Bukefalos 28 år!

Karensregler för naturmedel

Sv: Karensregler för naturmedel

md5krist skrev:
Men jag tycker att det i så fall borde skrivits ut tydligare som ett exempel eftersom det är ett väldigt vanligt preparat bland tävlingshästar. Dessutom borde man ha hört talas om en sådan ändring tycker jag, det påverkar ju ganska många...
Någon som har hört något om en sådan förändring och vet helt säkert hur det förhåller sig med glukosaminet?

STC informerar inte speciellt om ändringar. Det är upp till tränaren/ryttaren att hålla reda på. T.ex tror jag Hippotrim har fått ändrad karenstid från 14 dagar till 96 timmar (enligt senaste listan).

Men jag har full förståelse för att det kan vara svårt att hänga med i förändringarna, även om informationen finns tillgänglig för alla. Förändringar skrivs med kursiv stil, det är det man får titta efter, listan uppdateras ganska frekvent. Det jag skriver, om t.ex. glukosamin är mina egna tolkningar.

Jättebra lundsbo att du frågar STC. Intressant att se vad de svarar.
 
Sv: Karensregler för naturmedel

Hej!
Jag fick 2 snabba svar från STC!

Endast glukosaminprodukter som av Jordbruksverket godkänts som fodertillskott får användas. Dessa har i dagsläget ingen karenstid.

Med vänlig hälsning

Peter Frorssberg
STC



Fodertillskott har inga karenstider. Dock i de fall de innehåller antiinflammatoriska medel som är upptagna speciellt på våra listor kan karens förekomma t.ex. MSM
Hälsningar
Stig Hägglund
vet.avd.
STC
 
Sv: Karensregler för naturmedel

Ja det var ju bra, men i dom ledprodukter som fungerar innehåller ju just MSN, det är ingen som orkar ta reda på vilka produkter som är godkända??
 
Sv: Karensregler för naturmedel

Vad bra. Tack för att du delar med dig av svaren :)
 
Sv: Karensregler för naturmedel

Hej!
Jag handlar lite från Biofarmab ibland och jag fick extra klistermärken sist till lerorna med MSM i, att klista på burkarna jag beställt sen tidigare. Så det är det karens på i alla fall.
 
Sv: Karensregler för naturmedel

lundsbo skrev:
Hej!
Jag fick 2 snabba svar från STC!

Endast glukosaminprodukter som av Jordbruksverket godkänts som fodertillskott får användas. Dessa har i dagsläget ingen karenstid.

Med vänlig hälsning

Peter Frorssberg
STC



Fodertillskott har inga karenstider. Dock i de fall de innehåller antiinflammatoriska medel som är upptagna speciellt på våra listor kan karens förekomma t.ex. MSM
Hälsningar
Stig Hägglund
vet.avd.
STC

Bra! Jag tolkade fel. Vet du var man kan hitta listan på vilka fodertillskott som är godkända av Jordbruksverket?
 
Sv: Karensregler för naturmedel

Så det är alltså 14 dygns karens på ledtillskott med MSN i??
 
Sv: Karensregler för naturmedel

En annan fråga? syns det på blodprovet/urinprovet eller är det samma grej som med homeopatmedlet??

Kan det verkligen vara såhär?? JAg menar tänk alla tävlingshästar som äter detta, skall dom då gå av 14 dagar innan tävling, många hopphästar tävlar ju var och varannan helg hela året??
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Karensregler för naturmedel

Rufsan. skrev:
Så det är alltså 14 dygns karens på ledtillskott med MSN i??

Nej...det är ingen karens alls , men med MSM är det det :rofl: :rofl:

Om det syns eller inte tvista de lärda......homeopatika syns inte...MSM sägs kunna spåras/inte spåras men jag skulle inte våga chansa ....jag vet många som anv ett visst prep( inte flexin) utan att det fick följder, men ärliga som vi travtänare är :p så används inte dessa längre till tävlingshästar....
 
Sv: Karensregler för naturmedel

Ja givetvis menar jag MSM :crazy: Men då är det alltså 14 dagars karens på flexin :(
 
Sv: Karensregler för naturmedel

Rufsan. skrev:
Ja givetvis menar jag MSM :crazy: Men då är det alltså 14 dagars karens på flexin :(

Ja, men ta reda på om ni är underställda samma reglemente som vi är....nu ändras reglerna lika ofta som man byter trosor men såhär står det på hemsidan

Equimins Sweden och våra produkter är registrerade hos Jordbruksverket samt Läkemedelsverket. Alla produkter (utom Leg gel, Tranquility, Tempramental) är godkända och innehåller inga dopingsubstanser under FEI:s regler (olympiska kommittén) och Jockey Club.
 
Sv: Karensregler för naturmedel

ja jag får skicka ett mail till FEI helt enkelt. Jag tycker det låter vansinnigt konstigt för isåfall skulle ju inte en enda tävlingshäst kunna få ledtillskott och det vet jag ju att väldigt många får.
 
Sv: Karensregler för naturmedel

Jag svarade på MSM... :D

Jag är inte så insatt i ridsporten men från Ridsportsförbundet länkas till travsportens karenstider... Där klassas MSM som antiinflammatorisk, inte som ett fodertillskott, därav karenstiden 14 dygn.
 
Sv: Karensregler för naturmedel

Och enligt FEI så är det INTE dopingklassat alltså på tävlingar som hålls under deras regler dvs Internationella, hur kommer det sig att dom har mjukare regler än SvRf tro :crazy:
 
Sv: Karensregler för naturmedel

En anna fundering - magnettäcke...
Det stod i Ridsport special att dressyrhästen Sack använder sitt magnettäcke under globentävlingarna. Är detta tillåtet? Bara internationellt kanske?
Det är väl inte ok på svensk tävling, detta står på karenslistan.

"Alla typer av elektrisk apparatur för utvärtes behandling av häst på tävlingsområdet under tävlingsdag, är ej tillåten from 1 januari 1999.
Se även Tävlingsreglementet. "

Det står även:

TNS, 96 timmar
Ultraljudsbehandling, 96 timmar*
Massage med händer, 0 timmar*
Massage med utvärtes verkande apparat, 0 timmar*
ACTH-preparat, minst 14 dygn
Akupunktur, 96 timmar
Blistring, minst 96 timmar
Bronkodilaterande (luftrörsvidgande) preparat, minst 14 dygn
Chiropraktisk behandling, 96 timmar
Elektricitet, 96 timmar
Homeopatika, med spädning mer än 1:10.000, minst 96 timmar
 
Sv: Karensregler för naturmedel

Det står väl ingenting om magneter? Jag tror inte användning av magnettäcken har någon karenstid...
 
Sv: Karensregler för naturmedel

Rufsan. skrev:
Och enligt FEI så är det INTE dopingklassat alltså på tävlingar som hålls under deras regler dvs Internationella, hur kommer det sig att dom har mjukare regler än SvRf tro :crazy:
De svenska dopingreglerna för tävlingshästar är bland de hårdaste i världen. Inom många andra områden är Sverige också långt framme vad gäller djurskydd. Att förhindra att hästar som inte är i tävlingsmässigt skick medicineras för att kunna tävla trots skada/sjukdom anses i Sverige vara viktigt, tycker inte du det också?

FEI är inte lika noga med det... Och de som bryter mot deras reglemente har i några fall fått löjligt låga straff... :mad:

I USA har travet (och galoppen) inte så hårda regler heller... där skriver de ut i programmen om hästarna tävlar på vissa mediciner... så vill vi väl aldrig ha det i Sverige? :crazy:

Varje land eller organisation väljer sina egna regler, Sverige har valt att lägga sin nivå högt, man vill i så stor utsträckning som möjligt förhinda att hästar nyttjas för tävling när de är påverkade av medikamenter.

MSM är en metabolit av DMSO om jag har förstått rätt. Alltså när en häst behandlas med DMSO bryts detta ned till MSM i kroppen, som då kan vara en del av den verksamma substansen. Jag kan inte detta men så har jag fått det förklarat för mig. MSM anses ha lite liknande egenskaper som DMSO... För inte alls länge sedan hade en norsk tränare en häst som tävlade i Sverige som var behandlad med DMSO inom karenstiden. Han blev avstängd länge, flera år... Han får inte ens besöka en travbana på publikplats för han anses ha skadat travsportens anseende...
 

Liknande trådar

Avel Hej hej! Hur skulle ni ta ställning till om man har en häst på stuteri och ger stuteriet tydliga instruktioner om vad som gäller och...
6 7 8
Svar
151
· Visningar
32 273
Senast: iNHALE
·
Tjatter Wild Kids är ett överlevnadsspel likt Expedition Robinson, men istället för att vara på en öde ö utanför Europa befinner sig deltagarna...
18 19 20
Svar
381
· Visningar
14 312
  • Låst
Relationer Hej älskling, Menar inte att störa dig men tänkte att jag kunde regga mig här på detta forumet så kan du läsa det jag skriver om vårat...
28 29 30
Svar
583
· Visningar
42 346
Senast: LenaH
·
Hästvård Hej på er!! Jag är inte duktig på att räkna på foderstater men har fått hjälp att fixa foderstat till min häst. Han är ett fullblod på...
2
Svar
28
· Visningar
9 103
Senast: Linnpan
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp