Bukefalos 28 år!

Kan jag börja rida skadad häst?

Status
Stängd för vidare inlägg.
Jag är också lite orolig för att det blir rätt stor konflikt då (om...) ägaren får tillbaka en halt häst. Plötsligt blir det fråga om ersättning hit och ditrt

Om man inte tänker på djuret, utan enbart på sig själv, borde man ens kolla upp djuret för att skydda sin egen rygg.
 
Ursäkta att jag är otydlig. Jag menar att han vilat från ridningen i två veckor, inte att han varit helt i vila.

Jag hade hursom velat undersöka varför hästen blev halt. Istället för att bara gissa.

Möjligheten att hästen har ont utan att visa något finns också där. Rätt vanligt beteende bland djur mig veterligen. Något man kanske ska ta i beaktande innan man väljer att avvakta.
Har ju skrivit varflr han är halt...
 
Jo! Eftersom att (även en gammal vet) TROR att det är en sträckning!

Det som kan vara lite svårt att förstå är att ingen veterinär kan ställa diagnos över telefon om en hälta. Det blir ungefär som att slå tärning.

Veterinären gjorde en gissning, men nu har det gått två veckor och hästen är inte bra. Alltså har chansen att gissningen är rätt minskat stort.
Sen är det tyvärr vanligare hästar blir halta av ledproblem än sträckningar, det är förvånansvärt ovanligt med sträckningar som ger mer än någon dags obehag. I ditt fall har hästen väl snubblar i galopp och sen blivit rejält halt några dagar och sen fortsatt vara ngt halt och hältan ökar vid minsta ridning? Det är inte typiskt för en sträckning - däremot skulle det kunna vara en vrickning. Eller en ledinflammation. Eller en senskada. Gissningsmässigt och efter vad du beskriver är alla de mycket troligare än en sträckning. Tyvärr.
 
Där kan jag inte hålla med dig. Skulle någon av mina hästar vara oren vid igångsättning skulle jag inte fortsätta rida dom..
Eftersom TS häst visat detta tycker jag, som många fler, att det är dags att kontakta vet
Självfallet ska inte hästens ridas förrän den är helt oren! Har aldrig påstått ngt annat!
 
Vi rådfrågade!

En veterinär bör titta på hästen, innan dess är nog boxvila att rekommendera. Om det är en sen- eller gaffelbandsskada kan den förvärras om hästen rör sig. I värsta fall kan det vara en fraktur på t ex griffelben.

Kontakta snarast veterinär, och låt hästen vila tills denne har ställt diagnos!

Som jag förstått det har du lånat hästen och har därmed ansvar för den. Det är ju då ditt ansvar om hästen skadat sig under den tiden
 
Fast det är ju precis det du har...
Jag pratat om en läkningsprocess! Jämför med om du har stukat foten : först har du ont bara du stödjer på foten, sedan kan du gå försiktigt, efter lite tid till kan du gå obehindrat och efter ytterligare en tid kan du springa. Om du springer för tidigt så gör det ont - du haltar och slutar springa , du vilar från springandet ytterligare en tid tills du är helt bra. Samma sak med en häst : om du har en häst som är ohalt när du springer med den eller longerar och du då börjar att rida och känner att hästen är oren, så avbryter väl varje ansvarsfull hästägare omedelbart ridningen och låter hästen vila ett tag till! En läkningsprocess går ju i steg - det är ju sällan så att en häst går från jättehalt direkt till ohalt ( utom vid hovböld) utan hältan försvinner gradvis.
 
Senast ändrad:
Det var precis det svaret jag ville ha!
Inte en massa personer som tjatar om veterinär och pengar osv...
Kan tyvärr inte ta ut veterinär :cry:

Vaddå en massa människor som tjatar? En häst som inte blir bra behöver undersökas av veterinär. Punkt. Varför kan du inte ta ut en veterinär? Om man inte kan göra det när ens häst behöver det, så ska man inte ha häst alls. Det är en levande varelse - ingen leksak.
 
Jag pratat om en läkningsprocess! Jämför med om du har stukat foten : först har du ont bara du stödjer på foten, sedan kan du gå försiktigt, efter lite tid till kan du gå obehindrat och efter ytterligare en tid kan du springa. Om du springer för tidigt så gör det ont - du haltar och slutar springa , du vilar från springandet ytterligare en tid tills du är helt bra. Samma sak med en häst : om du har en häst som är ohalt när du springer med den eller longerar och du då börjar att rida och känner att hästen är oren, så avbryter väl varje ansvarsfull hästägare omedelbart ridningen och låter hästen vila ett tag till! En läkningsprocess går ju i steg - det är ju sällan så att en häst går från jättehalt direkt till ohalt ( utom vid hovböld) utan hältan försvinner gradvis.

Fast det är därför diagnos är så viktigt. Eftersom hästar sällan är smarta nog att inte springa förrän de är friska nog.
Om man vet om det är en ledinflammation eller en senskada t ex så vet man vad som krävs - och kan se till att hästen gör det som krävs. Senskador tex så blir hästen ohalt och smärtfri långt innan den är läkt. En brall kan slita upp allt. Alltså står senskadehästar på strikt vila med kontrollerad rörelse. En ledinflammation behöver också vila, men en brall är inte skillnaden mellan frisk eller utdömd, kan inte ge ett halvårs extra konvalescens osv. Således får ledinflammationshästar vila med begränsad rörelse men inte alls lika strikt som en senskada. Osv.

Det du beskriver är ett misslyckande i konvalescens och rehab, man ska helst aldrig gå över gränsen där hältan ökar eller försämras.
 
Jag pratat om en läkningsprocess! Jämför med om du har stukat foten : först har du ont bara du stödjer på foten, sedan kan du gå försiktigt, efter lite tid till kan du gå obehindrat och efter ytterligare en tid kan du springa. Om du springer för tidigt så gör det ont - du haltar och slutar springa , du vilar från springandet ytterligare en tid tills du är helt bra. Samma sak med en häst : om du har en häst som är ohalt när du springer med den eller longerar och du då börjar att rida och känner att hästen är oren, så avbryter väl varje ansvarsfull hästägare omedelbart ridningen och låter hästen vila ett tag till! En läkningsprocess går ju i steg - det är ju sällan så att en häst går från jättehalt direkt till ohalt ( utom vid hovböld) utan hältan försvinner gradvis.

Det du skriver nu är ju inte samma sak du skrev tidigare då du ordagrant skrev att hästen skulle vara "ngt oren vid belastning" för att sedan bli helt ren i alla lägen. Är hästen "ngt oren vid belastning" går man ju inte vidare till nästa steg av igångsättningen utan backar istället. Och som Alexandra skriver är det ju enorm skillnad på rehab av människor, där man kan förklara ex varför man ska ta det lugnt under en period, mot djur där man inte kan det.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hästvård Hejsan, Min häst tror jag har sträckt sig men behöver lite rådgivning. Hon stog i en väldigt isig hage (vi har spärrat av den delen när...
2
Svar
20
· Visningar
1 366
Senast: Oknytt
·
Kropp & Själ Det finns säkert 100 sådana här trådar redan. Men jag behöver lite stöttning. Jag ska opereras den 30e, alltså nästa torsdag. Och jag är...
2 3
Svar
59
· Visningar
2 936
Senast: Amha
·
Hundhälsa Holländsk Herdehund på nyss fyllda 1år, började med att jag en dag (14nov) tyckte han såg halt/rörelsestörning på morgon rastningen...
Svar
3
· Visningar
831
Kropp & Själ Suck… jag stukade min fot ganska rejält förrförra sommaren vilket gick över med vila, fotleden har dock känts svagare sedan dess. Jag...
Svar
6
· Visningar
366

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp