Jobbpendling

Enya

Trådstartare
Min önskan så småningom är att jobba 75% inom mitt yrke som jag snart har utbildat mig till. På så vis har jag mer tid för barnen, för det förtjänar de och de lär verkligen behöva det. Dock är det ju inte säkert att det blir så till en början. Trots allt kan man inte ha för många krav när man söker nytt jobb, eller kan man det?

En av mina funderingar är det här med pendling. Är det någon här som pendlar 10 mil varje morgon och kväll? Hur funkar det med familj, fritid och intressen ni kan tänkas ha?

Nu menar jag inte pendling med bil då det är uteslutet att jag någonsin kommer kunna ta körkort alls, så buss och tåg tänker jag mig. Eftersom det är Södermanland jag tänker på så blir det väl buss.... man har fortfarande inte kommit på att tåg är ett alldeles förträffligt färdsätt :D

Jag är en van pendlare, började tågpendla till skolan som 13 åring, även om det bara rörde sig om knappt 1,5 mil och med tåg, men det har med åren utökats ju längre bort på högskolor och Universitet jag pluggat. Att säga att jag älskar att pendla är att ta i lite, men om jag säger så här, det är helt underbart att kunna sitta ner och blunda den tiden eller att läsa om jag känner för det. Det är avkopplande. Men jag funderar på om det är att ta sig vatten över skallen lite grann att pendla 10 mil morgon och kväll när man är ensamstående trebarnsmamma utan kontaktnät i ett helt nytt landskap och helt ny stad.
 
Sv: Jobbpendling

Men jag funderar på om det är att ta sig vatten över skallen lite grann att pendla 10 mil morgon och kväll när man är ensamstående trebarnsmamma utan kontaktnät i ett helt nytt landskap och helt ny stad.
Jag skulle anse att det är att ta sig vatten över huvudet, ja. Det tar ju också bort vinsten med att jobba 75% istället för 100%.
Jag hade hellre då jobbat 100% nära hemmet, så att de timmar man är borta från hem och barn i alla fall ger något mer tillbaka (lön).

Min man pendlade 9,5 mil enkel resa till jobbet i några år när våra barn var små. Och man kan väl säga att han inte träffade dem särskilt mycket i veckorna...
 
Sv: Jobbpendling

Jag pendlar tio mil enkel.

Kan jobba närmre men då blir arbetsdagarna längre så det är vilket som.
 
Sv: Jobbpendling

10 mil är mycket. Det är mycket tid om man kör bil. Det är, troligen, ännu mer tid om man skall åka kollektivt.
Jag har pendlat i stort sett hela mitt yrkesverksamma liv (+25 år), för att jag så väldigt gärna vill bo nära naturen. Pendlingen har legat mellan 2-10 mil, och min absoluta maxgräns är 5 mil numera.
Nu har jag 3,8 mil till jobbet. Det tar ca 40 minuter i bil. Åker jag kollektivtrafik tar det två timmar, och då är kommunikationerna ändå ok härnere. Jag skall ta mig från Skurup till Trelleborg varje dag.
Totalt sitter jag alltså 1h20min i bilen, och det klarar jag. Det är det värt för att bo som vi gör.
Men att sitta mer än 2h per dag i bil, eller 4h i kollektivtrafik, det är livet alldeles för kort för. Det är lite som att stå i kö.
Pendling är väldigt individuellt. Det här är mina gränser. :)
 
Sv: Jobbpendling

Jag pendlade Uppsala - Alvik under vårterminen. Då åkte jag tre heldagar i veckan och jobbade hemifrån två dagar. Det var hemskt. Bra resdagar var jag borta hemifrån 12 timmar och hann träffa dottern två timmar på kvällen. Men det var inte många bra resdagar, förseningar var vardagligt. Dottern fick tillslut sömnproblem och separationsångest och jag mådde jättedåligt och var nära att inte avsluta praktiken (LIA). Idag är jag hellre arbetslös än pendlar så långt igen.
 
Sv: Jobbpendling

Men jag funderar på om det är att ta sig vatten över skallen lite grann att pendla 10 mil morgon och kväll när man är ensamstående trebarnsmamma utan kontaktnät i ett helt nytt landskap och helt ny stad.

Det vore fullständigt vansinnigt. Tio mils pendling skulle inte ens jag ge mig på - ensamstående, inga barn, inte ens djur.
 
Sv: Jobbpendling

En av mina funderingar är det här med pendling. Är det någon här som pendlar 10 mil varje morgon och kväll? Hur funkar det med familj, fritid och intressen ni kan tänkas ha?
Jag har pendlat först 11 mil enkel väg i 3-4 år och sedan 13 mil i ytterligare 3-4 år, med bil. Det har funkat hyfsat, men långt ifrån optimalt. Hade jag inte haft möjlighet att köra bil alls utan varit helt hänvisad till kollektivtrafik så hade det inte varit aktuellt för mig. Med bil, mest motorväg, tog det mellan 1:10-1:50 enkel väg beroende på kösituationen, med kollektivtrafik från dörr till dörr tog det mellan 2:15-2:30 enkel väg om inga sträckor var försenade. Vilket de förstås ofta var.
Nej, tio mil enkel väg med kollektivtrafik... nix, det är för mycket för mig.
 
Sv: Jobbpendling

Det beror ju helt på vilken sorts tågförbindelse det är mellan orterna. Jag har till exempel flera kolleger som pendlar ca 15 mil enkel resa. Men då åker de med tåget som tar en timme.
 
Sv: Jobbpendling

Jag skulle säga att det är ett effektivt sätt att galoppera rakt in i väggen på.

Om allting klaffar kan det kanske gå, men när de inte gör det, när tågen är inställda p g a snö eller ersatta av bussar som går mycket långsammare, när de ställs in. Eller ännu värre, tåget fastnar och alla blir instängda.

En anhörig försökte härom året pendla från Stockholm till Uppsala och det gick dåligt. Då bodde hon ändå vid Stockholms central och skulle gå från Uppsala station. Efter två vintrar med tågkaos flyttade hon till Uppsala för att vara säker på att kunna sköta sitt jobb.
 
Sv: Jobbpendling

Men varför funderar du på det nu? Du verkar ha bestämt dig för ett speciellt jobb innan du ens har gått klart utbildningen. Livet blir sällan exakt som man tänkt sig, man får göra så gott det går man får försöka jämka ihop det på något sätt ändå.

10 mil är definitivt för långt för att pendla varje dag. Jag skulle säga att gränsen går vid 5 mil, men även det kräver uppoffringar i form av tid och pengar.
 
Sv: Jobbpendling

Jag har pendlat tio mil enkel resa kollektivt. Det hade tagit mig längre tid att pendla med bil. Men jag säger aldrig mer. Jag jobbade förvisso heltid men jag var borta mellan 5.30-18 varje dag. Jämfört med när jag jobbade i stan 06.45-16.15 och då hade jag ändå dispens att komma sent annars hade jag fått åkt med bussen 04.15. :o
Hellre betald arbetstid än obetald färdtid liksom.
 
Sv: Jobbpendling

Men hade det inte lönat sig mer ekonomiskt att arbeta mer samt närmre hemmet?

Jodå och målet är givetvis att det ska vara så nära hemmet som möjligt. Jag är bara öppen för andra förslag och vill höra mig för. :)

Fejko, jsg har inte bestämt mig för något alls, mer än var jag vill bo. Min fråga kommer sig av att jag själv fått frågan om var jag vill jobba. Och jag vet inte riktigt. Jo, jsg känner att jag vill öppna dörren för tanken om hur lång pendling som kan funka.
Jag pendlar i dag 6 mil med tåg och bil, sammanlagt ca 45 minuter. Morgon och kväll.

Tack alla för svar! :)
 
Sv: Jobbpendling

Jag skulle säga att det är ett effektivt sätt att galoppera rakt in i väggen på.

Om allting klaffar kan det kanske gå, men när de inte gör det, när tågen är inställda p g a snö eller ersatta av bussar som går mycket långsammare, när de ställs in. Eller ännu värre, tåget fastnar och alla blir instängda.

En anhörig försökte härom året pendla från Stockholm till Uppsala och det gick dåligt. Då bodde hon ändå vid Stockholms central och skulle gå från Uppsala station. Efter två vintrar med tågkaos flyttade hon till Uppsala för att vara säker på att kunna sköta sitt jobb.

Det är i så fall buss på 1h och 20 minuter det kan röra sig om. Tåg är bättre, men... Det är ju inte som här tyvärr. Kostnaden är inte ett problem jag betalar nog 4 gånger mer i pendlingskostnader med bil och tåg sammanlgt i dag än vad summan för buss 10 mil skulle bli.

På nåt vis kan jag också känna att jag hellre lägger tid på pendling än jobbar heltid (om 75% arbete +pendling blir 100%) TROR jag, detta eftersom jag har märkt att jag tycker det är för jobbigt att jobba så länge utan "avbrott". Nu när jag har LIA så jobbar jag 7 timmar och det ger mig huvudvärk varje dag. Att jobba mindre och ha tid för barnen mer känns bättre också. Äsch jag har svårt att förklara känner jag. Jsg är inte lat i alla fall, det är inte det. :)
 
Sv: Jobbpendling

Jag är för nära väggen titt som tätt. Det tänker jag inte alltid på. Hur ofta har jag fått höra att man fixar allt, bara man vill. Det funkar inte för mig har jag kommit på. Tänkte att det var för att jag var lat, men det är jag ju inte.
 
Sv: Jobbpendling

Milen är mindre relevanta än restiden. Jag pendlar 4,5 mil enkel resa med bil/buss. Det tar ungefär 1,5 timme. Åker jag bil tar det 40 minuter. Så visst sparar jag bensinpengar, men tiden är mer värdefull, särskilt om man har småbarn!
 
Sv: Jobbpendling

Vilken stad i Sörmland är det? Om du vill säga, förstås. De flesta städer har väldigt bra pendling med tåg tycker jag & jag bor i en pytteliten stad i Sörmland :D
Där jag bor pendlar de flesta, antingen med tåg eller bil. Tågen går med 20-30 minuters mellanrum. :) Vissa går lite oftare än andra, beror på vart man ska... Så ge inte upp! ;)
 
Sv: Jobbpendling

Nej. Osäkrare anställning (timme). Nu har jag fast heltid (fast går över till 82% på söndag).

Oftast åker jag och sambon dessutom tillsammans.
 
Sv: Jobbpendling

Det är ju tur att du inte kör buss. Jag jobbar hellre 11 timmar och får betalt för 10 än 13 timmar och får betalt för 10.

Det blir liksom samma sak i slutändan.
 

Liknande trådar

Kläder & Bli fin Helt sjukt! Jag och två kompisar ska på Mello i Eskilstuna i februari. Jag som inte ens vet var Eskilstuna ligger på kartan..... På...
2
Svar
31
· Visningar
1 863
Senast: kamomillo
·
Samhälle I tråden om religion togs det upp att det var fel att vården erbjöd samtalsstöd till patienter hos en präst när kurator hade semester...
11 12 13
Svar
258
· Visningar
10 589
Senast: Enya
·
Övr. Hund Har funderat på att gå ut och vandra längre norrut i landet med Milou men eftersom jag inte har bil så är jag tvungen att åka buss eller...
2
Svar
36
· Visningar
2 684
Senast: Niyama
·
Tjatter VÅR HISTORIA Hogwarts, första kvällen på höstterminen 2098. Förväntansfulla förstaårselever strömmar in i den stora salen, redo för...
69 70 71
Svar
1 406
· Visningar
32 827
Senast: Habina
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp