Kaninskrik

Jamtland

Trådstartare
Flera gånger, senast nyss, vid tio i ett på natten så är det någon av våra kaniner som skriker.

Vi har tre stycken kaniner av relativt stor blandras som bor tillsammans i en rejält stor bur inomhus, en mammakanin och hennes två kastrerade söner. De kommer bra överens och det är inget bråk.

När vi hört skriken så skyndar vi oss förstås dit, skriken är höga och varar ca 10-20 sekunder, men det är alltid helt lugnt i buren när vi kommer dit, nu i natt så sov/ låg de ner alla tre och kunde inte alls förstå varför jag lyste på dem, alla tre med lugn andning och helt lugna.

En av kaninerna försökte en gång äta upp en sak som en av hundarna hittade på golvet och kaninen fick sig ett rejält nyp och han skrek på liknande sätt då (ja jag vet att det var jätteklantigt av mig att jag missat att någon tappat något på golvet som båda tyckte luktar gott, snälla fokusera inte på det, den hunden fick aldrig mer umgås med kaninerna när de var ute), men den gången var kaninen synligt stressad direkt efteråt och ett bra tag efteråt och de är de inte när skriken i buren uppstått?
 
Jag har haft kaniner och jag har bara hört skriken när de blivit skrämda så det ska bli intressant om någon vet annat.
 
  • Gilla
Reactions: Sel
Kaniner kan skrika av flera olika anledningar. En av mina skriker när hon förväntar sig att få mat och jag vet även kaniner som skriker på grund av utomstående ljud, i ett fall var det ljudet av en motorsåg. Om kaninerna är opåverkade i övrigt, äter och dricker som de ska och beter sig normalt skulle jag ta det lugnt. Ja, det är hjärtskärande och kaniner är i vanliga fall tysta djur men det finns några som vill göra sig hörda ibland. Bra tips för övrigt att filma! Då kan du se hur kaninerna beter sig innan själva skriket, under och efter.
 
Det är definitivt inomhus.
Har ingen kamera att filma med tyvärr.
Kan ni låna en eller flytta in kaninerna till ett sovrum/sova hos kaninerna? Det hela låter jättemärkligt. :) Jag hade inte kunnat sova utan att veta!
Min första tanke var också utomhusljud.
 
Kan ni låna en eller flytta in kaninerna till ett sovrum/sova hos kaninerna? Det hela låter jättemärkligt. :) Jag hade inte kunnat sova utan att veta!
Min första tanke var också utomhusljud.
Vi vet ju inte vilken av dem som skriker och jag vill inte sova i deras rum. 😁

Eftersom de i övrigt äter, dricker, skuttar runt, tycker livet är gott och verkar må bra så sover jag ändå på nätterna. 😁😉
 

Liknande trådar

Hundhälsa Valp 6 mån Harklade sig några gånger och fick upp slem för några nätter sen. Harklade så även några gånger på dagen. Ingen feber (38)...
Svar
15
· Visningar
1 090
Senast: movi
·
Övr. Hund Hej! Jag behöver er kloka hjälp i frågan om vår lilla franska bulldogg ska omplaceras eller i värsta fall avlivas. Hon är bara 2 år...
2
Svar
37
· Visningar
4 174
Senast: Hermelin
·
  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
28 152
Senast: Snurrfian
·
Hundhälsa Hej! Jag skulle behöva höra lite andra röster angående en händelse som jag och min hund var med om. Han var väldigt smart, hyper o...
Svar
10
· Visningar
1 910
Senast: Mkb
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Semester.
Tillbaka
Upp