Bukefalos 28 år!

Jobbiga ljud inne i affären

När personalen måste följa med ända in i provrummet och hålla händerna som paraboler vid örat för att höra vad man säger, kan man tro att någon inser att ljudnivån kan vara ett problem.

Har inte besökt sedan dess.

Har inga problem med lugn bakgrundsmusik, men det ska gå att prata i normal samtalston.
 
Jag tycker väl att det beror på sammanhanget litegrann, som vilken typ av affär och vilket typ av ljud det handlar om. I regel blir jag dock inte alls störd av ljud, som i musik, när jag går i affärer.
 
Jag gillar faktiskt just musiken, den dränker pratat jag inte klarar av. Har jag tre grupper med människor runt mig hör jag var de pratar om, allihopa, kan inte stänga av någon.
Jag hör inte alla detaljer men kan upprepa vad dessa tre gruppers samtal handlade om med lätthet.
DET gör mig SÅ trött, att jag måste lyssna.

Finns musik så dränks iallfall sorlet.

Tänk om jag hade en på/av knapp på hörseln (drömmer)
 
Jag kan tillägga att jag inte tycker om hög ljudnivå någonstans alls. Inte på pub, inte på restauarang, inte i butik, inte hemma, inte på stan. Jag väljer ofta restaurang/pub från kriteriet låg ljudnivå.

Instämmer. Ok att det är hög nivå på ett dansgolv men på en pub?! Dit går jag för att umgås, dvs jag vill ha en chans att höra vad som sägs. Jag har dessuto en lättare hörselskada (till vardags utan för mycket ljud är det inte ett problem) på ena örat som verkligen inte underlättar om det är en hög ljudnivå.
 
Vissa människor oavsett diagnos eller inte upplever det som riktigt störande när det spelas musik i affärer. Musiken blandas med ljudet från alla pratande människor inne i affären och gör handlingen riktigt jobbig. Om man går på Karlsson i till exempel Högsby har de TV-apparater runt om i hela affären där röster pratar om produkter som de gör reklam för och säljer i affären. Hur upplever du det?

Hardly Pethead
Jag tycker om att gå i affärer och titta och kanske hitta något passande att köpa. Tyvärr är det alldeles för många affärer som spelar för hög och stressande musik, där vänder jag redan i dörren. Tycker mig dock ha märkt att trenden kanske vänt något och fler ställen har mer dämpad och lugnare musik.
 
Jag blir riktigt störd av musik i affärer. Oftast alldeles för hög sådan med. Att försöka hålla koll på två ongar, försöka hitta nåt och dessutom knappt höra vad man tänker... Jag blir sjukt stressad.
Det är en av många anledningar till att jag nästan uteslutande handlar på nätet numera.
 
Musik i butiker tycker jag kan vara allt från trevligt, mysigt och behagligt till störigt, jobbigt och huvudvärks-framkallande. Beror på musik och volym. För det mesta går det att härda ut utan större problem.

Däremot - vad är det för högfrekvent tjutande som finns på ALLA (nåja, de jag varit in i ;)) Guldfynd-butiker? Det driver mig till vansinne. Jag går in och sen ut så fort jag bara kan, oftast utan att ha varken tittat klart eller handlat. Förstår inte att personalen klarar att jobba i dessa butiker? :confused: Ibland gör jag tester, bara för att se om ljudet finns kvar. Brukar t.o.m gå in i Guldfynd-butiker på nya orter, bara för att kolla ljudet :o
 
Vissa människor oavsett diagnos eller inte upplever det som riktigt störande när det spelas musik i affärer. Musiken blandas med ljudet från alla pratande människor inne i affären och gör handlingen riktigt jobbig. Om man går på Karlsson i till exempel Högsby har de TV-apparater runt om i hela affären där röster pratar om produkter som de gör reklam för och säljer i affären. Hur upplever du det?

Hardly Pethead

Jag har svårt att koncentrera mig när det blir för mycket ljud. Står heller inte ut i affärer där det luktar för mycket, får huvudvärk direkt.
 
Jag blir riktigt störd av musik i affärer. Oftast alldeles för hög sådan med. Att försöka hålla koll på två ongar, försöka hitta nåt och dessutom knappt höra vad man tänker... Jag blir sjukt stressad.
Det är en av många anledningar till att jag nästan uteslutande handlar på nätet numera.
Det är väldigt jobbigt. Det håller jag också med om och tyvärr blir både föräldrarna och barnen rejöt uttittade på grund av hur ungen beter sig. Jag som reagerar väldigt starkt på ljud vänder mig om direkt. En person som följde med mig spm ledsagare på en resa sa till mig att man inte ska ställa sig och titta på dem när det händer, men om jag tittar eller stirrar som jag också har fått höra beror inte det på ellakhet. Det är väldigt viktigt att känna till.

Hardly Pethead
 
Haha men eller hur! Höll på att skratta ihjäl mig när jag gick in på Topshop på Oxford Street och det stod en fullfjädrad DJ med mixer och hela kitet intryckt mellan klädställningarna och untz-untzade som om han var på Ibiza... Det var så trångt att man liksom fick be om ursäkt och klämma sig förbi honom för att inte välta alla grejer runtomkring. Av någon anledning tyckte jag inte att det var så coolt som butiken förmodligen ville att det skulle vara... :D

Jag hade nog dött! :rofl: :rofl: :rofl:
 
Går inte in i affärer som spelar för högt. Det gäller även Mcdonalds, klarar inte av det hysteriska pipandet från köket.
 
Jag tycker att det kan bli jobbigt om klädaffärer (eller andra affärer jag vill gå lugnt och strosa i) spelar jättehögt dunka dunka. Men om jag går in på ICA och de har lite diskret musik igång är det bara roligt. De väljer så roliga gamla låtar att spela, haha! Man undrar ibland vems skivsamling de dammat av, haha!

Men, jag kan tycka att mycket ljud är jobbigt. Men det är mest ljud från människor som stör mig. När det är mycket folk överallt och trångt och alla går för långsamt. Hej IKEA! Behöver jag säga att jag bara åker dit på vardagar när alla andra är på jobbet (om jag har möjlighet) eller dagarna innan lönen kommer in...
 
Jag blir larvigt ljudkänslig när jag är trött. Allting låter mycket mer då.

Ja samma här. Jag var inne på BikBok igår efter en intensiv dag och höll på att bli tokig. Och det var nog inte ens så himla hög volym om jag jämför med vissa andra butiker, Gina Tricot som någon nämnde till exempel.

Något annat jag reagerade på igår var när jag gick förbi Subway och trodde att det var någon AW-bar innan jag vred på huvudet. Det dånade över hela Kungsportsplatsen!
 
Lite fin lugn musik tycker jag är ok men då ska det ju vara sådan som är "dokumenterad" som bra musik att handla till.

Men mer och mer kommer butikerna där man inte kan prata med den man är ute och handlar med, hör inte biträdet när de säger något och vi ska inte prata om att stå i kassan och behöva ha handflatorna bakom öronen.

Jag förstår inte hur de kan jobba 8 timmar per dag i detta! Det måste ju ligga under arbetsmiljö.

Sedan håller jag bland annat med @athena_arabians och @sjoberga . Varför i hela världen är musik på krogen, restaurangen eller för den delen konditoriet något som man vill ha? Vill man inte gå ut och äta, prata och ta det lugnt där?
Det är samma när man åker på middagar hos folk, jag har numer sorterat bort de flesta i den bekanskapskretsen, som helt plötsligt under härliga diskussioner och trevliga snack ska börja sätta på musik......och högt!!

Det slutar med att alla sitter tysta, pratar inte och/eller skriker när det måste ventileras något. Kul middag! INTE!
 
Är ljudöverkänslig, så blir lätt trött om det är för mycket stoj i en butik. Bakgrundsmusik är däremot varken bra eller dåligt per automatik, utan det beror mycket på helheten och akustiken.
En butik med dålig akustik och stämning går sällan att rädda med att ta bort bakgrundsmusiken, medans i en välplanerad lokal blir musiken till en del av helheten och smälter in, och kan vara riktigt behaglig.
Har nog dock också varit i klädbutiker där musiken är allför hög. Jag anser att om man behöver höja rösten när man talar med någon som står brevid är volymen definitivt för hög.
Tycker synd om de som måste jobba där :meh:
 
I klädaffärer kan jag tycka att det är mysigt om det är lååååg volym, det ska vara så man hör vad det är för låt, men inte mer.
Däremot i butiker där man är ute på ett mission tex jula biltema eller liknande och letar efter ett verktyg speciella glödlampor osv då upplever jag det som sjukt irriterande med musik. Särskilt eftersom i den här staden envisas med att spela skithögt!
 

Liknande trådar

  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
28 748
Senast: Snurrfian
·
Kropp & Själ Varning för långt inlägg, men jag hopps att ni orkar läsa och svara på mina frågor i slutet. Igår fick jag domen, utmattningssyndrom...
5 6 7
Svar
138
· Visningar
14 992
Senast: Trott
·
Övr. Barn Har en son på 6 år. Han är utredd som 4,5 åring för autism,men då han fick normalt resultat på pappret så slogs det bort. Nu började...
2 3
Svar
46
· Visningar
9 021
Senast: Fraegd
·
Kropp & Själ Ber om ursäkt redan från början om det här blir långt, krångligt och invecklat. Mitt självförtroende och självkänsla är för närvarande...
2
Svar
26
· Visningar
2 971
Senast: Kiwifrukt
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp