Bukefalos 28 år!

KAN man sälja hästar nu..?

Sv: KAN man sälja hästar nu..?

Tack till er som sagt vad ni tycker när det gäller tvååringen! :)

Hästen har kapacitet för svår klass enligt de tränare jag pratat med och visat honom för. Men träning osv ska ju stämma och hästen ska ju hålla sig skadefri. Så på det sättet känns priset rimligt.

Ni som sagt att priset är för högt, vad skulle ni vara villiga att ge för honom? Kul att höra. :)
 
Sv: KAN man sälja hästar nu..?

Ja jag skulle själv aldrig köpa en tvååring som är så stor o har vuxit så mycket.
Har för dåliga erfarenheter av det. Sen tycker jag att stora unghästar ska sparas lite på o ridas in lite senare även om de ser färdiga ut.
Förstår inte varför man ska ha så brått.
 
Sv: KAN man sälja hästar nu..?

Är väldigt nyfiken att höra vad dina erfarenheter är av storvuxna unghästar. :) Så man själv inte hamnar där så att säga.. Dela gärna med dig. :)
 
Sv: KAN man sälja hästar nu..?

Tack till er som sagt vad ni tycker när det gäller tvååringen! :)

Hästen har kapacitet för svår klass enligt de tränare jag pratat med och visat honom för. Men träning osv ska ju stämma och hästen ska ju hålla sig skadefri. Så på det sättet känns priset rimligt.

Ni som sagt att priset är för högt, vad skulle ni vara villiga att ge för honom? Kul att höra. :)

Om vi ska bortse från stammen (som ju inte har så stor betydelse iom att det är en valack) så gillar du hästen och tror den har kapacitet så har den ett mycket bra pris.
 
Sv: KAN man sälja hästar nu..?

Har haft en yngre häst som växte snabbt. Han såg aldrig konstig ut men skelettet hände inte med. Fick trappstegsbildningar o förträngningar i halskotepelaren.
Flera veterinärer konstaterade att det berodde på att han vuxit snabbt o mycket på kort tid.
Sen förstår jag inte riktigt vad man ska med dessa jättehästar till om man nu inte är två meter lång.
Finns en risk att de bär iväg en bit till iom att hästen är så ung.
 
Sv: KAN man sälja hästar nu..?

Ajdå.. :( Men när det väl blivit så att hästar som vuxit fort och mycket, tagit skada av själva växandet, som det du beskrev ovan - vad gör man då? Finns inget att göra väl? Hållbarheten, hur blir det med den tro?

Ber om ursäkt, blev lite trådkapning nu, men känns ju bra att kunna bli lite klokare på det hela! :)
 
Sv: KAN man sälja hästar nu..?

Han avlivades direkt. Fick slinger liknande syptom o blev farlig både för sig själv o för andra :(

Nu vet jag inte hur vanligt detta är, men min var inte den första enligt vet. För mig räcker det med en gång o jag skulle inte våga köpa en så stor unghäst igen.
Man vet ju inte om den rasslar iväg uppåt ännu 1dm...
 
Sv: KAN man sälja hästar nu..?

Det är välkänt att stora/snabbväxande hästar riskerar att "växa sönder".

Här finns en artikel om delar av feneomenet: http://www.agria.se/hast/artikel/osteochondros-hos-hast

---
Vilka hästar drabbas?

Dom större, tyngre och mer snabbväxande fölen utvecklar oftare osteochondros. En studie visar också att dom hästar som får hasledsosteochondros hade större mankhöjd och större omkrets kring framknäet än dom ”fria” hästarna. Man kan även se att bakbenen är mer utåtroterande.
---

Har själv haft stora hästar, och bekanta med stora hästar och samtliga har haft hållbarhetsproblem. De flesta i bekantskapskretsen (garvade hästmänniskor) avråder från storväxta hästar just p g a problem med hållbarheten. Har man inte själv fött upp dem är det svårt att veta hur de växt upp.
 
Sv: KAN man sälja hästar nu..?

Jag tycker det verkar vara ett rimligt pris för hästen så som du beskriver den. Det finns massor av riktigt stora hästar som går världscupen i hoppning, så de verkar ju iaf hålla ;)
Hållbarhet beror på så många olika faktorer, så det går inte att generalisera och bara ta med just storleken i diskussionen.
Ni som inte gillar stora hästar skulle väl inte köpa en stor häst oavsett om den var billig eller dyr. Jag vill t ex inte ha en shettis, så för mig är en shettis för dyr oavsett om den kostar 200 kr eller 200 000 kr :D
Bara för att en del stora hästar (precis som en del små eller medelstora) får OCD så gäller det inte alla. En del shettisar får krumma ben, men bara för det så får inte alla det (fortsätter på shettistemat). OCD är ju dessutom lätt att kolla upp, är du osäker så gör en röntgen på hästen innan köp. OCD är ju inte heller dödligt, många hästar får inte ens besvär av det och om det skulle vara så, så går det ju oftast att operera med bra resultat.
 
Senast ändrad:
Sv: KAN man sälja hästar nu..?

Det beror ju på hur lång tid de tagit på sig för att bli så stora. En häst som slutat på 175 som 4-åring är ett säkrare kort än en som är 175 som 2-åring.
 
Sv: KAN man sälja hästar nu..?

Men det är ju väldig skillnad på en häst på 180 som växt klart som treåring och en som når samma höjd som sexåring. Just med tanke på allt som kan bli fel på en snabbväxande jättehäst pga den snabba tillväxten. Att det är fel på stora hästar generellt är det nog ingen som påstått mer än att det inte är speciellt många som rent fysiskt behöver en jättehäst.
 
Sv: KAN man sälja hästar nu..?

Fast ärligt, hur kan man sitta och avråda någon från att köpa en häst, som verkar vettig och ha bra egenskaper, enbart pga storleken? Skimlar får oftare melanom, avråder du alla från att köpa en skimmel? Alla hästar har styrkor och svagheter, det finns liksom inga perfekta hästar, precis som att vi ryttare inte rider eller sköter hästarna helt optimalt hela tiden. Jag tror ärligt talat att dålig ridning, fel utfodring, dålig hovvård, dåliga hagar, fel hagkompisar osv är väldigt mycket farligare för hästarna än just mankhöjden.
 
Senast ändrad:
Sv: KAN man sälja hästar nu..?

Usch, låter inte alls kul. :(

Har en stor unghäst själv, därför jag undrade. Han har blivit röntgad i ett framknä (pga sårskada mitt på framknäet), men vet sa inget då. Han var 6månader då dock, blir till att kolla upp och röntga igen på alla tänkbara ställen, så vi ser om det är något. Har inte märkt av varken ökad mängd ledvätska eller hälta, än..

Bokar tid på en gång, sådant vill jag inte missa, dock har jag haft honom sedan han var föl..
 
Sv: KAN man sälja hästar nu..?

Som man frågar får man svar...tydligen är vi många med dåliga erfarenheter av unghästar som ränt iväg på höjden tidigt, och inte hållit.
 
Sv: KAN man sälja hästar nu..?

Jag håller med dig där. Även om storleken har betydelse också, så betyder det ju inte, att det inte finns andra faktorer som spelar in.
 
Sv: KAN man sälja hästar nu..?

Finns det andra som har erfarenheten av storvuxna hästar, som alltså inte fått osteochondros, utan att det blivit annat pga storleken..? Vill gärna veta mer.
 
Sv: KAN man sälja hästar nu..?

Fast, vad är det som säger att det var just hästens mankhöjd som gjorde att den inte "höll"? Gav du den optimala förutsättningar under tiden som du hade den, dvs är du kapabel att rida en unghäst helt idealiskt, hade du den i en bra hage med hästar som den trivdes tillsammans med? Fodrade du den på bästa sätt osv?
Jag har hört så många olika förklaringar till varför hästar inte håller;
-för stora i mankhöjd eller för små,
-för grova ben eller för ädla ben,
-för raka eller för vinklade ben,
-för liten kropp eller för stor kropp,
-för lata eller för vilda i temperamentet,
-för lite mat eller för mycket mat när de växte upp (alltså hos förra ägaren),
-för sent utbildade eller för tidigt utbildade (av förra ägaren),
Sällan eller aldrig hör man ägaren säga att hästen blev skadad/sjuk för att ägaren själv har gjort något misstag :angel:

Men min favoritförklaring är ändå denna:
"Hingsten som är pappa till min häst blev nog inte lossriden ordentligt när han stod i avel, därför går min häst inte att rida loss och då blir ju hållbarheten sämre". Någon hade väl sagt åt hästägaren att det var hennes dåliga ridning som gjorde att hästen inte höll. Så kunde det givetvis inte vara, utan då måste det väl ändå vara seminstationen som hade pappan uppstallad när hennes häst tillverkades som är orsaken till att hennes häst fick upprepad dubbelsidig kotledsinflammation... Eller?
 
Senast ändrad:
Sv: KAN man sälja hästar nu..?

Min nuvarande är stor, inte onormalt dock. Men han är kompakt o har vuxit långsamt, är sent inriden.
En import men jag vet hans historia. Tidigare ägare köpte honom som fyraåring o ägde honom i sju år tills vi köpte. Har inte haft några allvarliga skador mer än lite småblesyrer.
 
Sv: KAN man sälja hästar nu..?

Jag har haft flera stora hästar i träning, och det är klart att många håller. Jag har heller inte avrådit Emelie från att köpa den storväxta tvååringen, för det kan ju trots allt bli bra, jag har däremot avrådit att köpa hästen till det priset. Att växa fort i den åldern ökar risken rätt bra för att hållbarheten blir dålig, och det borde påverka priset.

Jag har haft flera stora hästar (+180) i träning, och man får faktiskt lägga ridningen lite annorlunda än på en normalstor häst. Det är långa ben som ska hålla upp en kropp tyngre än genomsnittshästen.
Hade, för rätt många år sedan visserligen, en hästägare med en två/treåring som var stor som ett hus, hade växt mycket sista halvåret som de promt skulle lämna hos mig på inridning/utbildning. Jag sa ifrån, hästen skulle inte hålla (det såg man, bara man tittade på den). Men ägaren hade bråttom, hästen var ju så fin, hade fått bra kritik på rådgivande och skulle vara väl förberedd till bruks. Det slutade med att hästen hamnade hos en annan ryttare (o det en duktig sådan), men hästen var utdömd innan bruks.
 
Senast ändrad:

Liknande trådar

Ekonomi & Juridik Idag noteras att det finns 186 svenska halvblod mellan två och tre år till salu på den stora hästförsäljarsajten. Tittar man på alla...
Svar
6
· Visningar
1 037
Senast: Blyger
·
Hemmet Finns intresse av en sån tråd? Vi kanske kan ge varandra tips, idéer och pepp? Jag har fått tips om ett hus som jag ska titta på om 2...
5 6 7
Svar
122
· Visningar
7 107
Senast: MissFideli
·
Gnägg Hej! Den här tråden är för alla oss som har en PRE eller som gillar rasen PRE eller som bara vill diskutera PRE. :) Vore kul att få...
2
Svar
38
· Visningar
4 695
Hästmänniskan Var lite osäker i vilket forum jag skulle lägga den här, men vi provar med hästmänniska. Jag har länge funderat på hur mycket/vad man...
2 3
Svar
55
· Visningar
6 259
Senast: Cambrie
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp