Bukefalos 28 år!

Kan stallet kräva att jag lämnar ifrån mig passet?

Sv: Kan stallet kräva att jag lämnar ifrån mig passet?

Ingen i Sverige som insett eu luddighet och tveksamhet runt häst pass regler,inklusive insatta människor skulle komna på att lämna hästpassen i original ifrån sig .
 
Sv: Kan stallet kräva att jag lämnar ifrån mig passet?

Oj. Jag anser mig faktiskt vara en ganska insatt människa, betydligt mer än gemene hästägare vad gäller EU-frågan. Fascinerande konklusion du har gjort!
 
Sv: Kan stallet kräva att jag lämnar ifrån mig passet?

Nej, inlägget som jag svarade på naturligtvis.

För mig som jobbar i branschen är det otroligt hur naiva hästfolk är ibland. Verkligen.
 
Sv: Kan stallet kräva att jag lämnar ifrån mig passet?

------------------
Ja lite galet blir det ;)
 
Senast ändrad:
Sv: Kan stallet kräva att jag lämnar ifrån mig passet?

Ursäkta min naiva fråga som jag borde kunnat googla fram svaret på.

Har man aldrig funderat speciellt mycket över saken och för första gången blir ombedd att lämna ifrån sig en handling jag anser vara viktig att hålla ordning på kan det verka konstigt, faktiskt. Ungefär som att lämna ifrån sig nyckeln till bilen eller nåt.
 
Sv: Kan stallet kräva att jag lämnar ifrån mig passet?

Jag skulle ALDRIG lämna ifrån mig passen.

Jag går även mot rött ljus.
 
Sv: Kan stallet kräva att jag lämnar ifrån mig passet?

Det är inte gratis och helt lätt att få ut ett nytt pass heller om det kommer bort. Tänker särskilt på alla importhästar. Tar stallägaren på sig att fixa nytt pass då?

Jag hoppas länsstyrelsen använder sina resurser till att upptäcka vanvård istället.
 
Sv: Kan stallet kräva att jag lämnar ifrån mig passet?

Du har 3 timmar på dig även när det gäller andra fall bara att ringa och kontrollera med jordbruksverket om du inte tror mig, finns flera som har gjort det. Och om inte passen kan ordnas fram på tre timmar så får du ett föreläggande om att passen skall ordnas fram och visas upp inom en viss tid en bekant som drabbades av det för att en del utbildningshästar inte hade passen med sig fick 3 veckor på sig att ordna fram passen och om de inte var framme och uppvisade inom den tiden så skulle h*n fått böter. Så summan av det hela är att det helt enkelt inte händer ett skit förrän du inte kan ordna fram dem på 3 veckor (eller vilken tidsrymd de anger på föreläggandet vet inte om 3 veckor är någon standard).
 
Sv: Kan stallet kräva att jag lämnar ifrån mig passet?

Möjligen.

Inte riktat till dig, men det är fängslande att konstatera att det är så få som väljer att få information från källan. Hellre slänger man ut en fråga på ett nätforum, får (starkt) varierande svar och har ändå inte särskilt mycket att luta sig mot när det väl gäller.

Vill man bryta mot lagar och regler ska man i alla fall veta att/vad man bryter mot, är min mening. Och det mesta finns faktiskt ute på nätet, om man gör en enkel sökning.

(vilka mått gäller i stallbyggnader, måste hästen ha sällskap, kan man fodra med otjänligt foder etc)
 
Sv: Kan stallet kräva att jag lämnar ifrån mig passet?

Men källan har ju inte rätt, det ser du ju om du läser gylles svar...

Jag som varit i lantbruksbranschen ända sen EU-inträdet har sett massor av konstiga regler. Tyvärr har jag också sett bönder bli straffade för att bryta mot dem... hästfolk verkar tro att de är immuna?
 
Sv: Kan stallet kräva att jag lämnar ifrån mig passet?

KL: Men alltså allvarligt! Är det svårt att låta stallägaren ta hand om passet nu i veckan så att de slipper strul med länsstyrelsen? Ni anförtror era hästars liv till stallägaren, men att låta denne ha hand om passen till hästen, det är livsfarligt:eek:

Passen ska finnas där hästen är uppstallad, därav behöver ts stallägare ha passet hos sig på fredag vid kontrollen för att slippa återbesök från länsstyrelsen vilket kostar en hel del pengar för stallägaren. De pengarna vill nog ni som har häst i stallet ska gå till saker som ni kan ha nytta av, eller?

Att översättningarna från ursprungsspråket i EU-reglerna har blivit fel tycker jag faktiskt att vi kan lämna därhän. Det kan de som verkligen förlorar på tolkningar av regelverket PÅ RIKTIGT få driva.
 
Senast ändrad:
Sv: Kan stallet kräva att jag lämnar ifrån mig passet?

Visst kan man vara beroende av vad varje enskild inspektör gör för bedömning.

Jag tycker dock bara det är pinsamt att inte kunna följa enkla instruktioner och regelverk, när det dessutom spelar så oerhört liten roll. Det är ju inte direkt något kränkande av privatliv det handlar om.

Ungefär som de som blir stoppade och får fortkörningsbot och tycker det är upprörande för de skänker minsann pengar till de fattiga i Afrika, varför ger sig inte polisen efter pedofiler istället?
 
Sv: Kan stallet kräva att jag lämnar ifrån mig passet?

*KL*

Vad svårt det verkar vara ibland...
Passen SKA vara där hästen är, punkt slut. Har ett antal inackorderingar och deras pass ligger i en byrå i grovhallen där alla kan komma åt dem. Har haft LS här som frågat efter passen vilket jag hade. Vill någon ha hästen inackorderad så ska passet vara här, annars får de söka sig någon annanstans.
Som "a1agnlju" påpekar är det ganska märkligt att man är beredd att lämna hästen men inte passet????
Jag skulle nog inte vilja ha någon person här med sin häst med så konstig inställning ;) De har ofta fler konstiga saker för sig ;)

Rolle
IpL
 
Sv: Kan stallet kräva att jag lämnar ifrån mig passet?

Ja, så har jag också uppfattat reglerna. När jag läste på inför mitt eget hästköp i höstas tyckte jag inte det var otydligt precis.

Det lämpligaste tycker jag är att stallägaren har ett brand- och inbrottssäkert skåp där hästarnas pass kan förvaras. Då klarar man alla inspektioner samtidigt som risken för att passet försvinner är minimal. Om man inte litar på stallägaren, så borde man nog inte ha sin häst uppstallad där.
 

Liknande trådar

Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
10 490
Senast: Juli0a
·
Relationer I morgon ska jag träffa en person som är genomsnäll... eller nåt. Jag har träffat personen tidigare vid några tillfällen och trots...
15 16 17
Svar
323
· Visningar
20 000
Senast: Shaggy
·
  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
29 216
Senast: Snurrfian
·
Ekonomi & Juridik Hej! Någon som var lite koll på hur jag kan gå tillväga i min situation. Långt inlägg men tyvärr nödvändigt för att förklara hela...
2 3
Svar
57
· Visningar
10 252

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp