så fick jag dåligt resultat på arbetsminnet.
utbilda dig vidare från administratör till redovisningsekonom eller vd-assistent eller liknande. Då kan du komma upp i de nivåerna.
Jag har inte ens en grundutbildning till administratör utan har klarat mig på medfödd talang och sånt jag lärt mig på egen hand. Men vd-assistent låter ju fint. Frågan är hur man blir det.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Skola & Jobb Den här vintern har fått mig att undra om jag verkligen orkar fortsätta köra buss. Jag älskar det verkligen, det är mitt drömyrke sen...
5 6 7
Svar
122
· Visningar
6 630
Senast: BernT
·
Skola & Jobb För tillfället jobbar jag 25% och tycker jobbet är skittråkigt. Jag sitter och tittar på klockan medan jag jobbar och räknar ner tiden...
15 16 17
Svar
333
· Visningar
22 936
Senast: Mabuse
·
L
  • Låst
Samhälle Först så vill jag vara VÄLDIGT tydlig att SJÄLV KLART så gäller inte dethär för alla! Utan det finns säkert jätte många som jobbar på o...
6 7 8
Svar
147
· Visningar
7 328
Senast: Gunnar
·
Fordon Vi har flyttat från lägenhet till hus en bit från kommunikationer och inser att vi skulle behöva en andrabil. Dels för att inte bli...
2
Svar
21
· Visningar
743
Senast: Fetaost
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp