Bukefalos 28 år!

Kaos på vägarna

Sv: Kaos på vägarna

Problemet är att det är jävligt sällan det är SVÅRA vinterförhållanden så dubbdäcken faktiskt är bättre ;)

Det är som vanligt tycke och smak, men alldeles förmånga tror att dubb är bra bara för att det är dubb men egentligen vet dem ingenting.

Sen finns det vi som får betalt för att köra racing och testa däck som har helt andra uppfattningar.
Undrar vilka som har rätt, vi som testförare eller de som tror bara för att.

Men sen är det som vanligt det finns bra och dåliga däck av både dubb och friktion.
Dåliga däck är dåliga däck oavsett sort sen finns det bra däck, det finns bra dubbdäck också men tillfällena när de faktiskt är bättre är faktiskt väldigt få.
Dubbdäck skälper fler ggr än hjälper.

Men behöver folk lära sig att köra på halt väglag för det är folk generellt värdelösa på.
De flesta bara gasar å så undrar de varför dem kör fast.... :angel: :cool:

På vilket sätt stjälper dubbdäck? Om vi nu pratar väggrepp på vintern och inte miljöpåverkan.

Har jag förstått dig rätt att du skulle rekommendera friktionsdäck framför dubbdäck till någon i låt oss säga Lappland som vill kunna ta sig fram "överallt" alla dagar. Och att dom då alltså skulle vara överlägsna dubbdäcken när det gäller väggrepp?

Vid vilka tillfällen skulle du säga att dubbdäck är bättre?
 
Sv: Kaos på vägarna

Har man inte hunnit byta till vinterdäck bör man definitivt låta bilen stå!

Dessutom är det ju ingen överraskning att det skulle snöa häromdagen, jag planerade in däckbyte för drygt en vecka sen eftersom det skulle bli minusgrader. Jag har inte tillgång till nån hemlig insiderinfo utan kollar på vädret som alla andra...

Fast i söndagskväll/natt var det en rätt stor överraskning att det skulle snöa. Jag hade inte sett någon väderprognos som visade på det, kallt skulle det bli men någon snö visades det inte.

Jag säger inte att det är en vettig ursäkt att man inte hunnit byta, men det är kanske en förklaring. Jag bytte till dubbdäck bara två dagar innan och det kvar för att vi ändå pillade med bilen.

Kan ju finnas tusen anledningar till varför man kanske inte kan låta bilen stå för att det kom snö. Jag tycker också det är irriterande när det snigelkörs hit och dit men som sagt, jag föredrar verkligen det framför att det ska idiotköras.

Känner man sig inte säker ska man ju hålla en hastighet som man kan hantera. Allt annat är ju idioti.
 
Sv: Kaos på vägarna

Kl.

Idag var det inte så farligt då många lärde sig i går eller inte har någon bil efter i går.
För i går kom snön nedan för göteborg med ett par 3cm tror jag.

Igår var det trafik varningar hela tiden på radion om krockar och avstängda vägar som följd.
Körde själv en sträcka i kungsbacka på 4,4km och 5 avåkningar en i varje rondel.

Kram
 
Sv: Kaos på vägarna

Å jag förstår inte vad fasiken man ska med dubbdäck till. Dem suger ju om några!
Dubb är bara bra om det är konstant isgata vilket det typ aldrig är i Sverige, det kan vara isiga partier men inte tillräckligt för att dubb ska vara överlägset.
Det finns en anledning till att vi som kör racing sätter på dubbdäck för att det ska sladda lättare dubb + asfalt = halt.

Fast nu pratar du om körning på asfalt, jag pratar om körning på snö och is.

Varför har man isdäck när man kör vinterrally om det skulle ge sämre grepp än friktionsdäck?

Jag säger inte att friktionsdäck inte är tillräckligt bra i många fall. Jag säger bara att om du tar svåra vinterförhållanden och dom bästa friktionsdäcken och dom bästa dubbdäcken så tror jag att dubbdäcken vinner. Det verkar dom flesta hålla med om utom du :)

Eller menar du att vinterkörning för dig innebär så pass mycket asfaltskörning att dubbdäckens bättre egenskaper på snö och is inte väger upp? Då är jag med dig men det är ju inte samma sak.
 
Sv: Kaos på vägarna

För att varje år i början/mitten på oktober kommer en köldknäpp med halka och idioterna kör av till höger och vänster helt i onödan för att de blir "överraskade" av att oj det börjar bli vinter nu som det blir varje år.

Jag kör på dubbfria vinterdäck och det är ändå såpass kallt i backen då så det slits inte märkbart mer bara för att man lägger på dem i tid.
Att köra på dubbdäck är 9/10 ggr helt onödigt i Sverige.
Så väljer man dubbdäck får man skylla sig själv.

Så intressant att jag måste ha missat den köldknäppen. Det var nämligen inte halt öht förrän i helgen. Och inte ens då var det särskilt halt där jag körde.

Den 20 oktober i år hade vi 17 grader varmt. Då är inte asfalten särskilt kall.
 
Sv: Kaos på vägarna

Snökaos? Vardå?
Jaså var det därför plogbilarna var ute och fjollade runt när jag stack från stan vid 7-snåret.

Halt, nää. Snö, bara en dec puder som blåste av vägen när bilar kom. Lik förbannat var dom ute och fjollåkte, fan, spara pengarna till senare när det behöver plogas istället.

Det var några som testat vajerräcket tidigare idag men varför då, det var ju 10 grader kallt och isen på vägen var rena sandpapperet.


Angående däck så FÅR man byta dom själv, det tar max en timme om man sölar utav bara den och det går även att göra i snöstorm utan men för livet, jag lovar. ;)
 
Sv: Kaos på vägarna

Det var några som testat vajerräcket tidigare idag men varför då, det var ju 10 grader kallt och isen på vägen var rena sandpapperet.
Jag kan förstå det att vissa måste bara testa vajerräcken vid 10 grader kallt men jag kan absolut inte förstå varför dom vill testa vajerräcken mitt i sommaren :confused::eek:
 
Sv: Kaos på vägarna

Hur ser det ut hos er? Är det svårframkomligt nu med tanke på det lilla vita som trillar ner :confused:. Borde man inte förbjuda långtradare att köra i snöväder eftersom det är dom som proppar igen vägarna :cool:

*Kr*
Hur har natten varit? Har snökaoset tilltagit hos er:confused:. Här är det för :devil: igt
 
Sv: Kaos på vägarna

Jag skulle vilja se en Norrlänning köra bil i rusningstrafik på Essingeleden :devil:

Jag har sett (och hört!) det och det är inte vackert... :grin: pojkvännen gillar inte stockholmare i plural som sitter i bilar :p :rofl:

Fast å andra sidan är stockholmare på vinterväg i Norrland rätt spännande också. Där jag jobbade hade vi väg 321 utanför, den som går upp till Åre... det var lite bilar i diket om man säger så :cool: men det är självklart att det bara är att brassa på, man har ju SUV och fyrhjulsdrift! :p det går iaf väldigt fort av vägen...
 
Senast ändrad:
Sv: Kaos på vägarna

KL

Tänkte inte ge mig in i diskussionen men ville bara tala om att det har ändrats i reglerna angående körtider i snö så när man har snöjour kan man inte längre bara ge sig ut och ploga utan att ha vilat ett visst antal timmar vilket gör det svårt för dem att arbeta lagligt och effektivt.

Exsambon som brukar ha snöjour skrev en kritik till transportstyrelsen och frågade vilka tänkte ta på sig ansvaret att vägarna inte sköts bra och att han hoppades på att det skulle bli mycket snö i år vilket han fick som han hoppades, åtminstone just nu :D

Edit:
http://www.gp.se/nyheter/sverige/1.1145479-akeribranschen-varnar-for-snokaos?ref=fb
 
Senast ändrad:
Sv: Kaos på vägarna

Sonen blev inte så ledsen nu imorse när jag meddelade att han får bli hemma från skolan pga snön.

Vi har 7 km till landsvägsbussen så gå är inget alternativ heller.

Sambon fick avbryta tidningsrundan inatt då det var för mycket snö.

Ska snart ut och skotta och hundarna ska få springa lösa i snön samtidigt :p
 
Sv: Kaos på vägarna

Jag tycker alltid det är lika intressant när folk kräks på dubbdäck och menar att det aldrig behövs därför att det så sällan är is på vägarna!

Sverige är rätt avlångt, här är vägarna täckta med snö och is och har varit det sen oktober någon gång. Och dom som hävdar att det bara är packad snö på våra vägar i norra norr, verkar inte förstå vad som händer när fordon med varma däck kör och stannar på denna packade snö. Det finns liksom ett fint lager is ovanpå... Värst är det vid korsningar och vägar med högre trafikflöden.
 
Sv: Kaos på vägarna

Tack för varningen, tänkte titta på den, men insåg när du skrev vad det var att det inte är nåt för mig att se.


Här snöade det redan i oktober, och det var snorhalt, så mina dubbdäck åkte på då och kommer sitta på tills det är ordentligt rent på vägarna.


Det är rätt snöigt, och blåser så in i bängen, så en del av vägen är lite igensnöad, men jag hoppas det går att ta sig fram ändå. Kaos kan jag inte påstå att det är, man får anpassa sig lite bara och ta det lite lugnare än på sommarväg.
 
Sv: Kaos på vägarna

*Kr*
Hur har natten varit? Har snökaoset tilltagit hos er:confused:. Här är det för :devil: igt

Jag får inte upp ytterdörren, det ligger en driva på c:a 2 meter utanför men skit samma för jag ska ändå ingenstans. Fick nyss ett samtal från räddningstjänsten att "ge dig inte ut om du inte måste för det är galet halt på vägarna". Bra med inside information. :p
 
Sv: Kaos på vägarna

Kaos kan jag inte påstå att det är
Det måste vara kaos. AF rapporterar följande: "Snön skapar kaos. Stora störningar i trafiken i hela landet. SMHI har utfärdat klass 2 varning. Flygen på Arlanda och Bromma
kraftigt försenade. Vi rapporterar LIVE om läget
"
 
Sv: Kaos på vägarna

Jag får inte upp ytterdörren, det ligger en driva på c:a 2 meter utanför men skit samma för jag ska ändå ingenstans. Fick nyss ett samtal från räddningstjänsten att "ge dig inte ut om du inte måste för det är galet halt på vägarna". Bra med inside information. :p
Precis det är Käos :eek: håll dig inne
 
Sv: Kaos på vägarna

men precis :crazy:

fast vi bor i Sodermanland sa har vi nastan 2mil grusvag ut till oss. Mest is och sno, dem flesta ganger vi kor ar det kanske 50/50 mellan det och asfalt. Varan snickare akte av vagen tva ggr inom 24hr forra veckan pa dessa vagar (som brukar ha ett antal avkorningar varje ar). Nu har det bara varit sa nagon vecka, men som sades innan var dubben nodvandiga pa den valdigt daliga grusvagen innan ocksa eftersom vi tappade greppet med bakandan hela tiden utan. Det har varit leraker hela vagen pga av allt regn och alla timmerbilar.

Varan bil har bra grepp med dubb, och jag antar att eftersom den som fick tag pa dacken at oss har vana med att kora med bada sorterna sa tyckte han att dubb var sakrare. Farmforallt for maken som ar den som just nu kor mest (eftersom jag ar borta i veckorna) och har minst vana av is och sno korning. det finns sakert friktions dack som ar battre an vara dubb dack, men dem tvivlar jag pa att vi har rad med (jag baserar det har helt vilt pa att vi inte haft nagon inkomst pa tva manader pga av allehanda tjafs :angel:)
 
Sv: Kaos på vägarna

men det är självklart att det bara är att brassa på, man har ju SUV och fyrhjulsdrift! :p det går iaf väldigt fort av vägen...
Det är fördelen med att varken ha anti-slir, anti-sladd eller nåt annat modernt för då VET man att man sällan kan stanna där man tänkt sig eller komma dit man vill om man leker sommarväglag och torr asfalt. Min har inget av dom moderna bekvämligheterna och jag har aldrig ens ägt en bil med ABS ens, den nuvarande är den modernaste jag haft för den har servostyrning, inget annat.

Jag är ju så gammal att när jag tog körkort fick man köra med sommardäck på vintern och det funkade det med, folk kunde konsten att anpassa hastigheten efter förhållandet på vägen och krav på mönsterdjup fanns inte heller. Dessutom fick dom flesta en vinterutbildning i lumpen som iaf. jag haft mycket nytta och glädje av när "Svenne Banan" varken kan starta bilen eller komma upp ur diket han envisats med att parkera i.
 

Liknande trådar

Tjatter Det var en gång en liten blå bil som ägdes av en äldre dam. Damen hade under vintern bestämt sig för att sluta köra bil. Då hon inte...
Svar
0
· Visningar
582
Senast: Rie
·
Hundhälsa Ge mig all eran erfarenhet! Har upptäckt en liten liten kula i ett ljuver på vovven, högst upp (vid frambenen) och jag misstänker...
Svar
8
· Visningar
1 094
Senast: Viva
·
Övr. Hund Jag har en pomeraniantik på 6 år, som är en väldigt känslig individ. Det har tagit fram tills i år att få henne trygg nog att vara ensam...
2 3
Svar
49
· Visningar
4 353
Senast: lilstar
·
Hundhälsa Vi i vår familj har under hösten hamnat i en fasansfull situation, som gjort och gör mig så upprörd och ledsen. Den 20:de september i år...
14 15 16
Svar
311
· Visningar
23 586

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Uppdateringstråd
  • Dressyrsnack 17
  • Födda 2022

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp