Bukefalos 28 år!

Kan jag börja rida skadad häst?

Status
Stängd för vidare inlägg.
Nu är jag inte med på vad du menar. Men visst riskerar försäkringspremierna att påverkas om hästägare åker in för hälteutredning om hästen är lite oren en dag, istället f att först låta hästen vila i en vecka och se om det förvinner? Min erfarenhet är att om du ber om hälteutredning så får du det - och det kostar!

Om hältutredningen inte visar någon hälta blir den inte särskilt dyr. Jag kommer som sagt inte ens upp i halva självrisken. Vill jag sen propsa på röntgen och mera djupgående undersökningar kommer i te försäkringsbolaget ta det ändå eftersom inget fel föreligger.
 
Nu är jag inte med på vad du menar. Men visst riskerar försäkringspremierna att påverkas om hästägare åker in för hälteutredning om hästen är lite oren en dag, istället f att först låta hästen vila i en vecka och se om det förvinner? Min erfarenhet är att om du ber om hälteutredning så får du det - och det kostar!

Fast åker du in med en häst som du talar om varit halt en dag lär många vet säga att du kan vänta.
Min hade då inte börjat röntga och spruta leder etc om man inte trodde det fanns rejält fog för det. Hon vill varken pressa folk på pengar i onödan eller utsätta hästarna för onödiga risker.

Och här handlar det ju om en häst som gjort illa sig för 2 veckor sen och fortfarande reagerar. Visst verkar det inte vara superakut a la boka jourvet eller in till klinik idag. Men det är ju också en grön och ung människa som lånat någon annans häst. Då hade iaf jag velat försäkra mig om att det inte blir en massa trassel kring det för att hästen inte behandlats om behov funnits.
Så med egen häst kan man ju vara mer kall om man har lust och det inte föreligger djurskyddsskäl.
 
Jag har iaf inga problem att låta saker läka ut men jag vill veta vad det är som är problemet. Tycker det är djurplågeri att låta en häst gå och halta i flera veckor när det finns smärtlindring att ge.
Jag har inte samvete att bara låta det vara, jag oroar ihjäl mig, kan inte sova osv.
Jag menar mig kunna se på mina hästar om de har ont - jag upptäcker oftas att ngt fel på en av mina hästar - om de har ont alltså- så snart jag ser 'ansiktet' - små tecken som lätt uppdragna näsborrar, matt blick mm. Då ska de givetvis ha hjälp om detta inte släpper snabbt. Men vid en lätt hälta visar de i regel inte sådant. Då brukar de snarast vara missnöjda när jag bestämmer att de ska gå i liten hage istället f med sina kompisar. Då är min bedömning att ev smärta är så pass låg att det är ok att låta den gå över av sig själv. Man får vara medveten om att det alltid är en risk att smärtlindrande en halt en hast. Smärtan är ju till för att hästen ska hålla sig lugn och inte belasta sitt ben!
 
Om hältutredningen inte visar någon hälta blir den inte särskilt dyr. Jag kommer som sagt inte ens upp i halva självrisken. Vill jag sen propsa på röntgen och mera djupgående undersökningar kommer i te försäkringsbolaget ta det ändå eftersom inget fel föreligger.
Om du kommer in med en otalt häst finns ju inget att utreda! Självfallet täcker inte försäkringen en undersökning som inte föranleds av ngt symptom.
 
Fast åker du in med en häst som du talar om varit halt en dag lär många vet säga att du kan vänta.
Min hade då inte börjat röntga och spruta leder etc om man inte trodde det fanns rejält fog för det. Hon vill varken pressa folk på pengar i onödan eller utsätta hästarna för onödiga risker.

Och här handlar det ju om en häst som gjort illa sig för 2 veckor sen och fortfarande reagerar. Visst verkar det inte vara superakut a la boka jourvet eller in till klinik idag. Men det är ju också en grön och ung människa som lånat någon annans häst. Då hade iaf jag velat försäkra mig om att det inte blir en massa trassel kring det för att hästen inte behandlats om behov funnits.
Så med egen häst kan man ju vara mer kall om man har lust och det inte föreligger djurskyddsskäl.
Det hade inte min vet heller! Men jag är säker på att de flesta klinker utreder om jag bokar tid och ber om det!
 
Jag menar mig kunna se på mina hästar om de har ont - jag upptäcker oftas att ngt fel på en av mina hästar - om de har ont alltså- så snart jag ser 'ansiktet' - små tecken som lätt uppdragna näsborrar, matt blick mm. Då ska de givetvis ha hjälp om detta inte släpper snabbt. Men vid en lätt hälta visar de i regel inte sådant. Då brukar de snarast vara missnöjda när jag bestämmer att de ska gå i liten hage istället f med sina kompisar. Då är min bedömning att ev smärta är så pass låg att det är ok att låta den gå över av sig själv. Man får vara medveten om att det alltid är en risk att smärtlindrande en halt en hast. Smärtan är ju till för att hästen ska hålla sig lugn och inte belasta sitt ben!

För mig betyder en hälta att hästen har ont och då kollar jag upp den.
Har en jättebra veterinär som jag alltid har en bra dialog med och fullt förtroende för.
 
För mig betyder en hälta att hästen har ont och då kollar jag upp den.
Har en jättebra veterinär som jag alltid har en bra dialog med och fullt förtroende för.
Det har jag också - och vid lätta hältor får jag alltid rådet : liten hage, vila, avvakta en vecka!
 
Det hade inte min vet heller! Men jag är säker på att de flesta klinker utreder om jag bokar tid och ber om det!
De utreder inte de kollar hästen i de fallen och nekar ingen att komma in och kolla sitt djur - skulle de neka hade ju djurskyddet varit otroligt märkligt ;) däremot kostar det som sagt inga FB /påverkar premier att folk väljer att kolla sina djur om inget kräver behandling dvs då hamnar det på hästägarens självrisk och aldrig över . Om djurägaren trots friskt tillsynes djur ändå vill ha tex röntgen och div så hamnar kostnaden på djurägaren - inte FB .
 
Ja självklart ger de dig tid ? Och tar emot dig ? De skulle bryta mot djurskyddslagen
Annars. Hur 17 menar du i sammanhanget ???
Det jag försöker säga är att jag tycker att många hästägare verkar vara för snabba med att börja utreda hältor och med att sätta igång olika behandlingar. Tycker detta avspeglad här på Buke där många omgående säger 'åk till klinik' så snart en häst är det minsta 'knackig'. Ung på samma sätt som många idag tycks söka läkare så snart man är det minsta krasslig . Typ: jag har feber i två dagar - måste till doktorn! Det verkar vara ett samhällsfenomen idag att inte kunna avvakta lite och låta saker läka ut - antingen är man överdrivet orolig och vågar inte lita till sitt eget omdöme eller så har man inte tålamod att vara sjuk utan vill bli botad nu! En sådan attityd menar jag riskerar att driva upp försäkringspremier på djur och underminerar sjukvårdssystemet när det gäller människor.
 
Det jag försöker säga är att jag tycker att många hästägare verkar vara för snabba med att börja utreda hältor och med att sätta igång olika behandlingar. Tycker detta avspeglad här på Buke där många omgående säger 'åk till klinik' så snart en häst är det minsta 'knackig'. Ung på samma sätt som många idag tycks söka läkare så snart man är det minsta krasslig . Typ: jag har feber i två dagar - måste till doktorn! Det verkar vara ett samhällsfenomen idag att inte kunna avvakta lite och låta saker läka ut - antingen är man överdrivet orolig och vågar inte lita till sitt eget omdöme eller så har man inte tålamod att vara sjuk utan vill bli botad nu! En sådan attityd menar jag riskerar att driva upp försäkringspremier på djur och underminerar sjukvårdssystemet när det gäller människor.
Fast denna häst har varit halt i två veckor, och alla här diskuterar just TS häst. Något du verkar glömma bort dock är att när hästen är halt har den ONT, att vänta en 2-4 veckor när hästen inte ens kan gå utan att ha ont är näst intill djurplågeri imo. Hästar rör ju på sig hela tiden och måste ha 4 fungerande ben. Visst, haltar den lite så avvaktar man ju självklart ett par dagar för att se om det blir bättre. Men inte flera veckor om det inte blir bättre?
 
Det jag försöker säga är att jag tycker att många hästägare verkar vara för snabba med att börja utreda hältor och med att sätta igång olika behandlingar. Tycker detta avspeglad här på Buke där många omgående säger 'åk till klinik' så snart en häst är det minsta 'knackig'. Ung på samma sätt som många idag tycks söka läkare så snart man är det minsta krasslig . Typ: jag har feber i två dagar - måste till doktorn! Det verkar vara ett samhällsfenomen idag att inte kunna avvakta lite och låta saker läka ut - antingen är man överdrivet orolig och vågar inte lita till sitt eget omdöme eller så har man inte tålamod att vara sjuk utan vill bli botad nu! En sådan attityd menar jag riskerar att driva upp försäkringspremier på djur och underminerar sjukvårdssystemet när det gäller människor.
Finns fortfarande inget som driver upp några premier i de sammanhang du påstått bestämt tidigare .
Jag förstår vad du menar ang hets och paranoia som det inbland förefaller på forum osv , men faktiskt är det nog inte illustrativt att folk för den skull kastar sig iväg till klinik som du beskriver . Och återigen : några försäkringspremier blir inte uppdrivna om man åker in med en häst som inte behöver ngn behandling, det hamnar under självrisken ./egen kostnad .
 
Senast ändrad:
  • Gilla
Reactions: fio
Fast denna häst har varit halt i två veckor, och alla här diskuterar just TS häst. Något du verkar glömma bort dock är att när hästen är halt har den ONT, att vänta en 2-4 veckor när hästen inte ens kan gå utan att ha ont är näst intill djurplågeri imo. Hästar rör ju på sig hela tiden och måste ha 4 fungerande ben. Visst, haltar den lite så avvaktar man ju självklart ett par dagar för att se om det blir bättre. Men inte flera veckor om det inte blir bättre?
Fast TS skriver väl hästen var märkbart halt i två dagar och sedan ohalt efter en vecka. TS undrar om hen kan rida hästen fast den inte känns helt ok då. TS får då svaret nej! Sedan uppstår frågan om TS kan vänta med att ta ut vet i en dryg vecka till. Det är ju inte precis samma sak som att låta en häst vara så halt så den knappt kan gå i 2-4v. Det är givetvis inte ok! En blockhalt häst ska givetvis ha vård omgående!
 
Finns fortfarande inget som driver upp några premier i de sammanhang du påstått bestämt tidigare .
Jag förstår vad du menar ang hets och paranoia som det inbland förefaller på forum osv , men faktiskt är det nog inte illustrativt att folk för den skull kastar sig iväg till klinik som du beskriver . Och återigen : några försäkringspremier blir inte uppdrivna om man åker in med en häst som inte behöver ngn behandling, det hamnar under självrisken ./egen kostnad .
De gånger jag har hälteutrett på klinik med bedövningar och röntgen så har notan f ett besök varit runt 5000. Att spruta en kotled kostar 2700 per gång.
Klinikerna är affärsdrivande och vill tjäna pengar = de säger inte nej till att utreda om kunden vill och är snabba på att vilja spruta t ex kotledsinflsmmationer. Om hästägare då har bråttom in till kliniken, dvs åker in med sådant som skulle läkt ut själv med lite tid, så kommer försäkringsbolagens kostnader att öka och detta i sin tur resultera i höjda premier.
När jag åkte in m hästen m svullnaden över senan var jag rätt säker på att fet bara var en blödning. Jag ville träna och hade inte tid att vänta .. Hästen var ohalt ( det visste jag) vet märkte inget v palpering men ultraljudade 'för säkerhetsskull'. Svar : blödning under huden - du kan rida! Pris : närmre 3000 min självrisk : 2000 så där bidrog jag till det jag själv är kritisk mot!
 
@Ridinglady men det är ju inte något som ngn skrivit om öht ? Jag förstår inte varför du utgår från dig själv - tråden är inte relevant alls för dina redovisningar och erfarenheter. Det är behandlingar och utredningar du pratar om - det gör inte mitt svar det är just poängen . Flera andra har påtalat detsamma .
 
Inget här handlar om pengar!
Grejen är mer den... Nu kommer alla säkert blir sura på mig så tvekar på att skriva detta... Men eftersom att alla som har kollat på han (mer eller mindre hästvana) tror att det är en sträckning!
Han var bara halt ca. 2-3 dagar och har tagit promenader med han varje dag!
 
Finns fortfarande inget som driver upp några premier i de sammanhang du påstått bestämt tidigare .
Jag förstår vad du menar ang hets och paranoia som det inbland förefaller på forum osv , men faktiskt är det nog inte illustrativt att folk för den skull kastar sig iväg till klinik som du beskriver . Och återigen : några försäkringspremier blir inte uppdrivna om man åker in med en häst som inte behöver ngn behandling, det hamnar under självrisken ./egen kostnad .
Men om du åker in med en häst som har varit halt i ngr dagar utan uppenbar anledning och vill att kliniken hälteutreder m bedövningar och böjprov så kommer de ju göra det. Om anledningen är hälta så kommer FB att få betala. Min erfarenhet är tyvärr att klinikerna tenderar att undersöka och behandla allt de kan och att de tar rejält betalt!
 
Men om du åker in med en häst som har varit halt i ngr dagar utan uppenbar anledning och vill att kliniken hälteutreder m bedövningar och böjprov så kommer de ju göra det. Om anledningen är hälta så kommer FB att få betala. Min erfarenhet är tyvärr att klinikerna tenderar att undersöka och behandla allt de kan och att de tar rejält betalt!
Dax att starta din egen tråd om detta ? Det har ju inget med TS läge att göra alls . Dennes problem är ju som denne redovisat . Rätt långt ifrån ditt ämne eftersom grundproblemet är en ägare som inte finns och en osäker medryttare som inte vet ngt hur den ska hantera en halt häst .
 
J
Inget här handlar om pengar!
Grejen är mer den... Nu kommer alla säkert blir sura på mig så tvekar på att skriva detta... Men eftersom att alla som har kollat på han (mer eller mindre hästvana) tror att det är en sträckning!
Han var bara halt ca. 2-3 dagar och har tagit promenader med han varje dag!
Jag hade gjort precis som du. Det är trist att ska behövs känna att du inte ska kunna skriva det du vill utan att få sura svar! Tyvärr så är tonen här på Buke trist emellanåt! Behåll den trevliga ton du har själv och strunta i de andra!
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hästvård Hejsan, Min häst tror jag har sträckt sig men behöver lite rådgivning. Hon stog i en väldigt isig hage (vi har spärrat av den delen när...
2
Svar
20
· Visningar
1 272
Senast: Oknytt
·
Hundhälsa Holländsk Herdehund på nyss fyllda 1år, började med att jag en dag (14nov) tyckte han såg halt/rörelsestörning på morgon rastningen...
Svar
3
· Visningar
809
Hundhälsa Hej där, Jag har en shiba som är okastrerad på nästan så exakt 2 år, han har betett sig väldigt konstigt de senaste 2 veckorna. Vi...
Svar
0
· Visningar
291
Senast: ryujaneiro
·
Hästhantering Köpte en ny häst i veckan (unghäst). Den är inte jättehanterad men snäll. Kan lyfta hovarna utan problem osv. Den går på bete med mina...
2
Svar
23
· Visningar
3 800
Senast: MiniLi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp