Kapell på transport

I

Idka

Varför är det så vanligt på dyra glasfibersläp?

Vad är vitsen med kapellet?

Nackdelar/fördelar?
 
Tycker inte om kapellen eftersom de fladdrar när man kör! Min häst blev rädd för det och resultatet blev boxvila i 6 mån!
Den enda fördelen ska väl i sådana fall vara att transporten blir ljus innuti, men det är väl alla moderna finkorna som finns nu så jag fattar inte vitsen med dem jag heller.
 
Min erfarenhet är tvärtom - jag upplever mitt släp med "rullgardin" som övre lucka som ovanligt tyst. Man måste ju dock se till att stänga ordentligt.

Jag har fått för mig att det är mycket kapell på tyska släpvagnar över huvudtaget, inte bara hästtransporter.

Piggy
 
De glasfibersläp jag sett med fast lucka på ovandelen har passformen varit så dålig att luckan slagit upp sprickor i taket. Dessa sprickor hade vandrat hela vägen till främre delen av taket. Det har samtliga varit Böckmann-släp från början av 90-talet. De hade då som tillval hård lucka. Nu tror jag att de endast kör med kapell (rätta mig gärna om jag har fel. Efter den inputen slutade jag titta på både Böckmann-släp (vi hade redan köpt ett begagnat som vi sålde direkt igen), och lade också tankarna på glasfibersläp på hyllan.

Nu har jag hittat ett billigt plyfa-släp, boogie som nytt kostar under 50 000 kr, jag ska bara kolla hur golvet är konstruerat och vilka lösningar de valt invändigt. Det kan hända att det blir ett nytt släp till sommaren... :D
 
Bra ventialtion i kapell tak.
Sen om man dessutom hämtar spån i lösvikt är det bara att ta bort kapellet och ösa ner spånet med en traktorskopa.
Smart va :idea:

(hmm smyg reklam, har ett släp med kapell till salu!!!)
 

Liknande trådar

Utrustning Är intresserad av att köpa transport framöver och har hittat några intressanta, men de har rullgardin och jag har fått för mig att det...
2
Svar
38
· Visningar
2 182
Senast: Shaggy
·
Utrustning Jag har råkat ha handbromsen dragen på transporten hela vintern. Tanken var inte att den skulle stå, utan faktiskt användas, men av...
Svar
5
· Visningar
530
Senast: Loma
·
Utrustning Går i tankarna att köpa en ny bil samt en transport, bilen är dock prio ett då jag har tillgång till att låna transport. Det jag söker...
Svar
11
· Visningar
703
Senast: lillan222
·
Utrustning Är det någon som har typat ned sin transport? Min medryttarhästs ägare ska typ ned sin så hennes nya bil får dra den. Någon som vet hur...
Svar
6
· Visningar
587
Senast: Fideli
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Guldfasanerna
  • Uppdateringstråd 29
  • Lösa hundar

Hästrelaterat

Omröstningar

  • 🇪🇺EU VALET 2024🇸🇪
Tillbaka
Upp