Kategori E-häst

Sv: Kategori E-häst

Upp till 148 då? Alltså överårig ryttare på ponny. Alla vill inte rida stor häst på storhästhöjder, det finns sånna som är höjdrädda också...
 
Sv: Kategori E-häst

Ponnytävlingar är till för barn och ungdomar upp till 18 år. Vuxna ska ha sina tävlingsdagar, barn sina. Jag är absolut emot att ha vuxna ryttare på ponnytävlingar.
 
Sv: Kategori E-häst

*kl*
Som det är nu så klagas det ju ofta på att barn/ungdomar rider sina ponnyer för länge, inte bara åldersmässigt utan även storleksmässigt. Så att det finns så många "små" vuxna ryttare håller jag inte med om.

Själv är jag inte speciellt lång (runt 165 cm) och kunde för flera kg sedan rida D-ponny utan större problem. Men jag har också ridit flera hästar uppåt 170 cm utan att känna mig som en mygga.

Vi svenskar är inget litet folk, varken vikt eller längdmässigt.
 
Sv: Kategori E-häst

Hej!

Tänkte höra vad ni anser om att införa kategori E hästen.
Mellan ponnykategorierna är dat bara 10cm som skiljer, men efter 148cm är steget väldigt stort. Det finns massor av hästar som skulle kunna hävda sig bättre om de kan tävla mot hästar av egen storlek, och ett mindre steg att ta när man fyllt 18, mot stor häst!
Jag tycker det behövs en E-häst!
och dessutom en helt ny marknad, vi kan sätta mycket större värde i bra hästar mellan 148 och 160 cm!!

Det låter inte helt tokigt! Jag har en welsh cob vallack som är ca 155 cm. om jag hade tävlat svårare klasser med honom än vad jag gör så hade jag haft völdigt svårt med avstånden och så! Du är inne på rätt spår tror jag! ;)
 
Sv: Kategori E-häst

Ponnytävlingar är till för barn och ungdomar upp till 18 år. Vuxna ska ha sina tävlingsdagar, barn sina. Jag är absolut emot att ha vuxna ryttare på ponnytävlingar.

Håller nog med dig tror jag.
Vill man tävla på högre nivåer köper man ju en häst där efter, och kanske inte en liten häst på 155om man ska hoppa 150 banor.
Inte ska vuxna och barn blandas i tävlingar. Det är ju därför ponnyklasserna är till för de under arton och inte äldre. Sen kan jag förstå att det är skillnad på islandshästar och så, men det har ju sin förklaring.
Håller med dig :D
 
Sv: Kategori E-häst

Jag skrev tidigare i tråden att jag tyckte att kat E kunde gå både på ponny tävlingar med barn o som småhäst med vuxna på häst tävlingar.
MEN jag har efter att läst flera inlägg ändrat mig...
(det är jag inte sämre än att jag kan erkänna)
Bättre att ha en småhästklass för vuxna ryttare på hästtävlingar.

Fast det viktigaste känns som att vi får igenom en E-klass(eller vad den ska heta), sen är det upp till ridsportsförbundet att forma det.
För får vi bara igenom det så har vi skapat en nisch för dessa hästar som det saknas idag.(annat än ridskolehästar o skogsmullar, menar ett mer värde)
 
Senast ändrad:
Sv: Kategori E-häst

Men allvarligt talat, hur skulle det kunna bli mer värde på hästarna om det blir en e-klass? E-klassen kommer ju att betraktas som ett b-lag eftersom de (enligt er) ju ändå inte når upp till de poäng som större hästar får i dressyren och alltså inte kan mäta sig med dessa. Genom att skapa en egen kategori kommer dessa att betraktas som sämre. Och det var väl precis det ni inte ville?
 
Sv: Kategori E-häst

Varför skulle de betraktas som sämre?
Betraktar du en B-ponny sämre än en D-ponny bara för att den är mindre?
Eller är en D-ponny sämre än en stor häst?
De hästar vi pratar om är bara några cm större än en maxad D-ponny.
För mig skulle det inte bli ett B-lag utan att de hästarna får tävla mot de som är samma storlek som de själva.

Om man resonerar som du så är ju damlaget...av b-kvalitet i alla sporter eftersom de inte är lika bra som männen.
Alltså är tex Kajsas bedrifter inget vidare...
Men mäter man henne mot likasinnade så är hon kanon...eller hur?
 
Sv: Kategori E-häst

Hej!

Tänkte höra vad ni anser om att införa kategori E hästen.
Mellan ponnykategorierna är dat bara 10cm som skiljer, men efter 148cm är steget väldigt stort. Det finns massor av hästar som skulle kunna hävda sig bättre om de kan tävla mot hästar av egen storlek, och ett mindre steg att ta när man fyllt 18, mot stor häst!
Jag tycker det behövs en E-häst!
och dessutom en helt ny marknad, vi kan sätta mycket större värde i bra hästar mellan 148 och 160 cm!!

jag tycker att detta är en rätt dum idé. Även en liten häst på runt 150 ska väl kunna hävda sig i klasser upp till iaf 120 ? En bra ryttare ska kunna reglera steglängden på sin häst. De hästar som nu är avlade för att gå de stora klasserna, är ju avlade för att få fram en storlek som ska passa just de stora klasserna !? Och de ligger väl i stort sett aldrig på 150 mkh ?
 
Sv: Kategori E-häst

Tycker det känns lite onödigt med en E-klass. FEI ska ju höja ponnymåttet så då kommer säkert de lite mindre hästarna kunna hävda sig där. Visserligen inte de som är runt 155 ska man ha en egen klass för hästar som är mellan 150 och 160 vilka ska då kunna tävla i eliten? Ska man ha en OS-klass 150-160 och en för hästar som är 160 och uppåt? Hur larvigt skulle inte det vara? Visserligen skulle det vara bra för många juniorer att få möjlighet att rida hästar ända upp till 160 pga att många ryttare är långa men jag som är kort och som nästan ser liten ut på en d-ponny ska jag då gå från c-ponny till en "bjässe" på över 160?
 
Sv: Kategori E-häst

Tycker det känns lite onödigt med en E-klass. FEI ska ju höja ponnymåttet så då kommer säkert de lite mindre hästarna kunna hävda sig där. Visserligen inte de som är runt 155 ska man ha en egen klass för hästar som är mellan 150 och 160 vilka ska då kunna tävla i eliten? Ska man ha en OS-klass 150-160 och en för hästar som är 160 och uppåt? Hur larvigt skulle inte det vara? Visserligen skulle det vara bra för många juniorer att få möjlighet att rida hästar ända upp till 160 pga att många ryttare är långa men jag som är kort och som nästan ser liten ut på en d-ponny ska jag då gå från c-ponny till en "bjässe" på över 160?

FEI höjer inte ponnymåttet. Däremot får en ponny på KONTROLLMÄTNING på TÄVLINGSPLATSEN (internationell tävling) vara 151 cm med skor.
 
Sv: Kategori E-häst

Knapplån!
Precis hemkommen från bruksproven för hbl hingstar.
Ingen hingst var liten alla var stora bjässar.
Klart att de som avlar för OS osv avlar stora hästar men de andra då???
Är de värdelösa?
Varför finns klasser för alla andra storlekar på hästar men inte för de mellan 149-160cm?

Kul att höra allas åsikter...det skiljer sig mycket.
Jag själv tycker det är töntigt med särskilda klasser för travare som faktiskt är avlade för trav, men inte bryr det mig att de ändå finns de som ordnar klasser för dem.
Framförallt för deras ägare som bryr sig lika mycket om sina hästar som tävlingsfolket.
 
Sv: Kategori E-häst

Fast travarklasserna finns ju bara på tävlingar för travare, det är inte klubbar som är anslutna till ridsportförbundet som anordnar dessa om jag förstått det hela rätt (utan ridtravarföreningar).
 
Sv: Kategori E-häst

du är välkommen att starta ett eget ridsportsförbund för hästar 149-160 cm.
Travarklasser finns på särskilda tävlingar för travare.

Och om du tycker att det är töntigt med egna klasser för travare...varför vill du då göra egna klasser för medelmåttiga hästar? :confused:

Har man en häst som inte räcker till för de största klasserna får man väl rida klasser som hästen räcker till för....
 
Sv: Kategori E-häst

Har man en häst som inte räcker till för de största klasserna får man väl rida klasser som hästen räcker till för....


Precis:bow:
har man inte en häst som räcker till de klasserna så spelar det ingen roll om den får tävla mot hästar i samma storlek. Har man däremot en häst som verkligen är ngt extra och räcker till de allra högsta klasserna så spelar det ingen roll om den tävlar mot 170 hästar.

Jag var och kollade på en elittävling häromveckan. Hästen som vann var 186 cm hög, en riktig bjässe, resten av hästarn var ngt mindre runt 165 skulle jag tippa på. Men borde inte denna bjässehäst som vann oxå ha problem med avstånden (för det verkar som om det är det, det pratas om mest) Ingen av dessa hästar hade problem med avstånd eller hinderhöjden (140-145 kanske lite högre i omhoppnigen)
 
Sv: Kategori E-häst

Min HÄST är 151cm i strumplästen och jag köpte henne som vuxen ryttare och jösses det var inte ens för att JAG är så liiiten (är 175cm lång) utan för att det var just den här hästen jag ville ha! Hon älskar att träna, både hoppning och dressyr, men vi har aldrig tävlat av den enkla anledningen att vi inte vill behöva möta hästar på över 165 på något annat än en distansbana.

Det är för övrigt inte bara i hoppning som en liten stor häst har problem att hävda sig på grund av avstånd. Ta tex att man har ett angivet antal galoppombyten på en diagonal och en liten stor häst gör klart det där antalet galoppombyten på halva sträckan som det tar för en 170+ häst att göra samma antal. Vilken tror du SER bäst ut för exempelvis domaren? Den som fortsätter galoppera rakt ut efter "halva" diagonalen och korrekt genomförda samt korrekt antal byten, eller den som faktiskt når fram under sin bytesserie?

Har då den lilla stora hästen de facto SÄMRE gång än den större? Eller har den kanske supergång jämfört med andra jämnhöga hästar?

Om man inte har ett givet antal byten utan "byten över diagonalen" anbefalls.. ska då den lilla stora hästen behöva göra FLER byten för att vara "lika bra" som den större?

Jag säger bara HEJA HEJA E-klass!!
För övrigt anser jag egentligen att COB-klass vore det bästa namnet. Det står det iaf på alla grejjer jag köper till min häst. :D
 

Liknande trådar

Hoppning Jag har aldrig tävlat på lokal hoppning eller högre, trots att jag tog grönt kort för ett stort antal år sedan :o Nu har ju dessutom en...
2
Svar
24
· Visningar
4 357
Senast: Habina
·
Hästmänniskan Hej hej hörni! Det här är min första post här på bukefalos, så ursäkta om den här tråden hamnar i fel kategori! O: Jag är 21 år och bor...
Svar
6
· Visningar
1 030
Träning Lite nattliga funderingar sådär....Visste inte var jag skulle lägga tråden, moderatorn får gärna flytta! Nu har jag ridit så gott som...
2 3
Svar
41
· Visningar
5 396
Hästvård Hej alla! Min stora halvblodskille skadade sig på något konstigt sätt i hagen i april. Han var först tjock om hela benet. Några dagar...
Svar
13
· Visningar
3 799
Senast: lil-sis
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp