Bukefalos 28 år!

Kan man klä sin son i rosa kläder?

Sv: Kan man klä sin son i rosa kläder?

Du skulle ju kunna försöka få butiken att slå ihop pojk- och flickavdelningar, om ni nu måste köpa in olika typer av kläder baserat på barnens kön? Det är ju också ett sätt att göra kunder nöjda, eller räknas inte de kunderna som inte vill stöpa barnet i "rätt" form?

Personligen undviker jag butiker som har en utpräglad pojk- och flickavdelning för barnen. :)
 
Sv: Kan man klä sin son i rosa kläder?

Du skulle ju kunna försöka få butiken att slå ihop pojk- och flickavdelningar, om ni nu måste köpa in olika typer av kläder baserat på barnens kön? Det är ju också ett sätt att göra kunder nöjda, eller räknas inte de kunderna som inte vill stöpa barnet i "rätt" form?

Personligen undviker jag butiker som har en utpräglad pojk- och flickavdelning för barnen. :)


Hehe lycka till :laugh:... vill du att jag ska bli utan jobb? :p
Det skulle sluta med att dom flesta kunderna skulle bli grymt missnöjda & inte hitta något i butiken utan att ha gått igenom hela butiken ( nej dom flesta har varken ork eller lust att göra det). JA dom skulle bli minst lika griniga & sura som de som vill ha EN avdelning för barn. Det skulle bara sluta med att dom gick till någon konkurrent som hade "ordning" på avdelningen. Det ska vara lätt att shoppa & gå snabbt!

Tyvärr så tror jag kunderna som är ute efter just en avdelning är fler än dom som skulle kunna mixa avdelningarna hur som.
 
Sv: Kan man klä sin son i rosa kläder?

Nu är säkert ni inte en utav dem, men om... snälla försök & låta lite trevliga när ni kommer in i butiken & frågar om kläder. Och jag råkar fråga tjej eller killavdelning?

Nu är ni inte många... händer verkligen inte varje dag. Men skulle jag vända på saken så är det fler som skulle tycka jag var "dum i huvudet" om jag erbjöd en flicktopp till en pojke. Jag måste ändå sköta mitt jobb & försöka göra kunden nöjd.

Så du menar att de som vi som inte vill ha könstereotypa kläder till våra barn ska vara trevliga mot dig, men de andra som vill vara könsstereotypa, de har rätt att tycka att du är "dum i huvudet" om du erbjuder en flicktopp till en pojke.

Suck....

Jag är f.ö. alltid trevlig i affärer, men blir givetvis trött när expediten; istället för att fråga vilken färg jag vill ha på pappret, frågar vilket KÖN barnet som ska få presenten har...
 
Sv: Kan man klä sin son i rosa kläder?

Suck på dig själv!

Är varken trevligt något av det, självklart vill man såklart göra kunden nöjd. Oavsett vad den handlar för färg på kläderna.

Menar bara att jag inte tycker det är speciellt trevligt när kunden blir rasande när man bara försöker hjälpa till. När man råkat fråga vilket kön barnet har.

Men jag har lösningen.... vid frågor ska jag säga : önskar du Unisex, flick eller pojk? :laugh: :banana:
 
Sv: Kan man klä sin son i rosa kläder?

Menar bara att jag inte tycker det är speciellt trevligt när kunden blir rasande när man bara försöker hjälpa till. När man råkat fråga vilket kön barnet har.

Men jag har lösningen.... vid frågor ska jag säga : önskar du Unisex, flick eller pojk? :laugh: :banana:

Fast det gäller väl alltid? Att det inte är trevligt när kunden blir rasande?

Jag tycker din lösning är utmärkt. Jag hade verkligen uppskattat det. För jag har en dotter, som verkligen hatar allt från tjejavdelningen. Om expediten frågar mig om jag ska köpa till en tjej eller kille, så måste jag svara "Tjej, fast hon vill inte ha tjejkläder".

Min dotter ville ha en blå märkessköld (som man sätter simmärken mm på). Jag frågade efter en märkessköld och fick motfrågan; "Till kille eller tjej?" Varför inte bara fråga "Blå eller röd?" (det var de färger som fanns)?

Jag skäller verkligen inte på expediter i affären. Tvärtemot tycker jag det är jobbigt att jag hela tiden måste säga just "till en tjej men hon vill ha blå/svart/flames/"Killkläder". Jag känner mig besvärlig.

Så; fråga inte efter kön, fråga efter vilken färg och modell som önskas!!!
 
Sv: Kan man klä sin son i rosa kläder?

Hur menar du, jag förstår ingenting?

Hon har läst genus på universitetet och anser att kvinnoförtrycket är lika stort nu som som det alltid varit överallt rakt igenom historien. Själv gillar jag små features som kvinnlig rösträtt (mänsklig rösträtt också btw), att jag är myndig och att vi nu diskuterar kvotering av kvinnor i företagsstyrelser istället för om kvinnor får ha företag och huruvida kvinnor har rätt att arbeta efter att de gift sig.

Vi har kommit oändligt långt bara sedan 60-talet! Till och med om man ser tillbaka på 80-talet ser Sverige helt annorlunda ut jämställdighetsmässigt.

Betänk att de som sitter i bolagsstyrelserna idag är i 60-årsåldern, då de gick på universitetet utbildades inte ens speciellt många kvinnliga ekonomer. 70-talisterna däremot har ju en majoritet av kvinnliga ekonomer, när de blir 60...

Själv tycker jag det är skillnad mellan att i Athén vara omyndig och helst inte få gå ut ur huset och att under vissa tider i Romarriket kunna äga företag. Det är skillnad på att ha politisk makt genom ett hemligt religiöst sällskap och att kvinnor var de som skötte handeln i ett afrikanskt land före kolonisationen och att vara kvinna i Afganistan idag.

Kvinnoförtrycket har inte varit likadant i alla tider och i alla länder! I vissa folkgrupper har det överhuvudtaget inte funnits. Om kvinnor alltid i alla tider och alla kulturer varit förtryckta på exakt samma sätt och om man vill trycka på det så kan det dessutom inge flickor o kvinnor en känsla av att biologiskt vara sämre än män.

Hade jag en dotter ville jag att hon vore helt omedveten om att någon alls kunde tycka att hon var sämre på grund av sitt kön. Om någon säger till henne att det är så förstörs hennes självförtroende. Det var JAG (och mina väninnor) som växte upp medveten om att man skulle försöka vara pojke(aktig) för att duga, nästa generation flickor ska INTE behöva det. Jag har insett att färgen rosa och plagget klänning inte har någonting med förtryck att göra (när jag var 12 resonerade jag precis som Kattenizze. Förtvivlad över förtrycket genom historien som jag trott alltid varit detsamma började jag läsa på! och jag hade fel! :laugh: vilket gör mig så glad!)

Fram till 20-talet var den starka färgen rosa en färg för starka pojkbebisar.

Äsh jag tycker så mycket att jag skulle kunna skriva en uppsats, men det är tråkigt att läsa och jag orkar inte och jag tycker det här redan är för långt.
 
Senast ändrad:
Sv: Kan man klä sin son i rosa kläder?

Vi har ofta lite rosa på killsidan & i övriga färger så finns det också på alla avdelningar för det mesta. Så färgerna finns verkligen på båda sidorna... det är mer snack om detaljer i så fall...

Får jag lägga min åsikt om just Unisexkläder, jag ogillar att dom flesta kläderna görs i starka skrikiga färger. Med hur mycket mönster som helst & 6 olika färger på ett plagg. Men det är som sagt min smak det.

Tex denna... ( denna är ändå ganska "mild")
sm%C3%A5folk1.jpg
 
Sv: Kan man klä sin son i rosa kläder?

Du kan inte förneka att kläder/saker och bemötande spelar en stor roll i hur vi formar våra barn?

Jag känner inte att jag behöver göra revolt inom kläder, men jag är medveten om hur det formar våra barn när jag väljer kläder, det är ens stor skillnad. Medvetenhet gör mycket!

Om du sköter ditt jobb, är trevlig och samtidigt minskar åsikter kring typiska tjej- och killkläder så kanske det inte spelar någon roll om en förälder med starka åsikter om könsroller tycker att du är lite kokkilokki =)

Din lösning tycker jag är super =D
 
Sv: Kan man klä sin son i rosa kläder?

kappahl_unisex.png

Alt. denna... barnet försvinner i plagget :laugh: pga mönstret & färgerna.
 
Sv: Kan man klä sin son i rosa kläder?

Vanliga kläder såsom vuxna kvinnor och män använder verkar lättare att hitta
som "killkläder" än "tjejkläder". Eller så har jag bara sett fel. :o
 
Sv: Kan man klä sin son i rosa kläder?

Men är inte det för att du definierar unisex som plagg i många olika (skrikiga) färger, och allt annat som könat?

Jag har t ex en ceriserosa body med en svartblå ekorre på som jag tycker funkar lika bra på en pojke som flicka, likadant en pyjamas med små bruna kaniner,en grårandig pyjamas, en grönrandig body, ett par röda byxor, en body med kattsiluetter i grått, rött och lila, en grå kofta, ett par ljusbrunsrandiga byxor, osv. Det är ju inte särskilt skrikiga plagg, men jag tycker de är unisex.
 
Sv: Kan man klä sin son i rosa kläder?

Jag tror inte det formar barnet till det dåliga om man inte är extrem!

Tror fortfarande på att det är så mycket mer som formar våra barn än rosa kläder & leksaker.
 
Sv: Kan man klä sin son i rosa kläder?

Jo de funkar väl toppen, men dom flesta plaggen som ska försöka vara unisex har ofta så starka färger av någon anledning. Gillar mer dova färger, pastell....
 
Sv: Kan man klä sin son i rosa kläder?

Det har väl snarare att göra med att det är modernt med starka färger nu. Har köpt både begagnat och nytt till mitt barn, och det mesta nya har starka färger, och det mesta begagnat har mildare/dovare färger. Det är framförallt de lite dyrare nordisk design-märkena som har starka färger (Villervalla, Ej sikke lej, osv), medan det är mer blandat hos kedjorna.
 
Sv: Kan man klä sin son i rosa kläder?

Jag har inte läst hela tråden så det kan hända att mitt inlägg blir lite konstigt i era ögon.
För det första så är det tyvärr så att klädtillverkarna och butikerna idag vill gärna styra allt till antingen tjejer eller killar, finns knappt nåt unisex överhuvudtaget till små barn. Ju äldre barnen blir desto lättare är det att hitta "neutrala" kläder.

När mina barn var små så klädde jag de i kläder jag tyckte om. Sonen som var en tuffing blev oftast klädd i oömma kläder som var lite tuffare, men det var både röda och blå kläder.
Mina döttrar har haft väldigt få "flickiga" kläder. Nån enstaka klänning men det har varit enkla klänningar utan rysch-pysch och det är bara för att jag inte är en mamma som gillar spetsar, volanger och annat liknande.
Vill man klä sin son i rosa kläder eller sin dotter i kläder med Batman på så gör det för allt i fridens dagar.
 
Sv: Kan man klä sin son i rosa kläder?

Jag har inte läst hela tråden så det kan hända att mitt inlägg blir lite konstigt i era ögon.
För det första så är det tyvärr så att klädtillverkarna och butikerna idag vill gärna styra allt till antingen tjejer eller killar, finns knappt nåt unisex överhuvudtaget till små barn. Ju äldre barnen blir desto lättare är det att hitta "neutrala" kläder.

Ja och det är ju smart för då "kan inte" en lillasyster ärva från en storebror utan man "måste" köpa nytt till barn nr 2 om det inte har samma kön = mer försäljning. Tror det mest handlar om det.
 
Sv: Kan man klä sin son i rosa kläder?

Hon har läst genus på universitetet och anser att kvinnoförtrycket är lika stort nu som som det alltid varit överallt rakt igenom historien.

Jaha. De menar det det sättet.

Nu orkar jag inte leta upp inlägg, men jag har inte tolkat det som du gör. Att man säger att man kan dagens situation, men inte är historiker och därför inte kan historia, är ju inte samma sak som att säga att det inte var ojämställt förr i tiden.

Den poäng jag ser med Kattenizzes resonemang är att hon inte låtsas att villkoren är mer lika än de är.

Just den där klänningsstrategin har jag ingen åsikt om, men jag tror inte att jämställdhet kommer att uppnås för någon av de generationer som lever nu, därför att så många som lever nu förnekar att vi lever ojämställt. Alternativt instämmer i att vi lever jämställt, men ändå på punkt efter punkt avfärdar varje förslag på åtgärd som skulle kunna bidra till jämställdhet, utan att föreslå något annat istället. Och framförallt utan att ändra på något hos sig själva, vare sig tankegångar eller handlingar. Varför tror man att det här handlar om barnen? Jag tror att det handlar om oss.
 
Sv: Kan man klä sin son i rosa kläder?

Jag tror inte det formar barnet till det dåliga om man inte är extrem!

Tror fortfarande på att det är så mycket mer som formar våra barn än rosa kläder & leksaker.

Det beror ju på vad som syftas med dåligt givetvis?

Självklart är det mer än kläder och leksaker som formar våra barn, färgen rosa har jag öht inte tagit upp till diskussion. Det enda jag påpekat är att man som förälder bör vara medveten om att det finns en konsekvens av varje handlande.
 

Liknande trådar

Relationer Jag såg att min gamla tråd från i våras hade låsts, men jag fick så himla mycket fina och kloka ord av er den gången, så jag gör ett...
7 8 9
Svar
164
· Visningar
19 498
Senast: jemeni
·
Övr. Barn ”Hoppas” det är fler som känner igen sig. Som går och lägger sig på kvällen med dåligt samvete att man inte räcker till. För visst är...
2
Svar
27
· Visningar
5 347
Senast: Cocos
·
Juridik & Ekonomi Tidigt i våras startade jag en tråd (med mitt andranamn Hanna) där beskrev jag mitt juridiska läge med mitt ex som försökte snuva mig på...
Svar
1
· Visningar
1 756
Senast: Josseliten
·
Relationer Varning för vääääldigt långt inlägg! Jag skriver sällan personliga saker här men nu känner jag att jag skulle behöva andras syn på...
2 3 4
Svar
74
· Visningar
24 629
Senast: alazzi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp