Bukefalos 28 år!

KAN man sälja hästar nu..?

Sv: KAN man sälja hästar nu..?

Blir hållbarheten bättre om priset blir lägre?
Emelie: Jag tycker priset är rimligt. Alla hästar har för och nackdelar, t ex skimlar får oftare melanom, hästar med vita ben får oftare mugg, stora hästar behöver kanske extra tid att växa, hästar som har fått röra sig för lite som unghästar kan få sämre hållbarhet, hästar som fått fel mat kan också få sämre hållbarhet osv. Är du osäker: röntga hästen, ser den ok ut så är det ju som det ska (den behöver inte vara helt ua, men det får du diskutera om det skulle visa sig att det finns anmärkningar)!
 
Sv: KAN man sälja hästar nu..?

Det var inte mankhöjden som gjorde att min fick tas bort utan att han växte för fort.
Inget jag kunde påverka öht....
 
Sv: KAN man sälja hästar nu..?

Fast bara för att din häst hade skelettförändringar så ska väl inte alla hästar som växt mycket nån period per automatik bli värda mindre? Skelettförändringar av den typen syns ju på röntgen, så skulle just den hästen som Emelie är intresserad av ha sådana problem så syns ju det innan köp. Har den inga förändringar så ska den väl inte vara extra billig pga sin storlek... Ska alla skimlar vara jättebilliga pga att en del får melanom? Jag vet en arab som hade slinger (han var 147 cm hög), ska man förutsätta att alla araber kommer att få det då och därför ska alla araber vara extra billiga? Eller alla som är 147 cm och har växt i samma takt som den hästen?
Enligt ert resonemang så ska egentligen ALLA hästar vara extra billiga eftersom alla hästar har antingen samma färg eller samma storlek eller någon annan likhet med en häst som har fått någon skada...
 
Senast ändrad:
Sv: KAN man sälja hästar nu..?

Ökade risker innebär ju sänkt pris, det går nog inte att komma från. Visst kan det till del uppvägas av stor talang, men nog gäller det både hästar och marknad i övrigt - finns det stora risker med köpet så påverkar det priset.

Har själv haft stora hästar (fx 184, 179 och 176 cm) och ingen av dem lever idag utan hade (olika) förutsättningar som direkt härleddes till deras storlek.
 
Sv: KAN man sälja hästar nu..?

Tid har bokats till röntgen för att se om det finns några avvikelser eller liknande, om inte så blir det troligtvis köp! :) Men ännu ropar jag inte hej..
 
Sv: KAN man sälja hästar nu..?

Som jag redan skrivit så räcker en häst för mig.
Han var fyra när jag köpte o växte rejält följande år. Enligt vet är det inte säkert att man sett ngt på röntgen då.
Dessutom röntgas sällan halskotepelaren.

Jag säger inte att alla stora har problem, som du läst har jag en stor frisk nu. Men jag skulle inte köpa en så stor unghäst. Ts bad om åsikter, hurvida de är rätt eller fel är upp till Ts.
 
Sv: KAN man sälja hästar nu..?

Vad roligt, hoppas allt går bra :)
Tänk på att hästar kan ha både det ena och andra på röntgen utan att det för den skull hindrar den från att bli en bra tävlingshäst!
 
Sv: KAN man sälja hästar nu..?

Fast jag vet en häst som blev avlivad pga "lösa benbitar" i halsen och den var ca 168 cm, dvs "normalstor" som 6-åring och hade haft en normal växtkurva. Så då kan man ju dra slutsatsen att hästar som är 168 cm oftare får skelettfel i halsen, och därför ska alla hästar som är 168 cm vara billigare?
 
Senast ändrad:
Sv: KAN man sälja hästar nu..?

Fast jag vet en häst som blev avlivad pga "lösa benbitar" i halsen och den var ca 168 cm, dvs "normalstor" som 6-åring och hade haft en normal växtkurva. Så då kan man ju dra slutsatsen att hästar som är 168 cm oftare får skelettfel i halsen, och därför ska alla hästar som är 168 cm vara billigare?

Ha ha :D ja så måste det vara ;) sicken tur att jag bara säljer 167 :-O hästar .

Mia

Emilie är hästen riktigt bra så tittar man på förutsättningarna på individen och priset och det är bara du som kan säga till dig själv vad du är villig att betala för hans kapacitet och skulle han nu ha grundförutsättningarna och är bättre än normalt så låter det som ett mycket bra pris :)

Mia
 
Sv: KAN man sälja hästar nu..?

Som sagt jag skriver mina åsikter. Jag skulle inte köpt den öht, oavsett pris.
 
Sv: KAN man sälja hästar nu..?

Nu kommer jag inte ihåg om det var du som hade haft en häst med slingerliknande symptom men chansar på det... Menade veterinären att det hade med storleken att göra? Har haft en häst med slinger (eller ngt liknande) men det var en liten hingst som var ca 160 som 2½ åring och han hade vuxit väldigt jämnt. Blev därför lite nyfiken på det som skrevs.
 
Sv: KAN man sälja hästar nu..?

Han fick som sagt förträngningar i halskotepelaren som gjorde att nerverna kom i kläm. Tappade bla kontakten med bakkärran, ramlade, kunde inte rygga osv. Kom o gick men blev snabbt sämre.
Och ja, förträngningarna berodde på att han vuxit snabbt, utlåtande från flera vet.
 
Sv: KAN man sälja hästar nu..?

Hingstar/valacker är klart överrepresenterade att få slinger. Alla hästar med slinger som jag känner till har varit hingstar. Veterinärerna har sagt att det beror på att slinger ofta uppkommer när hästen slår över och skadar nacken när de står på bakbenen när de leker med andra unghingstar. Så alla valacker o hingstar borde isf vara extra billiga pga den risken...
 
Sv: KAN man sälja hästar nu..?

Men kan du ge dig?
Inlägget var inte till dig.
Symptomen var slingerlika men orsaken en annan.
Om du läser vad jag skriver så slipper jag upprepa mig. Detta var en hemsk upplevelse o därför skulle inte jag köpa en så stor unghäst oavsett pris. Du kan lägga ner dina prisjämförelser.
 
Sv: KAN man sälja hästar nu..?

Hingstar/valacker är klart överrepresenterade att få slinger. Alla hästar med slinger som jag känner till har varit hingstar. Veterinärerna har sagt att det beror på att slinger ofta uppkommer när hästen slår över och skadar nacken när de står på bakbenen när de leker med andra unghingstar. Så alla valacker o hingstar borde isf vara extra billiga pga den risken...

Vad intressant att du skriver det. En god vän till mig fick ta bort sin superfina, lovande 1-åring i somras pga slinger. Också en valack. Vi diskuterade just det där om det i princip bara drabbar hingstar/valacker eftersom vi inte kunde komma på ett enda sto som varit drabbad men däremot flera fall av hingstar/valacker. Just eftersom de leker så våldsamt med varandra.

Vore intressant att höra om någon känner till något sto..men det är kanske en fråga på avel.:)
 
Sv: KAN man sälja hästar nu..?

Jag har också haft en valack som vid knappt två års ålder fick avlivas pga slinger, förträngningar i nackkotorna. En fruktansvärd upplevelse för både mig och den fina fina unghästen :cry:


Vet sa också att det är vanligare bland valack, hingstar men inte på grund av att de lekte så mycket utan pga av att de ofta växer fortare/ojämnare. Han gick aldrig med hingstar utan enbart med ston och vad jag upplevde lekte de alla "normalt" mycket, men givetvis kan han ju ha trillat utan att man sett det.

Annars tycker jag nog det är lite trögt att sälja just nu, har en fin liten ponny till salu som troligtvis är dräktig. Det är nog inte så många som vill ha en dräktig häst i dagsläget i alla fall, svårt att bli av med ponnyföl sedan och en hel del uppfödare verkar ta en paus just nu.
 
Sv: KAN man sälja hästar nu..?

Det här med prissättning är ju alltid svårt. Ni som inte hittar någon häst till det pris som ni önskar; vilka krav har ni och hur mycket vill/kan ni tänka er att betala?

Ingen av dina fiktiva hästar passar med vad jag letat, men jag svarar ändå.
Jag har letat häst i ett antal månader. Tittat på hästar mellan 30-90k men är egentligen ute efter nåt i prisklassen 50-70k. Ungefär vid 80k går min smärtgräns i dagsläget men många verkar prutvilliga och därför har jag även provat dyrare. Jag har tittat på alltifrån d-ponnyer till stora hästar på 165+.

Jag söker en välutbildad häst som kan fungera som läromästare alternativt en yngre väl grundutbildad med bra dressyrförutsättningar. Mitt mål är att kunna rida på MSV nivå inom ett par år, dock är jag inte ute efter att tävla inom kort så det är inte ett krav att hästen ska vara helt färdig och startklar.
Jag är inte avelsintresserad så vad gäller stammen är den mest intressant för att man ska kunna se vilka temperament som nedärvts till andra avkommor.

Eftersom jag tittat i en väldigt bred skara har jag haft bra chans att utröna vad jag verkligen vill ha. Från början tittade jag företrädesvis på övervuxna ponnyer, dels för att jag är liten och trivs på ponny och dels för att det bantar prist en aning. Dock har det med tidens gång blivit så att jag inriktat mig mer åt ridhästsidan.

Vad jag märkt så finns det inte nån större gemensamhet vad gäller kvalitet i den högre prisklassen. Tycker jag. Ärligt talat så har de dyraste hästarna jag provat varit de jag blivit minst imponerade av. Det är även där jag tycker mig ha sett störst variation kvaitetsmässigt. Kanske är jag kräsen men jag vill inte ge 90k för en häst som vägrar ut sig i 90-klasser och har gångarter som räcker endast för lätt klass dressyr. Inte heller vill jag ge det för en häst som visserligen verkar vettigt grundutbildad men dock inte kommit högre än LB dressyr och 105 hoppning och till det även är nervig och ser spöken överallt vilket påverkar ridbarheten en hel del. Ingen unghäst kan tilläggas.

Nu är min favorit en -07:a. Lite yngre än jag tänkt från början men väldigt bra grundriden och trevlig att ha att göra med. Säljs av uppfödaren och jag känner till hela dess bakgrund vilket är ett stort plus i min checklista. Prislapp 60k.
 
Sv: KAN man sälja hästar nu..?

Som jag redan skrivit så räcker en häst för mig.
Han var fyra när jag köpte o växte rejält följande år. Enligt vet är det inte säkert att man sett ngt på röntgen då.
Dessutom röntgas sällan halskotepelaren.

Jag säger inte att alla stora har problem, som du läst har jag en stor frisk nu. Men jag skulle inte köpa en så stor unghäst. Ts bad om åsikter, hurvida de är rätt eller fel är upp till Ts.

TS (jag) har inga önskningar om åsikter gällande denna specifika häst, utan undrar i största allmänhet om det går att sälja hästar nu, till vettiga priser.
Kommer själv att ha lite extra koll på om det blir någon förbättring på säljsidan nu efter nyår.
 
Sv: KAN man sälja hästar nu..?

Vi har förlorat ett sto av den anledningen vid 7 månaders ålder. Hon är det vildaste och livligaste stoföl vi haft och hon lekte på exakt samma sätt som hingstfölet hon gick tillsammans med.

Under de år vi fött upp hästar har vi förlorat två unghästar pga traumaorsakade förändringar i halskotpelaren, en hingst och ett sto. Stoet vid 7 månaders ålder och hingsten i ettårsåldern. Båda var storleksmässigt snarare åt det mindre än det större hållet.
 

Liknande trådar

Ekonomi & Juridik Idag noteras att det finns 186 svenska halvblod mellan två och tre år till salu på den stora hästförsäljarsajten. Tittar man på alla...
Svar
6
· Visningar
1 058
Senast: Blyger
·
Hemmet Finns intresse av en sån tråd? Vi kanske kan ge varandra tips, idéer och pepp? Jag har fått tips om ett hus som jag ska titta på om 2...
5 6 7
Svar
122
· Visningar
7 208
Senast: MissFideli
·
Gnägg Hej! Den här tråden är för alla oss som har en PRE eller som gillar rasen PRE eller som bara vill diskutera PRE. :) Vore kul att få...
2
Svar
38
· Visningar
4 859
Senast: Fibusen
·
Hästmänniskan Var lite osäker i vilket forum jag skulle lägga den här, men vi provar med hästmänniska. Jag har länge funderat på hur mycket/vad man...
2 3
Svar
55
· Visningar
6 313
Senast: Cambrie
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp