Bukefalos 28 år!

Jobba utomlands på westernranch?

S

_Sarah_

Någon som har erfarenhet av att åka och jobba på westernranch utomlands? I såna fall hur fick ni tag i jobbet och hur var de? Någon som har något tips om var man ska leta osv.
 
Sv: Jobba utomlands på westernranch?

de bästa är väl att maila och berätta om sig själv och att man söker jobb, kan ju börja med 3mån och sen åka hem och få färlängt.
Annars kan du maila nån tränare här i svergie och se om dom kan ordna en kontakt.
 
Sv: Jobba utomlands på westernranch?

Det finnes en organisasjon som heter Atlantis som driver med utveksling av "studenter" innen jordbruket, hestehold etc. De jeg kjenner har god erfaring med denne organisasjonen fordi den dekker forsikringer, arbeidstillatelse, du kan bytte arbeidssted dersom ting skjer etc. Jeg jobbet på stall i statene hvor flere endte etter å ha vært på en del useriøse plasser/rancher. Dersom du ikke har kjennskap til et spesielt sted kan en slik organisasjon anbefales, men den koster litt. Det er ihvertfall et alternativ om du ikke har noen "kjente" over there.
 
Sv: Jobba utomlands på westernranch?

Har ett supertips till dig!!

Jag har bott och arbetat på en Ranch i Montana, USA i 11 månader och jag åkte med en organisation som heter IAEA. http://www.agriventure.se/

Dom förmedlar allt slags arbete inom jorbruk och natur över hela världen och möjligheterna är många. Du betalar ett fast pris i vilket ditt visum, försökringar, resa tur och retur, och allt annat man kan tänkas behöva ingår. Har bara gott att säga om denna organisation och när jag väl bestämde mig för att åka gick det även rätt fort.

Kom till en jättetrevlig familj, en tjej från Sverige och hennes Amerikanska man, och jobbade på deras boskapsranch i 11 månader som jag sa. En ranch av medel storlek med ca 500 kor, 200 ungdjur och ett 30-tal tjurar i avel. Det mesta av arbetet med korna utfördes till häst och med vallhundar. va mycket lärorikt och intressant. Jag fick nog genomgå all sorts utbildning i ett dit jag kom eftersom gården låg rätt avsides och de fixade mycket själva. Hade en timmes enkel resa till närmsta affär men gud så gott det va! Alldeles vid foten av Klippiga bergen, helt underbart. Dagarna bestod av mycket variation och jag fick verkligen ta del av allt.
Bodde på ett indian reservat vilket ven det va mycket intressant..;)
Hade otroligt roligt även fast arbetet stundom va hårt. Vi va ju bara 3 stycken på alla sysslor men det är underbart att se djurhållningen som ranchägarna har. Korna har det bra och får ströva fritt året om, med stödutfodring vintertid. Men korna är ju inte direkt gulli gull djur därborta..haha..Fick erfara ett o annat. Större chans att dom är ute efter att ha ihjäl en än något annat ibland..Fick rida hur mycket jag ville och tog det slut på hästar i vårt stall fanns ju alltid grannens. ;)

Nä..åk vetja...!! Du kommer inte att ångra dig..Va det bästa jag någonsin gjort. Men ett tips bara..Om du vill till USA, åk inte om du är under 21. Kan bli jobbigt då. Cowboy staterna har ofta stor barkultur och är du under 21 kommer man inte in nånstans och folk i ditt sällskap kan till och med råka illa ut om du är minderårig på vissa ställen..Med andra ord..Ingen vill ta dig med nånstans..haha.

Men annars..Skriv ett pm till mig om det är något mer du undrar över så hjälper jag gärna..
 
Sv: Jobba utomlands på westernranch?

hejsan skulle mer än gärna vilja få kontakt med denna familj som du pratar om jag är 24år gammal ifrån dalarna och har jobbat med kor och hästar i nästan 5år nu:) jag har varit på island och i norge nu för att jobba som avbytare! Skulle du kunna hjälpa mig att få kontakt med dom? kanske man kunde jobba hos dom eller så kanske dom känner någon som behöver hjälp på någon gård i närheten:) Mvh Emelie Berggren
 
Sv: Jobba utomlands på westernranch?

Tråden är skitgammal, men what the häck.. :P

Såg på Lucky Riders hemsida att "drömjobbet" var ledigt, "dock" i Frankrike.
 
Sv: Jobba utomlands på westernranch?

hehe som Segel sa, asgammal trad, men kan du tanka dig att aka till Kanada har dom nagot som heter "youth exchange program" som kan vara val vart att kolla upp, det ger dig 1 ars oppet arbetstillstand och friheten att jobba med vad och var du vill.
 
Sv: Jobba utomlands på westernranch?

Tråden är skitgammal, men what the häck.. :P

Såg på Lucky Riders hemsida att "drömjobbet" var ledigt, "dock" i Frankrike.

Det vore nåt det. Anläggningen är helt nybyggd och sinnessjukt fin. Anders är som vi vet mycket duktig och Sven Olof är lika hästgalen som han är trevlig.

Har man det som krävs så kommer det bli en upplevelse för livet, det är jag säker på. Reiningintresset ökar i snabb takt i Frankrike. Bara att få chansen att få rida Gunspinner...:d
 
Sv: Jobba utomlands på westernranch?

Om du inte får något svar från Pookie, så kan jag bara råda dig att ansöka till Agriventure eller något av de andra utbytesprogrammen, ex. Minnesota Agricultural Student Trainee (MAST), Global, CAEP. Det finns många rancher som tar emot praktikanter och är man bara specifik med vad man vill göra finns god möjlighet att också få det. Själv har jag varit iväg med Agriventure och har enbart goda erfarenheter av det. Man måste vara beredd att jobba hårt bara ;), men iom att det är ett organiserat program finns alltid hjälp att få från utomstående om man skulle behöva. Om det så gäller dåliga arbetsförhållanden eller som i mitt fall att man trivs så bra att man vill stanna längre :D. Jag jobbade på en plantskola men hade två kompisar bara i North Dakota som jobbade med hästar och kände till fler.
 
Sv: Jobba utomlands på westernranch?

Hej!
Jag har en fråga till er som har varit iväg med Agriventure och det är om ni får arbetstillstånd genom programmet? Får ni lön osv där ni jobbar/praktiserar genom programmet?

Tacksam för svar:)
 
Sv: Jobba utomlands på westernranch?

Hej!
Allt pappersarbete inklusive bokning av flygbiljetter sköttes av organisationen när jag åkte och jag antar att det är lika nuförtiden, även om det är 11 år sedan jag åkte (fast det känns som det var igår!).
Man får en lön, fast hur mycket det är varierar lite om jag minns rätt. Jag tjänade iaf tillräckligt för att kunna resa lite och betala kostnaden för programmet, men jag tycker mig minnas att jag tjänade lite mer än vissa av mina kompisar. Det är dock inget man blir rik i pengar av :D
 
Sv: Jobba utomlands på westernranch?

Funderar du på att åka till Australien så hojta, låter som vi kan behöva någon som dig hos oss! Ingen westernridning, men kor, får och allt för många hästar finns. :) Familjen tar emot folk då och då beroende på om det passar & vilken tid på året det är etc..
 
Sv: Jobba utomlands på westernranch?

Hej (Rubinen)
Jag är en tjej som alltid har drömt om att
få åka iväg utomlands och jobba på en ranch!

Såg vad du hade skrivit och blev intesserad!
Du får gärna höra av dig om du vill! Så kan jag berätta
Mer om mig själv:-)

Eller hur kan man gå tillväga för att uppfylla sin dröm om att få
jobba på en ranch?
Tjingeling*
 

Liknande trådar

Tjatter Jag ska åka med Viking Line. Det är första gången jag reser utomlands i vuxen ålder och jag reser ensam (med hundarna). Jag planerar...
Svar
11
· Visningar
1 283
Senast: Amha
·
Skola & Jobb Jag har jobbat med färdtjänst och det trivdes jag bra med. Roligt att göra något nyttigt och kunna hjälpa människor. Tyvärr var chefen...
2 3 4
Svar
68
· Visningar
3 464
Senast: Nepenthe
·
Skola & Jobb Jobbar som timvik idag men får knappt några timmar alls, så ekonomin är ju katastrof. Det har varit jättemycket strul från start med...
2
Svar
30
· Visningar
2 239
Senast: mamman
·
Skola & Jobb För tillfället jobbar jag 25% och tycker jobbet är skittråkigt. Jag sitter och tittar på klockan medan jag jobbar och räknar ner tiden...
15 16 17
Svar
333
· Visningar
23 283
Senast: Mabuse
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp