Bukefalos 28 år!

Kan jag börja rida skadad häst?

Status
Stängd för vidare inlägg.
@Ridinglady men det är ju inte något som ngn skrivit om öht ? Jag förstår inte varför du utgår från dig själv - tråden är inte relevant alls för dina redovisningar och erfarenheter. Det är behandlingar och utredningar du pratar om - det gör inte mitt svar det är just poängen . Flera andra har påtalat detsamma .
Du kommenterar mitt inlägg och är kritisk. Jag försöket svara och förklara. Du fortsätter att kommentera och ifrågasätta. Jag försöker svara genom att ge exempel. För mig är det att argumentera. Sedan kan jag hålla med om att det blir en trådkapning men det bär vi väl i så fall båda ett ansvar för.
 
Senast ändrad:
De gånger jag har hälteutrett på klinik med bedövningar och röntgen så har notan f ett besök varit runt 5000. Att spruta en kotled kostar 2700 per gång.
Klinikerna är affärsdrivande och vill tjäna pengar = de säger inte nej till att utreda om kunden vill och är snabba på att vilja spruta t ex kotledsinflsmmationer. Om hästägare då har bråttom in till kliniken, dvs åker in med sådant som skulle läkt ut själv med lite tid, så kommer försäkringsbolagens kostnader att öka och detta i sin tur resultera i höjda premier.
När jag åkte in m hästen m svullnaden över senan var jag rätt säker på att fet bara var en blödning. Jag ville träna och hade inte tid att vänta .. Hästen var ohalt ( det visste jag) vet märkte inget v palpering men ultraljudade 'för säkerhetsskull'. Svar : blödning under huden - du kan rida! Pris : närmre 3000 min självrisk : 2000 så där bidrog jag till det jag själv är kritisk mot!

Det går även alldeles utmärkt att betala själv om du inte vill bidra till ökade premier osv
 
Det går även alldeles utmärkt att betala själv om du inte vill bidra till ökade premier osv
Jag tycket att det är en bättre och mer hållbar id'e att både jag själv och andra tänker oss för innan vi åker in / både till djurkliniker och till vårdcentralen!
Hållet dock med @mackan att vi startar en egen tråd om vi vill fortsätta diskutera detta!
 
Men du skrev ju att så fort han sätts igång reagerar han? Det låter inte som att problemet är borta då, utan snarare att det minskat på grund av vilan.

Sedan måste det väl ändå vara bättre att få ett utlåtande från en veterinär, istället för att gå runt och TRO en massa?
... Och med några veckors vila till så kan hästen mycket väl vara helt ren och fräsch. Oavsett så lär hästen inte utsättas för lidande om TS avvaktar till ägaren kan involverad i det hela.
 
... Och med några veckors vila till så kan hästen mycket väl vara helt ren och fräsch. Oavsett så lär hästen inte utsättas för lidande om TS avvaktar till ägaren kan involverad i det hela.
Fast jag fattar det som att hästen har vilat i ett par (?) veckor redan, och att när TS testat att sätta igång nu så har hästen reagerat. Därav tråden om hon kan sätta igång ändå.

Hästen kanske blir bra efter vila, men det är inget man vet om man inte låter undersöka hästen. Jag är så trött på människor som avfärdar eventuella skador med "men vi tror", är det inte bättre att man vet?

TS säger att hon ska lämna tillbaka hästen om ett par veckor. Menar du att det är bättre att vänta i två veckor till? Eller menar du kanske att TS ska lämna tillbaka hästen utan att få den undersökt?
 
Fast jag fattar det som att hästen har vilat i ett par (?) veckor redan, och att när TS testat att sätta igång nu så har hästen reagerat. Därav tråden om hon kan sätta igång ändå.

Hästen kanske blir bra efter vila, men det är inget man vet om man inte låter undersöka hästen. Jag är så trött på människor som avfärdar eventuella skador med "men vi tror", är det inte bättre att man vet?

TS säger att hon ska lämna tillbaka hästen om ett par veckor. Menar du att det är bättre att vänta i två veckor till? Eller menar du kanske att TS ska lämna tillbaka hästen utan att få den undersökt?
Jag menar att utifrån vad TS beskriver så kommer hästen med största sannolikhet inte att utsättas för lidande av vila en dryg vecka till. Dessutom är det väl en normal läkninsprocess att gå från hälta, till ohalt obelastad till ngt oren vid belastning, dvs ridning för att sedan bli helt ohalt i alla lägen. Ytterligare en veckas vila ger TS möjlighet att tillsammans med ägaren reda i situationen - både hur hästen ska behandlas och vem som ska ansvara för vad, bl à vem som ska betala vad.
För mig är det viktiga att en häst blir frisk - om den blir det av ett par veckors vila, så har jag inget behov av veta den exakta orsaken till hältan. Kommer samma hälta tillbaka igen kan det vara dags att utreda som jag ser det. OBS! Nu talar vi inte om hästar som är jättehalta, har fång, sårskador som behöver vet vård el dyl. Jag tror mig själv om att kunna göra en sådan grundläggande status-bedömning och skulle konsultera vet per tfn om jag är osäker.
 
Senast ändrad:
Jag menar att utifrån vad TS beskriver så kommer hästen med största sannolikhet inte att utsättas för lidande av vila en dryg vecka till. Dessutom är det väl en normal läkninsprocess att gå från hälta, till ohalt obelastad till ngt oren vid belastning, dvs ridning för att sedan bli helt ohalt i alla lägen

Där kan jag inte hålla med dig. Skulle någon av mina hästar vara oren vid igångsättning skulle jag inte fortsätta rida dom..
Eftersom TS häst visat detta tycker jag, som många fler, att det är dags att kontakta vet
 
Men du skrev ju att så fort han sätts igång reagerar han? Det låter inte som att problemet är borta då, utan snarare att det minskat på grund av vilan.

Sedan måste det väl ändå vara bättre att få ett utlåtande från en veterinär, istället för att gå runt och TRO en massa?
Fast han har ju inte vilat... Har ju tagit promenader med han en eller två gånger varje dag i 2 veckor!
 
Jag har iaf inga problem att låta saker läka ut men jag vill veta vad det är som är problemet. Tycker det är djurplågeri att låta en häst gå och halta i flera veckor när det finns smärtlindring att ge.
Jag har inte samvete att bara låta det vara, jag oroar ihjäl mig, kan inte sova osv.

Hurra, du skrev exakt det jag tänkte. Jag vill också VETA vad som orsakar hältan och om sedan behandling består i enbart vila eller något annat är egentligen sekundärt.
 
Och jag är av den åsikten att folk för sällan åker till klinik och kollar upp vad som verkligen är fel. Veterinärskräck verkar bli vanligare och vanligare och istället ska det tramsas runt med equiteraputer och annat när man inte ens har en jävla aning om vad det är man behandlar.
 
Jag hoppas att hästen inte bara blivit dumpad. Vilken idiot till hästägare som inte svarar på kontaktförsök då hästen dessutom är risig. :cry:
 
Hurra, du skrev exakt det jag tänkte. Jag vill också VETA vad som orsakar hältan och om sedan behandling består i enbart vila eller något annat är egentligen sekundärt.
Han snubblade när jag galopperade. Gick inte omkull eller så. Menham snubblade och blev halt efter det...
 
Det kan man ju absolut göra!
Pratade med en veterinär vi känner och hon tycker det verkar vara en sträckning och tror att den bara läker ut av sig själv om vi låter han vila.

Problemet är att det kan vara ungefär vad som helst, och att en misstänkt sträckning kan vara just det, eller en ledinflammation eller för all del kombinationen.

Efter ett par veckors vila borde en okomplicerad sträckning vara helt borta. Så även jag skulle kolla upp den med böjprov osv nu, särskilt som den ska återlämnas snart. Om inte annat för att veta vad man lämnar tillbaka, så den inte sedan blir sämre av att släppas med nya hästar osv och springer sönder sig och så står du där och får betala för det med.
 
Fast han har ju inte vilat... Har ju tagit promenader med han en eller två gånger varje dag i 2 veckor!
Jo... Super lit!
Men han reagerar...
Ursäkta att jag är otydlig. Jag menar att han vilat från ridningen i två veckor, inte att han varit helt i vila.

Jag hade hursom velat undersöka varför hästen blev halt. Istället för att bara gissa.
Jag menar att utifrån vad TS beskriver så kommer hästen med största sannolikhet inte att utsättas för lidande av vila en dryg vecka till.
Möjligheten att hästen har ont utan att visa något finns också där. Rätt vanligt beteende bland djur mig veterligen. Något man kanske ska ta i beaktande innan man väljer att avvakta.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hästvård Hejsan, Min häst tror jag har sträckt sig men behöver lite rådgivning. Hon stog i en väldigt isig hage (vi har spärrat av den delen när...
2
Svar
20
· Visningar
1 315
Senast: Oknytt
·
Hundhälsa Holländsk Herdehund på nyss fyllda 1år, började med att jag en dag (14nov) tyckte han såg halt/rörelsestörning på morgon rastningen...
Svar
3
· Visningar
818
Hundhälsa Hej där, Jag har en shiba som är okastrerad på nästan så exakt 2 år, han har betett sig väldigt konstigt de senaste 2 veckorna. Vi...
Svar
0
· Visningar
314
Senast: ryujaneiro
·
Hästhantering Köpte en ny häst i veckan (unghäst). Den är inte jättehanterad men snäll. Kan lyfta hovarna utan problem osv. Den går på bete med mina...
2
Svar
23
· Visningar
3 812
Senast: MiniLi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Dressyrsnack 17
  • Sulöm häst - tips
  • Skola om galoppör

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp