Kastrerade gårdar

Sv: Kastrerade gårdar

Tror att du missar något här faktiskt, det står ju var och en fritt att delta i budgivningen, eller hur? Så det är ju inte självklart att jag som lantbrukare lägger högsta budet. Men om jag gör det så måste jag ju åxå få bestämma över den egendom jag köpt, allt annat vore ju märkligt.

Så är det en gård till salu så är det ju bara att hänga på, samt att ha insikt om att en gård med mark kostar, ofta så klagas det på att de går för höga summor och i nästa andetag gnälls det över att det finns så lite mark. Man kan ju faktiskt inte både ha kakan och äta upp den. Den befintliga ägaren kan ju inte dumpa priset för att det ska följa med visst mycket mark till en gård som har hästmöjligheter och av den anledningen att folk ska ha råd att köpa den. Så vill man ha gården i det skick den är, upp med plånboken och bjud!

Du läser inte vad jag skriver!!!

Att man kan bjuda på gårdar är ju självklart men att ge ÖVERpris för en gård dvs nästan 3ggr mer för marken är ett BRA marknadsvärde så finns det inte en chans för en normal människa att kunna vara med.

Jag har inte en enda chans att bjuda mot slottet inte en enda chans för de kan punga upp med 20 mille för ett ställe utan att det syns i deras börs

Nu pratar jag inte om topprenoverdae gårdar med mkt mark utan normala gårdar som det inte gjorts renoveringar sedan 70 talet med kanske 3ha mark etc....

Nu köper godsen upp dessa gårdar och sedan antingen RIVER dem eller styckar av dem som hus med en tomt på ca 1500-2500kvm.

Ser inte heller att det på något vis är att värna om landsbygden att inte låta befintliga etablerade lantbruksföretag ha möjlighet att expandera! Den som för stunden sitter på det största kapitalet samt viljan att avyttra det, får åxå gården.

Kicki :laugh:

Du förstår inte vad jag menar!!! De som bara är ute efter marken för att sedan riva gården tycker jag är FEL!! De har säkert råd att stycka av gården med 3ha och sälja för ett bra pris vilket de borde tjäna en del på. Idag styckar man av runt husen vilket gör gården obrukbar!! Nej jag kan inte se det rätta med detta!
 
Sv: Kastrerade gårdar

"Alla" vill köpa liten gård (5-10 hektar) storstadsnära. Sedan räknar den som skaffar hästgård annorlunda ekonomiskt på affären än bonden som måste expandera. I svesnkt jordbruk är det inte så vanligt att man säljer sin gård och köper en större när verksamheten går bra. Enda sättet att växa är att köpa in fastigheter nära.
Priserna kommer därför att ligga avsevärt mycket högre på den här sortens fastigheter än på vanliga villor och även att vara beroende på om det finns en bonde med expansionsbehov i trakten.

Vi bor granne med några av de mest exklusiva villorna i vår "glesbygdskommun", tre mil från större stad och dryga milen till närmaste samhälle. Lyxvillorna med sjöutsikt kostar dryga två miljoner på marknaden medan vår lilla gård med 17 hektar som ligger bredvid kostade nästan det dubbla när vi köpte för ett par år sedan. Vi hade tur att gården ligger i ett område utan större granngårdar och inte hade stor skogsareal, då hade priset varit mångdubbelt.

Lägger man sedan till de nödvändiga investeringarna så kostar vårt "hästboende" mer än dubbelt vad lyxvillorna gör.

Att stycka av gården och sedan sälja den med lite mark borde inte ruinera dem!! Då får de in ett par miljoner på den istället för som nu riva alt stycka eller tom låta den bara förfalla
 
Sv: Kastrerade gårdar

*KL*

Till att börja med så behöver vi kanske fråga oss om vi ska ha en levande landsbygd? Och i så fall, är det en bonde i varje socken som ger arbetstillfällen som är en bråkdel av vad de gjorde för bara 15-20 år sedan.
Eller är det en levande landsbygd där flera människor kan bo och leva? Jag tror själv på det senare.

Det pratas även om att marknaden styr priserna vilket är helt riktigt. Men marknaden är inte alltid jämställd. En lantbrukare med större verksamhet och hundratusentals och ibland miljoner kronor i bidrag från våra skattepengar kan gå in och betala mer är vad marknadsvärdet egentligen borde vara, marknadsvärdet höjs så att en del av marknaden stängs ute. Till att börja med skulle vi slopa alla bidrag till lantbruken, vilka andra i privata näringslivet får så stora bidrag? Men räkna med att åkermark här nere kostar från 100 000 kr och uppåt och bete från 40 000 kr och uppåt. Priset varierar beroende på jordkvalité, arronderingen och hur stor ekonomisk betydelse det har för lantbrukaren.

Man kan fråga sig vad lantbrukarna sätter först, pengar eller levande befolkad landsbygd?

Sedan måste man ju vara beredd att betala vad det är värt. Om vi bara ser till åkermark så kostar den här nere i sydöstra Skåne mellan 80-400 000 kr, billigare uppe i skogsbygden än slätten i söder. Det är nog så att den billigare marken är mer lämpade för hästhållning. Varierande skogsbete och mindre åkerbitar, goda möjligheter till att rida runt om i bokskogarna m.m. Det som håller ner prislappen är läget, långt från arbete och större städer.

Kom ihåg att det är sällan eller aldrig man förlorar på att köpa mark;)

Rolle (HH bonde (Häst o Hö))
Islandshästar på Lösdrift

:bow::bow:

Håller med dig i allt!
 
Sv: Kastrerade gårdar

Att slopa EU-stöd är rent av idiotiskt!
VILL vi ha en öppen, levande landsbygd? Då får vi nog se till att folk kan leva på den!

Ge mig gärna exempel på något annat företag som får så mycket bidrag?? Inte mitt i vart fall eller min fars heller och vi måste också leva!!


Massa små hästgårdar ger inte ett Sverige med egen livsmedelsproduktion, det ger bara hästägare någon stans att ställa sina hästar.

med mer mark så hade jag kunnat expanderat min verksamhet vilket kanske tom hade gett något/några arbetstillfällen!! Så att generalisera att det bara är privatpersoner som vill ha "lite mark" att ställa sina egna hästar på är rätt inskränkt!

Att vara bonde är ett dåligt betalt slitgöra utan bidrag så har vi inga bönder kvar. Vad kul det skulle vara. Bara kunna importera salmonnellakött & långt transporterad mjölk.

Jag känner många bönder och visst de jobbar men jag själv som jobbar inom industrin jobbar precis lika mycket fysiskt plus att jag fortsätter jobba med mitt företag när jag kommer hem. men några bidrag får jag inte!

Och NEJ jag är inte bonde utan har en liten gård (20ha) som siktar på att vara självförsörjande. Har bara svårt att förstå hästägarnas gnäll. Vill ni ha större gårdar så betala då för större gårdar.

Du tycker det då är rätt att låta gårdar rivas, förfalla eller säljas helt utan mark? När storbonden köpt in gården för 10 miljoner eller mer!? Hur menar du att en normal person skulle kunna lösa det??
 
Sv: Kastrerade gårdar

Givetvis ska det vara vinstintresse även om inkomstskattelagen (13:1) säger att näringsfastigheter skattar alltid i inkomstläget för näringsverksamhet så olagligheten är lite grå här ;)
Angående rationell foderhantering så har många hästgårdar här det. Istället för att köpa dyra maskiner använder man en av många maskinstationer som finns. Hur många lantbrukare ska inte ha egna maskiner till allt. Jo jag vet att skördetiden är viktig men det är ju inte bara skördetröskor det är frågan om och idag är det mångmiljoninvesteringar i gårdens maskiner.

Och som sagt, det är nog ingen som hävdar att vi "bara" ska ha hästgårdar;) Det finns också dåliga exempel på lantbrukssidan....

Rolle:)
IpL

Häromkring så använder man sig till mestadels av just maskinstationer, man har själv endast de mest nödvändiga maskinerna och resten köper man in som tjänst av maskinstationerna.
 
Sv: Kastrerade gårdar

Tror du att våra pengar ligger i en skattkista och väntar!? Vi får ta lån precis som alla andra och jobba för att betala för dem.

Blir så less på detta "storbonde"-snacket. Många som har vanliga jobb tjänar långt mer än vad vi gör per timme, så då borde det finnas kapital även där om man är intresserad och inte bara ser det som en möjlighet att göra ett klipp.

Kicki :laugh:


Så du menar att en normal person med en normal lön kan köpa en gård för 10 miljoner? Nej du då vet du i så fgall inte vad lönerna ligegr idga för vanliga arbetare! Jag tror att taket ligger runt 3-4 miljoner max sedan blir det för stora kostnader.

Jo de storbönder jag menar har så enorma egendomar att de lätt kan betala ett överpris utan att det syns, de låter tom gårdar stå tomma och förfalla vad ligger ekonomin i det??

De jag menar är naturligtvis inte småbönderna med kanske 30-40ha mark utan de som har flera hundra ha.. Vilka dessutom oftast är arvgårdar!

Och jo jag är insatt i hur de vanliga bönderna har det och nej jag kan inte se att de skulle jobba mer än vad jag själv gör för att försörja mig.. Häromkring så kan inte ens småbönderna öka sina gårdar eftersom storbönderna köper upp allt.
 
Sv: Kastrerade gårdar

Gårdar som rivs är ofta ruckel. Det finns ingen ekonomi i att riva gårdar med bra byggnader. Inte ens "storbönder" gör så dåliga ekonomiska val.

Tyvärr så gör man det här. Godset blev stämda för att de rev en mkt fin gammal gård när arrendatorn gick i pension. och jo godset fick böta en stor summa för denna gård eftersom den ansågs som kulturarv.

Jo här river man det mesta, tyvärr. ofta så river man uthusen och försöker sälja bostadshuset men i de flesta fall river man hela gården eftersom det är lättast för dem. vet en gård här i närheten som kommer att rivas när arrendatorn flyttar och de som är småbönder runtomkring tycker detta är horribelt. Gården är i bra skick och hade kunnat bli en utmärkt hästgård!


Men varför skall hästägare serveras allt billigt? Gårdar med mark i attraktiva områden är dyra helt enkelt. I andra delar av landet däremot finns jättemånga bra gårdar med mycket betesmark till väldigt låga priser. Till och emd i Skåne finns gott om ganska billiga gårdar.

Billigt! Vad är dyrt och vad är billigt enl dig? Jag tycker att en gård på ca 3-4 miljoner med ca 3ha är ganska dyrt men inte ovanligt. En vanlig Svensson ligger på max vad de kan köpa för att klara sig om man köper en gård i denna prisklass oftast så är det kanske även det för mycket.


Jag menar inte att gårdar skall ha 20ha mark till och säljas för 2 miljoner utan jag menar att visst stycka av dessa men gör det på ett sådant sätt att gården kan brukas till häst, får eller annan typ av rörelse!
 
Sv: Kastrerade gårdar

Det är helt klart att inte alla jordbruk kommer att bära sig om vi ska ha marknadsekonomi även inom jordbruket. Vi får kanske fråga oss om vi ska subventionera alla småbruk som inte är lönsamma? Vi ska kanske odla spannmål i södra Sverige och ha skogsbruk uppåt landet för att få bärighet. Småbruken kanske ska nischa sig med alternativ odling, kryddor eller annat. Det finns kanske också plats för hästverksamhet på småbruken.

Jag förstår att det känns för småbrukarna att kanske inte vara lönsamma utan vara något som ska få ekonomisk hjälp för att överleva. Här nere i södra Skåne försvinner de sista småbruken efter hand. Nu är det från ett par hundra ha och mer som gäller. Från 1989 när vi köpte gården fram till idag har antalet jordbruk i kommunen minskat från c:a 2300 st till mindre än 600 st idag på gott och ont. Det hade varit mindre ont om man lämnade 5-10 ha när man styckade av vissa gårdar.



Rolle:)
IpL

Ja det är just detta jag menar, småbruken försvinner och de stora ökar. man dödar marknaden och gör det till monopol. Mina vänner som är småbönder känner att de inte kan konkurrera med storbönderna eftersom de kan köpa gårdar som av någon anledning skall säljas med mark till överpriser utan att det syns i deras plånböcker.

Småbönderna måste kanske ta dyra lån för att kunna ge sig in i striden om marken men i slutändan blir det för dyrt för dem.
 
Sv: Kastrerade gårdar

Du läser inte vad jag skriver!!!

Att man kan bjuda på gårdar är ju självklart men att ge ÖVERpris för en gård dvs nästan 3ggr mer för marken är ett BRA marknadsvärde så finns det inte en chans för en normal människa att kunna vara med.

Jag har inte en enda chans att bjuda mot slottet inte en enda chans för de kan punga upp med 20 mille för ett ställe utan att det syns i deras börs

Nu pratar jag inte om topprenoverdae gårdar med mkt mark utan normala gårdar som det inte gjorts renoveringar sedan 70 talet med kanske 3ha mark etc....

Nu köper godsen upp dessa gårdar och sedan antingen RIVER dem eller styckar av dem som hus med en tomt på ca 1500-2500kvm.



Du förstår inte vad jag menar!!! De som bara är ute efter marken för att sedan riva gården tycker jag är FEL!! De har säkert råd att stycka av gården med 3ha och sälja för ett bra pris vilket de borde tjäna en del på. Idag styckar man av runt husen vilket gör gården obrukbar!! Nej jag kan inte se det rätta med detta!

Det finns ju inget som heter överpriser! Om en bonde köper en gård till ett visst pris så är det för att han värderar gården till just så mycket pengar.

Varför tror du att godsen köper in mer mark? För att djävlas med grannarna eller?

Sen har jag mycket svårt att se att storlantbruk skulle köpa gårdar på 3ha för dyra pengar bara för att komma över mark. Det är nog ett lokalt problem i så fall.

Jag håller med om att gårdar styckas av med för små arealer men det brukar bero på att hästfolk är för snåla eller för okunniga för att inse att de måste betala för mer mark.
 
Sv: Kastrerade gårdar

Det finns ju inget som heter överpriser! Om en bonde köper en gård till ett visst pris så är det för att han värderar gården till just så mycket pengar.

Varför tror du att godsen köper in mer mark? För att djävlas med grannarna eller?

Sen har jag mycket svårt att se att storlantbruk skulle köpa gårdar på 3ha för dyra pengar bara för att komma över mark. Det är nog ett lokalt problem i så fall.

Jag håller med om att gårdar styckas av med för små arealer men det brukar bero på att hästfolk är för snåla eller för okunniga för att inse att de måste betala för mer mark.

Nej jag pratar inte om gårdar på 3ha jag pratar om slakten på gårdar dvs gårdar med areal på 20ha köps upp till överpriser (jo det görs faktiskt) och sedan styckas runt husknuten alt rivs!!

Jag anser att man inte borde få stycka av gårdarna med mindre mark än tex 3ha. Jag bryr mig inte om att storbönderna vill köpa mer mark utan är bara emot att man styckar av dessa gårdar helt utan mark!
 
Sv: Kastrerade gårdar

Nej jag pratar inte om gårdar på 3ha jag pratar om slakten på gårdar dvs gårdar med areal på 20ha köps upp till överpriser (jo det görs faktiskt) och sedan styckas runt husknuten alt rivs!!

Jag anser att man inte borde få stycka av gårdarna med mindre mark än tex 3ha. Jag bryr mig inte om att storbönderna vill köpa mer mark utan är bara emot att man styckar av dessa gårdar helt utan mark!

Men varför tror du att bönder betalar de summor de faktiskt betalar för mark? Är det för att de tycker marken är värd så mycket? Eller köper de mark trots att de vet att det är en förlustafför för att djävlas med andra som vill köpa?

Jag är väldigt nyfiken på din analys om varför mark köps till de priser som de ändå gör.
 
Sv: Kastrerade gårdar

Men varför tror du att bönder betalar de summor de faktiskt betalar för mark? Är det för att de tycker marken är värd så mycket? Eller köper de mark trots att de vet att det är en förlustafför för att djävlas med andra som vill köpa?

Jag är väldigt nyfiken på din analys om varför mark köps till de priser som de ändå gör.

Vad är svårt att förstå??

Jag bryr mig inte ett jota om att de köper mark det enda jag bryr mig om att man kastrerar fina gårdar så att de blir totalt obrukbara!!

Jag anser åter igen att köper de upp en gård för att sedan stycka av den så skall de lämna lite mark till den så att det åtminstone går att göra ett par rasthagar om man så skulle vilja!

Inte att stycka av runt husen inte riva eller låta dem förfalla!!
 
Sv: Kastrerade gårdar

Fast ska det verkligen behövas mervärden för att få betalt för sitt kött/mjölk/spannmål/whatever? Och jag vet inte varför det verkar vara så populärt att sätta likhetstecken mellan olönsamt och ineffektivt? Som Invinciblestables skrev, det handlar om att konsumenter får sin mat subventionerad, inte att bönderna "slösar" med skattepengar.

Om man inte kan få betalt för det man producerar finns det alternativ. Att sluta producera eller hitta något att producera som någon faktiskt är beredd att betala för. Det är det jag menar med "mervärden". Självklart ska man bara producera det som någon är beredd att betala för. Än så länge är ju staten beredd att betala en hel del, så det är ett delmotiv. Jag tycker att det är fel och att man genom annan politisk styrning kan skapa ett svenskt jordbruk med hög konkurrenskraft, där bland annat miljömål hålls högt.

Precis som att fordonsindustrin inte ska få statliga stöd för att göra bilar som ingen vill köpa, ska inte bönder få stöd för att producera mat som ingen vill köpa.

Ja, jag anser också att konsumenter får mat subventionerad, men mest genom att industrin inte betalar för sina transporter. Det är alldeles för billigt att transportera varor långa sträckor.
 
Sv: Kastrerade gårdar

Men varför tror du att bönder betalar de summor de faktiskt betalar för mark? Är det för att de tycker marken är värd så mycket? Eller köper de mark trots att de vet att det är en förlustafför för att djävlas med andra som vill köpa?

Jag är väldigt nyfiken på din analys om varför mark köps till de priser som de ändå gör.

Ursäkta att jag hoppar in men jag har en teori som jag inte har några som helst vetenskapliga bevis för. När vi flyttade ut på landet för 20 år sedan slogs jag av att när man talade med lantbrukarna så framhävde de alltid hur mycket mark den och den hade. Det var aldrig tal om räntabilitet eller avkastning på insatt kapital, nä arealen man ägde var viktigare. Även folk omkring "såg upp till" de som var storbönder, d.v.s. de som hade mycket mark.
Kan det vara en drivande faktor? Att framgång är att äga så mycket mark som möjligt ;) Inte vilket resultat man gör.....

Rolle
IpL
 
Sv: Kastrerade gårdar

Usch, att det var så många som var drabbade och inte bara jag. Det gör mig bara ännu mer irriterad. Jag och sambon har under 2 års tid slitits mellan hopp och förtvivlan om att kunna hitta en gård till oss och hästarna. Men även vi har fått erfara dessa "hästgårdar" på 0,5 - 1,5 ha. Dom är ju oftast inte ens lantbruksklassade! Nä, det är synd och skam att mycket ska ha mer. *förbannad hästägare*
 
Sv: Kastrerade gårdar

Ursäkta att jag hoppar in men jag har en teori som jag inte har några som helst vetenskapliga bevis för. När vi flyttade ut på landet för 20 år sedan slogs jag av att när man talade med lantbrukarna så framhävde de alltid hur mycket mark den och den hade. Det var aldrig tal om räntabilitet eller avkastning på insatt kapital, nä arealen man ägde var viktigare. Även folk omkring "såg upp till" de som var storbönder, d.v.s. de som hade mycket mark.
Kan det vara en drivande faktor? Att framgång är att äga så mycket mark som möjligt ;) Inte vilket resultat man gör.....

Rolle
IpL

Kanske kan det finnas någon sannaing i det. Men faktum kvarstår då att gårdarna måste ge ett sådant resultat att man har råd att tänka på det sättet. Så lönsamheten måste finnas med i tänkandet ändå.

Sen tänker nog många på väldigt lång sikt. Tittar man historiskt så har mark alltid varit en bra investering på lång sikt oavsett hur mycket "överpris" man betalade från början.
 
Sv: Kastrerade gårdar

Så du menar att en normal person med en normal lön kan köpa en gård för 10 miljoner? Nej du då vet du i så fgall inte vad lönerna ligegr idga för vanliga arbetare! Jag tror att taket ligger runt 3-4 miljoner max sedan blir det för stora kostnader.

Jo de storbönder jag menar har så enorma egendomar att de lätt kan betala ett överpris utan att det syns, de låter tom gårdar stå tomma och förfalla vad ligger ekonomin i det??

De jag menar är naturligtvis inte småbönderna med kanske 30-40ha mark utan de som har flera hundra ha.. Vilka dessutom oftast är arvgårdar!

Och jo jag är insatt i hur de vanliga bönderna har det och nej jag kan inte se att de skulle jobba mer än vad jag själv gör för att försörja mig.. Häromkring så kan inte ens småbönderna öka sina gårdar eftersom storbönderna köper upp allt.


För det första så får man inte sina "arvgårdar"! Man får ta rätt rejäla lån för att lösa ut övriga syskon.

Hur kan du veta hur många timmar per dag dessa bönder jobbar, du har ju ett eget jobb att sköta så hur har du den möjligheten.

Finns inga bönder som kan jobba 8 timmars dagar, inte en chans att få det att gå ihop!

Vad kännetecknar "normalt", du/de som önskar köpa dessa gårdar får väl åxå isf. göra en arbetsinsats på 12-16 timmar/dag för att snurra hjulet, det är vad vi får göra samt avverka ev. skog för att bära delar av inköpskostnaden.

Sedan är allt relativt vad gäller överpris, om någon anser att något är värt att betala för så kan man knappast se det som ett överpris.

Kicki :laugh:
 
Sv: Kastrerade gårdar

Det finns ju inget som heter överpriser! Om en bonde köper en gård till ett visst pris så är det för att han värderar gården till just så mycket pengar.

Varför tror du att godsen köper in mer mark? För att djävlas med grannarna eller?

Sen har jag mycket svårt att se att storlantbruk skulle köpa gårdar på 3ha för dyra pengar bara för att komma över mark. Det är nog ett lokalt problem i så fall.

:bow: :bow:

Kicki :laugh:
 
Sv: Kastrerade gårdar

Om man inte kan få betalt för det man producerar finns det alternativ. Att sluta producera eller hitta något att producera som någon faktiskt är beredd att betala för. Det är det jag menar med "mervärden". Självklart ska man bara producera det som någon är beredd att betala för. Än så länge är ju staten beredd att betala en hel del, så det är ett delmotiv. Jag tycker att det är fel och att man genom annan politisk styrning kan skapa ett svenskt jordbruk med hög konkurrenskraft, där bland annat miljömål hålls högt.

Precis som att fordonsindustrin inte ska få statliga stöd för att göra bilar som ingen vill köpa, ska inte bönder få stöd för att producera mat som ingen vill köpa.

Ja, jag anser också att konsumenter får mat subventionerad, men mest genom att industrin inte betalar för sina transporter. Det är alldeles för billigt att transportera varor långa sträckor.

Klart att man får betalt för det som man producerar om det var lika för alla och inget land ger stöd och subventioner till konsumenterna. Då fick vi ju ta den faktiska kostnaden och ville man ha mat på bordet så fick man betala den kostnaden!

Kicki :laugh:
 
Sv: Kastrerade gårdar

Du läser inte vad jag skriver!!!

Att man kan bjuda på gårdar är ju självklart men att ge ÖVERpris för en gård dvs nästan 3ggr mer för marken är ett BRA marknadsvärde så finns det inte en chans för en normal människa att kunna vara med.

Jag har inte en enda chans att bjuda mot slottet inte en enda chans för de kan punga upp med 20 mille för ett ställe utan att det syns i deras börs

Nu pratar jag inte om topprenoverdae gårdar med mkt mark utan normala gårdar som det inte gjorts renoveringar sedan 70 talet med kanske 3ha mark etc....

Nu köper godsen upp dessa gårdar och sedan antingen RIVER dem eller styckar av dem som hus med en tomt på ca 1500-2500kvm.



Du förstår inte vad jag menar!!! De som bara är ute efter marken för att sedan riva gården tycker jag är FEL!! De har säkert råd att stycka av gården med 3ha och sälja för ett bra pris vilket de borde tjäna en del på. Idag styckar man av runt husen vilket gör gården obrukbar!! Nej jag kan inte se det rätta med detta!

Det kanske inte heller finns någon avsättning till dessa gårdar?! Och ska man expandera som lantbrukare så är det ju marken som är intressant, inget konstigt med det. Och som jag då skrev ovan så kan ju avsättningsproblemen göra att det blir rivning.

Sedan finns det inte, som jag tidigare skrivit, något överpris! Iom. att någon är villig att betala så är det uppenbarligen värt det, svårare än så är det inte!

Kicki :laugh:
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp