Kallblodsfolkets snacktråd :D

Sv: Kallblodsfolkets snacktråd :D

Det tilltänka fölet skall jag ha till ridning. Vill gärna få ett föl med storlek då jag tycker att mitt sto har en perfekt storlek för mig (162 cm). Därför vill jag ha storlek på fölet. Hade jag velat använda fölet för travet så skulle jag inte bry mig så mycket i det.

Ang, Tangen Scott så trodde jag att det gick att få transportsperma då jag läst TAI någonstans på honom. Men jag kanske har missförstått det hela. De bilder jag har sett på honom så gillar jag hans exteriör extremt mycket oxå, samt att han har en läcker färg OCH verkar passa mitt sto rent avelsmässigt.

Är inte chansen i alla fall lite större att det blir ett större föl med 2 större föräldrar? Hur tar man reda på om hingsten brukar få stora avkommor???
 
Sv: Kallblodsfolkets snacktråd :D

Glömde ju fråga, du verkar ju ha koll...

Hur ser det ut storleksmässigt i stammen bakom mitt sto då?
 
Sv: Kallblodsfolkets snacktråd :D

Det är nog på min hemsida du läst de eller i tråden om min hemsida.. men efter att jag kollat upp det igen så är det direkt inseminering som gäller vad jag kan se..
 
Sv: Kallblodsfolkets snacktråd :D

För att få skicka till Sverige måste hingsten stå på en Eu-godkänd station och det gör inte Tangen Scot. Dom skickar till Godkända seminstationer inom Norge, men då måste du ta stoet till Norge.
Jag hade själv några hingstar som jag funderade på i Norge men fick stryka från listan pga detta.

Har har ingen större koll på din hästs stam annat än Toddy har väl lämnat några större avkommor.

Aldermarin kanske?
Han är 159 cm, har sett hans halvsyster och även hon är en lite större modell.
 
Sv: Kallblodsfolkets snacktråd :D

Tack så jättemycket för din hjälp, det är inte lätt när man inte är så insatt. Försöker lära mig så mycket jag bara kan, men det är svårt när man inte själv är i "travvärlden" sas.

Har sett flera hästar med just Toddy i stamtavlan som varit modell större.

Synd att Tangen Scott faller bort pga detta. Tycker att han är väldigt vacker.
 
Sv: Kallblodsfolkets snacktråd :D

Förlåt för alla mina inlägg, kommer på nya saker hela tiden :o

Min kompis har en vallack e. Mentor Mollyn u Åsa Tösa, en SKITLÄCKER vallack som jag tror är ännu större än min häst. Vet du möjligtvis om Mentor Mollyn brukar ge större avkommor?

Aldermarin ser ju fin ut annars...
 
Sv: Kallblodsfolkets snacktråd :D

Jo jag har sett en del större men även en del mindre (ponny). Han är ju e. Elding.
 
Sv: Kallblodsfolkets snacktråd :D

Vår uppfödning e. Qvadrigo gjorde sin första start igår! Vi sålde honom när han var ett halvår och köparen är såå nöjd!
Kolla Sleipner unghästutställning från Bollnäs =)
Starten igår ja, han blev tvåa! Ivarsqvick heter han, lägg namnet på minnet ;-)

Vår första uppfödning har vi kvar, numera som ridhäst
http://www.pixbox.se/pic_show_id18487070.html

Svårt att välja hingstar, men en har vi dräktig med Voje Faks och ska nog betäcka om med Keik Jo.
Andra märrn förmodligen Moe Odin. Hon som är mamma till Qvicken, har även en åring e Mörtvedt Jerkeld som vi sålt, och som för övrigt är 146 cm hög...
 
Sv: Kallblodsfolkets snacktråd :D

KL

jag blir så trött..

förut när vi hade varmblod så fanns alla bra stuterier och hingstar låångt ner i södra sverige.. och nu när man har kallblod så finns hingstarna man vill ha låångt upp i norra sverige.. SUCK

Dom hingstar jag syftar på är Lome Elden och Mörtvedt Jerkeld som skickar från Norge till Stuteri Cape, Örnsköldsvik och Överbystuteri, Östersund.

De skickar iof vidare därifrån också till resten av sverige.. Men jag vill inte ens fundera på hur dyrt de blir.. Att de skickar direkt från Norge till min närmaste seminstation är inte heller aktuellt.. onödigt med bara ett sto..

Är ingen som bor i Dalarna eller i närheten som funderar på att betäcka med någon av de hingstarna? Som har lust att dela på frakten alltså.. Jag ska betäcka på fölbrunsten vilket bör inträffa runt 10 juni.. Närmaste seminstationer är Björkbacke, Borlänge och Gunnar Lassis, Mora. Kan även tänka mig att åka lite längre bara jag slipper åka ända upp i norrland med en vecka gammalt föl..

BTW.. nån som har en ide om vilken hingst jag ska välja? Mörtvedt eller Lome Elden?

Vilken av dessa föl skulle ni helst köpa

e. Lome Elden, ue. Järvsöfaks
e. Mörtvedt jerkeld ue. Järvsöfaks?


Hehe de blidde långt :)
 
Sv: Kallblodsfolkets snacktråd :D

Jerkeldarn... :D

Jag tycker personligen att det är bra med så många kallblod "längre upp"... ;)
 
Sv: Kallblodsfolkets snacktråd :D

Vi har ett sto efter Toddy som är rätt grov, vill du ha en häst som är hög i mankhöjd eller grov i kroppen?

Vet faktiskt inte riktigt hur hög hon är, men en 155 minst iaf... högrest och grov.

Har en "halvbror" till henne som inte har Toddy som pappa utan Elding, han är 140cm... :D
 
Sv: Kallblodsfolkets snacktråd :D

Jag vill att avkomman skall vara hög men inte alltför grov. Mitt sto är 163 cm hög och det tycker jag är en perfekt storlek :smirk:
 
Sv: Kallblodsfolkets snacktråd :D

Vilken otroligt vacker liten unghäst! Ser ut att ha vuxit väldigt proportionerligt också.
 

Liknande trådar

D
Trav Som kallblodsavelsfantast så har jag sök över hela internet för en samlad sida med info om aktuell hingsthållare om kallblodshingstar...
2
Svar
20
· Visningar
4 037
Senast: dolphinsmile
·
Avel Vad tycker ni om dom? Voje Faks är 3år e. Järvsöfaks u.Voje Lykka ue Lykke Bron 242.310:- rek 28,0 Eldfaksen 3år e. Järvsöfaks...
2
Svar
27
· Visningar
2 227
Senast: Rikkan
·
Körning Bättre sent än aldrig? (Jag KAN FORTFARANDE inte logga in på min hemdator ) Motivationen KOM tillbaka dagen innan vi skulle åka till...
Svar
5
· Visningar
1 378
Senast: Cämz
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp