Kastrerade gårdar

Sv: Kastrerade gårdar

För mig faller det högst ointressant om en bonde jobbar 2, 4, 8 eller 16h om dagen.

Är man en bra företagare försöker man få så bra vinst som möjligt för så lite arbete som möjligt. Sedan väljer man hur mycket man önskar tjäna respektive hur mycket man vill arbeta.

Det är snarare mer imponerande och respektingivande om man lyckas driva ett lantbruk med liten arbetsinsats och hög vinst i dagens läge. Det är ovanligt.
 
Sv: Kastrerade gårdar

För mig faller det högst ointressant om en bonde jobbar 2, 4, 8 eller 16h om dagen.

Är man en bra företagare försöker man få så bra vinst som möjligt för så lite arbete som möjligt. Sedan väljer man hur mycket man önskar tjäna respektive hur mycket man vill arbeta.

Det är snarare mer imponerande och respektingivande om man lyckas driva ett lantbruk med liten arbetsinsats och hög vinst i dagens läge. Det är ovanligt.

Tror inte att du förstår vidden av det arbete som man utför! Hur ska man kunna sköta en gård full med djur och trillioner saker som kan gå sönder och klattra, med lite arbetsinsats!?

Givetvis så försöker man investera så att arbetet blir så rationaliserat som det bara går, MEN vi talar om levande djur här och inte bara ett tio-tal heller.

Vi har en mycket bra ekonomi på vår gård, men inte sjutton kan jag bara bestämma mig för att jobba 6 timmar om dagen. Vem tar hand om kon med kalvförlamning under natten, lagar traktorn/redskapet under årets mest hektiska tid, även om det innebär noll i nattsömn och ingen "övertidsersättning"!?

Att vara lantbruksföretagare är inte bara att vara företagare, man är mycket mer än så, och det har jag för länge sedan accepterat att den som inte är insatt inte förstår ett jota av. Så den biten är det inte lönt att slösa alltför mycket energi på. ;)

Kicki :laugh:
 
Sv: Kastrerade gårdar

Jag tror inte att du förstod mitt inlägg. Om man lyckas driva ett lantbruk med bra vinst så att man slipper att jobba häcken av sig är det bara positivt, som jag ser det.

Faktiskt, räcker det ju att man har vinst för att finansiera 1 (EN) extra anställd så kan man dra ned på tempot själv.

Kontentan var att jag inte tycker att man ska se ned på en lantbrukare bara för att denne tjänar pengar på sitt företag, som det luktade i inlägget innan. Det är ju bara bra!
 
Sv: Kastrerade gårdar

För det första så får man inte sina "arvgårdar"! Man får ta rätt rejäla lån för att lösa ut övriga syskon.

Hur kan du veta hur många timmar per dag dessa bönder jobbar, du har ju ett eget jobb att sköta så hur har du den möjligheten.

Jodu det vet jag eftersom min närmsta väninna har lantbruk.. Plus att många i bekantskapskretsen har just lantbruk både spannmål och boskap.

Finns inga bönder som kan jobba 8 timmars dagar, inte en chans att få det att gå ihop!

Liksom många andra. Jag jobbar dubbla jobb tex detta för att kunna finansiera mitt tävlande!

Dessutom hur många spannmålsbönder jobbar under vinterhalvåret full tid??

Vad kännetecknar "normalt", du/de som önskar köpa dessa gårdar får väl åxå isf. göra en arbetsinsats på 12-16 timmar/dag för att snurra hjulet, det är vad vi får göra samt avverka ev. skog för att bära delar av inköpskostnaden.

Jovisst men det gör jag redan!!

Sedan är allt relativt vad gäller överpris, om någon anser att något är värt att betala för så kan man knappast se det som ett överpris.

Kicki :laugh:

Överpris är när man betalar betydligt mer än vad närmsta konkurrent gör!! I detta fallet så handlar det om överpris. Ingen gård har sålt för det priset i den storleken på mils avstånd från denna gård jag tog upp exempel på. För 4år sedan såldes den för 4 miljoner och nu för lite mer än ett halvår sedan för 10 miljoner ganska bra värdeökning :grin:
 
Sv: Kastrerade gårdar

Det kanske inte heller finns någon avsättning till dessa gårdar?! Och ska man expandera som lantbrukare så är det ju marken som är intressant, inget konstigt med det. Och som jag då skrev ovan så kan ju avsättningsproblemen göra att det blir rivning.

Sedan finns det inte, som jag tidigare skrivit, något överpris! Iom. att någon är villig att betala så är det uppenbarligen värt det, svårare än så är det inte!

Kicki :laugh:

:crazy:

Jag tycker det inte är rätt att riva gårdar.

och jo visst finns det överpris, det är när man betalar så mycket att ingen annan är intresserad :idea:
 
Sv: Kastrerade gårdar

Överpris är när man betalar betydligt mer än vad närmsta konkurrent gör!! I detta fallet så handlar det om överpris. Ingen gård har sålt för det priset i den storleken på mils avstånd från denna gård jag tog upp exempel på. För 4år sedan såldes den för 4 miljoner och nu för lite mer än ett halvår sedan för 10 miljoner ganska bra värdeökning :grin:

Men om inga fler gårdar sålts till det priset på flera mils avstånd så innebär det att ditt exempel är ett undantag. Det är alltså inget bra exempel att använda för att visa att det är problem med prissättningen rent allmänt. Bjud på alla de andra gårdarna istället i så fall.
 
Sv: Kastrerade gårdar

:crazy:

Jag tycker det inte är rätt att riva gårdar.

och jo visst finns det överpris, det är när man betalar så mycket att ingen annan är intresserad :idea:

Det är ju så en budgivning går till. Den som bjuder mest får gården. Alla budgivningar går ut på att man bjuder så mycket så att alla andra tappar intresset. Är det något konstigt?
 
Sv: Kastrerade gårdar

Jag menar överpris, har inget med budgivning att göra! Normala människor försöker att köpa till lägsta pris inte bjuda flera miljoner mer än andra!
 
Sv: Kastrerade gårdar

Men om inga fler gårdar sålts till det priset på flera mils avstånd så innebär det att ditt exempel är ett undantag. Det är alltså inget bra exempel att använda för att visa att det är problem med prissättningen rent allmänt. Bjud på alla de andra gårdarna istället i så fall.

Du vill inte förstå vad jag menar!!! Jag är INTE intresserad av ett lantbruk utan endast en gård där jag kan bedriva min rörelse dvs en gård med ca 3ha mark.

Detta är enormt svårt att få tag i när storbönder köper upp alla gårdar och sedan styckar av husen UTAN mark. Gårdarna kommer inte ens ut på marknaden innan de är avstyckade
 
Sv: Kastrerade gårdar

Du vill inte förstå vad jag menar!!! Jag är INTE intresserad av ett lantbruk utan endast en gård där jag kan bedriva min rörelse dvs en gård med ca 3ha mark.

Detta är enormt svårt att få tag i när storbönder köper upp alla gårdar och sedan styckar av husen UTAN mark. Gårdarna kommer inte ens ut på marknaden innan de är avstyckade
Det är väl inget som hindrar att du går till banken, fixar finansiering, bjuder högst och styckar av dina 3 ha och sedan säljer resten av marken till högstbjudande? Du tar då självklart en ekonomisk risk som kanske kan innebära att du gör konkurs, men det gör "storbonden" också.
 
Sv: Kastrerade gårdar

Jag menar överpris, har inget med budgivning att göra! Normala människor försöker att köpa till lägsta pris inte bjuda flera miljoner mer än andra!

men om du utbildar en häst trevligt och genom att du tävlar kanske o visar upp hästen fördelaktigt så kan det bli så att någon rik knös lägger ett överbud på din häst-för att vara säkra på att få den, inte tar du då och säger:-nej, tack, den ska ut på öppna marknaden till en normal människa som vill köpa till lägsta pris....???
Jag antar du tackar,tar emot och håvar in pengarna?:cool:
 
Sv: Kastrerade gårdar

Jag anser inte att en avstyckad gård med endast 3 hektar är en hästgård. Det är ju det som är problemet. 3 hektar räcker inte om man vill ha hästarna betbara hagar. Att 3 hektar inte räcker till vet storstadsborna inte om förrän det är för sent och dom sitter där med rasthagar utan ett grässtrå i sikte.
 
Sv: Kastrerade gårdar

Det är väl inget som hindrar att du går till banken, fixar finansiering, bjuder högst och styckar av dina 3 ha och sedan säljer resten av marken till högstbjudande? Du tar då självklart en ekonomisk risk som kanske kan innebära att du gör konkurs, men det gör "storbonden" också.

De storbönder jag menar har så mkt kapital att de riskerar inte om de köper upp gårdar till pris högt över marknadsvärde.


Jag hade knappast fått lån till en gård på 10 miljoner :crazy:

Förstår inte varför det är så hemskt att tycka att när gårdar styckas av så borde det finnas lite mark till :confused:
 
Sv: Kastrerade gårdar

Jag anser inte att en avstyckad gård med endast 3 hektar är en hästgård. Det är ju det som är problemet. 3 hektar räcker inte om man vill ha hästarna betbara hagar. Att 3 hektar inte räcker till vet storstadsborna inte om förrän det är för sent och dom sitter där med rasthagar utan ett grässtrå i sikte.

Nu så anser jag att 3ha räcker mer än väl till normal hästhållning. Om man vill ha sina hästar på bete så finns det en uppsjö sådana man kan skicka sin häst till. Och 3ha är betydligt mer än de 3000-5000kvm man styckar idag

Vi själva har inte så mycket nu men vi har ändå hage som räcker till med gräs för det ändamål vi har.

Min rörelse hade klarat sig utmärkt på 3ha!
 
Sv: Kastrerade gårdar

men om du utbildar en häst trevligt och genom att du tävlar kanske o visar upp hästen fördelaktigt så kan det bli så att någon rik knös lägger ett överbud på din häst-för att vara säkra på att få den, inte tar du då och säger:-nej, tack, den ska ut på öppna marknaden till en normal människa som vill köpa till lägsta pris....???
Jag antar du tackar,tar emot och håvar in pengarna?:cool:

Problemet är INTE att storbönder eller andra finansiärer betalar överpriser utan problemet är att dessa i sin tur säljer av de styckade gårdarna UTAN mark..

Jag bryr mig således inte om vad folk betalar för gårdarna utan att de genom sitt tillvägagångssätt ser till att gårdarna i framtiden blir obrukbara.

Att jag tog upp exempel på överpriser är att vissa här inne tror att normala folk kan gå till banken och be om lån på 8 miljoner eller mer..
 
Sv: Kastrerade gårdar

Att jag tog upp exempel på överpriser är att vissa här inne tror att normala folk kan gå till banken och be om lån på 8 miljoner eller mer..
Visst kan "normala" människor låna stora belopp i bank. Normala får göra som alla andra - göra upp en ekonomisk kalkyl, gå till banken motivera varför banken ska ta risken. Inte ens de största bönderna har 8 miljoner på fickan...

Har aldrig själv upplevt att bankerna har varit problemet, det är snarare det egna modet och egna begränsningar i tankesätt som brukar vara problemet. Köpte själv en mindre gård (17 ha) för ett par år sedan. Det ÄR skillnad jämfört med att köpa villa eller radhus.
 
Senast ändrad:
Sv: Kastrerade gårdar

Problemet är INTE att storbönder eller andra finansiärer betalar överpriser utan problemet är att dessa i sin tur säljer av de styckade gårdarna UTAN mark..

Jag bryr mig således inte om vad folk betalar för gårdarna utan att de genom sitt tillvägagångssätt ser till att gårdarna i framtiden blir obrukbara.


men överpriserna måste ändå vara ett problem då de priserna faktiskt ligger till grund för vad ett avstyckat ställe skulle kosta med mark, mer mark, rimligt med mark till än som nu då ingen mark alls, vad blir priset för varje ha med de priserdu nämner o skulle du själv betala de priserna?
om inte så är det rätt kört.
 
Sv: Kastrerade gårdar

Uträknat så brukar de avstyckade gårdarna ligga på ett ganska högt pris, men def inte i samma klass som "hela" gården. Det är lättare för mig som arbetande privatperson att lösa ett ställe runt 3 miljoner än för 10 miljoner.

Priset på marken är ju oftast lite högre på de avstyckade.

Som jag skrivit innan så tror jag att smärtgränsen ligger runt 4 miljoner, i vart fall om man ser till vad som är till salu och har så avrit under lång tid häromkring.
 
Sv: Kastrerade gårdar

Visst kan "normala" människor låna stora belopp i bank. Normala får göra som alla andra - göra upp en ekonomisk kalkyl, gå till banken motivera varför banken ska ta risken. Inte ens de största bönderna har 8 miljoner på fickan...

Jag vet inte var du bor men här omkring så har de storbönder jag menar absolut råd att lägga ut stora belopp på gårdar utan att det syns nämnvärt.

Det exemplet jag tidigare tog upp har bonden dessutom rivit alla sina egna ekonmibyggnader och har nu byggt upp helt nya, så pengar saknas inte!

Har aldrig själv upplevt att bankerna har varit problemet, det är snarare det egna modet och egna begränsningar i tankesätt som brukar vara problemet. Köpte själv en mindre gård (17 ha) för ett par år sedan. Det ÄR skillnad jämfört med att köpa villa eller radhus.

Om du skall köpa en gård där du inte beräknar intäkter så blir du garanterat inte beviljad ett lån på runt 8 miljoner :crazy: De flesta normala inkomsttagare brukar få beviljat lån för fastighet runt 3 miljoner sedan så är budgeten ganska dålig.
 
Sv: Kastrerade gårdar

Gårdar som rivs är ofta ruckel. Det finns ingen ekonomi i att riva gårdar med bra byggnader. Inte ens "storbönder" gör så dåliga ekonomiska val.

Men varför skall hästägare serveras allt billigt? Gårdar med mark i attraktiva områden är dyra helt enkelt. I andra delar av landet däremot finns jättemånga bra gårdar med mycket betesmark till väldigt låga priser. Till och emd i Skåne finns gott om ganska billiga gårdar.


Håller med dig till fullo:bow:

Klart att jag jätte gärna vill bo nere bland vänner och släktingar i Skåne, men jag vill ju ha häst och har inte råd att köpa i de mest attraktiva områdena, så jag drog mig upp till småland med 3 mil till närmaste stora stad, lång ifrån allt jag betraktar som hemma/bekvämt och fick en riktigt hyfsad gård med bra bete för mig och mina djur. Till ett pris jag inte ens hade fått 4-5 hektar utanför Helsingborg för.


Man får ju faktiskt prioritera och vill man ha en väldigt liten "gård" på bästa läge eftersom man inte har råd till mer mark får man ju ta och subventionera antalet hästar man har.
Eller kan man sitta på möjligheterna att ha plats så det räcker och blir över. Och slippa oroa sig för om man får tag i sommarbete eller ej.

Tycker jag i alla fall

och jaa jag är medveten om att det är många som har välmående hästar i grus/box hagar. Men jag tycker att det är lite konstigt för ska de ut i en hage de inte kan springa eller beta i kan de ju lika gärna stå och titta ut ifrån en boxdörr hela dagen.
för daglig utevistelse tycker i varje fall inte jag en sådan plätt räknas som.
 
Senast ändrad av en moderator:

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Uppdateringstråd 29
  • Hur länge är din hund ensam?
  • Akvarietråden IV

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp