Bukefalos 28 år!

Kallblodsfolkets snacktråd :D

Sv: Kallblodsfolkets snacktråd :D

Skaffer
Skiffer
Skifta

nånting kanske.. räcker med något som börjar på sk.. man behöver ju inte direkt kunna säga aha pappa är skaffer brunen och morfar är järvsöfaks när man ser namnet utan mer kanske aha efter att man sett stammen
 
Sv: Kallblodsfolkets snacktråd :D

Det var tråkig att våran Sleipner avdelning inte har skickat in resultatet från årets premiering.:mad:
Men det var två helsyskon som vann resp. årgång.
Bästa 1-åring: Eivas Elvis (Slogum Björn - Eiva E.). Han var väldigt stor 160+
Bästa 2-åring: Eivas Elektra (Slogum Björn - Eiva E.), som blev Best in Show i år och även ifjol.
Dom har f.ö samma mamma som Fakse!

Men mumma såg att Eiva E. pluttade ut en hingstunge e.Skaffer Brunen iår :d Den ska bli kul att följa!

Till tråden: Jag har inge egna kallblod men är kallblodsfrälst av att titta på dom på banan och olika stammar, stort intresse är att fotodokumentera alla kbl travare jag ser :D
 
Senast ändrad:
Sv: Kallblodsfolkets snacktråd :D

Synd att du inte bodde här uppe, då skulle du gärna få ta bilder på mina lurviga.:bump:.

Premieringen hölls i ridhuset och det var skitväder ute (spöregn), så det blev tyvärr inga bilder.
 
Senast ändrad:
Sv: Kallblodsfolkets snacktråd :D

Här är två nytagen bild på min plutta!

P181111.jpg


P181115.jpg
 
Sv: Kallblodsfolkets snacktråd :D

Vilken sötis! :love:

Skiffer och Skifta var riktigt bra namn!
Annars kan du döpa till Skafferi...:rofl::rofl::rofl:
 
Sv: Kallblodsfolkets snacktråd :D

haha ja.. men jag kollade och det finns någon som heter så redan :crazy:

ja men jag måste nog jobba vidare på namnen.. vill få med järvsöfaks i det också på nått sätt.. faks och faksa känns för enkelt..
 
Sv: Kallblodsfolkets snacktråd :D

Järvbrun
Järvbruna
Järvska
Affe Faks
Faks Affe
Skafferjärv
Skafferjärva
 
Sv: Kallblodsfolkets snacktråd :D

Caksig Brud? skulle kunna fungera

Syftar på pappa, mamma och morfar

Caks från mamma (aks från järvsöfaks)
Bru(d) från Skaffer brunen!

fast jag ville ju ha en hingst..
 
Sv: Kallblodsfolkets snacktråd :D

Lillskaffa
Skaffa Faks

Kan du inte betäcka med Nordgubben istället? Och kalla den för Lilla Jordgubben...:rofl::banana:

Om jag fick en efter Järvsöfaks skulle jag döpa den till Fakstiskt. Det tycker jag är jättekul:D
 
Sv: Kallblodsfolkets snacktråd :D

Jag tror att jag börjar ge efter mot min pappas tjat..
Han vill att jag ska ta något som man kommer ihåg dom flesta kallblod heter nästan samma sak.. vilket han iof har rätt i..

Hans förslag är:

SnabbGrabben :rofl:

är iaf ett namn man skulle komma ihåg :D
 
Sv: Kallblodsfolkets snacktråd :D

Kan du inte betäcka med Nordgubben istället? Och kalla den för Lilla Jordgubben...:rofl::banana:

Klockrent! hahaha

fast det blir ju svårt att betäcka om henne när hon redan är dräktig med skaffer brunen :angel:

btw.. betäcker nordgubben nu? Han hade väl dålig dräktighetsprocent det året han prövade eller nått?
 
Sv: Kallblodsfolkets snacktråd :D

Ingen aning... Jag går enbart på namnet där...:D Han stod faktiskt i stallet bredvid mitt natten till i lördags. Funderade på att fixa mig en jordgubbe...tyvärr var det enda jag hade att tillgå en treårig varmblodsmärr som jag har större planer för i framtiden än att bli mamma till en oäkting.....:p

På tal om fuxar och att du vill ha en fux... http://www.blocket.se/vi/14239481.htm?ca=6_s
(Det är jag som rider..ser inte klok ut! :smirk:)
 
Sv: Kallblodsfolkets snacktråd :D

oj då.. kanske ingen man vill avla med då.. min märr är skarp så det räcker..
 
Sv: Kallblodsfolkets snacktråd :D

Det var tråkig att våran Sleipner avdelning inte har skickat in resultatet från årets premiering.:mad:
Men det var två helsyskon som vann resp. årgång.
Bästa 1-åring: Eivas Elvis (Slogum Björn - Eiva E.). Han var väldigt stor 160+
Bästa 2-åring: Eivas Elektra (Slogum Björn - Eiva E.), som blev Best in Show i år och även ifjol.
Dom har f.ö samma mamma som Fakse!


Jag har en kompis som betäckt hennes sto med Slogum Björn, så nu väntas de på föl tills i början av maj!hoppas att beibin blir samma färg som pappan för han är rätt snygg.
 
Sv: Kallblodsfolkets snacktråd :D

Kanske har vägarna förbi nån gång Juvelen :D

Föresten verkar Slogum Björn ge korrekta trevliga avkommor! Våran BIS här är en märr efter honom! Nu vet jag tyvärr inte poängen på henne.

Nordgloria
Nordgloria.JPG


Gejsers lillebror Nordbjörn
Nordbjorn.JPG


och ännu en lillasyster till Gejser, Nordmärta! Med en sån vacker färg!
Nordmarta.jpg


Verkar ha mycket trevligt temperament även! Hans 4:e vinstrikaste avkomma Tekno Björn fick jag lära känna som 2-åring hos Ove S., på Bergsåker, mycket trevlig unghäst då :love: vet tyvärr inte hur han är idag dock...

och en mycket vacker och rejäl märr efter honom! Jag blev helt kär!
Bodbacksturi.JPG
 
Senast ändrad:
Sv: Kallblodsfolkets snacktråd :D

Kanske har vägarna förbi nån gång Juvelen :D

Föresten verkar Slogum Björn ge korrekta trevliga avkommor! Våran BIS här är en märr efter honom! Nu vet jag tyvärr inte poängen på henne.

Nordgloria
Nordgloria.JPG


Gejsers lillebror Nordbjörn
Nordbjorn.JPG


och ännu en lillasyster till Gejser, Nordmärta! Med en sån vacker färg!
Nordmarta.jpg


Verkar ha mycket trevligt temperament även! Hans 4:e vinstrikaste avkomma Tekno Björn fick jag lära känna som 2-åring hos Ove S., på Bergsåker, mycket trevlig unghäst då :love: vet tyvärr inte hur han är idag dock...

och en mycket vacker och rejäl märr efter honom! Jag blev helt kär!
Bodbacksturi.JPG


Oj så tjusiga dom var. villken färg var stona? Tösen är svart, så vi får se vad de blir för färg på lillen. jag skulle också vela ha en unghäst, har ett kallblod på 16år, Trollfot. men har börjat fundera mer och mer på att köpa en 4-5åring till sommaren om de går.
 
Sv: Kallblodsfolkets snacktråd :D

Nordgloria's mamma var fux, mormor är Montora som var svartbrun
Nordbjörn är ju brun då, mamman var ljusbrun, mormor brun och mormorsmor var Montora
Nordmärta är storasyster till Nordbjörn
Bodbäcksturi's mamma var brun

Jag vet inte hur bork/gulbrun nedärvs, verkar inte vara ett dominant anlag? Men en fuxmärr borde väl ge en gul avkomma? Äsch att jag är så nedrans glömsk, har ju kunnat det där en gång i tiden :rofl:
 
Sv: Kallblodsfolkets snacktråd :D

Såg att Voje Faks vann sitt lopp enkelt igår på en 27 tid:banana:, det var tydligen sista loppet för i år enligt ägaren. Nästa säsong ska han stå i Norge, hos Magne Olsen.
 
Senast ändrad:
Sv: Kallblodsfolkets snacktråd :D

Jag vet inte hur bork/gulbrun nedärvs, verkar inte vara ett dominant anlag? Men en fuxmärr borde väl ge en gul avkomma?

Min märr är fux,o har två e.Brännapål. Den ena är bork o den andra ljusbrun men mycket skiftningar i rött.Jag var helt säker på att även nr 2 skulle bli bork el. fux,men icke.Som tur är har hon en fin bred bläs som lyser upp det vanliga bruna.

Tyvärr kan jag inte lägga in bilder :crazy:
 

Liknande trådar

D
Trav Som kallblodsavelsfantast så har jag sök över hela internet för en samlad sida med info om aktuell hingsthållare om kallblodshingstar...
2
Svar
20
· Visningar
4 041
Senast: dolphinsmile
·
Avel Vad tycker ni om dom? Voje Faks är 3år e. Järvsöfaks u.Voje Lykka ue Lykke Bron 242.310:- rek 28,0 Eldfaksen 3år e. Järvsöfaks...
2
Svar
27
· Visningar
2 230
Senast: Rikkan
·
Körning Bättre sent än aldrig? (Jag KAN FORTFARANDE inte logga in på min hemdator ) Motivationen KOM tillbaka dagen innan vi skulle åka till...
Svar
5
· Visningar
1 385
Senast: Cämz
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp