Bukefalos 28 år!

Kan stallet kräva att jag lämnar ifrån mig passet?

Lotus

Trådstartare
Jag har min häst inhyrd på en ridskola med privatplatser. Nu ska Länsstyrelsen besiktiga stallet på fredag och vi har uppmanats lämna in alla hästars pass till kontoret. Jag har erbjudit lämna en kopia, men det skall vara original säger de. Kan någon här förklara varför? Vad ska Länsstyrelsen med min hästs pass till?

Tackar!
 
Sv: Kan stallet kräva att jag lämnar ifrån mig passet?

Din hästs pass ska ALLTID befinna sig där hästen är, inte bara när LST kommer... (de kan för övrigt dyka upp oanmält också). Det är lag på det helt enkelt.
 
Sv: Kan stallet kräva att jag lämnar ifrån mig passet?

passet ska förvaras där hästen är, alltså kommer ridskolan få bakläxa från länsstyrelsen om passen till hästarna inte finns på plats
 
Sv: Kan stallet kräva att jag lämnar ifrån mig passet?

Ungefär som man har papper i bilen? jag kan å ena sidan förstå det, men å andra sidan inte för vi har ingenstans att låsa in saker särskilt säkert, och passet vill jag ju inte bli av med.

Tänk att jag aldrig hört talats om det här tidigare!
 
Sv: Kan stallet kräva att jag lämnar ifrån mig passet?

Men gud vad konstigt att jag aldrig hört det innan! Har stått där i nio år.
 
Sv: Kan stallet kräva att jag lämnar ifrån mig passet?

Fjant . Pass ska kunna uppvisas inom ngra timmar .
 
Sv: Kan stallet kräva att jag lämnar ifrån mig passet?

Fjant...?

Har man hästen inackorderad på ridskola så utgår jag från att det inte är särdeles enkelt att uppbringa passet ens inom några timmar om LST kommer oanmält.
 
Sv: Kan stallet kräva att jag lämnar ifrån mig passet?

Man kanske jobbar om dagarna? Går i skolan?
 
Sv: Kan stallet kräva att jag lämnar ifrån mig passet?

jag skulle hellre akut åka från jobbet än att ha min hästs pass i någon annans händer på en sådan anläggning eller över huvudtaget faktiskt...

men regler är väl regler
 
Sv: Kan stallet kräva att jag lämnar ifrån mig passet?

Fast det kan ju inte alla göra, så enkelt är det. Åka från jobbet alltså.
 
Sv: Kan stallet kräva att jag lämnar ifrån mig passet?

dl kl

man har 3 timmar på sig att visa upp passet.

Vet man att man inte kan komma ifrån ex. jobb så får man väl ha dte i stallet då.

Men ärligt, dyker dom upp så oväntat på ex. vår gård och ingen är hemmea så måste dom ju likt förbannat vänta.

Det är inte sån panik:grin:
 
Sv: Kan stallet kräva att jag lämnar ifrån mig passet?

Visst. Jag har en drös med inackorderingar och har inte heller alla hästars pass här. Ägarna bor i Sthlm t ex... många timmar härifrån.

Men man bör vara medveten om vilka regler som gäller och acceptera dem. Och vara medveten om hur och när man bryter mot dem och vilka konsekvenser det kan få. Något som hästfolk många gånger är ganska dåliga på....
 
Sv: Kan stallet kräva att jag lämnar ifrån mig passet?

skulle jag ha hästägare som bodde långt bort, skulle jag förvara deras pass i mitt hus.

Men som sagt, 3 timmar har man minst på sig
 
Sv: Kan stallet kräva att jag lämnar ifrån mig passet?

"Du måste kunna visa upp passet
När hästen är uppstallad eller på bete ska hästhållaren kunna visa upp hästpasset direkt. Vid transport ska hästpasset alltid vara med. När hästen förflyttas till fots, till exempel vid ridning, ska du kunna visa upp hästpasset inom tre timmar."
http://www.jordbruksverket.se/amnesomraden/djur/hastar/hastpass.4.1cb85c4511eca55276c80001096.html

Passet ska alltså ALLTID vara där hästen är uppstallad eller på bete. Hästhållare är stallägaren när hästen är uppstallad.
 
Sv: Kan stallet kräva att jag lämnar ifrån mig passet?

ok, då vet jag. trodde 3 timmars regeln gällde även uppstallade hästar
 
Sv: Kan stallet kräva att jag lämnar ifrån mig passet?

Jag fattar inte varför man måste gissa när det tar 3,5 sekunder att googla upp det från källan...
 

Liknande trådar

Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
93
· Visningar
8 287
Senast: Juli0a
·
Relationer I morgon ska jag träffa en person som är genomsnäll... eller nåt. Jag har träffat personen tidigare vid några tillfällen och trots...
15 16 17
Svar
323
· Visningar
19 692
Senast: Shaggy
·
  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
28 596
Senast: Snurrfian
·
Ekonomi & Juridik Hej! Någon som var lite koll på hur jag kan gå tillväga i min situation. Långt inlägg men tyvärr nödvändigt för att förklara hela...
2 3
Svar
57
· Visningar
10 095

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp