Bukefalos 28 år!

Jordbävningarna

Werewolflaird

Trådstartare
Har en fundering gällande jordbävningarna i Italien och undrar om det finns någon geologi kunnig här som kan svara på detta.

Dessa kraftiga jordbävningar som tydligen har känts i stora delar av landet kan dom och i så fall hur påverka Vesuvius och all dom andra vulkanerna i det området?
 
Puttar upp denna @athena_arabians

Etna har varit lite mer aktiv under 2016 - 10 oktober sjönk Bocca Nuova-kratern 50 meter.Det finns ju mindre kända vulkaner än Etna och Vesuvius. Campi Flegrei har vänt sig i sömnen - hen gick från grön till gul redan 2012 och har inte somnat om igen. Hen hade utbrott senast 1538.

Kan jordbävningar och vulkanutbrott vara sammanlänkade: orsakar ökad vulkanisk aktivitet med stigande magma jordbävningarna?
får jordbävningarna magman att stiga? (samtidigt så sas jordbävningen vid Salomoöarna inte ha påverkat de italienska vulkanerna annat än som seismiskt brus)
eller är det spänningar i plattgränsen som oberoende ökar båda fenomenen?

Hur sammankopplade är egentligen lång tid mellan seismisk aktivitet och våldsamheten i utbrottet?
 
Jag ber om ursäkt @Werewolflaird, jag hade helt glömt bort den här tråden.

Man är inte helt säker på hur jordbävning - vulkanutbrott hänger ihop (då menar jag inte jordbävningar lokalt runt en vulkan som orsakas av magmans aktivitet). Det finns data från bla Chile som visar en ökad vulkanisk aktivitet efter större jordbävningar. Samtidigt har man också sett att för ett utbrott ska triggas av en jordbävning måste det sas vara på gång redan, dvs det finns ett högt tryck i magmakammaren sedan tidigare. Det är också svårt att säga hur stor jordbävningen måste vara för att trigga ett vulkanutbrott eftersom det helt beror på de lokala förutsättningarna i berget, magmans sammansättning och hur långt ifrån vulkanen jordbävningen sker. Dvs man kan ha en stor jordbävning som inte orsakar något vulkanutbrott men en annan lika stor jordbävning på ett annat ställe triggar ett utbrott.

@BornAgain: Spänningarna i berget pga magmakammaren orsakar jordbävningar som känns på en lokal nivå. Precis innan ett utbrott ökar antalet jordbävningar. Man bevakar vulkaner både med seismiska stationer och sensorer som mäter berget och registrerar om formen ändras (det kan bla hjälpa till att förutse om det blir ett sidoutbrott).

Den absolut största påverkan på både jordbävningar och vulkaner är naturligtvis rörelser i de tektoniska plattorna. När det gäller vulkaner påverkas deras aktivitet också av hur mycket magma som trycks upp och sammansättningen av magman. Man har sett att seismiska vågor kan påverka hur magman beter sig (tex att en semisolid magma blir mer lättflytade eller att gasbubblor aktiveras, ungefär som när man skakar en flaska) vilket skulle kunna trigga ett utbrott. Det behöver dock inte bli ett utbrott fast man observerat förändringar i magman pga seismisk aktivitet.

Den seismiska aktiviteten blir intensivare ju högre tryck det blir i magmakammaren. När Mt St Helen's hade sitt senaste stora utbrott var det en stadigt ökande seismisk aktivitet upp till att utbrottet startade.
 

Liknande trådar

Relationer Har hamnat i en ny och emotionellt lite svår situation. Undrar ifall det är nån här som varit med om nåt liknande och hur det...
2 3
Svar
43
· Visningar
4 686
Senast: verser
·
Relationer Hej Då jag inte har någon i min krets att vända mig till kollar jag om det finns någon på buke. Kanske blir ett långt inlägg, så ni...
Svar
11
· Visningar
1 981
Senast: Twihard
·
Tjatter En gång för länge sedan (så länge sedan att du inte var född, och kanske inte heller dina föräldrar) var det 4 barn som på grund av...
39 40 41
Svar
804
· Visningar
16 198
Senast: cirkus
·
Hemmet Mina tankar går bara runt just nu när det gäller boende. Jag har sålt min villa och ska flytta i årsskiftet. Jag har en hyreslägenhet...
2
Svar
35
· Visningar
4 270
Senast: kolblakkur
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp