Bukefalos 28 år!

Kanin tillsammans med häst?

Sv: Kanin tillsammans med häst?

Vad har ni för erfarenheter av att ha kanin tillsammans med häst i en box?

Jag har haft det en gång i en stor box tillsammans med en mycket försiktig fullblodshäst. Det gick bra! Men det var med den hästen, endast, skulle inte provat med någon annan häst faktiskt. Han hade även ett litet moderlöst lamm från grannen en period när lammet kände sig ensamt. :crazy: Samt föl som skildes från sina mammor. Men det var en häst med mycket starka instinkter att beskydda svagare och mkt försiktig och med koll på sej själv till 100 procent. Katten la tex sina ungar i hans box och även de överlevde....

Alltså blir svaret i alla fall NEJ, jag skulle inte ha kanin med häst, jag har inte träffat en enda häst till som jag skulle vågat sätta in en kanin till, nånsin. Det är mycket stor chans att kaninen far illa och t o m skadas eller dör:crazy:
 
Sv: Kanin tillsammans med häst?

Skulle aldrig släppa in en kanin till en häst, kaninen förstår ju inte faran och hästen vet inte vad ömtålig kaninen är eller ens bryr sig.

Jag talar av egen erfarenhet då jag miste min underbara kanin idag på efm. Han sprang lös i stallet och älskade hästarna och katterna han gick ut och in när jag var i stallet och dörrarna var öppna. Idag när jag ridit och släppt ut bägge hästarna var han plötsligt med ut i hagen och helt utan anledning i mina ögon högg unghästen tag i hans ena bakben och svingade iväg honom. Allt gick så fort och benet blev bara trasor. Vi for direkt till veterinären och inget gick att göra så nu är han död och jag gråter. Han var en riktig rolig och personlig kanin. Trodde aldrig att jag skulle kunna fästa mig vid en kanin så mkt. Det var så onödigt och givetvis anklagar jag mig själv jag skulle ha passat honom, han visste ju inte bättre!:cry:
 
Sv: Kanin tillsammans med häst?

*kl*

Har en stor utebur i boxen till mina kaniner. Hästen kan gott nosa på dem genom gallret och hon känner deras närhet.

Jag vill inte stå för platta kaniner :crazy:
 
Sv: Kanin tillsammans med häst?

När jag var liten hade jag en shettis, en kanin o ett får i samma stall, fåret o hästen stod i boxar brevid varandra men gick tillsammans i hage på dagarna gick hur fint som helst, kaninen fick hoppa löst i stallet.. men till boxen satte jag typ hönsnät nertill just för att skydda kaninen mot shettisen.. hon var ju snäll med han men jag skulle inte vilja ha det på mitt samvete att hitta en död kanin sen..
Går det inte att ställa in en hög bur eller nåt så hästen bara ser kaninen men inte behöver mosa han i sin box? :)
 
Sv: Kanin tillsammans med häst?

Har två erfarenheter:
1) Allt väl tills häst en dag lägger sig ned med kanin under ...:cry:
2) Släpper kanin i box. Häst får syn på kanin! Jagar kanin in i hörn! Börjar buffa med nosen och skrapa med framhoven. Jag räddar kanin i sista stund ...:eek:

Så häst +kanin = stor fara för kanin! Tror att en get kanske har större chans ... men har inte lust att testa ...
 
Sv: Kanin tillsammans med häst?

min häst kan stå på min fot utan att märka det, först när jag knuffar undan honom så flyttar han på sej. han gör absolut inte det med flit! men han märker bara inte.. så tänk dej en liten söt kanin, sitter och vilar.. en stor hästhov kommer rakt uppifrån och mitt i allt:

knaksplätchh så e kaninen sönder.. :crazy:
 
Senast ändrad:
Sv: Kanin tillsammans med häst?

vi hade en kanin med våran gamla shettis dam på 98 cm när jag var liten. Gick jättebra. Kaninen låg på hennes svans.. så himla gullig. Aldrig nå¨got problem
 
Sv: Kanin tillsammans med häst?

Min valack hade kanin ett tag....gick jättebra...han var superrädd om kaninen...tyvärr fick vi flytta ut den då det visade sej att pollen min inte vågade lägga sej ner på nätterna....

//Domino_s
 
Sv: Kanin tillsammans med häst?

Jag skulle aldrig ha en kanin tillsammans med en häst! För det första känns det inte som att hästen får ut särskillt mycket av att ha ett pyttelitet djur i sin box (i förhållande till sin egen storlek) och det är ju överhängande risk för kaninens liv. Även om hästen är jättesnäll mot kaninen osv, kan den få panik eller missa vart kaninen är och pang så finns istället en platt kanin.
Nej jag kan inte hitta någon anledning till varför man skulle kombinera kanin och häst.
 
Sv: Kanin tillsammans med häst?

Kaninen blev lyft i öronen, lite blod och hack i öronen.

Kaninen bodde i hästboxen på dagarna, han fick vara kvar i sin bur på nätterna efter första och enda testet.

Åhh... lilla söta kaninstackare, jag fick en bild för mitt inre hur det kunde tänkas se ut. Vilken förvånad kanin det måste ha varit.
Gick det bra sen? Med kaninen alltså?
 

Liknande trådar

Däggdjur Flera gånger, senast nyss, vid tio i ett på natten så är det någon av våra kaniner som skriker. Vi har tre stycken kaniner av...
Svar
11
· Visningar
813
Senast: Efwa
·
Däggdjur Jag behöver köpa en trimmer; Primärt för min kanin som har problem med huden runt ögonen. Trimmern får gärna även funka för hundtassar...
Svar
0
· Visningar
189
Senast: Stinaelin
·
Anläggning Kortversion: Vad har ni för erfarenhet av kaniner som tillfälligt sällskap till häst? Bra, dåligt, ingen effekt alls? Stressad kanin...
2
Svar
28
· Visningar
3 018
Senast: tanten
·
Övr. Djur Hej. Har två kaniner som jag har svårt att lyckas klippa klorna på. Vet att man kan åka till en del zoobutiker etc. för hjälp med detta...
Svar
4
· Visningar
793
Senast: Blyger
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp