Kan jag börja rida skadad häst?

Status
Stängd för vidare inlägg.
Man får trycka på olika saker beroende på vem man pratar med. ;)
När det direkt pratas om pengar så är det ibland bättre att fokusera på det som kan gå galet rent ekonomiskt.
Om man är mer empatiskt lagd tar man dels tidigare ut vet oavsett vem som betalar. Men man pratar annorlunda kring det om man undrar något. Då kan man trycka på den delen.

Givetvis handlar det om hästen bästa.

Jag förstår hur du menar och tycker inte att du har fel. Blir bara så ledsen över sådana här trådar. Det finns så många hästar som lider i onödan p g a ren okunskap eller för att pengarna är viktigare.
 
Ja, och framförallt för att vara säker på att man inte låter hästen lida i onödan eller ger den skador för livet som den kanske inte hade behövt få om en veterinär hade fått undersöka den på ett tidigt stadium. Det måste alltid handla om hästens bästa i första hand - inte om vem som har betalningsansvar eller dylikt. Det får man på något sätt lösa i efterhand utan att hästen blir lidande.
Som hästägare måste man ha en viss grundläggande kunskap om hästvård så att man kan göra en bedömning om hur allvarligt ngt är. Det är inte rimligt att konsultera veterinär så snart hästen visa minsta lilla symptom på ohälsa. Man måste kunna göra en rimlig bedömning av vad som sannolikt kommer läka av sig själv och vad som behöver vet.vård och av hur akut ngt är. Har man inte den kunskapen så behöver man ha hjälp av ngn som har den. Det är inte konstigt om försäkringspremier rusar i höjden om hästägare ringer ut vet eller åker till klinik för minsta lilla . Jag tycker TS bedömning verkar ok. TS för sedan reda ut med hästägaren om vem som ansvarar f vad när denne är tillbaka. Av TS beskrivning så verkar ju hästen inte fara illa och TS har konsulterat en mer erfaren person.
 
Som hästägare måste man ha en viss grundläggande kunskap om hästvård så att man kan göra en bedömning om hur allvarligt ngt är. Det är inte rimligt att konsultera veterinär så snart hästen visa minsta lilla symptom på ohälsa. Man måste kunna göra en rimlig bedömning av vad som sannolikt kommer läka av sig själv och vad som behöver vet.vård och av hur akut ngt är. Har man inte den kunskapen så behöver man ha hjälp av ngn som har den. Det är inte konstigt om försäkringspremier rusar i höjden om hästägare ringer ut vet eller åker till klinik för minsta lilla . Jag tycker TS bedömning verkar ok. TS för sedan reda ut med hästägaren om vem som ansvarar f vad när denne är tillbaka. Av TS beskrivning så verkar ju hästen inte fara illa och TS har konsulterat en mer erfaren person.

Man blir tyvärr ganska luttrad av att åka runt och jobba med olika hästar och se många ekipage. Det är mer ofta än man hade hoppats hästar är halta utan att folk ser det/vet det. Det gäller både hästvant folk och tränare etc.
Så jag tycker nog att vet kan vara rimligt om hästen fortfarande reagerar då man försöker rida 2 v efter hälta. Man får ju inte ut något på försäkringen om det inte finns fog för det.. Så tar du ut vet 2 v efter hälta och den anser hästen är frisk och fräsch kommer ´det stå i journalen och du själv få bekosta kalaset. Dvs inga premier höjs av det. Att premierna höjs kan ju bero på att vi rider sönder djuren, har avlat fram hästar som inte är lika hållbara, kanske inte har dem i så stora hagar under uppväxtår etc..
 
Man blir tyvärr ganska luttrad av att åka runt och jobba med olika hästar och se många ekipage. Det är mer ofta än man hade hoppats hästar är halta utan att folk ser det/vet det. Det gäller både hästvant folk och tränare etc.
Så jag tycker nog att vet kan vara rimligt om hästen fortfarande reagerar då man försöker rida 2 v efter hälta. Man får ju inte ut något på försäkringen om det inte finns fog för det.. Så tar du ut vet 2 v efter hälta och den anser hästen är frisk och fräsch kommer ´det stå i journalen och du själv få bekosta kalaset. Dvs inga premier höjs av det. Att premierna höjs kan ju bero på att vi rider sönder djuren, har avlat fram hästar som inte är lika hållbara, kanske inte har dem i så stora hagar under uppväxtår etc..
Ja visst , e två v kan det vara rimligt med en kontroll om hältan består, men att vänta en dryg v till om hältan bara visar sig vid ridning lär knappast göra till eller från ur ett djurdkyddsperpektiv.
 
Som hästägare måste man ha en viss grundläggande kunskap om hästvård så att man kan göra en bedömning om hur allvarligt ngt är. Det är inte rimligt att konsultera veterinär så snart hästen visa minsta lilla symptom på ohälsa. Man måste kunna göra en rimlig bedömning av vad som sannolikt kommer läka av sig själv och vad som behöver vet.vård och av hur akut ngt är. Har man inte den kunskapen så behöver man ha hjälp av ngn som har den. Det är inte konstigt om försäkringspremier rusar i höjden om hästägare ringer ut vet eller åker till klinik för minsta lilla . Jag tycker TS bedömning verkar ok. TS för sedan reda ut med hästägaren om vem som ansvarar f vad när denne är tillbaka. Av TS beskrivning så verkar ju hästen inte fara illa och TS har konsulterat en mer erfaren person.

Att konsultera veterinär är gratis.
Själv åker jag till kliniken när jag är orolig för mina hästar.
De gånger de har visat sig vara helt friska har kostnaderna för besöken inte kommit upp ens i närheten av vad självrisken kostar så att det skulle påverka försäkringspremierna är bara bull.
 
Att konsultera veterinär är gratis.
Själv åker jag till kliniken när jag är orolig för mina hästar.
De gånger de har visat sig vara helt friska har kostnaderna för besöken inte kommit upp ens i närheten av vad självrisken kostar så att det skulle påverka försäkringspremierna är bara bull.
Jag åkte själv in f att kolla en sena 'för säkerhetsskull' efter att min häst fått in benet i en tråd - ville kunna delta i en träning istf att låta hästen vila lite längre tid - hästen var ok, besöket dyrt och försäkringen betalade ...hade jag inte varit nellad på att träna hade besöket kunna vara - hästen var pigg och glad ...Jag tror tyvärr att många idag snarare vill få igång sin häst så fort som möjligt istället f att låta tiden läka ev skador ...
 
Jag åkte själv in f att kolla en sena 'för säkerhetsskull' efter att min häst fått in benet i en tråd - ville kunna delta i en träning istf att låta hästen vila lite längre tid - hästen var ok, besöket dyrt och försäkringen betalade ...hade jag inte varit nellad på att träna hade besöket kunna vara - hästen var pigg och glad ...Jag tror tyvärr att många idag snarare vill få igång sin häst så fort som möjligt istället f att låta tiden läka ev skador ...

För mig handlar det om att jag inte vill att mina ska ha ont i onödan.
Min grå såg ojämn ut vid longering, jag bokade hältutredning på kliniken direkt.
Besöket visade på fullt frisk häst och gick på 1350:- min självrisk är på 2800:- + %
Antagligen reagerade han lite på senaste skoningen har extremt känsliga hovar. Men jag sätter inte min hästs hälsa på spel.
 
Om det är TS eller ägaren som har ansvar för att hästen får träffa en veterinär beror väl lite på hur det är sagt mellan ägaren och TS.
TS skriver "sköthäst" det skulle jag tolka som att ägaren har hela ansvaret för hästens skötsel, om ägaren inte svarar på mail/SMS/telefon så skulle jag kontakta stallägaren som jag tror är näst i tur att "ansvara" för hästen.
TS kan inte beställa ut en veterinär till hästen i det läget anser jag.

Om det istället är så att TS har hästen på foder eller liknande, så är det en annan sak, men då förmodas nog TS betala för veterinären också.
Och om det bara är en sköthäst så givetvis ska denna skötare öht inte rida ngn halt häst ....
 
här förs en diskussion om TS är skyldig att ta ut vet eller ej. Vi vet inte var hästen är uppstallad. Jag vill tydliggöra att stallägaren - som kan vara TS eller ngn annan - har ansvar att ta ut vet av djurskyddsskäl - om inte TS eller ägaren gör det. Det visar rättsfallet. Har jag använt ordet 'ytterst' på ett oklart sätt så beklagar jag.
Problemet man kan hamna i som stallägare är ju att ägaren är på obestånd och inte har möjlighet att ersätta stallägaren för vet.kostnaden - det är en risk man tar om man har inackorderingar.
Men VAD har detta att göra med TS tråd ?!
 
Att konsultera veterinär är gratis.
Själv åker jag till kliniken när jag är orolig för mina hästar.
De gånger de har visat sig vara helt friska har kostnaderna för besöken inte kommit upp ens i närheten av vad självrisken kostar så att det skulle påverka försäkringspremierna är bara bull.
Eller hur ?
Jag har många gånger varit på check - tillochmed återcheck på tidigare halta och behandlade hästar och det blir några få hundralappar som nota eftersom det varken tar tid eller involverar några behandlingar .
Den som påstår att det driver upp några försäkringspremier är ute och cyklar .
 
Eller hur ?
Jag har många gånger varit på check - tillochmed återcheck på tidigare halta och behandlade hästar och det blir några få hundralappar som nota eftersom det varken tar tid eller involverar några behandlingar .
Den som påstår att det driver upp några försäkringspremier är ute och cyklar .

Ja, ingen vet skulle ju utan att det föreligger skäl för det dra igång världens utredning på en häst. Alltså skulle man dels inte komma upp i några summor som når självrisk och dels skulle försäkringsbolag inte täcka de behandlingarna iom att vet måste kunna styrka att det finns problem i hästen som kräver att undersökningarna görs.

Personligen tappar jag helt konceptet med mina egna hästar och förlorar vett och sans. Alltså ringer jag grinande till min vet om jag har misstankar om att något är fel. Som tur är har jag haft väldigt friska djur och en tålmodig vet. :P
Men för mig kan det faktiskt kännas bra att någon annan fattar beslutet om jag behöver oroa mig eller inte. Även om jag rent logiskt vet att något borde vara ok är det skönt om en utbildad säger åt mig detsamma. Då kan jag helst släppa "tänk om-scenarion".
Andras hästar kan jag hålla mig mer fungerande mentalt med. ;)
 
@tuaphua jag tycker mest problemet är att villfarelse finns runt att ngt sånt driver upp försäkringspremier ! Det är ju skrämmande att folk påstår och skriver sånt som om det vore någon sanning . Tyvärr läser alltför många sociala media numera som om det vore en guide till sanning och jag tycker därför man har ett ansvar när man skriver om saker till stor del om det handlar om lagar/institutioner osv . Blir rädd över att folk påstår ngt som i detta fallet att kolla sin häst driver upp försäkringspremier !
 
Och jag går hellre efter en gång för mycket än en gång för lite.
Känns alltid bra att kolla upp hästarna på kliniken så man vet att allt är okej och har en chans att mota Olle i grind sas om det skulle vara något på gång.
Och jag hade inte iof åkt in heller så snabbt av den orsaken precis som @Ridinglady reflekterat över . Men oavsett så blir det ingen kostnad som sagt som påverkar några försäkringsbolag/premier !

Och ffa nu handlar inte våra diskussioner om fallet TS ......
 
Och jag hade inte iof åkt in heller så snabbt av den orsaken precis som @Ridinglady reflekterat över . Men oavsett så blir det ingen kostnad som sagt som påverkar några försäkringsbolag/premier !

Och ffa nu handlar inte våra diskussioner om fallet TS ......
Att 'kolla upp sin häst' , dvs göra en hälsocheck får man givetvis betala själv och den är heller förhoppningsvis inte så dyr. Men min erfarenhet är att priserna rusar iväg så snar man åker in på klinik eller tar ut en vet på jourtid. Jag tycker att många hästägare idag helt enkelt har för bråttom och inte låter tiden läka framförallt när det gäller hältor. Självfallet ska det som är akut eller långvarigt behandlas av vet, men jag tycker att vi är för otåliga. Man är väldigt snabb på att hälteutreda, spruta i leder osv ...och, ja, min uppfattning är att ju mer vi behandlar desto högre kommer premierna att bli.
Och visst handlar det om TS - TS har ju fått tydliga uppmaningar att ta ut vet till sin foderhäst.
 
Att 'kolla upp sin häst' , dvs göra en hälsocheck får man givetvis betala själv och den är heller förhoppningsvis inte så dyr. Men min erfarenhet är att priserna rusar iväg så snar man åker in på klinik eller tar ut en vet på jourtid. Jag tycker att många hästägare idag helt enkelt har för bråttom och inte låter tiden läka framförallt när det gäller hältor. Självfallet ska det som är akut eller långvarigt behandlas av vet, men jag tycker att vi är för otåliga. Man är väldigt snabb på att hälteutreda, spruta i leder osv ...och, ja, min uppfattning är att ju mer vi behandlar desto högre kommer premierna att bli.
Det är ju klokt men din post tidigare blir åt helsicke för den är dels helt galen i sammanhanget och dels i övrigt lite tokig .
 
Det är ju klokt men din post tidigare blir åt helsicke för den är dels helt galen i sammanhanget och dels i övrigt lite tokig .
Nu är jag inte med på vad du menar. Men visst riskerar försäkringspremierna att påverkas om hästägare åker in för hälteutredning om hästen är lite oren en dag, istället f att först låta hästen vila i en vecka och se om det förvinner? Min erfarenhet är att om du ber om hälteutredning så får du det - och det kostar!
 
Senast ändrad:
Att 'kolla upp sin häst' , dvs göra en hälsocheck får man givetvis betala själv och den är heller förhoppningsvis inte så dyr. Men min erfarenhet är att priserna rusar iväg så snar man åker in på klinik eller tar ut en vet på jourtid. Jag tycker att många hästägare idag helt enkelt har för bråttom och inte låter tiden läka framförallt när det gäller hältor. Självfallet ska det som är akut eller långvarigt behandlas av vet, men jag tycker att vi är för otåliga. Man är väldigt snabb på att hälteutreda, spruta i leder osv ...och, ja, min uppfattning är att ju mer vi behandlar desto högre kommer premierna att bli.
Och visst handlar det om TS - TS har ju fått tydliga uppmaningar att ta ut vet till sin foderhäst.

Jag har iaf inga problem att låta saker läka ut men jag vill veta vad det är som är problemet. Tycker det är djurplågeri att låta en häst gå och halta i flera veckor när det finns smärtlindring att ge.
Jag har inte samvete att bara låta det vara, jag oroar ihjäl mig, kan inte sova osv.
 
Nu är jag inte med på vad du menar. Men visst riskerar försäkringspremierna att påverkas om hästägare åker in för hälteutredning om hästen är lite oren en dag, istället f att först låta hästen vila i en vecka och se om det förvinner? Min erfarenhet är att om du ber om hälteutredning så får du det - och det kostar!
Jag förstår inte hur du läser ?
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hästvård Hejsan, Min häst tror jag har sträckt sig men behöver lite rådgivning. Hon stog i en väldigt isig hage (vi har spärrat av den delen när...
2
Svar
20
· Visningar
1 182
Senast: Oknytt
·
Hundhälsa Holländsk Herdehund på nyss fyllda 1år, började med att jag en dag (14nov) tyckte han såg halt/rörelsestörning på morgon rastningen...
Svar
3
· Visningar
785
Hästhantering Köpte en ny häst i veckan (unghäst). Den är inte jättehanterad men snäll. Kan lyfta hovarna utan problem osv. Den går på bete med mina...
2
Svar
23
· Visningar
3 733
Senast: MiniLi
·
Ridning Jag har just nu väldigt mycket tid framför datorn och har hittat ett antal brittiska Youtubare som filmar sina uteritter med GoPro. Jag...
2
Svar
34
· Visningar
4 535

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Semester.
Tillbaka
Upp