Bukefalos 28 år!

Kanske är jag bara löjlig

Ela

Trådstartare
men jag börjar att bli osäker på hur väl det egentligen fungerar där jag har min häst på inridning.

Min häst åkte dit i november och var då van vid sadel och träns samt hade haft ryttare på ryggen. Hon skulle efter inridningen vara ridbar i samtliga gångarter.

Personen som tog hästen verkade mycket vettig och verkade ha bra känsla för hästar. Jag fick förtroende för personen och kollade inte upp de referenser som jag fick.
Personen ville heller inte säga en tid när det skulle vara färdigt utan vi kom överens om att det fick ske på hästens villkor i lugn och ro. Jag betalar heller inte månadsvis utan genom en summa för själv inridningen.

Till en början hörde personen av sig ganska ofta och allt gick jättebra, de trivdes jättebra tillsammans och allt var så bra.
Efterhand blev det allt mer sällan som jag fick veta hur det gått och personen är ibland svår att få tag på.

Jag har bestämt vissa datum som jag velat komma på men personen har aldrig kunnat ta emot mig då, utan flyttat fram besöket.

Nu skulle hästen enligt personen själv varit klar i helgen men när jag fick tag på henne i dag behövde hon en månad till på sig pga av snö och svårigheter att rida. Jag ville då komma denna helgen och häsla på men personen var borta då, så även helgen efter...

Som sagt oron har till och från funnits där men när jag pratar med personen försvinner oron och allt verkar bra.
Hon verkar trots allt kunna sin sak.

Dessutom förstår jag att det denna vinter har varit svårt att rida och hålla i gång när man inte har ridhus. Jag har själv svårt att hålla igång de jag har hemma nu pga all snö.

Men TÄNK om det är så att det är problem på riktigt, tänk om personen inte klarar av det och att det är därför det skjuts upp.

Visst jag kan ju åka dit ändå när personen inte är hemma bara för att kolla att hästen är okej, men jag har långt att åka och dessutom skulle jag vilja se hur det funkar mellan personen och hästen.

Och som jag sa så har jag släppt oron när vi talats vid men den här gången vill det inte riktigt släppa.

Vet inte riktigt vad jag ville med denna tråden eller om det ens är okej att skriva en tråd om detta. Kanske borde jag istället pratat med henne om mina farhågor istället för att skapa en tråd här.

Men hur tänker ni? Hur hade ni reagerat?
 
Sv: Kanske är jag bara löjlig

Hej!

Jag själv hade blvit riktigt orolig. Hade nog åkt upp en vardag.
Kan du inte kolla med denna personen om du kan komma upp på en vardag och kolla när dom rider etc?

Mvh
 
Sv: Kanske är jag bara löjlig

Jag hade blivit orolig. Kan du inte ringa de referenser du fått nu istället? Annars hade jag nog tagit hem hästen, det låter ovanligt med så lång inridningsperiod iom att hästen redan var van vid sadel och träns.
 
Sv: Kanske är jag bara löjlig

Jag hade åkt så fort som möjligt. För många gånger är det mag känslan man ska gå på. För tänk om det är något fel och du inte åkt.

MVH Russin8
 
Sv: Kanske är jag bara löjlig

Kan bara hålla med Russin, magkänslan har många gånger helt rätt. Åk och titta till hästen.
 
Sv: Kanske är jag bara löjlig

I mina öron så låter det skumt,skulle det varit min häst så hade jag åkt upp snarast möjligt och kollat till den Om det inte går på helg så jade jag tagit ledigt och åkt på första bästa vardag.Hoppas för din skull att allt är okey.
 
Sv: Kanske är jag bara löjlig

Jag hade åkt på en gång. Människor kan vara hur manipulativa som helst. Jag hade aldrig accepterat att besök hade skjutits upp.
 
Sv: Kanske är jag bara löjlig

Jag hade inte lämnat en häst på inridning i november till nån utan ridhus.
 
Sv: Kanske är jag bara löjlig

Jag hade också åkt för att främst titta på hur hästen har det, och om inte personen varit hemma då så hade jag ringt henne och bokat tid till träff igen, efter att jag sett till att hästen haft det bra.

Har du förresten frågat personen om hon har stött på något problem med hästen så det är anledning till att inridningen skjuts upp?
 
Sv: Kanske är jag bara löjlig

delvis kl

Jag har frågat henne flera gånger hur det går och om det är några problem men allt ska gå bra. Problemet är all snö.

Angående ridhus så fick jag uppfattningen om att detta var ordnat när hon flyttade dit och att det inte var några problem att åka till ett närliggande ridhus vid behov.
Jag kan nog tycka att det är sådant man bör ha ordnat när man tar emot en häst på inridning i november. Enligt mig är inte snön det värsta problemet utan frusna, stenhårda underlag är ännu värre..

Jag ska försöka ordna barnvakt dagtid så jag kan åka dit under en vardag, tyvärr jobbar min man och mamma hela denna veckan så jag tror inte jag har någon möjlighet att åka förrens nästa vecka....tyvärr.
 
Sv: Kanske är jag bara löjlig

som andra har sagt, ak dit och checka detta.. och kom utan att ringa forst.. da kan du ju saga att du var orolig.. om hon sager ngt alltsa.

och ta med barnen, de kan val stanna i bilen medan du antingen checkar pa hasten/lastar den for hemtagning. nej inte skoj att aka langt men ibland maste man.

det later dock som ngt inte ar ratt, och jag skulle aven nu kolla references. saken ar ju du ar inte nojd med handelse forloppet..

och som sagt ta med karran, just in case...
 
Sv: Kanske är jag bara löjlig

Min första tanke var att hästen kanske är såld? Att hon sålt den och drf försöker komma med undanflykter osv... ;o
 
Sv: Kanske är jag bara löjlig

Du är INTE löjlig!
Jag skulle ringt de referenser som du fått och hört hur det varit för dem (och kanske kollat upp eventuella släktskap osv), har allt varit bra skulle jag ta det lugnt ett tag till men om det finns minsta lilla klagomål så skulle jag lasta in ungarna i bilen, koppla på trailern och åkt till min häst.

Om det inte är en extrem problemhäst finns det ingen anledning att det ska ha tagit såhär lång tid. Jag skulle börja undra om hon antingen har den som sällskap till någon annan häst och inte rider den alls eller om den blir uthyrd som ridhäst till någon annan osv osv.
 
Sv: Kanske är jag bara löjlig

Jag skulle åkt till hästen direkt. Tycker mkt låter konstigt i detta. Hur kan man ta betalt efter klar inridning och inte per månad. Vad är klar inridning, att man kan sitta på hästen i alla gångarter ?? Tänk om hästen har sadeltvång eller andra problem då kan de ju ta jättelång tid, då kan ju inte priset vara samma som på en häst som är supersnäll ???? Sen att ta emot en häst i november utan att ha ridhus, känns märkligt. Du är dessutom kund och då ska personen kunna anpassa visning av hästen när det passar dig.

Har själv min häst i väg på inridning. Men jag hade många referenser innan och allt har fungerat superbra. Dock står hästen hyfsat nära och jag är där ett par gånger i veckan och följer utvecklingen.
 
Sv: Kanske är jag bara löjlig

Men det är klart du måste åka dit och titta till din häst !
Hur långt bort är hästen ?
Känner du ingen som bor i Närheten ?
Nån här på Buke kanske ?
Jag tycker det osar SKUMT.......
Hej från Hambo
 
Sv: Kanske är jag bara löjlig

Åk dit! Eller så kanske det finns någon snäll bukefalist i hennes område som kan sticka dit och kolla läget.
 
Sv: Kanske är jag bara löjlig

Ja det brukar alltid finnas en snäll bukefalist som är beredd att hjälpa :love:

TS: vilket område är det i? Är det runt mina trakter Skövde/Tidaholm/Falköping/Skara/Hjo osv. så säg bara till!
 
Sv: Kanske är jag bara löjlig

Vart ungefär finns hästen? Är övertygad att det inte skulle vara något problem att hitta någon Bukare som skulle kunna åka dit och kolla läget.
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej! Skulle uppskatta lite tips och hjälp. Jag har ridit nu i några månader och älskar verkligen det. Har dock endast kommit till...
Svar
9
· Visningar
705
Senast: valy
·
Anläggning Hej! Hade behövt få råd kring vad jag som ridskoleelev kan göra när jag ser att en häst på ridskolan rids även fast den visar tydliga...
2
Svar
20
· Visningar
2 175
Senast: BornAgain
·
Hästmänniskan Jag har haft min häst i många år och utbildat den själv med hjälp av tränare. Älskar hästen över allt annat och har ridit den tusentals...
Svar
17
· Visningar
2 944
Senast: Solstig
·
  • Låst
  • Artikel
Dagbok *Ler sött och fladdrar med ögonfransarna" 6 maj Arcus "Steg till arbete" - ett drömscenario om arbetsterapeuter och arbetskonsulenter...
Svar
2
· Visningar
324
Senast: IngelaH
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp