Bukefalos 28 år!

Karensregler för naturmedel

Lejonelle

Trådstartare
Hej
Vet någon om gurkmeja, glucosamin och djävulsklorot ger karenstid inför tävling? I så fall 96 tim el 14 dgr?
mvh
Lejonelle
 
Sv: Karensregler för naturmedel

Klippt från travsport.se-hästveterinären-karenstider


Allmänt om karenstider: "Karenstidslistorna på denna hemsida anger karenstider inför tävling och med tävling jämställd träning för vissa preparat, vissa substanser, vissa behandlingar och/eller andra särskilda åtgärder. Angiven karenstid bygger på att i Fass Vet. rekommenderad dosering och tillförselväg tillämpas. Den dosering Du får förskriven av Din veterinär följer i allmänhet denna rekommendation. I de fall avsteg sker från normaldosering måste Du alltid överväga en eventuell förlängning av karenstiden.
För de preparat och/eller substanser, de behandlingar och/eller de de andra särskilda åtgärder som EJ är uppförda på dessa listor finns inte fastställd karenstid, och sådana preparat och/eller substanser, behandlingar och/eller andra särskilda åtgärder används därför på den ansvariges egen risk. Notera dock att karenstiden för preparat eller substanser, om ej annat anges, aldrig understiger 96 timmar. Karenstiden räknas efter att behandling med aktuellt preparat eller åtgärd är avslutad. Preparaten förutsätter beredningsform och administrationssätt enligt Fass Vet.

Varje ny lista ersätter närmast föregående. Se även Tävlingsreglemente för Svensk Travsport. Förändringar från föregående lista markeras med kursiv stil på hemsidan (understrykning i propositionerna).

Karenstid räknas efter: 1) avslutad tillförsel av läkemedel eller substans 2) upphörd annan behandling eller åtgärd."


Karenstider angående naturläkemedel: "Tänk på att sådana medel för att få användas till tävlingshäst måste vara godkända som naturläkemedel hos Läkemedelsverket. Tänk också på att naturläkemedel kan innehålla substanser som medför karenstid. Det är inte ovanligt att koffein/teobromin/teofyllin ingår i sådana medel. Kontrollera detta innan användning då dessa substanser har en karenstid på 14 dygn! Dessa substanser kan exempelvis förekomma i kaffe, te och kakao som ibland är tillsatt naturläkemedel!"


Och angående foder och fodertillskott: "Foder och fodertillskott till häst regleras av foderlagen. Detta innebär bl.a. att fodertillskott skall vara inregistrerat av Jordbruksverket för att få säljas till häst. Detta gäller även fodertillskott som är registrerat i annat land. Foder och fodertillskott inregistreras ej av STC och omfattas normalt ej av dopningsbestämmelserna på annat sätt än att foder och fodertillskott ej får innehålla skadliga, otillåtna eller karenstidsbelagda substanser (ex. koffein, MSM mm)."

Man kan även läsa:
Preparat med inflammationshämmande egenskaper (t ex DMSO, MSM m fl), minst 14 dygn. Invärtes naturläkemedel, minst 96 timmar

Djävulsklorot bör väl tillhöra den första gruppen? Jag vet inte riktigt klassificeringen på gurkmeja och glucosamin. Jag tror på 96 timmar på dem. Har för mig att det tidigare var 0 timmar på glukosamin men hittar det inte och då bör det hamna under minst 96 timmarsregeln. Det bästa är att ringa till STC och fråga.
 
Senast ändrad:
Sv: Karensregler för naturmedel

Tack. Någon som vet säkert ang glucosamin? Jag har nämligen också hört 0 timmar förut,
Lejonelle
 
Sv: Karensregler för naturmedel

Än så länge är det ingen karens på glukosamin, men det pratas om det så vi får väl se hur det blir framöver...
 
Sv: Karensregler för naturmedel

Tänk även på att många preparat är "egenrisk" preparat, dvs karenstiderna är rekommendationer, och man är själv ansvarig för att nivåerna i kroppen ligger under gränsvärdena för doping. Alstå är man inte fri bara för det gått tex 96 timmar sedan behandling.
 
Sv: Karensregler för naturmedel

Var på karenstidslistorna står det glukosamin 0 timmar? Listorna uppdaterades 050301. Jag hittar det inte nu.

Finns det inte med så gäller: "Notera dock att karenstiden för preparat eller substanser, om ej annat anges, aldrig understiger 96 timmar."
 
Sv: Karensregler för naturmedel

Glukosamin är 0 tim. Djävulsklorot bör man inte rida sin häst på än mindre tävla då den är kraftigt smärtlindrande! Vid försök på råttor kunde man ställa råttorna på 60 grader varma plattor utan att de reagerade efter att de behandlats med djävulsklorot. Allt är inte bra bara för att det är naturläkemedel.
 
Sv: Karensregler för naturmedel

Jeps skrev:
Glukosamin är 0 tim.

Källa? Karenstidslistorna finns här och uppdaterades 050301. Nu står inte glukosamin med längre med en given karenstid och bör då hamna i gruppen "Notera dock att karenstiden för preparat eller substanser, om ej annat anges, aldrig understiger 96 timmar."
 
Sv: Karensregler för naturmedel

Jeps skrev:
Glukosamin är 0 tim. Djävulsklorot bör man inte rida sin häst på än mindre tävla då den är kraftigt smärtlindrande! Vid försök på råttor kunde man ställa råttorna på 60 grader varma plattor utan att de reagerade efter att de behandlats med djävulsklorot. Allt är inte bra bara för att det är naturläkemedel.

En av mina hästar som är 15 år gammal har sedan ett och ett halvt år sedan får ett mått djävulsklorot (granulat) dagligen och det funkar kanonfint på honom. Han tävlas i hoppning upp till 1.20 och dressyr LA och blir ganska ofta placerad. Jag har provat att sluta ge honom djävulsklon, men då blir han genast lite stelare. Inte mycket, men det märks att han "mår" bättre när han får det. Det kanske är olagligt och oetiskt, jag vet inte, men det funkar väldigt bra för honom....
 
Sv: Karensregler för naturmedel

Ja det är nog olagligt och risken finns ju att du åker fast för doping om det testas.
 
Sv: Karensregler för naturmedel

Är ju ganska kul att det är 96 timmar på homeopatpreparat :angel:
 
Sv: Karensregler för naturmedel

Rufsan. skrev:
Ja det är nog olagligt och risken finns ju att du åker fast för doping om det testas.

Handen på hjärtat - är det inte fler här som ger sina hästar djävulsklo och rider och tävlar dem?? Det tror jag.... Dessutom så tror jag inte att den dosen jag ger min häst ger utslag på ett dopingprov.
 
Sv: Karensregler för naturmedel

När man väljer att ha djur medföljer ett stort ansvar. Väljer man att tävla med djuren blir ansvaret om möjligt ännu större. Hästarna kan inte själva välja utan måste skyddas. Detta sker genom lagar och förordningar om hur djur ska bo, transporteras och hanteras. Det kan naturligtvis inte, under några omständigheter, vara tillåtet att behandla djur med smärtstillande medel av anledningen att de då presterar bättre när de tävlar… :eek: :mad:

Det finns säkert många som gör som du men det är ett brott mot svensk djurskyddslag. Det är både olagligt, oetiskt och omoralisk, vare sig det går att spåra på ett dopingprov eller inte. (Frågan är inte om det går att spåra, för det gör det, frågan är om det idag spåras med analysmetoderna som används vid dopinglaboratorierna)

Hästar som är sjuka eller skadade ska naturligtvis få den vård och medicinering dom behöver för att kunna bli friska för att SEDAN kunna tävla igen. Inte medicineras FÖR ATT kunna tävla… Detta är en av grundbultarna i det svenska dopingreglementet.
 
Sv: Karensregler för naturmedel

San Q skrev:
Handen på hjärtat - är det inte fler här som ger sina hästar djävulsklo och rider och tävlar dem?? Det tror jag.... Dessutom så tror jag inte att den dosen jag ger min häst ger utslag på ett dopingprov.

Jo det finns säker fler men det hjälper ju inte dig om du får ett utslag på dopingprovet.
 
Sv: Karensregler för naturmedel

Har för mig att djävulsklo har gett utslag på analysinstrumenten, gällde en travhäst om jag inte minns fel.
 
Sv: Karensregler för naturmedel

solros skrev:
När man väljer att ha djur medföljer ett stort ansvar. Väljer man att tävla med djuren blir ansvaret om möjligt ännu större. Hästarna kan inte själva välja utan måste skyddas. Detta sker genom lagar och förordningar om hur djur ska bo, transporteras och hanteras. Det kan naturligtvis inte, under några omständigheter, vara tillåtet att behandla djur med smärtstillande medel av anledningen att de då presterar bättre när de tävlar… :eek: :mad:

Det finns säkert många som gör som du men det är ett brott mot svensk djurskyddslag. Det är både olagligt, oetiskt och omoralisk, vare sig det går att spåra på ett dopingprov eller inte. (Frågan är inte om det går att spåra, för det gör det, frågan är om det idag spåras med analysmetoderna som används vid dopinglaboratorierna)

Hästar som är sjuka eller skadade ska naturligtvis få den vård och medicinering dom behöver för att kunna bli friska för att SEDAN kunna tävla igen. Inte medicineras FÖR ATT kunna tävla… Detta är en av grundbultarna i det svenska dopingreglementet.


Nu är det ju inte så att min häst är sjuk precis. Han har en del år på nacken och är naturligtvis lite stelare än vad han var när han var yngre. Jag har även provat att ge honom Cosequin och det blir han också rörligare av, men det är förbaskat dyrt så jag blev rekommenderad att prova djävulsklo i stället. Han är i övrigt en mycket pigg och glad individ som älskar livet och som älskar att tävla. OM, jag säger om han vore skadad på ngt sätt så hade djävulsklon INTE tagit bort det under ett och ett halvt år med regelbunden träning och tävling!!!!! Inte en chans... Jag älskar min häst och vill bara ge honom hjälp på traven. Ser mig inte som en djurplågare för det!!

Dessutom står det på förpackningen att om man följer rekommenderad dagsgiva av djävulsklo så är det inte doping. Naturligtvis ska man inte överdosera. Finns ju f ö MASSOR av preparat på marknaden som innehåller djävulsklo som används flitigt av många. Speciellt många ryttare med hästar i toppklass!
 
Sv: Karensregler för naturmedel

Glucosomin oxå och uppenbarligen är det 96 timmar på det nu :crazy:
För några nr sedan i Ridsport stod det just om djävulsklo, det var några artiklar om foder/fodertillskott.
 
Sv: Karensregler för naturmedel

Glukosamin tillhör ju gruppen fodertillskott och då står det ju så här:

"Foder och fodertillskott till häst regleras av foderlagen. Detta innebär bl.a. att fodertillskott skall vara inregistrerat av Jordbruksverket för att få säljas till häst. Detta gäller även fodertillskott som är registrerat i annat land. Foder och fodertillskott inregistreras ej av STC och omfattas normalt ej av dopningsbestämmelserna på annat sätt än att foder och fodertillskott ej får innehålla skadliga, otillåtna eller karenstidsbelagda substanser (ex. koffein, MSM mm)."

Alltså är ju frågan om glukosamin är en karenstidsbelagd substans. Eftersom det inte står med på listan verkar det ju onekligen som om det är 96 timmar då, precis som du skriver.

Men jag tycker att det i så fall borde skrivits ut tydligare som ett exempel eftersom det är ett väldigt vanligt preparat bland tävlingshästar. Dessutom borde man ha hört talas om en sådan ändring tycker jag, det påverkar ju ganska många...
Någon som har hört något om en sådan förändring och vet helt säkert hur det förhåller sig med glukosaminet?
 
Sv: Karensregler för naturmedel

Nej , jag undrar ju precis som du i det fallet, det ges ju väldig mycket till tävlingshästar. Allt fodertillskott finns ju inte med på listan och det är väl svårt att få med allt, men allt fodertillskott som inte står med kan ju inte vara karensbelagt :confused:
 

Liknande trådar

Avel Hej hej! Hur skulle ni ta ställning till om man har en häst på stuteri och ger stuteriet tydliga instruktioner om vad som gäller och...
6 7 8
Svar
151
· Visningar
32 313
Senast: iNHALE
·
Tjatter Wild Kids är ett överlevnadsspel likt Expedition Robinson, men istället för att vara på en öde ö utanför Europa befinner sig deltagarna...
18 19 20
Svar
381
· Visningar
14 348
  • Låst
Relationer Hej älskling, Menar inte att störa dig men tänkte att jag kunde regga mig här på detta forumet så kan du läsa det jag skriver om vårat...
28 29 30
Svar
583
· Visningar
42 357
Senast: LenaH
·
Hästvård Hej på er!! Jag är inte duktig på att räkna på foderstater men har fått hjälp att fixa foderstat till min häst. Han är ett fullblod på...
2
Svar
28
· Visningar
9 107
Senast: Linnpan
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp