kastrera honkatt

Lena

Trådstartare
Har en liten kattdam här hemma på strax över 1år. Hennes kompis (hane) är redan kastrerad och jag har bestämt att även hon ska kastreras för att slippa sina löp men det har börjat dyka upp lite frågor ni kanske kan hjälpa mig med.

Brukar det ha någon betydelse för läkningen vilken tid på året man kastrerar?
Är det som standard att katten ska ha tratt efter ingreppet, och ungefär hur länge isådanafall?
Behöver hon hållas i stillhet när hon kommit hem eller brukar dom själva känna hur mycket dom klarar av?
Brukar man behöva åka in till vet. igen för att ta bort stygnen?
Ungefär hur mycket brukar det kosta att kastrera? Hanen kastrerades i julas för 450kr men jag antar att det är dyrare för honor eftersom ingreppet är större.
 
Sv: kastrera honkatt

Har en liten kattdam här hemma på strax över 1år. Hennes kompis (hane) är redan kastrerad och jag har bestämt att även hon ska kastreras för att slippa sina löp men det har börjat dyka upp lite frågor ni kanske kan hjälpa mig med.

Brukar det ha någon betydelse för läkningen vilken tid på året man kastrerar?
Är det som standard att katten ska ha tratt efter ingreppet, och ungefär hur länge isådanafall?
Behöver hon hållas i stillhet när hon kommit hem eller brukar dom själva känna hur mycket dom klarar av?
Brukar man behöva åka in till vet. igen för att ta bort stygnen?
Ungefär hur mycket brukar det kosta att kastrera? Hanen kastrerades i julas för 450kr men jag antar att det är dyrare för honor eftersom ingreppet är större.

Enligt min uppfattning/erfarenhet:

Man behöver ju kanske inte kastrera mitt under rötmånaden om man kan undvika det, men i övrigt brukar det inte spela någon roll då du ändå måste hålla katten inne tills det läkt.

Om den ska ha tratt eller inte är lite olika från vet till vet men min vet brukar säga att man kan hålla koll själv om man tycker katten är på och slickar mycket eller inte. Behövs det brukar det vara 10 dagar, dvs så länge stygnen ska sitta.

Den första/de första dagarna brukar de hålla sig stilla själv men sedan kan man få behöva hålla dem lite lugna. Även här är det ju olika från katt till katt. Min senaste fick jag hålla instängd för att hon inte skulle leva rövare med sina bröder. :devil:

Normalt kan du ta stygnen själv, be bara vetten visa hur man gör om du är osäker.

Honkatter brukar kosta ca det dubbla mot hankatter.

Lycka till!
 
Sv: kastrera honkatt

min honkatt blev stereliserad i augusti 2006 om ja ej mins fel. dubblet upp mot frassen. hon fick dock självsmältande stygn. plåsterlapp på magen efter ingreppet (dock försvann de redan första natten med liiite hjälp av brodern)

en bekant fick med sig en liten halare att ha på katten så den ej skulle slicka på såret, de va smart
 
Sv: kastrera honkatt

Rötmånaden kan ju vara bra att undvika, men annar spelar det väl ingen roll när man kastrerar. Har man utekatter som gärna är inne mycket på vintern kan det ju vara smidigare att kastrera på vinterna eftersom katten kanske inte lider lika mycket av att vara instängd då...

Tratt eller krage (jag diggar ProCollar) rekommenderas på honor eftersom de gärna är och slickar på såret och så länge de har tratt/krage bör de hållas inomhus.

Jag har betalat runt 1000 kr för honkattskastreringar och alla utom en har sytts med själupplösande sutur så jag har inte behövt åka in och ta stygn.
 
Sv: kastrera honkatt

Har en liten kattdam här hemma på strax över 1år. Hennes kompis (hane) är redan kastrerad och jag har bestämt att även hon ska kastreras för att slippa sina löp men det har börjat dyka upp lite frågor ni kanske kan hjälpa mig med.

Brukar det ha någon betydelse för läkningen vilken tid på året man kastrerar?
Är det som standard att katten ska ha tratt efter ingreppet, och ungefär hur länge isådanafall?
Behöver hon hållas i stillhet när hon kommit hem eller brukar dom själva känna hur mycket dom klarar av?
Brukar man behöva åka in till vet. igen för att ta bort stygnen?
Ungefär hur mycket brukar det kosta att kastrera? Hanen kastrerades i julas för 450kr men jag antar att det är dyrare för honor eftersom ingreppet är större.

Jag kastrerade min honkatt bara för några veckor sedan.:)

Det gick på 1200:-, men då passade jag på att tatuera henne i örat samtidigt. Hon blev sydd med stygn som går bort av sig själv. Skulle det ändå hänga en liten snörbit, så skulle jag kunna ta bort det själv sa veterinären. Hon har klarat sig både utan tratt och plåster. Hon tvättade sig där såklart efteråt, men det var mest för att få bort blodet och de som var i pälsen. Sedan lät hon bli.

Hon är en riktig vildkatta i vanliga fall, men höll sig lugn för att vara henne när hon kom hem:) Skulle varit inomhus i alla fall en vecka efteråt om hon varit utekatt, men det problemet har inte jag.:)
 

Liknande trådar

Hundhälsa Hej! Söker lite tankar och input kring situationen som uppstått här hemma. Min syster och man (och i praktiken även jag eftersom jag bor...
Svar
6
· Visningar
1 255
Senast: Dandylinn
·
Katthälsa Jag kommer kastrera syskonparet på snart 6 månader inom ett par veckor, och jag har en 7-årig hona som tvättar och "håller ordning på...
Svar
5
· Visningar
2 141
Övr. Katt Hej! Jag har en fantastisk katt vars vän gick bort för några månader sen. Hon har sen dess verkat rastlös och nästan blivit lite...
Svar
2
· Visningar
940
Senast: Centaur
·
L
Övr. Katt Hej! Jag behöver beställa mer torrfoder till mina katter, har haft Olivers lamb & duck till dom förut, men hittar den inte på olivers...
Svar
5
· Visningar
1 377
Senast: fluffig
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Senast tagna bilden XV
  • Vildkattungar
  • Diarré

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp