Bukefalos 28 år!

Kan jag börja rida skadad häst?

Status
Stängd för vidare inlägg.
Varför blev det en sån sur "ton" här helt plötsligt? :crazy:
För att det är en skadad häst som efter vila fortfarande inte är fräsch och du/ni fortfarande inte tar ut veterinär utan du funderar på att rida den trots att den fortfarande inte är ok!

Pengarna är dock inte det störtsta problemet utan det är om ägaren kommer höra av sig
Största problemet kommer om ägaren anser att ni misskött hästen och att den inte är i samma skick som när den lånades ut, kommer de verkliga problemen och att vara dumsnål kommer kosta!
 
Okej... Jag har inte förklarat så bra om det här!
Han snubblade i galopp och blev direkt väldigt halt. Vi hade långt hem men hade inget annat val än att gå och han blev mindre ich mindre halt. När vi kom till stallet (ca. 1 och en halv timme senare) så haltade han inget alls... Jag ställde han i stallgången för att gå igenom han en gång till lite noggrannare och jag kan verkligen LOVA (!) att han var inte svullen, varm, hade något puls någonstans eller något. Han reagerade lite när man tog ungefär vid bogen. Typ bakom frambenet...
När han hade stått i stallgången så hade han blivit lite stel och haltade igen. Det var sådär i 3 dagar ungefär innan han snabbt blev helt ohalt.
Då hade han stått i liten hage på dagarna och box på nätterna.
Medans så hade jag promenerat och kollat igenom benet varje dag och allt blev mycket bättre inom 1 vecka.
Nu 2 veckor senare så visar han INGET! När man sitter på han så visar han så lite på ena benet.

Just att han är belastningshalt är anledningen till att du bör kolla upp honom. En okomplicerad sträckning hade varit bra nu. Men det finns fortfarande något som stör honom.

För att förklara hur knepiga hästar är så har jag en nyss friskförklarad kille i hagen. Han var aldrig halt, ens på böjprov. Aldrig svullen, varm eller öm. Han var däremot i över 6 månader surare och surare. Framåtbjudningen blev sämre och han såg ganska "tråkig" ut när han rörde sig jämfört med vad han brukar.

Veterinär hittade inget fel. Han sattes på smärtstillande för att utesluta att han hade ont. Hoppsan - humöret blev mycket bättre med smärtstillande. Han har ont någonstans. Det tog flera månader och två klinikbesök att hitta var. Han var inte halt en enda dag - men han hade en ful inflammation i sin knäled. Det syntes på ultraljud. Med bedövning i knäet fick han bättre bjudning.

Han var inte halt en enda dag. Inte varm. Inte svullen. Inte öm. Han rörde sig bättre vid ridning än utan ryttare. Likförbannat hade han ett problem, ett problem långt rejälare än sträckning. Ett problem som inte gick att vila bort.

Du måste försöka förstå att det du beskriver är ett läge när det är daga och man faktiskt är skyldig att ta hjälp av veterinär för att fastställa vad hästen har för problem och vad som är bästa sättet att hjälpa den.

Jag vet inte varför du vägrar ta ut veterinär, men jag blir lika ledsen varje gång jag läser sådana här trådar :/
 
Vad man måste komma ihåg är att hästar är flykt- och bytesdjur, som inte gärna visar sig sårbara genom att halta. De vill inte visa att de är skadade, för då är de ett lätt byte. En häst som haltar/ markerar har alltså ganska ont. Det är ett smärtsymptom.

Min poäng är att när du sitter på så gör det såpass ont att din häst inte kan dölja det. Men han kan dölja det utan belastning från ryttare. Hältfri är INTE nödvändigtvis lika med smärtfri. Jag hade till exempel en häst med hovbensfraktur, som på ÅB efter sin vila var hältfri på rakt spår, men röntgen visade att frakturen inte var läkt. Tro sjutton att hon fortfarande hade ont, hon lyckades bara dölja det.
Vet ju att bara för att han inte visar något så är han inte skadad. Men han reagerar så himla lite.
Och som många andra säger så kan det ju vara en del av läkningsprocessen...
 
Jag själv bor ju fortfarande hos mina föräldrar så det hindrar mig ju lite att bara ringa och be de att komma när inte mina föräldrar tycker det behövs...

Förstår dina föräldrar vad konsekvensen kan bli av att låta en skadad häst gå obehandlad? Om du är omyndig lär det ju vara de som åker på det. Är du myndig förstår jag fortfarande inte problemet.
Det är ju så här, när man tar ett djur i sin vård tar man också på sig ett stort ansvar och ett antal skyldigheter. Man kan inte vifta bort behovet av veterinärvård för att ägaren inte svarar eller mamma sa nej. Då skulle man inte tagit sig an djuret från första början!
Jag antar att det för din del handlar om vem som ska betala i slutändan? Tyvärr är det någon som redan har fått göra det: hästen.
 
Vad man måste komma ihåg är att hästar är flykt- och bytesdjur, som inte gärna visar sig sårbara genom att halta. De vill inte visa att de är skadade, för då är de ett lätt byte. En häst som haltar/ markerar har alltså ganska ont. Det är ett smärtsymptom.

Min poäng är att när du sitter på så gör det såpass ont att din häst inte kan dölja det. Men han kan dölja det utan belastning från ryttare. Hältfri är INTE nödvändigtvis lika med smärtfri. Jag hade till exempel en häst med hovbensfraktur, som på ÅB efter sin vila var hältfri på rakt spår, men röntgen visade att frakturen inte var läkt. Tro sjutton att hon fortfarande hade ont, hon lyckades bara dölja det.

Och vad gjord veterinär åt hovbensfräktur?
 
Okej... Jag har inte förklarat så bra om det här!
Han snubblade i galopp och blev direkt väldigt halt. Vi hade långt hem men hade inget annat val än att gå och han blev mindre ich mindre halt. När vi kom till stallet (ca. 1 och en halv timme senare) så haltade han inget alls... Jag ställde han i stallgången för att gå igenom han en gång till lite noggrannare och jag kan verkligen LOVA (!) att han var inte svullen, varm, hade något puls någonstans eller något. Han reagerade lite när man tog ungefär vid bogen. Typ bakom frambenet...
När han hade stått i stallgången så hade han blivit lite stel och haltade igen. Det var sådär i 3 dagar ungefär innan han snabbt blev helt ohalt.
Då hade han stått i liten hage på dagarna och box på nätterna.
Medans så hade jag promenerat och kollat igenom benet varje dag och allt blev mycket bättre inom 1 vecka.
Nu 2 veckor senare så visar han INGET! När man sitter på han så visar han så lite på ena benet.
Är han fortfarande halt vid belastning så måste du förklara för dina föräldrar att ni har skyldighet att ta ut veterinär. Det är OLAGLIGT att hålla djur "lidande". Hur ni gör ekonomiskt är inte intressant just nu, hästen kommer troligtvis behöva behandling, och jag tror ägaren tycker det är bättre du tar ut vet. i detta läge än att du inte gör det. :)
 
Jag skulle gärna ta hit veterinär!
Men som @Ridinglady skrev så har jag angagerat mig och det är inte JAG som "vägrar" att ta ut veterinär utan alla andra som jag pratat med som säger att det förmodligen inte kommer behövas... :cautious:

Men för sjutton - skit i dem. Om du läser mitt inlägg ovan om den med knäledsinflammation. HUR många tror du inte sa dåligt uppfostrad, testar, trivs inte, lynnesfel - slå ihjäl den osv.

Det är den som har hästen i sin vård som bestämmer om veterinär ska ta ut eller ej.

Jag har en knatte här som inte är min och som dessutom inte är försäkrad. Det är fortfarande jag som bestämmer om jag anser att han behöver undersökas av veterinär. Om så Gud fader själv säger det är onödigt är det JAG som styr det. Visst jag får betala för det - men det är fortfarande mitt val att om jag anser det ta ut veterinär. Om så veterinär själv anser det låter onödigt så kommer de ut om jag vill det.

Så det här är ditt - eller möjligen dina föräldrars - val och beslut. Och ansvar. Enbart. Inte ägarens eller någon annans.
 
Vet ju att bara för att han inte visar något så är han inte skadad. Men han reagerar så himla lite.
Och som många andra säger så kan det ju vara en del av läkningsprocessen...

Hästar är så. De visar så absolut lite de kan. Vissa är mer "tuffa" än andra. Det finns hästar som varit pyttelite halt och visat sig ha fraktur (brutet ben). Och hästar som hoppat på tre ben så alla trott att den har brutit benet men som visat sig ha ett blåmärke på hoven.

Om man inte känner sin häst extremt väl OCH vet hur den reagerat på smärta och skador förr så kan man inte gå på smärtan. Inte alls.
 
När du väljer vem du ska lyssna på här på sidan så rekommenderar jag att du läser @Alexandra_W:s tråd om hennes skadade ponny. Alexandra valde att lyssna på sin magkänsla och de hittade vad som felades hennes ponny så den kunde behandlas och bli frisk, @troxel rekommenderade att hon skulle spöa den så den lärde sig veta hut och sluta "sura" om vi ska sammanfatta det hela i en mening. :crazy:

Samma gubbe som inte tycker att man ska anmäla vanvård eller blanda in andra människor med sina hästar. :banghead:
 
Och som många andra säger så kan det ju vara en del av läkningsprocessen...

Det KAN det vara, men det är ju just det du (eller någon annan) inte VET och måste ta reda på!!

Jag blir riktigt ledsen å hästens vägnar. De flesta av oss vill när hästen inte är fräsch
1: veta VARFÖR hästen har ont
2: veta hur vi underlättar läkning och får hästen smärtfri
Helt ofattbart för mig hur man inte kan vara intresserad av att få veta (inte gissa) vad smärtreaktioner beror på utan på hästens bekostnad hålla hårt i slantarna och vänta på att det eventuellt går över av sig själv. Eller att det inte går över, är för sent att rehabilitera och låta hästen vandra vidare istället.
 
Förstår dina föräldrar vad konsekvensen kan bli av att låta en skadad häst gå obehandlad? Om du är omyndig lär det ju vara de som åker på det. Är du myndig förstår jag fortfarande inte problemet.
Det är ju så här, när man tar ett djur i sin vård tar man också på sig ett stort ansvar och ett antal skyldigheter. Man kan inte vifta bort behovet av veterinärvård för att ägaren inte svarar eller mamma sa nej. Då skulle man inte tagit sig an djuret från första början!
Jag antar att det för din del handlar om vem som ska betala i slutändan? Tyvärr är det någon som redan har fått göra det: hästen.

Redan sagt att ägern gå inte att få ta på!
Att häcka på ts hjälpa inte!
 
Redan sagt att ägern gå inte att få ta på!
Att häcka på ts hjälpa inte!

Enligt svensk djurskyddslagstiftning - jag vet att du tycker den är trams av byråkratiska dumhuvuden men den gäller ändå - är TS (eller föräldrar om omyndig) skyldig att se till att hästen besparas från onödigt lidande. Oavsett om ägaren är i Kuala Lumpur och aldrig tänker komma hem igen.
 
Vet ju att bara för att han inte visar något så är han inte skadad. Men han reagerar så himla lite.
Och som många andra säger så kan det ju vara en del av läkningsprocessen...
Många andra? En person skrev det angående läkningsprocess i fot hos människa o gjorde jämförelse med häst, eller tar du bara till dig inlägg som stryker dig medhårs i din envishet att vägra se till så hästen blir undersökt av veterinär?
 
Jag tror att det här handlar om pengar. Att det inte vill betalas för veterinär. Sen används diverse argument för att försöka få det till att veterinär inte behövs. Om det är TS eller TS föräldrar som håller hårt i plånboken är oväsentligt. Även om det är snålhet/ovilja eller att pengarna inte finns.

Det jag alltid brukar försöka förklara för folk som funderar på att ha en foderhäst/somnarponny/köpa häst första gången är att det finns ingenting som heter "jag har inte råd" när en häst är krasslig eller det handlar om dess välfärd. Det spelar ingen roll - du måste lösa det. Man kan inte - inte ens månaden när bilen gick sönder, man bet itu en tand och jobbet inte betalade ut lön säga "jag har inte råd" och strunta i veterinär, foder, strö, hovslagare eller något annat. Jag gråter inombords när jag hör eksemhästägare säga att "de har inte råd" att köpa ett eksemtäcke, när en urfallen häst inte får mer foder för ägaren "inte har råd", när veterinär inte tas ut fast det behövs för "det finns inga pengar".

Jag är student. Jag har inte råd alls med 25 000 kr i veterinärräkningar, två tusen spänn för ett eksemtäcke eller en tusenlapp i månaden för smörjor. Jag har inte råd att ha en unghäst som borde gå barfota skodd. Inte råd någonstans faktiskt. Inte fan låter jag bli. Man måste lösa problemet, punkt. Så jag har betalat alla de där pengarna, som egentligen inte fanns. Helt enkelt för man är tvungen att se till att man kan trolla fram dem när de krävs. Finns verkligen ingen annan lösning får man avliva hästen eller skänka bort den. Men man FÅR INTE "inte ha råd" angående hästvälfärd. Av just den anledningen har jag ogärna foderhästar - JAG vill ha möjlighet att dra i bromsen och tex bestämma att vi slutar nu, jag klarar inte att betala. Det frånsäger man sig effektivt med en foderhäst och kan få stå och betala för veterinärräkningar osv i ett år utan att kunna sätta stopp för det ekonomiska utflödet.
 
Men jösses vad ni går hårt åt ett barn som skriver och frågar om råd. :eek:

Som jag uppfattar TS så är hon i tonåren och har lånat en häst över sommaren och vill veta vad hon själv kan göra eftersom de vuxna i omgivningen har bestämt att veterinär inte är nödvändigt. Uppenbarligen har hon inte möjlighet att själv finansiera veterinärbesök utan är beroende av sina föräldrar. Tror ni då att hon efter att ha blivit utskälld av ett gäng vuxna människor på internet ska gå och bråka med sina föräldrar tills hon lyckas övertala dem att faktiskt ta ut veterinär? Den här tråden riskerar resultera i en nedtryckt TS som kanske kommer akta sig väldigt noga för att fråga om saker i framtiden.

Minns ingen här hur tufft det kunde vara att vara omyndig och behöva förlita sig helt på viljan hos vuxna i omgivningen när det gällde djurens omvårdnad?
 
Enligt svensk djurskyddslagstiftning - jag vet att du tycker den är trams av byråkratiska dumhuvuden men den gäller ändå - är TS (eller föräldrar om omyndig) skyldig att se till att hästen besparas från onödigt lidande. Oavsett om ägaren är i Kuala Lumpur och aldrig tänker komma hem igen.

Men har i gud, hon har haft kontakt med veteran som sa att hästen ska villa, det har den gjort och nu är den bättre!

God horsemanship är att kunna vet när man ska till kalla veternären ock inte få panik for det minsta lilla som en del göra!
 
Våger du sticka ut häcken igen och påstå osanning!
En gång till och du vet vad händer!

Det var en alldeles korrekt beskrivning av din inställning i tråden ju. Hästen saknade enligt dig respekt för människor och var ouppfostrad. Den borde lära sig respekt - och om den så hade ont så fick den absolut inte bete sig sol den gjorde utan det skulle tas ur den.

Det du gjorde nyss är ett hot som inte passar sig på forumet och inte är riktigt i enlighet med svensk lag för övrigt.
 
Men har i gud, hon har haft kontakt med veteran som sa att hästen ska villa, det har den gjort och nu är den bättre!

God horsemanship är att kunna vet när man ska till kalla veternären ock inte få panik for det minsta lilla som en del göra!

Hon har en odiagnosticerad hälta som inte vilats bort på två veckor. Det kanske är panik i dina ögon att då ta ut veterinär, men både lagen och samhället i stort ser annorlunda på det.

Det är absolut inget fel prova vila, men om den inte löser problemet är det dags att ta hjälp av veterinär.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hästvård Hejsan, Min häst tror jag har sträckt sig men behöver lite rådgivning. Hon stog i en väldigt isig hage (vi har spärrat av den delen när...
2
Svar
20
· Visningar
1 366
Senast: Oknytt
·
Kropp & Själ Det finns säkert 100 sådana här trådar redan. Men jag behöver lite stöttning. Jag ska opereras den 30e, alltså nästa torsdag. Och jag är...
2 3
Svar
59
· Visningar
2 936
Senast: Amha
·
Hundhälsa Holländsk Herdehund på nyss fyllda 1år, började med att jag en dag (14nov) tyckte han såg halt/rörelsestörning på morgon rastningen...
Svar
3
· Visningar
831
Kropp & Själ Suck… jag stukade min fot ganska rejält förrförra sommaren vilket gick över med vila, fotleden har dock känts svagare sedan dess. Jag...
Svar
6
· Visningar
366

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp