Kaos på vägarna

Gammeln

Trådstartare
Hur ser det ut hos er? Är det svårframkomligt nu med tanke på det lilla vita som trillar ner :confused:. Borde man inte förbjuda långtradare att köra i snöväder eftersom det är dom som proppar igen vägarna :cool:
 
Sv: Kaos på vägarna

Tycker väghållarna kan ge sig ut i tid på de kritiska ställena. Efyran var oplogad/dåligt plogad från Björklinge och norrut i fredags.
 
Sv: Kaos på vägarna

Nu har du tagit årets pris i dumhet!

Det klart att vi ska förbjuda långtradare på våra vägar :bump:

Så vill jag se hur du tar dig till jobbet/sjukhuset/ eller vart helvete du vill. För att inte tala om hur du ska få varor till din butik.

Jag hade gärna sluppit trängas med ett antal totalt livsfarliga "privatbilister" som tror att hastighetsbegränsningen gäller nedåt.
Det är liksom inte lägsta tillåtna hastighet utan HÖGSTA som står på skyltarna.
 
Sv: Kaos på vägarna

Totalt kaos imorse, blev försenad till jobbet pga alla köer och då var det bara några ynka cm pudersnö! Blir så trött på dessa söderbor som inte kan hantera snö. Såg bla en bil som sladdat runt och stod åt fel håll på en tvåfilig vägbana. Bilar som körde i 30km/h - antagligen har de inte bytt från sommardäck och bussar som körde väldigt försiktigt för att inte fastna i de "hala" uppförsbackarna.

Det är sånnahär dagar man längtar tillbaka norrut där snökaos räknas i dm och inte i cm.
 
Sv: Kaos på vägarna

var ute och körde häst imorse, tur att det inte var senare. Var riktigt snöigt någon timme senare när jag skulle hem. Nu kör jag en stor 4-hjulsdriven dieselbil med hög frigång, men jag minns hur sånt här väder kändes som att möta döden varje gång jag satte mig i min gamla nissan micra..
 
Sv: Kaos på vägarna

Det är sånnahär dagar man längtar tillbaka norrut där snökaos räknas i dm och inte i cm.

Känner sååå igen. Där är uppförsbackar uppförsbackar, inga jäkla sluttningar.
Det vita som kommer uppifrån är liksom normalt för årstiden, inget mirakel.
 
Sv: Kaos på vägarna

*kl
Jag tillhör en av dem som kör långsammare än gällade hastighet, dock kör jag iofs inte på motorvägen.
Anledningen är att jag nyss tagit körkort, och inte lärt känna min bil ordentligt i sådanthär väder och att jag har en liten renault Clio.
 
Sv: Kaos på vägarna

Inget problem alls här,ligger bara lite lappmögel på marken,men dom hotade visst med mer.
 
Sv: Kaos på vägarna

jag ar genom glad over nya vinterdack! vi bytte for flera veckor sedan, vara skogsvagar har varit totalt sonderkorda och arselt pa bilen tappade grepp konstant i all lera nar sommar dacken var pa.

bilen ar ocksa bakhjulsdriven och maken 1) har bott i England hela sitt kortkorts liv och darmed knappt sett en snoflinga 2) darmed inte gjort halkan och 3) verkar ha blivit lite latt nervos infor korning sedan han flyttade hit :crazy: Vi bor dock mitt ute i skogen sa han far ju ova korning pa daliga, ogrusade och ofta oplogade vagar i alla fall. Pluset ar att det ar en 945 sa aker han av sa gar det forhoppningsvis bra :crazy:

Halkbanan i julklapp typ nasta vecka kanske :angel: forhoppnoingen ar att han i sa fall kanner sig lite sakrare pa att kora.
 
Sv: Kaos på vägarna

Det är sånnahär dagar man längtar tillbaka norrut där snökaos räknas i dm och inte i cm.

Men eller hur. Igår när jag skulle till jobbet låg jag bakom nån som puttrade fram i 20(!). Jag har full förståelse för att alla inte känner sig bekväma att köra i vinterväglag (speciellt här nere...) men då kan man väl ta bussen då, så vi som kan köra i snö tar oss fram? Och öva när/där det är lite trafik tills man får lite mer rutin.
 
Sv: Kaos på vägarna

Det kan ju också varit så att man inte hunnit byta till vinterdäck och därmed inte gärna tar några risker.

Jag stötte garanterat på både en och två stycken i söndags som inte verkade ha hunnit byta eller tänkt på att det kanske är dags för de låg verkligen inte i någon motorvägshastighet alls. Nu var det dessutom helt vitt över hela vägen och man såg inte speciellt mycket längre fram än till slutet på huven så det är väl fullt förståeligt.

Men generellt ser jag mycket hellre folk som tar det för försiktigt i sådana här väglag än folk som bara bränner på som vanligt och tror att bara för att man har vinterdäck så löser det sig.
 
Sv: Kaos på vägarna

Har man inte hunnit byta till vinterdäck bör man definitivt låta bilen stå!

Dessutom är det ju ingen överraskning att det skulle snöa häromdagen, jag planerade in däckbyte för drygt en vecka sen eftersom det skulle bli minusgrader. Jag har inte tillgång till nån hemlig insiderinfo utan kollar på vädret som alla andra...
 
Sv: Kaos på vägarna

kl.

Jag åkte av vägen redan i första kurvan på väg hemifrån. Som tur var lyckades jag backa upp på vägen igen och jag tror inte någon såg det, efter det gick det bättre. Nu är vinterdäcken på.
 
Sv: Kaos på vägarna

Har man inte hunnit byta till vinterdäck bör man definitivt låta bilen stå!

:bow:

Sen förstår jag mig inte på folk som inte har dubbdäck utan bara "vinterdäck" fast jag har iof inte provat vinterdäck utan dubbar så jag kanske inte ska säga för mycket:angel:

Jag kör oxå långsammare än vanligt när det är snö ute men någon gräns för försiktigheten får det finnas. Kör man tex långsamt på en motorväg i icke vinterväglag så betraktas man ju som en trafikfara.

Och kan hålla med känner man sig inte säker i att köra i vinterväglag kanske man ska hålla sig borta från de mest trafikerade vägarna och rusningstrafik och övningsköra så man inte stoppar upp trafiken för mycket.
 
Sv: Kaos på vägarna

Det är väl olagligt att köra utan vinterdäck nu? Oavsett vad det är för väglag?
Tycker det är rent jävla trams att folk inte "hinner" sätta på vinterdäcken, dem borde varit på i början på oktober!

Sen förstår jag inte alla idioter som är ute å kör med värdelösa däck, dem borde förbjudas.
Bra däck och köra med sunt förnuft så går det alldeles utmärkt.
Det är ju knappt snö ute...
 
Sv: Kaos på vägarna

Det är väl olagligt att köra utan vinterdäck nu? Oavsett vad det är för väglag?
Nej, det är bara om det råder vinterväglag som det är krav på att ha vinterdäck från och med 1 december.
Tycker det är rent jävla trams att folk inte "hinner" sätta på vinterdäcken, dem borde varit på i början på oktober!
Jag håller med om att det är en dålig ursäkt att man inte har hunnit skifta däck än, men varför skulle man ha bytt redan i början av oktober menar du?
 
Senast ändrad:
Sv: Kaos på vägarna

Början av oktober? Verkar hemskt onödigt att förstöra snöfria vägar med dubbdäck. Dessutom drar det mer bensin och är störande ljud. Förutom det faktum att vinterdäck inte är särskilt bra att köra med i sommarväglag. Det är ju trots allt inte vad de är gjorda för.

Jag bor i Sydvästra Skåne. Vi fick snö i helgen. (Och jag :love: snön!)
 
Sv: Kaos på vägarna

Här snöar det INTE. Och vi har bara knappt 3 cm snö på marken sedan tidigare... trots att jag bor i Norrbotten. Kallt har vi dock fått tillslut - just nu är det 19 minusgrader. Vilket medför att det inte är särskilt halt på vägarna.
 
Sv: Kaos på vägarna

Härligt med Buke som är så svart och vitt. :laugh: Några reflektioner...

De dumma lastbilarna behöver vi, och många gånger är det de dumma bilförarnas körning som orsakar olyckorna. Samtidigt finns det ett gäng dumma lastbilschaufförer som man borde göra ngt dumt med.

De dumma snöröjarna (som riskerar sin liv för dumma bilister och lägger nätter och dagar för att köra den dumma snön) hade gärna sluppit alla dumma bilförare som gör att de inte kommer fram och kan köra vägarna/eller gör så att det tar dubbelt så lång tid.

Dumma livrädda förare borde inte få köra men ännu värre tycker dumme jag att är alla dumma som tror de kan allt och att just de har rätt hastighet... tills det händer den dumme ngt.

Och visst kan vi alla ta dumma bussen, självklart går det bussar överallt, men det tror väl bara den dumme?

Och visst är det inte dumt att köra på som vanligt och tro att dubbdäck räddar allt.

Och visst är det dumt att köra utan dubbar hela "vintern", när den nu infaller, för oss som bor i södraste delen. (Iår väldigt sen första halka, men tidigt ovanligt mycket snö) Och OM man då är så dum att man med jämna mellanrum åker utomlands till tex dumma Tyskland är det bara att av med dubbdäcken och på med odubbat för att få rulla av dumma färjan. Sjävklart har man inget annat för sej och vet alltid exakt när snön kommer. Om inte dumme vet kan man ju alltid fråga någon som vet bättre (på Buke antar jag) än dumma SMHI/DMI. Och man måste ha 3 omgångar däck...
Och om man är dum och bor i Skåne och har snö på vägarna sådär 7 dgr/år och resten kör man på barmark är det självklart med dubbar.

och knappt snö? Nja här har vi 30 cm och det är mycket för att vara här nere vid denna tiden .. säger en av de dumma.

Mest idiotiska idag:
- En bekant som körde med häst i släpet för att rida i ett ridhus. Vägen oplogad och ingen 4-hjulsdrift. Hem kom de inte..
- En bilist (08a som bor tillfälligt i vår stad och inte hade vinterdäck/dubbdäck med hit), jo han stod på väg upp för en viadukt i staden med sådär 1 km kö bakom sej. Kom varken upp eller ner...
- Bilen som stannade halvt på trottoaren och inte förstod varför den dumme plogbilen stod bakom och tutade. (Hade det varit jag hade jag kört på och då hade bilen hamnat i en snödriva. Ha ha)
- Bilen bakom mej som tycket jag körde för sakta (låg i kö med bilar sådär 1 km fram) och som drog om mej, körde om nästa men fick sladd i omkörningen och sen körde inte han mer på en stund.

Ett dumt inlägg av en mamma som just nu är frustrerad över hur vårt samhälle har utvecklats. :mad:
 
Senast ändrad:

Liknande trådar

Tjatter Det var en gång en liten blå bil som ägdes av en äldre dam. Damen hade under vintern bestämt sig för att sluta köra bil. Då hon inte...
Svar
0
· Visningar
563
Senast: Rie
·
Hundhälsa Ge mig all eran erfarenhet! Har upptäckt en liten liten kula i ett ljuver på vovven, högst upp (vid frambenen) och jag misstänker...
Svar
8
· Visningar
1 016
Senast: Viva
·
Övr. Hund Jag har en pomeraniantik på 6 år, som är en väldigt känslig individ. Det har tagit fram tills i år att få henne trygg nog att vara ensam...
2 3
Svar
49
· Visningar
3 941
Senast: lilstar
·
Hundhälsa Vi i vår familj har under hösten hamnat i en fasansfull situation, som gjort och gör mig så upprörd och ledsen. Den 20:de september i år...
14 15 16
Svar
311
· Visningar
22 550

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Valp 2024
  • Uppdateringstråd 29
  • Kattsnack 10

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp