Kallblodsfolkets snacktråd :D

Sv: Kallblodsfolkets snacktråd :D

Hej!

Här kommer en bild på lilla Höjen Bruden, f.07
e. Eder
u. Troll Vendla

P1030432kopiera.jpg


Slänger in en bild på Snygg-Jocke också;)
Visst är han lik pappa? :D

bukeee.jpg
 
Sv: Kallblodsfolkets snacktråd :D

Hej!

Här kommer en bild på lilla Höjen Bruden, f.07
e. Eder
u. Troll Vendla

P1030432kopiera.jpg


Slänger in en bild på Snygg-Jocke också;)
Visst är han lik pappa? :D

bukeee.jpg

Åh, Höjen Bruden var lite lik Edelstjärna som Tomas har ... :love:

Sicken läckerbit han var .. Snygg-Jocke .. ;):love::d
 
Sv: Kallblodsfolkets snacktråd :D

Jasså?! Va roligt!
Du har möjligtvis ingen bild på Brudens look-a-like? :D

ja, han är väldigt snygg!
 
Sv: Kallblodsfolkets snacktråd :D

Det hade jag missat! Och bra gick det också, trevligt. :)

Lillgrisen vi har är ju efter honom, så alla framgångar han gör känns ju bra. ;)

Idag startar våran 10-åring, tyvärr jobbade jag hela dagen så jag får snällt sitta hemma och vänta på att loppet ska gå och bara vara med via telefon... :cry:
 
Sv: Kallblodsfolkets snacktråd :D

Hur gick det då?

Hopp i ämnet!
Var förbi Kågedalens Stuteri för ngn dag sedan och fick då höra att det förmodligen blir sista året en kallblodshingst (eller en hingst ö.h.t) står där. Hingsthållaren skulle ev. behålla ett avelssto, men allt annat skulle bort. Blä, vad trist!! :(
 
Sv: Kallblodsfolkets snacktråd :D

Det gick bra! Ännu en 2:a plats till samlingen, segrande häst slog honom dock rejält... :angel:

Måste ju berätta att vi var ner till banan med 2:åringen för första gången i onsdags också, och han var hur duktig som helst på banan. Sprang som om han var född där, och äntligen fick man se honom från sidan "in action", och han ser riktigt lovande ut. :love:
Däremot upptäckte han tydligen att han var hingst på stallbacken, bökig och bråttom bråttom....
 
Sv: Kallblodsfolkets snacktråd :D

Rigel Jo har lämnat en del större avkommor, men han är död så det blir svårt.
Hans söner är ju inte så gamla i aveln, man har ju inte hunnit se vad dom lämnat.
Kolla på hingstens moderstam oxå, vilken storlek verkar den ha lämnat?
 
Sv: Kallblodsfolkets snacktråd :D

Någon här som har erfarenheter av Qvadrigo avkommor?
Vi har ett 4 årigt sto efter honom. Hon gick godkänt premielopp som 2 åring, sen har vi haft lite svårt att få tempo i henne. Vi har tagit det lugnt med henne, om hon nu inte är riktigt mogen. Är de sena, avkommorna? Hon har är vass i humöret, men är snäll och glad när hon körs.
berätta gärna det ni vet.

Trots att mödernet är betäckt med skithingstar så är Montora linjen det bästa mödernet i Sverige tycker jag. Men enligt ryktet ska Qvadrigo ungarna vara ganska hårda och vad jag själv tror så är de sena att utvecklas. Ska bli intressant och se hur 4-åringarna beteer sig i år. Har bara själv hanterat en avkomma (u.Måntoddan f.04). Är väl helt ok.
 
Sv: Kallblodsfolkets snacktråd :D

Någon här som har erfarenheter av Qvadrigo avkommor?
Vi har ett 4 årigt sto efter honom. Hon gick godkänt premielopp som 2 åring, sen har vi haft lite svårt att få tempo i henne. Vi har tagit det lugnt med henne, om hon nu inte är riktigt mogen. Är de sena, avkommorna? Hon har är vass i humöret, men är snäll och glad när hon körs.
berätta gärna det ni vet.
Jag har erfarenhet av 4 avkommor till Qvadde. 2 märrar och 2 hingst/valack. Märrarna har varit av den lite vassare sorten och grabbarna tjuriga med mycket egna åsikter. Knepiga helt enkelt. Qvadde själv var trevlig och snäll att ha å göra med. Något het att köra bara...
 
Sv: Kallblodsfolkets snacktråd :D

Kan slänga in en bild på stallägaren kallblodstravare som hon fick av en slump, Elmir !


Är förtillfället ridhäst, vet inte om det blir någon mer start för honom, han börjar ju bli lite till åren...
 
Sv: Kallblodsfolkets snacktråd :D

Nu behöver jag hjälp av er! Jag kan inte hitta information om kostnader för betäckning eller uppstallningsplats för dessa hingstar.. om ni vet något får ni gärna skriva..

Haugs Gutten
Åsajerven
Gonagas
Krageboen
Frekken
Qvadrigo
Elding
Spikeld
Torpa Carl
Bodbäckspålle
Vinning Kos
Raikkonen
Kos Knekten
Briskeby Philip
Åkre Lurifax

Tack!
 
Sv: Kallblodsfolkets snacktråd :D

Grattis till 4:e-platsen, juvelen!

Bodbäckspålle här på Buke borde ju kunna svara på om pålle ska verka i aveln i år, och vem man ska ta kontakt med.

Vet inte hur det blev med Åkre Lurifax, men när vi kikade på honom i höstas (november, ksk?) så sa Karlssons att det var osäkert om han skulle verka i aveln i år. Han hade visst fått problem med ngt bakben tidigare...
 
Sv: Kallblodsfolkets snacktråd :D

Tackar!

Åsajerven ska stå hos Stall A.G. Hoel, har för mig att han kostar 13.000 nok och skickas till Sverige.
 
Sv: Kallblodsfolkets snacktråd :D

Nu är grejen den att det finns en hingst som står mycket nära min häst som skulle passa aldeles ypperligt till henne (inavelskoefficient 1,906%). Däremot så har denne hingst inte gått på travet och kan därför inte bli godkänd.

Om jag skulle betäcka min dam med denna icke godkända hingst. Går det att registrera fölet i någon form av stambok ändå? Det kommer ju trots allt att vara ett renrasigt föl och eftersom fölet kommer att användas som ridhäst så spelar det åtmingstone mig ingen roll. Dessutom är han en jättefin ridhäst, vilket jag inte alltid kan veta om en travtävlande hingst.

Hingsten i fråga har en övervägande svensk stam vilket jag oxå tycker är intressant.

Hur hade ni gjort? Är det jättedumt att betäcka med en icke godkänd hingst?:confused:
 
Sv: Kallblodsfolkets snacktråd :D

Avkomman får inte registreras. Kolla i registrerings reglementet på travsport.se

Vad är det för stam på stoet? Finns säkert nån godkänd hingst som skulle passa stam mässigt..
 
Sv: Kallblodsfolkets snacktråd :D

Stammen är som jag sagt förut.. e. Kile Pjolter u. Gärde Maja, ue. Finn sabin

Önskvärt vore en stor hingst, gärna över 160 cm, alt att han gett stora avkommor förut.

Finns det inget "specialregister" man kan bokföra föl efter icke godkänd hingst?

Jag har sneglat lite på Tangen Scott, han är verkligen en goding, men jag vet inget mer om honom. Han är stor men jag tror att han bara är 159 cm, så det är gränsfall. Jag gillar dock hans exteriör...
 
Sv: Kallblodsfolkets snacktråd :D

Tangen Scot> Då måste du med stoet till Norge. Han är ju e. Moe Odin som är efter Elding och han har ju lämnat en hel del små avkommor. En stor hingst garanterar ju inte att avkomman blir stor. Mycket ligger ju i generna bakom och vad moderns (din) stam har lämnat.

Om du äger både stoet och hingsten själv + att hingsten är röntgad m.m så får du registrera avkomman

Varför ska du ha ett så stort kallblod?
Vad är det annars för stam du tänkt på?

Du har bl.a Klack Jo som är lite större.
 
Sv: Kallblodsfolkets snacktråd :D

Spikeld och Spiker (far och son) är ju båda två upp emot 1.60, Spiker tror jag t.o.m är över det. Men Elding finns ju med där bak, så nog blir det säkert småttingar efter de två oxå... Har ingen koll alls på hur de lämnat.
 
Sv: Kallblodsfolkets snacktråd :D

ja.. jag vet att han står där.. men kan inte hitta någon bekräftad info om vad han kostar..
 

Liknande trådar

D
Trav Som kallblodsavelsfantast så har jag sök över hela internet för en samlad sida med info om aktuell hingsthållare om kallblodshingstar...
2
Svar
20
· Visningar
4 037
Senast: dolphinsmile
·
Avel Vad tycker ni om dom? Voje Faks är 3år e. Järvsöfaks u.Voje Lykka ue Lykke Bron 242.310:- rek 28,0 Eldfaksen 3år e. Järvsöfaks...
2
Svar
27
· Visningar
2 227
Senast: Rikkan
·
Körning Bättre sent än aldrig? (Jag KAN FORTFARANDE inte logga in på min hemdator ) Motivationen KOM tillbaka dagen innan vi skulle åka till...
Svar
5
· Visningar
1 378
Senast: Cämz
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp