Bukefalos 28 år!

Kaos på vägarna

Sv: Kaos på vägarna

Början av oktober? Verkar hemskt onödigt att förstöra snöfria vägar med dubbdäck. Dessutom drar det mer bensin och är störande ljud. Förutom det faktum att vinterdäck inte är särskilt bra att köra med i sommarväglag. Det är ju trots allt inte vad de är gjorda för.

Jag bor i Sydvästra Skåne. Vi fick snö i helgen. (Och jag :love: snön!)

Och man sliter dessutom onödigt på dubbarna, innan de ens behövs. Varför ska man ens ha dubbdäck på bilen när man inte varken har snö eller is den 1 oktober!:rofl: Vi har inte dubbdäck överhuvudtaget, det är bara onödigt i skåne tycker jag. Vi som har så mycket barmark större delen av vintern.

Jag bor i mellanskåne och här är det ju samma, plusgrader på lördagen, lite snö på eftermiddagen och sedan massor snö på söndagen och natten till måndag var det 14 minusgrader. Bara så där! Nu blev det visst vinter här :)
 
Sv: Kaos på vägarna

regnblandad snö inne staun och hos oss 15 km bort har vi skyfflat undan 1 dm blötsnö idag och mer kommer
Vägarna var fina upp till mig, sista 500 metrarna är en lång uppförsbacke där man inte vill stanna för då måste man troligtvis backa ned
Kör dubbat och bytte däck för en måndad sedan trots att jag bor i Blekinge numer
Snön kommer alltid till Stockholm Horse Show helgen:D
 
Sv: Kaos på vägarna

*kl*

Själv räknas jag säkert till en av dem som kör för långsamt vid halt och slirigt underlag. Men jag ser inte det som ett problem varför inte bara köra om mig precis som vid vanligt underlag om man tycker jag kör för långsamt underlaget är ju det samma ändå.

Jag har varit med om att tappa kontrollen totalt över bilen och det vill jag inte vara med om igen. Därför kör jag hellre sakta och säkert vid halt underlag, för jag vet att det är enbart turen som avgör om man överlever eller ej vid dessa olyckor. Skickligheten spelar ingen roll alls när bilen ej går att påverka längre.
 
Sv: Kaos på vägarna

Inget problem alls här,ligger bara lite lappmögel på marken,men dom hotade visst med mer.

Jag ljög :o,nu har vi över lågsko högt med snö och mer kommer det,klass 1 varning utfärdat,vilken tur jag satte på dubbdäcken igår......:)
 
Sv: Kaos på vägarna

Och har stanger skolorna om det blir nagon sno alls ... allt ar relativt har i varlden.;)
Jo ert snökaos känner vi till, en liten del av iallafall. När vi var i NY jan 98 så var det snökaos. Då kom sådär 3-4 cm, skolorna stängde, bussarna slutade gå, vi kom med den sista ut till Newark när vi skulle hem. Vi fattade dock aldrig var snökaoset var. :o Och snöröjningen var ju "rolig", bara en massa "småjeepar" med skär som inte orkade något. Vi hade väntat oss AMERIKA-STORA snöröjningsfordon men det fick vi inte se inne i NY iallafall. :laugh:
 
Sv: Kaos på vägarna

Oj, i den här tråden märks det att vi bor i ett avlångt land...;)

Här åker alltid dubbdäcken på senast den 15 oktober om inte snön kommit innan. I måndags startade inte bilen (Volvo V70 -12) då batteriet var dött, pga diseselvärmaren som jobbat häcken av sig i -27 grader under natten.

Idag kom det mer snö....... och den blåste i vågrät riktning, och sikten var 20 m... allt var VITT och vid möte med bussar och lastbilar låg snöröken så tät att man blev totalt blind i några sekunder... spännande :crazy:

Och då är man jävligt glad om bilen framför INTE tvärbromsar för snöröken....:grin:

Men som sagt kör man 600 mil i månaden året runt, är det bara att bita ihop.
Och utan dubben här uppe är det tufft......
 
Sv: Kaos på vägarna



Jag håller med om att det är en dålig ursäkt att man inte har hunnit skifta däck än, men varför skulle man ha bytt redan i början av oktober menar du?

För att varje år i början/mitten på oktober kommer en köldknäpp med halka och idioterna kör av till höger och vänster helt i onödan för att de blir "överraskade" av att oj det börjar bli vinter nu som det blir varje år.

Jag kör på dubbfria vinterdäck och det är ändå såpass kallt i backen då så det slits inte märkbart mer bara för att man lägger på dem i tid.
Att köra på dubbdäck är 9/10 ggr helt onödigt i Sverige.
Så väljer man dubbdäck får man skylla sig själv.
 
Sv: Kaos på vägarna

*kl*

Här är en till som bytte till vinterdäck tidigt. Den 6 oktober, närmare bestämt :D Då körde jag på dubbfritt, men i början av november åkte jag norrut till -14 grader och en dm snö.. Och medan jag var där, så förvandlades de fina vintervägarna till en ren isbana, och jag köpte dubbdäck :D

Jag har inga problem att köra i snö/snörök/halt väglag. Jag anpassar hastigheten, utan att vara en trafikfara. Är väglaget så pass illa att jag känner att jag inte kommer kunna köra tryggt, stannar jag faktiskt hemma. Men hittills har det inte hänt att det varit så illa. Men nära har det varit ;)
 
Sv: Kaos på vägarna

Här påstår dom också att det ska vara "snökaos" och att man inte ska ge sig ut om man inte måste. Inga problem alls att köra :grin: och visst snöar det lite och är ett par cm på marken men inte blåser det nämnvärt eller är besvärligt väglag på något sätt förutom att det inte är barmark. Men så kommer jag visserligen lite norr ifrån så kanske kan hända att jag är van vid snö på marken och har lärt mig att man bromsar klart i god tid innan man ska svänga. Har redan sett en fyrhjulsdriven SUV som misslyckats svänga i en rondell eftersom h*n som körde inte förstod att det kunde vara halt innan rondellen där alla andra bromsat innan:grin:.

Skillnaden är ju dock att längre upp så kan dom ploga, här plogar dom bara om dom absolut måste och öser på med salt i stället (och sandar inte samtidigt) så att det blir snorhalt när det väl fryser.
 
Senast ändrad:
Sv: Kaos på vägarna

För att varje år i början/mitten på oktober kommer en köldknäpp med halka och idioterna kör av till höger och vänster helt i onödan för att de blir "överraskade" av att oj det börjar bli vinter nu som det blir varje år.

Jag kör på dubbfria vinterdäck och det är ändå såpass kallt i backen då så det slits inte märkbart mer bara för att man lägger på dem i tid.
Att köra på dubbdäck är 9/10 ggr helt onödigt i Sverige.
Så väljer man dubbdäck får man skylla sig själv.

Jag väljer dubbdäck före dubbfritt, även om jag kört på dubbfritt tidigare i höstas.. Jag föredrar dubb eftersom jag har en bil utan antisladdsystem, att köra på dubbfritt med en sådan bil på blankis är inte att rekommendera!
 
Sv: Kaos på vägarna

:bow:

Sen förstår jag mig inte på folk som inte har dubbdäck utan bara "vinterdäck" fast jag har iof inte provat vinterdäck utan dubbar så jag kanske inte ska säga för mycket:angel:

Å jag förstår inte vad fasiken man ska med dubbdäck till. Dem suger ju om några!
Dubb är bara bra om det är konstant isgata vilket det typ aldrig är i Sverige, det kan vara isiga partier men inte tillräckligt för att dubb ska vara överlägset.
Det finns en anledning till att vi som kör racing sätter på dubbdäck för att det ska sladda lättare dubb + asfalt = halt.

Bra friktionsdäck har inga som helst problem med is heller, de är som sugproppar som suger fast på isen, även blöt is.
Jag har friktionsdäck på framhjulsdriven bil och kör hästtransport med det på isgata utan det minsta problem.
Men jag har lagt pengar på grymt bra däck också.
 
Senast ändrad:
Sv: Kaos på vägarna

Å jag förstår inte vad fasiken man ska med dubbdäck till. Dem suger ju om några!
Dubb är bara bra om det är konstant isgata vilket det typ aldrig är i Sverige, det kan vara isiga partier men inte tillräckligt för att dubb ska vara överlägset.
Det finns en anledning till att vi som kör racing sätter på dubbdäck för att det ska sladda lättare dubb + asfalt = halt.

Bra friktionsdäck har inga som helst problem med is heller, de är som sugproppar som suger fast på isen, även blöt is.
Jag har friktionsdäck på framhjulsdriven bil och kör hästtransport med det på isgata utan det minsta problem.
Men jag har lagt pengar på grymt bra däck också.

Exakt vilka däck har du?

Jag har väldigt svårt att tro att friktionsdäck skulle vara överlägsna dubb vid svåra vinterförhållanden. Gjorde en snabb googling bara för att se vad andra verkar ha för några erfarenheter och det verkar inte vara så många som håller med dig.

Att friktionsdäck många gånger räcker till och i delar av landet kanske är tillräckligt, visst. Men att dom skulle vara BÄTTRE än dubb på snö och is och skit har jag väldigt svårt att tro, men vad vet jag.
 
Sv: Kaos på vägarna

*KL*

Som lastbilschaffis måste jag ju lägga mig i :grin: Förbjud alla förbannade jävla "privatbilister" istället. Dom som inte fattar att man måste ha fart upp för backar, dom som inte fattar att lastbilar väger x antal TON och har en bromssträcka på mååånga meter, dom som inte fattar att man inte kan åka in och bromsa framför en lastbil i en backe/rödljus/stopplikt/whatever. FÖRBJUD DOM!

Sen kan jag ju säga som såhär, visst, det blir totalt kaos i Sthlm. Men det är ju rätt så stor skillnad mellan trafiken i Norrland och härnere. Jag har kört timmerbil i västernorrland, och trafik är ju inte ens att tala om. Jag skulle vilka se en Norrlänning köra bil i rusningstrafik på Essingeleden :devil:
 
Sv: Kaos på vägarna

Problemet är att det är jävligt sällan det är SVÅRA vinterförhållanden så dubbdäcken faktiskt är bättre ;)

Det är som vanligt tycke och smak, men alldeles förmånga tror att dubb är bra bara för att det är dubb men egentligen vet dem ingenting.

Sen finns det vi som får betalt för att köra racing och testa däck som har helt andra uppfattningar.
Undrar vilka som har rätt, vi som testförare eller de som tror bara för att.

Men sen är det som vanligt det finns bra och dåliga däck av både dubb och friktion.
Dåliga däck är dåliga däck oavsett sort sen finns det bra däck, det finns bra dubbdäck också men tillfällena när de faktiskt är bättre är faktiskt väldigt få.
Dubbdäck skälper fler ggr än hjälper.

Men behöver folk lära sig att köra på halt väglag för det är folk generellt värdelösa på.
De flesta bara gasar å så undrar de varför dem kör fast.... :angel: :cool:
 
Sv: Kaos på vägarna

Jo ert snökaos känner vi till, en liten del av iallafall. När vi var i NY jan 98 så var det snökaos. Då kom sådär 3-4 cm, skolorna stängde, bussarna slutade gå, vi kom med den sista ut till Newark när vi skulle hem. Vi fattade dock aldrig var snökaoset var. :o Och snöröjningen var ju "rolig", bara en massa "småjeepar" med skär som inte orkade något. Vi hade väntat oss AMERIKA-STORA snöröjningsfordon men det fick vi inte se inne i NY iallafall. :laugh:

Jag vet, halva landet blir lamslaget ... och andra halvan forstar inte alls vad det handlar om.:grin: Det ar precis som nar det regnade i Mellan Ostern's oknar ... de har inte alls resurser for att ta hand om vatten/sno da det hander sa sallan att det ar billigare att lata det vara kaos nagra dagar. LOL
 

Liknande trådar

Tjatter Det var en gång en liten blå bil som ägdes av en äldre dam. Damen hade under vintern bestämt sig för att sluta köra bil. Då hon inte...
Svar
0
· Visningar
578
Senast: Rie
·
Hundhälsa Ge mig all eran erfarenhet! Har upptäckt en liten liten kula i ett ljuver på vovven, högst upp (vid frambenen) och jag misstänker...
Svar
8
· Visningar
1 051
Senast: Viva
·
Övr. Hund Jag har en pomeraniantik på 6 år, som är en väldigt känslig individ. Det har tagit fram tills i år att få henne trygg nog att vara ensam...
2 3
Svar
49
· Visningar
4 162
Senast: lilstar
·
Hundhälsa Vi i vår familj har under hösten hamnat i en fasansfull situation, som gjort och gör mig så upprörd och ledsen. Den 20:de september i år...
14 15 16
Svar
311
· Visningar
23 065

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp