Bukefalos 28 år!

Kategori E-häst

Sv: Kategori E-häst

Därför skriver vi E-häst!!
Tror det kan finnas marknad för detta, massor med tjejer som proportionellt passar bättre med en häst 155cm, massor av superhästar som precis vuxit över ponnygränsen, raser som ligger i den här höjden, men som inte har lätt att hävda sig mot 1,70-175 hästar.
Vi kan sätta mycket högre värde i dessa hästar.

E-hästarna borde vara hästar och inte ponnyer. De är ju hästar nu, och man bör kunna tävla dem när man är över 18. Det ska kunna fungera med 2 storhästkategorier när det fungerar med 4 ponnykategorier.

Jag håller helt med dig !!!
 
Sv: Kategori E-häst

Vi har en fullblod-connemara korsning, ädel och kvick och välbyggd. En bekant har en fjording. Exakt lika hög. Inte fasen hjälper det hennes fjording på tävlingsbanan att de är lika höga.

När man köper häst väljer man ju efter ens ambitioner. Vill man rida höga klasser väljer man häst med de kvaliteter som fodras för detta.
 
Sv: Kategori E-häst

*kl*

Jag kan ärligtalat inte sen en enda fördel i det här förslaget. Det funkar utmärkt som det är nu. Har aldrig sett en liten stor häst som har fått problem med ngt på en banan p.g.a av att den är liten, snarare att ryttaren rider dåligt och inte kan hjälpa sin häst med avståndet o dyl.
Mina åsikter har jag redan lämna i alla andra miljontals trådar som TS lagt ut på alla forum så orkar inte skriva allt här igen men ni fick i iafa en åsikt.
Jag hoppas att detta förslaget inte går igenom, skulle bara bli massa extra onödigt jobb.
Hade ni tänkt att det skulle finnas egna tävlingar för denna "kategori E" eller skulle dom tävla på ponnytävlingar eller stora hästar.
Dessutom skulle det säkerligen bli ett sånt litet startfält så dom ändå tvingas slå ihop med den vanliga hästklassen.

Vad har ni fått ifrån att mindre hästar inte kan hävda sig med de större? Egna effraenheter eller egna påhitt? Jag har då aldrig märkt av ngt att små hästar inte kan hävda sig mot det större i vilken tävlingsstatus som helst.
 
Sv: Kategori E-häst

Det är som vi sagt innan. Attityden är ofta att om man vill ha sig en bra häst att tävla med, blir det till att köpa en stor. Annars ska man acceptera läget som det är, och rida i skogen om man har en mindre häst.
Just den attityden är orättvis. Eftersom det finns massor av hästar som ligger över ponnygränsen, som bör tävla i högre klasser, men som inte har höjden för att attrahera bättre ryttare.

Olympus. Tack för att du skriver vad du tycker. Om detta inte intresserar dig speciellt mycket, kan du alltid fortsätta att skriva där du tycker det är intressant.
Det finns mindre hästar som hävdar sig. Heder till dem.Det finns även hästar som är mindre som skulle kunna hävda sig, men aldrig ges chansen till en bra ryttare. För att de är för sma!! Hoppas vi kan fortsätta i en vanlig ton, det finns flera som har negativa synpunkter men som använder en mer professionell ton. Det gör att man tar till sig vad de skriver, och kan väga nackdelarna mot fördelarna.
Försök att formulera dig rätt, med en vänligare ton! Blir lättare att ta dina inlägg seriösare...
Ingen här har behandlat dig illa. Det är ingen personlig attack mot dig. Du skulle kunna vara till hjälp med all din energi, men vi ska ju kunna prata som vuxna!!
Skicka mig ett personligt meddelande om du vill!
 
Sv: Kategori E-häst

Nej, vad vi försöker komma fram till är att man ska skaffa sig en häst som passar till ens syften, oavsett storlek.
 
Sv: Kategori E-häst

På vilket sätt är det jag skrivit "otrevligt" och jag formulerar mig helt rätt, fick fram det jag ville ha sagt.
Och en duktig ryttare skulle visst vara intresserad av en bra häst även om den är liten. Man ser på hästens kapacitet och inte storlek och en duktig ryttare kan korrigera sin hästs galoppspårng så den passar in på de avstånd som är på en tävlingsbana, höjden är nog inte heller några problem om man har en modig och tapper häst.

Detta ämnet intresserar mig visst men inte på samma sätt som det intresserar dig. Du vill ha fram en kategori E, det vill inte jag och därför skriver jag ut min syn på saken, och som jag skrev i mitt första inlägg så ser jag tyävrr inga fördelar, jag tror inte marknaden för små hästar skulle stiga eftersom de små hästarna inte blir bättre bara för att dom får en egen kategori.
 
Sv: Kategori E-häst

Hmmm... tycker faktiskt att det är elakt att säga att man om man vill tävla ska köpa sig en stor häst. Jag tycker personligen inte om stora hästar vare sig fysiskt eller psykiskt och har hittat min själsfrände i en arab på 155 cm. Hon är den underbaraste varelse jag någonsin stött på och skulle inte vilja byta för allt i världen, men för den sakens skull betyder inte det att jag inte skulle villja tävla om det fanns möjlighet. Dressyr är väl ingen höjdargren om man har arab - har fått höra att många dommare (inte alla) avsyr araber och inte "tål" deras svansföring, dessutom att det inte ser tillräckligt "pampigt" ut på en så liten häst. I hoppning skulle hon kunna mäta sig med stora hästar då hon har stor kapacitet - men som systemet är idag tävlar vi ju mot hästar på 175-180 som inte behöver vare sig teknik eller en god ryttare för att "kliva"-över hindren på vanliga tävlingar, vilket gör att min häst som har teknik och hoppar som en gud kan bli slagen av en "vanlig"-medelmåtta = inte så kul. Om det funnits en E-klass hade vi haft en mer rättvis chans då alla medtävlande varit tvugna att både vara bättre ryttare och ha en häst med bättre kapacitet för att slå oss - om ni förstår vad jag menar... Vad jag menar är att en E-klass skulle vara bra då den jämnar ut betydelsen av den egna storleken i förhållande till hindret. En häst på 150 som hoppar ett hinder på 140 är ju faktiskt en bra mycket bättre häst än en på 180 som gör samma sak - egentligen - men det får den inget för, då 180 hästen oftast kan ta sig runt banan snabbare(med mindre ansträngning iaf:smirk: ). En 180 häst borde ju faktiskt hoppa 170 för att göra samma sak!
Hur som hellst Jag röstar FÖR en E-klass.
 
Sv: Kategori E-häst

En häst på 150 som hoppar ett hinder på 140 är ju faktiskt en bra mycket bättre häst än en på 180 som gör samma sak - egentligen - men det får den inget för, då 180 hästen oftast kan ta sig runt banan snabbare(med mindre ansträngning iaf:smirk: ). En 180 häst borde ju faktiskt hoppa 170 för att göra samma sak!
Hur som hellst Jag röstar FÖR en E-klass.

Varför har du fått för dig att en häst på en 180 skulle ta sig runt banan snabbare, har du inte insett att de allra flesta små hästar har en STOR fördel i just sin storlek, det är oftast mycket snabbare och mer lättvända och är de då begåvade med en normal galopp så slår de oftast den större hästen.
 
Sv: Kategori E-häst

Akleja har förklarat tydligt och bra vad hon menar med att en mindre häst ofta har nackdelar.
Och det är inte bara höjden, utan speciellt bredden som ställer till problem i högre klasser. Hindren blir för breda, och hästen ska dessutom anpassa sin galopp till större hästars galopp.

Säg att vi har en superponny. Som kan bli bäst. Det blir inga problem att hitta en superryttare till den, och de kan komma att bli bäst. Om SAMMA häst hade varit 152 cm, hade det varit ett mycket större jobb att hitta en superryttare som vill ta sig an hästen. För att den är för liten. Den räcker inte till. Men kapaciteten är densamma. Hästar av hög kvalitet gar till spillo, och en helt ny marknad kunde ta fart, om man kyunde ge E-hästen en chans, och se det som ett langsiktigt projekt..
 
Sv: Kategori E-häst

Men hur vanligt är det med 180 hästar då? Och som choklad skrev så behöver inte en stor häst kunna kmma runt banan snabbare. Mindre hästar kan ha mkt större fördel. Och bara för att hästen är större behöver inte ha lättare för att ta sig över de större hindrena.

Marsipane ; Om man har en häst som verkligen ha kapaciteten att bli den bäst så är det inte specielt svårt att få tag på en ryttare till den. Man ser på hästen kapacitet då och inte storleken.

När jag var ute med min kompis på tävlingar så fanns det nästan alltiden en pyteliten häst med, max 150 cm hög och den vann över alla dessa "bjäsar" hur lätt som helst. Sen har vi Mynta, inte ens 160 hög och hoppade dessa hinder som var större än henne själv i både bred och höjd, men ändå kom hon 4:a i VM och slog alla dessa bjässar. Då det är därför jag inte kan fatta det här med varför små hästar inte har en chans mot de större?
 
Senast ändrad:
Sv: Kategori E-häst

Precis Olympus!!
Du kommer ihag deras namn för att de var mindre hästar som trots storleken kunde hävda sig.
Men majoriteten av de mindre, kanske med samma kapacitet, ges inte chansen, eftersom ryttarna söker större hästar.
 
Sv: Kategori E-häst

Hmmm... tycker faktiskt att det är elakt att säga att man om man vill tävla ska köpa sig en stor häst. Jag tycker personligen inte om stora hästar vare sig fysiskt eller psykiskt och har hittat min själsfrände i en arab på 155 cm. Hon är den underbaraste varelse jag någonsin stött på och skulle inte vilja byta för allt i världen, men för den sakens skull betyder inte det att jag inte skulle villja tävla om det fanns möjlighet. Dressyr är väl ingen höjdargren om man har arab - har fått höra att många dommare (inte alla) avsyr araber och inte "tål" deras svansföring, dessutom att det inte ser tillräckligt "pampigt" ut på en så liten häst. I hoppning skulle hon kunna mäta sig med stora hästar då hon har stor kapacitet - men som systemet är idag tävlar vi ju mot hästar på 175-180 som inte behöver vare sig teknik eller en god ryttare för att "kliva"-över hindren på vanliga tävlingar, vilket gör att min häst som har teknik och hoppar som en gud kan bli slagen av en "vanlig"-medelmåtta = inte så kul. Om det funnits en E-klass hade vi haft en mer rättvis chans då alla medtävlande varit tvugna att både vara bättre ryttare och ha en häst med bättre kapacitet för att slå oss - om ni förstår vad jag menar... Vad jag menar är att en E-klass skulle vara bra då den jämnar ut betydelsen av den egna storleken i förhållande till hindret. En häst på 150 som hoppar ett hinder på 140 är ju faktiskt en bra mycket bättre häst än en på 180 som gör samma sak - egentligen - men det får den inget för, då 180 hästen oftast kan ta sig runt banan snabbare(med mindre ansträngning iaf:smirk: ). En 180 häst borde ju faktiskt hoppa 170 för att göra samma sak!
Hur som hellst Jag röstar FÖR en E-klass.
och vem har varit så elak och sagt det? inte jag iaf. det enda jag säger är att man ska köpa en häst som passar till det man ska ha den till.
ja - tänk om du blir slagen av en medelmåttig häst :eek:
oavsett vem man blir slagen av finns det bara ett sätt om man inte vill bli slagen nästa gång - och det är att rida bättre!
en liten häst behöver inte vara en nackdel, särsk inte i omhoppningar där det gäller att vända på en femöring...
 
Sv: Kategori E-häst

Inom dressyr spelar de kanske inte så stor roll. Men inom hoppning gör de ju ändå ganska stor skillnad på en häst som é 150 å en som é 170... Vilket kanske inte gör de helt rättvist...
Å de skulle väll även ta bort problemet med "ponnyer" som mäts ner på mer el mindre brutala sätt bara för att dom é för små för att riktigt kunna konkurera med dom stora hästa...
 
Sv: Kategori E-häst

Tror du inte att små hästar skulle mätas ner för att kunna vara med i E-kategorin då? Det stoppar inte problemet med nedmätningar.
 
Sv: Kategori E-häst

Inom dressyr spelar de kanske inte så stor roll. Men inom hoppning gör de ju ändå ganska stor skillnad på en häst som é 150 å en som é 170... Vilket kanske inte gör de helt rättvist...
Å de skulle väll även ta bort problemet med "ponnyer" som mäts ner på mer el mindre brutala sätt bara för att dom é för små för att riktigt kunna konkurera med dom stora hästa...


Tycker att det är vansinne när de försöker mäta ner ponnyer. Är det någon som sett det på riktigt? Det har jag! Ingen rolig historia. Det var en dyr ponny som köpts in för att vinna allt! Sen blev den lite för hög, vad händer jo den är inte värd ett smack. Det många fördelar med att göra en ny klass, nackdelarna är färre. De som är emot förslaget har oftast stora hästar som inte drabbas av felaktiga avstånd och de problem som det faktiskt blir av det. Tror inte att det skulle bli ett lika stort problem, det skulle ju inte vara skillnad på ponny och stor häst. Ingen skillnad på ålder på ryttare heller.

Har själv ett arabsto som hoppade 130, men när vi hopptränade så hade vi inte problem med höjden det var avstånden som inte stämde. Det är inte så kul att krascha bara för att vi skulle gå på fel avstånd för oss. Man är ju faktiskt rädd om hästen också.

madde++++
 
Sv: Kategori E-häst

då får man väl låta bli att köpa en för stor ponny....särsk om den är snuskigt dyr.

de som har så stora hästar så att avstånden ofta är för korta då? ska de åxå ha en egen klass?
mer dressyr åt medelmåttiga hoppryttare och hästar, så att de kan anpassa galoppen efter avstånden! :devil:
 
Sv: Kategori E-häst

då får man väl låta bli att köpa en för stor ponny....särsk om den är snuskigt dyr.

de som har så stora hästar så att avstånden ofta är för korta då? ska de åxå ha en egen klass?
mer dressyr åt medelmåttiga hoppryttare och hästar, så att de kan anpassa galoppen efter avstånden! :devil:


:bow: :bow: :bow:

Och om nu ponnyn är så himmla jätteduktig och har kapacitet att vinna allt så klarar det nog av att hoppa 10 cm högre.
 
Sv: Kategori E-häst

Knapplån!
Kan inte i min vildast fantasi tro att det ni menar att en shettis på 106cm med rätt ryttare kan länga galoppen så att den fixar att hoppa
samma bana som en c-ponny?
Det är ju det ni begär av en övervuxen connemara eller en arab...(för vi pratar inte om enbart hbl).
Hur bra den shettisen än är så borde rimligen en normalskapt c-ponny ha längre galopp, klara bredare hinder o högre.

Varför skulle det då inte vara skillnad på en arab på 150cm o ett hbl på 170cm?
Araben kan ha superkapacitet från sin storlek o ras sett.
Men ändå inte hoppa lika brett eller ta samma längd på galoppsprång som ett hbl.
Då kanske vi ska ta o ta bort Kat A o B o låta de tävla mot c o b ponnies.
För ärligt talat är det väldigt få i dessa kategorier som tävlar iaf.
Vad har de på tävlingar o göra...de kan ju inte mäta sig med c o d ponnies iaf...så de kan ju stanna hemma.
Jamen det är ju små barn som tävlar dessa kanske ni tänker...spela roll, sätt dem på större ponnies som de inte behärskar...vill man tävla så får man skaffa häst efter behov...

Hör ni inte hur sjukt ni resonerar.
De som vill rida på liten häst av olika anledningar har ingen rätt att tävla enligt er...
Ändå är kat E(eller liten häst klassen ) en betydligt större skara än kat A o B ponny.

Varför har man startat programridning för domare under veckorna???
Jo för att de vill kontrollera sin nivå ska ha möjlighet att göra det utan att tävla... eftersom så många ändå blir bortlottade.
Många vill testa sin nivå utan att tävla, så det var ju en ypperlig ide`.
Om det ändå inte drabbar er så kan jag inte förstå varför ni vill missunna andra att få tävla på justa villkor.

Hoppas ni förstod ironin bitvis i mitt inlägg.
Jag är inte för ett borttagande av kat A eller B, bäst att förtydliga det eftersom vissa verkar vilja snedtolka allt o inte tänka innan de skriver.
 
Sv: Kategori E-häst

då får man väl låta bli att köpa en för stor ponny....särsk om den är snuskigt dyr.

de som har så stora hästar så att avstånden ofta är för korta då? ska de åxå ha en egen klass?
mer dressyr åt medelmåttiga hoppryttare och hästar, så att de kan anpassa galoppen efter avstånden! :devil:
Lättare att korta en häst än att länga en häst.
Dessutom är banorna anpassade efter 165-168cm hästar.
Fråga en banbyggare uppe i höjderna.

Kicki(fd tävlingssektionsansvarig i över 10 år)
 
Sv: Kategori E-häst

Konstigt att de som är emot förslaget är de som skriker mest...
Ändå verkar de vara färre.
 

Liknande trådar

Hoppning Jag har aldrig tävlat på lokal hoppning eller högre, trots att jag tog grönt kort för ett stort antal år sedan :o Nu har ju dessutom en...
2
Svar
24
· Visningar
4 439
Senast: Habina
·
Hästmänniskan Hej hej hörni! Det här är min första post här på bukefalos, så ursäkta om den här tråden hamnar i fel kategori! O: Jag är 21 år och bor...
Svar
6
· Visningar
1 054
Träning Lite nattliga funderingar sådär....Visste inte var jag skulle lägga tråden, moderatorn får gärna flytta! Nu har jag ridit så gott som...
2 3
Svar
41
· Visningar
5 528
Hästvård Hej alla! Min stora halvblodskille skadade sig på något konstigt sätt i hagen i april. Han var först tjock om hela benet. Några dagar...
Svar
13
· Visningar
3 880
Senast: lil-sis
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • WE-tråden
  • Ridskoleryttare
  • Tungband

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp