Kategori E-häst

Sv: Kategori E-häst

kl

jag orkar inte läsa igenom hela tråden^^
Men jag tycker att det funkar bra som det är idag :) Varför göra det krångligare?
 
Sv: Kategori E-häst

man varför kan du tänka dig att möta större hästar i disatans då, det måste väl vara lika orättvist där?
 
Sv: Kategori E-häst

Jag vet inte hur det är i dressyr, håller inte på med det längre men i hoppning så har ju inte de mindre hästarna problem med avstånden om dom har en duktigt ryttare. Och om dom har en sämre ryttare så spelar inte avstånden ngn roll då det blir så himla mkt fel iafa.
Har man en häst som räcker till de allra högsta klasserna så spelar det ingen roll om den är liten eller stor. Det ligger i hästens kapacitet och inte i storleken. Finns inget som säger att en stor häst skulle räcka längre än en liten häst.

Hur går det nu då? Fått ngt svar ang. Kat. E av förbundet?
 
Sv: Kategori E-häst

Har man en häst som inte räcker till för de största klasserna får man väl rida klasser som hästen räcker till för....

hålle med, och dessutom så är det nog så att i 80% av fallen så räcker hästen längre än vad ryttaren gör så att säga (och det gäller gäller avsett storlek på häst)... men det är ju lättare att skylla på hästens storlek än på sin egen förmåga....
 
Sv: Kategori E-häst

Min HÄST är 151cm i strumplästen och jag köpte henne som vuxen ryttare och jösses det var inte ens för att JAG är så liiiten (är 175cm lång) utan för att det var just den här hästen jag ville ha! Hon älskar att träna, både hoppning och dressyr, men vi har aldrig tävlat av den enkla anledningen att vi inte vill behöva möta hästar på över 165 på något annat än en distansbana.

Det är för övrigt inte bara i hoppning som en liten stor häst har problem att hävda sig på grund av avstånd. Ta tex att man har ett angivet antal galoppombyten på en diagonal och en liten stor häst gör klart det där antalet galoppombyten på halva sträckan som det tar för en 170+ häst att göra samma antal. Vilken tror du SER bäst ut för exempelvis domaren? Den som fortsätter galoppera rakt ut efter "halva" diagonalen och korrekt genomförda samt korrekt antal byten, eller den som faktiskt når fram under sin bytesserie?

Har då den lilla stora hästen de facto SÄMRE gång än den större? Eller har den kanske supergång jämfört med andra jämnhöga hästar?

Om man inte har ett givet antal byten utan "byten över diagonalen" anbefalls.. ska då den lilla stora hästen behöva göra FLER byten för att vara "lika bra" som den större?

Jag säger bara HEJA HEJA E-klass!!
För övrigt anser jag egentligen att COB-klass vore det bästa namnet. Det står det iaf på alla grejjer jag köper till min häst. :D


I alla dressyrprogram är det antal byten som är angivna i serierna, man lägger serien så att det mittersta bytet hamnar mitt på diagonalen......ser inte konstigt ut oavsett häst.
Dessutom finns det ju inget som säger att en stor häst måste ha en stor galopp, eller hur?

Bra gångarter syns åxå, oavsett hur stor hästen är.
 
Sv: Kategori E-häst

hålle med, och dessutom så är det nog så att i 80% av fallen så räcker hästen längre än vad ryttaren gör så att säga (och det gäller gäller avsett storlek på häst)... men det är ju lättare att skylla på hästens storlek än på sin egen förmåga....

Huvudet på spiken! :bow:
 
Sv: Kategori E-häst

Pratar bara ut egen synvinkel, jag vet att mina hästar är bättre än mig, dvs med en "riktig" ryttare så hade det gått mycket längre, men med mig på ryggen så blir det som det blir, inte hästarnas kapacitet det beror på.
 
Sv: Kategori E-häst

Tycker förslagen med kat.E som man får tävla tills man är 18, och sen när man har fyllt det att den går som nån sorts liten A/XS-häst låter bra!
 
Sv: Kategori E-häst

det går helt utmärkt att tävla ponny tills man är 18 år. varför ska det finns två olika kat. E klasser. En för dem som är 18 eller mindre och en för dem som är äldre.
eller missuppfattade jag dig totalt nu?
 
Sv: Kategori E-häst

Men det är väl ett konstigt resonemang? Då skulle ju en med en 165 häst inte vilja tävla mot en 180 häst? (som faktiskt inte är så ovanliga)??
Ut och tävla med din häst om du vill det tycker jag. Varför låta en sån sak som hästens storlek hindra?
 
Sv: Kategori E-häst

Okej. men då kommer samma problem som jag skrivit om innan.
Vi som är över arton, som vill rida mindre hästar då? Ska vi behöva kravla oss upp på gigantiska hästar och vara livrädda hela ritten?
Och att det finns en klass till på tävlingar för häst är väl otroligt jobbigt för arrangörerna?! det finns ju en anledning till att det finns ponnykategorier, och sen resten är stora hästar.

Den som vill tävla 140 i hoppning kanske inte köper en 150 häst.
Och ni som tycker synd om dessa hästar för att de inte får tävla. Man kan oftast få ner dem till ponnygränsen, sen får de säkert komma ut och tävla i de klasser som passar DEM bättre.

en häst på 170 behöver inte vara smidigare och snabbare än en häst på 150. snarare tvärtom.
Jag kommer ialla fall alltid köpa en häst som är högst 160, eftersom jag är rädd för stora hästar.
och de kommer jag alltid att tävla i de klasser VI passar bäst i.
 
Sv: Kategori E-häst

A-ponny 0-107 cm
B-ponny 108-129cm
C-ponny 130-140cm
D-ponny 141- 148cm

E-häst 149 - 155cm
F-häst 156 - ...

Katergori E och F får bara tävlas av ryttare över 18 år...

Ngt sånt skulle vara underbart med tanke på att jag själv bara är 152.. Och tänk alla Små storhästar, vilket värde de helt plötsligt skulle få!
Kan ponny ha fyra kategorier kan häst minsann ha två. :mad:

:D :D
 
Sv: Kategori E-häst

bla du som pratar om värden på småhästarna skulle öka???

Kan ng förklara för mig varför värdet skulle öka på dom..
 
Sv: Kategori E-häst

hmm nej.. Det menar jag ju inte. Tänkte inte så långt.. :/ Dumt!
 
Sv: Kategori E-häst

Så som jag tänker är att:

Nu vill ingen ha en liten storhäst pga att dom har svårare att hävda sig på tävlnigsbanorna, en förvuxen ponny kan ju ha kanonsteg men jämfört med ett halvblod på 170....

Om det skulle finnas en E-klass där dom småhästarna skulle tävla mot varandra skulle de bli mycket mer eftertraktade eftersom dom då är på samma nivå.. Och då höjjs ju priserna eftersom dom ligger ganska i underpris nu..

flummigt inlägg
 
Sv: Kategori E-häst

men varför ska man vilja tävla i en egen klass för små hästar?
det kommer alltid att bli en medelmåttornas uppgörelse, för de bra små hästarna kan ju gå samma banor som de stora utan problem...
 
Sv: Kategori E-häst

*kl*

Jag har inte läst riktigt hela tråden, och ber om ursäkt om jag upprepar tidigare skrivna saker ;)

Jag tycker det är en mycket bra idé. De mindre hästarna skulle bli mer eftertraktade och mer värda. Jag tror att hopptävlingar skulle bli betydligt mer rättvisa med två kategorier.

Namnet är inte det väsentliga just nu ;)
 
Sv: Kategori E-häst

men varför skulle priserna öka??? kan ni berätta det??
Det blir ju ända bara *dåliga* småhästar som kommer att tävla i den kat, och de kommer ju fortfarnde ingen betala mycket för..
 

Liknande trådar

Hoppning Jag har aldrig tävlat på lokal hoppning eller högre, trots att jag tog grönt kort för ett stort antal år sedan :o Nu har ju dessutom en...
2
Svar
24
· Visningar
4 357
Senast: Habina
·
Hästmänniskan Hej hej hörni! Det här är min första post här på bukefalos, så ursäkta om den här tråden hamnar i fel kategori! O: Jag är 21 år och bor...
Svar
6
· Visningar
1 030
Träning Lite nattliga funderingar sådär....Visste inte var jag skulle lägga tråden, moderatorn får gärna flytta! Nu har jag ridit så gott som...
2 3
Svar
41
· Visningar
5 396
Hästvård Hej alla! Min stora halvblodskille skadade sig på något konstigt sätt i hagen i april. Han var först tjock om hela benet. Några dagar...
Svar
13
· Visningar
3 799
Senast: lil-sis
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp