Bukefalos 28 år!

Jobbiga ljud inne i affären

Skorpion76

Trådstartare
Vissa människor oavsett diagnos eller inte upplever det som riktigt störande när det spelas musik i affärer. Musiken blandas med ljudet från alla pratande människor inne i affären och gör handlingen riktigt jobbig. Om man går på Karlsson i till exempel Högsby har de TV-apparater runt om i hela affären där röster pratar om produkter som de gör reklam för och säljer i affären. Hur upplever du det?

Hardly Pethead
 
Tja, vissa musikaffärer har förbjudit t bl.a Stairway to Heaven och Brothers in Arms men det är mer att det driver personalen till vansinne eftersom kunder som vill köpa audioprodukter vill spela just de två låtarna för ofta. :)
 
Jag avskyr när de spelar musik eller annat ljud i butiker. Jag är en sån som fort blir väldigt trött av mycket stimuli (särskilt ljud) och tycker därför att shoppa i klädbutiker osv är bland det värsta som finns, inte för att jag inte tycker om att bränna pengar på nya kläder, utan för att jag blir så förbaskat trött. Beställer oftast på nätet istället för att handla i butik. T.ex tycker jag väldigt mycket om Gina Tricots kläder, men går aldrig in där eftersom jag inte pallar med musiken, i alla fall i butiken här i stan spelar de extremt högt.
 
Jag tycker inte det är jobbigt med musik här i Sverige, det känns som att vi är lite "lagom :D" när det gäller volymen. Däremot har jag ofta egna lurar i öronen och lyssnar på någon podcast, dokumentär eller egen musik när jag handlar, då får jag välja själv. Men när jag är i London känns det ibland som att jag är på klubb när jag är inne i vissa affärer. Det är liksom dunka dunka. Untz untz. Kan kännas något distraherande :D
 
TYcker själv det är trevligt med lite bakgrundsmusik. Dock brukar jag har på ljudbok eller liknande i örat när jag handlar om jag inte har sällskap.

Jag personligen har inte ont utav musik i affären/matstället.

Däremot efter x antal år inom snabbmatsrestaurang får jag tokspel på fritösens pipande :rofl: Men så är man ju skadad efter att ha jobbat med det
 
Jag tycker inte det är jobbigt med musik här i Sverige, det känns som att vi är lite "lagom :D" när det gäller volymen. Däremot har jag ofta egna lurar i öronen och lyssnar på någon podcast, dokumentär eller egen musik när jag handlar, då får jag välja själv. Men när jag är i London känns det ibland som att jag är på klubb när jag är inne i vissa affärer. Det är liksom dunka dunka. Untz untz. Kan kännas något distraherande :D

Haha men eller hur! Höll på att skratta ihjäl mig när jag gick in på Topshop på Oxford Street och det stod en fullfjädrad DJ med mixer och hela kitet intryckt mellan klädställningarna och untz-untzade som om han var på Ibiza... Det var så trångt att man liksom fick be om ursäkt och klämma sig förbi honom för att inte välta alla grejer runtomkring. Av någon anledning tyckte jag inte att det var så coolt som butiken förmodligen ville att det skulle vara... :D
 
Jag är också en sån som blir trött i huvudet av för mycket intryck. Helst ljud stjäl mycket energi av mig.
Dagis, skrikande barn, fel musik, många pratande människor etc drar verkligen energi ur mig.
Även musik i affären.
 
jag har svårt att sortera ljud när det kommer från mer än ett håll och ja, det är rätt jobbigt om det spelas för hög musik eller reklamtv-apparaterna står bredvid varandra och spelar högt.
 
När jag gick omkring på Karlsson i Högsby hörde jag bland annat det här.
Bra, tänkte jag och köpte munstycket. Sedan gick jag vidare i affären och fick höra det här.
Snart kom en ny tv-apparat som gjorde reklam för en kamptrasa till hunden som tydligen heter Ryck-I. Ett stycke senare kom jag till en tv-skärm som gjorde reklamm för en skärbräda med piggar där man skar genom att dra ett verktyg överbräda som faktiskt liknade en hatt (!?!)

Hardly Pethead
 
Den enda gång jag stört mig på ljud i en affär var när jag var praktikant i en skoaffär under tonåren och det var jultider - spelades julmusik - troligen samma skiva om och om igen :p ute i affärer kan jag koppla bort ljud och även bilder - tex flimrande tv-skärmar. däremot kan jag störa mig väldigt mycket på ljud hemma, vi har en fläkt som sambon gärna vill slå på när vi eldar i brasan och den hatar jag! även tickandet från elaggregatet till staketena kan driva mig till vansinne...
 
Jag störs av ljud, och bland det värsta är för mig dålig musik, som jag blir påtvingad i affärer, mottagningar osv. Handlar helst från nätet....
 
Jag blir ganska matt av affärer överlag, och ljudet hör dit. Men för mig fungerar musiken lite "utjämnande", jag tycker mest att det är ljudet från alla människor som stör och det blir liksom mindre påtagligt med musik i bakgrunden.
 
Inför flytten till första egna lägenheten åkte jag till IKEA för att storshoppa. Turen blev kort och plågsam - för hela butiken ekade av hög radiosport. Det var säkert nån "viktig" match, men det var helt olidligt för en annan. De förlorade med stor sannolikhet flera tusen från mig som kund den dagen, jag skyndade mig genom butiken och köpte med nöd och näppe det som stod på lappen. Allt för att komma undan de hysteriska kommentatorerna!

Och jag minns fortfarande den turen med fasa. Typ 14 år senare.
 
Vissa människor oavsett diagnos eller inte upplever det som riktigt störande när det spelas musik i affärer. Musiken blandas med ljudet från alla pratande människor inne i affären och gör handlingen riktigt jobbig. Om man går på Karlsson i till exempel Högsby har de TV-apparater runt om i hela affären där röster pratar om produkter som de gör reklam för och säljer i affären. Hur upplever du det?

Hardly Pethead

Jag har alltid med mig ett par Peltor hörselkåpor när jag reser. På jobbet när det är bullrigt har det hänt att jag stoppat i öronproppar för att inte bli för stressad av ljudet, jag arbetar mot kunder så det får inte synas för mycket. Om det är för mycket musik i en affär går jag oftast därifrån, om jag inte väldigt gärna vill handla - i så fall ber jag dem att sänka volymen om de vill sälja...
 
Jag tycker inte det är jobbigt med musik här i Sverige, det känns som att vi är lite "lagom :D" när det gäller volymen. Däremot har jag ofta egna lurar i öronen och lyssnar på någon podcast, dokumentär eller egen musik när jag handlar, då får jag välja själv. Men när jag är i London känns det ibland som att jag är på klubb när jag är inne i vissa affärer. Det är liksom dunka dunka. Untz untz. Kan kännas något distraherande :D
Musak i Singapore är ingen höjdare, typ i hotellhissar.
 
Jag upplever att "bra" (passande) musik ger en helt annan känsla i en butik än tystnad. Ta t.ex. Hollister, som dels har väldigt dämpat ljus, nästan mörker, i sina butiker, dels spelar typisk Californisk surf-musik ihop med surf-filmer på en tvskärm. Jag gillar det! Faktiskt! Lyckligtvis är Hollisters priser lite väl höga så jag spenderar inte alla mina pengar där, men hade nog om jag kunnat .... och om jag varit 35 år yngre kanske.....
Jag minns en annan butik som sålde julsaker (EKO, fd EKOhallen) och som inte hade någon musik alls i högtalarna. Jag upplevde det som tråkigt och fick ingen julstämning alls.
Samtidigt står jag själv på en Mässa (hästmässan vid Friends arena sista helgen i november) och de spelar SAMMA julmusik år ut och år in, runt runt, och det driver mig till ett visst vansinne, omän lindrigt. Jag tror jag ska skriva till dem och tipsa om att byta musik till nästa gång.....
 
Vissa människor oavsett diagnos eller inte upplever det som riktigt störande när det spelas musik i affärer. Musiken blandas med ljudet från alla pratande människor inne i affären och gör handlingen riktigt jobbig. Om man går på Karlsson i till exempel Högsby har de TV-apparater runt om i hela affären där röster pratar om produkter som de gör reklam för och säljer i affären. Hur upplever du det?

Hardly Pethead

Har jätte svårt med musik o surr/prat ungar som skriker m.m. Ljud som blir i butiker o marställe o liknande.
Jag har hjärntrötthet o är ljudöverkänslig.
 
Jag är väldigt känslig för alla sorters intryck, och ljud är bland det som är värst och gör mig mest uttröttad. Musik i affärer är skitjobbigt, för inte nog med att de oftast har för hög volym så är det musik jag tycker är totalt kass. Det, plus sorlet av människor runt omkring, är rena helvetet för min stökiga hjärna. :wtf:

Min provisoriska lösning på problemet är att ha med mig hörlurar till telefonen och lyssna på min egen musik. Det ljudet har jag själv kontroll över, och då tröttar det inte heller ut mig. Men framförallt undviker jag att ens gå in på affärer där de envisas med att föra oväsen. Jag handlar helst via internet istället.
 

Liknande trådar

  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
28 615
Senast: Snurrfian
·
Kropp & Själ Varning för långt inlägg, men jag hopps att ni orkar läsa och svara på mina frågor i slutet. Igår fick jag domen, utmattningssyndrom...
5 6 7
Svar
138
· Visningar
14 967
Senast: Trott
·
Övr. Barn Har en son på 6 år. Han är utredd som 4,5 åring för autism,men då han fick normalt resultat på pappret så slogs det bort. Nu började...
2 3
Svar
46
· Visningar
9 008
Senast: Fraegd
·
Kropp & Själ Ber om ursäkt redan från början om det här blir långt, krångligt och invecklat. Mitt självförtroende och självkänsla är för närvarande...
2
Svar
26
· Visningar
2 951
Senast: Kiwifrukt
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Kattbilder #9
  • Guldfasanerna
  • Uppdateringstråd 29

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp