Kastrering höst/vinter 2014

kolblakkur

Trådstartare
Någon mer som ska kastrera i höst/vinter? När? Ska det bli stående eller liggande? Vad har ni fått för intruktioner gällande eftervård? Varför kastrerar ni?

Ska kastrera mina två slynglar födda 2012. En av dem är riktigt tuff just nu, så det ska bli skönt att kastrera honom. Han utmanar min ledarvalack hela tiden, vilket har lett till skador på valacken. På tisdag är det dags, stående kastrering och de ska stå på box första dygnet och sedan ut i en olerig hage. Metacam i tre dagar.
 
Jag ska också kastrera min -12:a.
Har bokat tid på onsdag.
Ska göra det för att han är alldeles för mycket hingst för min smak, och hoppas på att han lugnar ner sig. Har dessutom fått besked på att han inte är "värd" att spara som avelshingst.
Tanken är att det ska göras stående, men vet sa att ibland är det svårt att komma åt på de små, och då får han läggas ner.

Vi har inte diskuterat eftervård ännu. Jag ska ringa vet på morgonen på onsdag och stämma av så inget akutfall kommit mellan och då kommer vi diskutera sådant. Sedan ska ingreppet ske på em.

Jag har aldrig varit med om en kastrering av häst innan, så om någon vill får ni gärna berätta hur det går till :)

@Shetlandskusk : Är dina också shettisar (med tanke på ditt nick)?
 
@KesoNeso Det gick hur bra som helst! Nu är det "bara" eftervården kvar, och det är ju den som är det tuffa. Igår hade en av dem pyttelite feber, men han åt så det kändes lugnt. Så får vi se vad termometern säger idag... :nailbiting:
 
Jag kastrerade ju i våras men tar mig friheten att svara. Min kastrerades stående och öppen kastrering, och inget smärtstillande eller penicillin. Vet som kastrerade tyckte att om får feber, så öppna upp såren. Oftast räcker det.

Knatten fick efter några dagar hög feber. Jag var jävligt skeptisk till det där med att öppna och att det skulle hjälpa, men det var ju bara att prova. Inom 20 minuter var febern strax över normal. Så kan rekommendera om det är öppen kastrering.

(Min fick lite inflammation/infektion med, men på vets inrådan hade jag is i magen - ja det var svårt - och det gav sig utan antibiotika)

Men oj så skönt det var att efter de där tre veckorna kunna andas ut och slappna av och slippa oroa sig.. Tror kastreringen var tusen gånger värre för mig än för honom (han var rätt obekymrad över det hela utom när jag skulle öppna upp)
 
Vad menas med öppen kastrering?
Vad jobbigt att behöva öppna såret igen, hoppas verkligen jag slipper komplikationer.
Är det vanligt att de får feber/infektioner?
 
Vad menas med öppen kastrering?
Vad jobbigt att behöva öppna såret igen, hoppas verkligen jag slipper komplikationer.
Är det vanligt att de får feber/infektioner?

Att man inte syr igen utan låter det vara öppet och läka själv. Det ska då läka inifrån och ut. Ofta sluter det sig lite för fort utifrån, då blir sårvätska osv "instängd" och då får man öppna upp såret igen så sårvätska osv kan rinna ut. Inte det mysigaste man kan syssla med, men inte så farligt som man tror.

Stora komplikationer är väldigt ovanliga, små komplikationer likt de min fick (dvs sånt som med lite djurägarpyssel löser sig) är rätt vanligt men blir sällan något allvarligt av. A och O är rörelse, och var i samband med att jag jobbat dygnspass så han fick lite mindre rörelse som det slöt ihop sig. Min gick på lösdrift men såg till att han fick minst 45 minuter rejäl motion per dag, och gärna uppdelat på två gånger.
 
Okej. Tack så mycket för svar.

Vi får väl se hur det går för min lille skit, vet kommer nu vid halv tre så det är alldeles strax dax.
 
Tack för tipset Alexandra! Jag har fått penicillin, men kommer inte att använda det om det inte behövs. Metacamen fungerar bra just nu, de är båda feberfria och verkar inte ha så ont. De var svullna imorse, men inget alarmerande. Efter tre timmar i hagen såg de ännu bättre ut. Ska bli spännande att se hur de ser ut ikväll, men det är som du säger: det sliter mer på matte än hästen ;)
 
@Shetlandskusk Det gick också bra.
Han fick stå inne några timmar tills på kvällen sedan fick han gå ut i hagen på vets inrådan. Skickade precis en bild till vet som uppföljning och det är ju såklart svullet, men hon tyckte det såg bra ut och han är pigg som vanligt.
Så nu försöker jag se till att han får röra lite på sig, skrittat honom en halvtimme ett par omgångar och gör nog en gång till framåt kväll.

De ska ju röra sig och han gör inte det så mycket i hagen så då gör jag det åt honom istället :D

Bara att hålla tummarna att det flyter på som det ska, med min otur när det gäller sådant här ropar jag inte hej för tidigt dock.... :meh:

Hur ser dina ut nu efter ett par dygn?
 
@KesoNeso De är svullna. Mer svullna nu än igår, men är ändå inte orolig. Jag har dock inte sett hur de ser ut efter dagens Metacamdos. Ingen feber och de rör på sig i hagen. Det droppade lite blod från snitten idag, men det är bara bra att det kommer ut lite, då har de inte läkt ihop helt ännu. Ska bli spännande att se hur de ser ut ikväll.
 
@Shetlandskusk Hur går det för dina två?

Min har varit varit ganska svullen, men ingen feber eller något annat krångel än så länge. Svullnaden sökte sig fram till skapet så det har sett ut som en jättetjock korv där, men nu börjar det äntligen gå på rätt håll. I förrgår och framförallt igår såg man en tydlig minskning av svullnaden.
Vi är ute så han får skritta mellan 1/2- 1 timme om dagen även om det de senaste dagarna blivit mer 1/2 timme än 1 timme, då jag jobbar mycket just nu.
Så nu är det bara att hålla tummarna att det fortsätter gå på rätt håll. :)
 
@KesoNeso
Här går det sådär. En av dem är helt komplikationsfri, den andre står däremot på box med intravenös penicillin. Han hade lite vätska som stod så han fick rejäl feber. Veterinären kom ut och öppnade upp och spolade rent , samt satte honom på rejäla doser antibiotika. Är feberfri sen dess och imorgonbitti får han sista dosen och ska ut till sin polare igen.
 
@KesoNeso Nä, jag vågar inte heller andas ut. Kanske i slutet av månaden att man vågar dra en suck av lättnad, men absolut inte innan. då har det gått en månad.
 

Liknande trådar

Hästvård Hej! Jag har en ponny valack på 15 år. De två senaste somrarna har han alltid i slutet av juni och under juli börjat kissa otroliga...
Svar
14
· Visningar
2 238
Senast: TinyWiny
·
Ridning Jag har en häst på foder sen 1,5 år tillbaka. Han är en valack på 9 år, en pre. Enligt ägaren ska han vara utbildad LA dressyr, vilket...
2 3
Svar
50
· Visningar
6 067
Senast: ainasoja
·
Hästhantering Jag blir inte riktigt klok på fyraåringen härhemma. Tar gärna emot tankar och åsikter. Jag har haft honom sedan han var ettåring, och...
15 16 17
Svar
335
· Visningar
44 002
Senast: Efwa
·
Hästvård Kastrerade en 2,5 årig hingst i tisdags, ståendes i stallet. Han blödde mer än vanligt efteråt och fick därför stå inne över första...
Svar
8
· Visningar
2 929
Senast: Muninn
·

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Dressyrsnack 17
  • Vad är rätt
  • lära sig tömköra

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp