Kategori E-häst

Sv: Kategori E-häst

men en sa vill jag gärna vet. Jag tävlar ganska mkt själv och är även ute och och kollar på tävlingar. Själv tävlar jag lokal och regional men har kompisar som tävlar nationelt o.s.v. Och jag har ALDRIG sett en liten häst som har haft problem med ngr avstånd eller höjder. Så jag undrar vad ni bygger era påstånde på om att små hästar har problem med avstånden?

Det är ju just de hästarna som vi kämpar för att de ska få komma ut....
De som du inte ser...de som har problem o inser att det inte kan fixa det mot de stora hästarna.
Vad ska de ut i de klasserna då för?

Vi är flera nu som frågat dig vad du har emot att det blir en klass till om det ändå inte drabbar dig....du svarar inte på frågan.
 
Senast ändrad:
Sv: Kategori E-häst

Jag är själv 170cm o har när jag fortfarande kunde rida(innan en bilolycka) en hbl valack på 170cm.
Efter honom blev det ett dressyrsto runt 158cm. Slapp ha så mycket styrka.

Jag kommer inte själv att ha glädje av en klass för små hästar....
MEN jag föder upp hästar o då o då blir de för stora(ponnies) eller för små(hbl). Dessa gånger är de hur bra stam o hur bra häst som helst inte värda ett rúttet lingon.
Jag vill att den storleken på häst ska få visa att de duger o höja värdet på dem eller rättare sagt...ge dem en marknad.
 
Sv: Kategori E-häst

Jag själv tränar och tävlar på min 152cmhäst och skulle inte vilja ha en "E-kategori"...

Vi har inte alla odds med oss hästen o jag, men det är inget jag vill byta bort heller dessutom råkar vi hävda oss mycket bra trots att det finns mycket att önska ytterligare..
ser ingen som helst anledning till en till kategori, MYCKET krångel för så lite!


Har inte läst hela tråden, men vad tycker ni som rider just dessa små stora hästar?
 
Sv: Kategori E-häst

Många skulle nog inte tycka att det var så lite om de kunde komma ut o starta.

Tror dessutom inte att tävlingsarrangörerna skulle tycka att det var så mycket krångel.
De flesta av dem tycker nog att ponnytävlingarna med hinderhöjdsbyte hit o dit mellan 4 kat är jobbigare.
Men framförallt har de vanan av att höja mellan klasserna.
I dressyren blir det ju inge krångel alls.

Håller i nuläget på o kollar upp vad som gäller för Kat E i Holland.
Vet någon?
Är det barn som tävlar dem o är det på ponnytävlingar eller är det vuxna på storhäst tävlingar?
Mellan vilka storlekar är en kat E i Holland?
Vad är det för höjder som gäller på typ LD hoppning?

Om du hade läst hela tråden så har du sett att det finns väldigt många som rider dessa små som gärna ser en klass för små hästar. Det finns givetvis även de som vill starta bland storhästar.
Jag själv önskar att det ska bli valfritt.
 
Senast ändrad:
Sv: Kategori E-häst

Men hur går det då för oss små ryttare, som är väldigt ängsliga var gäller stora hästar?
Jag skulle aldrig få för mig att köpa en häst över 157, eftersom jag är liten, och är lite rädd för de större hästarna. Jag är över arton, men om det skulle finnas en E.kategori skulle jag inte få tävla min nuvarande häst. Om det skulle finnas en E-kategori borde det vara högre åldersgräns, till 28 i alla fall
 
Sv: Kategori E-häst

Men vi har ju som förslag att de ska få starta på hästtävling med vuxna ryttare.
En klass för små hästar
 
Sv: Kategori E-häst

Men hur går det då för oss små ryttare, som är väldigt ängsliga var gäller stora hästar?
Jag skulle aldrig få för mig att köpa en häst över 157, eftersom jag är liten, och är lite rädd för de större hästarna. Jag är över arton, men om det skulle finnas en E.kategori skulle jag inte få tävla min nuvarande häst. Om det skulle finnas en E-kategori borde det vara högre åldersgräns, till 28 i alla fall

Ja, men jag tycker inte det ska vara någon åldersgräns på "E-klassen", alla växer ju inte ifrån de mindre hästarna, och många väljer att behålla sina hästar i många år. Tycker absolut att det ska vara öppet för alla åldrar, och valfritt om man vill starta sin häst i de klasserna eller om man vill upp bland de stora hästarna.
Ulrika
 
Sv: Kategori E-häst

Varför ska gränsen gå från just 153 cm? De flesta här har ju skrivit 160.
jag vill inte ha ngn kategori E därför det skulle vara precis samma sak med nermättningar på hästar. Tar längre tid på tävlingar och sen tycker jag inte det varkar ngt behov av det. Ska denna kategorin ha ett eget VM, EM och SM då? Hur många starter skulle det bli? Jag tror inte små hästar skulle bli mer atraktiva bara för att det kommer en till kategori.
 
Sv: Kategori E-häst

Det är ju just de hästarna som vi kämpar för att de ska få komma ut....
De som du inte ser...de som har problem o inser att det inte kan fixa det mot de stora hästarna.
Vad ska de ut i de klasserna då för?

Vi är flera nu som frågat dig vad du har emot att det blir en klass till om det ändå inte drabbar dig....du svarar inte på frågan.

Har bara läst en, men jag skrev ett svar i mitt förra inlägg.

Men dessa små hästar måste ju börja ngnstans så man kan se om avstånden passa det, men jag ser dem inte ens på lokala tävlingar?

men wtf, gör ngt nu då så ni får eran E-kategori. Känns ju inte som om ngt händer bara genom att disskutera i en tråd på buke. Jag kommer aldrig kunna få er att ändra eran uppfattning om kat. E och ni kommer aldrig få mig att ändra min uppfattning så varför fortsätta disskutera egentligen. Vet att jag själv är delaktig i disskutionen men skriv in till ridsport med erat förslag då och se vad dom tycker? Om nu förslaget går igenom komemr det ändå säkert dröja massa år innan det genomförs och det tar inte snabbare för att vi sitter här o skriver.
 
Senast ändrad:
Sv: Kategori E-häst

Vi gör massor förutom skriver här..:)
Vi har kontaktat alla ponnyföreningar o förbunden i Norge o Danmark.
Vi har fått positiva svar.
Tidningen ridsport är kontaktad för länge sen, både webb tidningen o den vanliga.
Just nu letar jag vad som gäller för kat E ponny i holland. Men jag är inte så duktig på holländska o vart jag ska leta.
Men jag vet en som är, så jag ska prata med henne.
Annars kanske någon här vet.?
Vi har även fått några kända namn som är för detta o som kan tala för det när det gäller.

Vad gäller dessa små hästar på lokala tävlingar idag så har jag faktisk sett massor under mina 10 år som tävlingsansvarig i klubben.

Pastejja:
Det jag menade var att vi inte föreslagit det som en ny ponnyklass bara för barn under 18 år.
Bland stora hästar får ju redan idag under 18 år tävla.
Så det är ju för alla åldrar.
 
Sv: Kategori E-häst

Akleja har förklarat tydligt och bra vad hon menar med att en mindre häst ofta har nackdelar.
Och det är inte bara höjden, utan speciellt bredden som ställer till problem i högre klasser. Hindren blir för breda, och hästen ska dessutom anpassa sin galopp till större hästars galopp.

Vet du vad, jag skiter fullständigt i av akleja har förklarat tydligt som du nu drar upp, DET har jag inte skrivit ett skit om i mitt inlägg så varför börja babbla om det??? :confused:

Akleja skrev att 180 tar sig oftast SNABBARE runt banan, DET har jag kommenterat i henens inlägg eftersom jag anser att det är helt fel, mindre hästar har mycket lättare att komma snabbt runt, än 180 häatarna.
 
Sv: Kategori E-häst

Tror dessutom inte att tävlingsarrangörerna skulle tycka att det var så mycket krångel.

Jo, för sedan har vi ett par kategorer till som det evigt tjatas om att de skulle få egna klasse, E-ponny/häst eller vad nu ni vill kalla det, sen så har vi ridtravarna som även denssa vill ha en egen kategori/klass, så har vi ryttare över 18 år som rider ponny som vill ha en egen klass, både c och de ponny så det måste ju bli olika där också.

Så om detta skulle införas så har vi från av A och B idag, det skulle kunna se ut så här.

Avd A Öppen för alla hästar från 7 år-
Avd B 4-6 år
Avd C E-häst, max 160 över 7 år
Avd D E-häst, max 160 4-6 år
Avd E Ridtravare
Avd F Ridtravare 4-6 år
Avd G D-Ponny överårig ryttare från 7år-
Avd H D-ponny 4-6
Avd I C-ponny överårig ryttare från 7 år
Avd J C-ponny 4 -6 år

Jag som tävlingarrangör, kommer lägga ner om detta eller liknade införs.
 
Sv: Kategori E-häst

Ska dessa E-hästar mätas på liknande sätt som ponnyerna gör idag, eller hur har ni tänkt?

Tanken är god, men jag tror faktiskt inte att detta förslag kommer att få så stor respons. Det blir dyrare för de som ska tävla (mätning kostar), mer jobb för arrangörer (som i Choklads inlägg) och ska Sverige ha egna klasser som kanske inte finns i övriga Europa.

Jag förstår att du som uppfödare är för detta förslag då du med en E-kategori skulle få avsättning för dina uppfödningar oavsett hur stora de blir, men jag tror inte att förslaget kommer att få någon större genomslagskraft bland ryttare och arrangörer.

Men det är ju vad jag tror, det kanske blir något helt annat.
 
Sv: Kategori E-häst

Ska dessa E-hästar mätas på liknande sätt som ponnyerna gör idag, eller hur har ni tänkt?

Tanken är god, men jag tror faktiskt inte att detta förslag kommer att få så stor respons. Det blir dyrare för de som ska tävla (mätning kostar), mer jobb för arrangörer (som i Choklads inlägg) och ska Sverige ha egna klasser som kanske inte finns i övriga Europa.

De där med mätningen undrar jag också hur många som när det väl komemr till kristan är intresserade av den kostnaden :smirk:

Jag har funderat lite till, det är inte bara merjobb, de tävlingar som har prispengar kommer det förmodligen bli gnällande, för prispengarna bör ju lite baseras på hur mång astarter det är, så säg 100 i vanlig avd A och 10 i E-häst, Vinnaren och de placerade i bör ju rimligen få tillbaka lite mer än startavgift, vilket inte jag anser att man kan få om det är väldigt få starter i en klass.
Då kan jag tänka mig att det kommer höras hur orättvist det är om det är olika prissummor, eller?

likaså om de ska raggas hederspriser, det är ju lättare att få ETT finare och sedan lite mindre än flera "finare" priser för att man ska ha flera första placerade.
 
Sv: Kategori E-häst

Nu har ju inte vi pratat för de andra klasserna du pratar om så jag vet inte varför jag ska behöva svara på det.
Tycker att ponny det rider barn i de åldrar som är satta för den kategorin.
Men det är min åsikt.
Travare har jag lite svårt att se hur de ska få en egen klass, eftersom då handlar det plötslligt om egna klasser för en ras.
Det är inget vi ber om. Det vi ber om är att vi ska få en klass för den storleken...när det finns för andra storlekar.

Det är som att handla kläder...kul om det aldrig fanns i just din storlek...skulle du äta upp dig då eller svälta?
Det är diskriminering.
Annars kan ju du gå i flera nr förstora kläder så får vi se hur bra det känns.

Varför la du inte av som tävlingsarrangör när de införde unghästklasserna? Trots merjobb.
Var det för att det gynnade dig också eller för att du vackert fick rätta dig efter regler?

Alla kanske inte tävlar för prispengarna.
Jag tror säkert att det kan vara få starter i klasserna till en början innan folk vet om att det finns.
Men ingen kan väl förutspå hur det blir i förlängningen.
 
Senast ändrad:
Sv: Kategori E-häst

Ska dessa E-hästar mätas på liknande sätt som ponnyerna gör idag, eller hur har ni tänkt?
Vi lämnar ett förslag o sen är det upp till ridsportsförbundet att utforma reglerna om föreningarna ställer sig bakom.

Tanken är god, men jag tror faktiskt inte att detta förslag kommer att få så stor respons. Det blir dyrare för de som ska tävla (mätning kostar), mer jobb för arrangörer (som i Choklads inlägg) och ska Sverige ha egna klasser som kanske inte finns i övriga Europa.
Tror att de som vill tävla sina "E-Hästar" skulle betala det om de fick tävla på lika villkor som andra storlekar.
Visst det blir mer jobb för arrangörerna(precis som det blev med unghästklasser) o Sverige blir inte ensamna, Holland har E klass sen många år.
Frågan är om det är för barn eller för vuxna. Jag har inte lyckats få hjälp att reda ut det än.
Vi har även hört oss för med Norge o Danmar om de är intresserade , som en början. Kanske om några år om det slår väl ut att andra länder hakar. Man vet aldrig.


Jag förstår att du som uppfödare är för detta förslag då du med en E-kategori skulle få avsättning för dina uppfödningar oavsett hur stora de blir, men jag tror inte att förslaget kommer att få någon större genomslagskraft bland ryttare och arrangörer.
Jag har hittills inte fått någon som legat inom dessa höjder vi pratar om utan tycker att det är en bra ide.
Många ryttare har redan här talat om att de tycker att de är en bra ide.


Men det är ju vad jag tror, det kanske blir något helt annat.

Det hoppas jag :)
 
Sv: Kategori E-häst

Har inte läst igenom tråden, men man kanske kunde lägga till en avdelning till på ponnytävlingar, samma höjd (i hoppning då) som D-ponny, men avdelningen är öppen för alla åldrar på hästar och alla åldrar på ryttare, samt valfri mankhöjd på hästen upp till 155 cm eller liknande. (dvs överårig ryttare kan rida sin tex C-ponny)
 
Sv: Kategori E-häst

Ja, men jag tycker inte det ska vara någon åldersgräns på "E-klassen", alla växer ju inte ifrån de mindre hästarna, och många väljer att behålla sina hästar i många år. Tycker absolut att det ska vara öppet för alla åldrar, och valfritt om man vill starta sin häst i de klasserna eller om man vill upp bland de stora hästarna.
Ulrika

Låter väldigt förnuftigt. I så fall kan jag gå med på det.
Men vart går gränsen på hästen liksom :confused:
 
Sv: Kategori E-häst

Absolut inte. Över 148 cm är ingen ponny hur ni än resonerar. Inga vuxna ryttare på hästar på ponnytävlingar!
 

Liknande trådar

Hoppning Jag har aldrig tävlat på lokal hoppning eller högre, trots att jag tog grönt kort för ett stort antal år sedan :o Nu har ju dessutom en...
2
Svar
24
· Visningar
4 392
Senast: Habina
·
Hästmänniskan Hej hej hörni! Det här är min första post här på bukefalos, så ursäkta om den här tråden hamnar i fel kategori! O: Jag är 21 år och bor...
Svar
6
· Visningar
1 050
Träning Lite nattliga funderingar sådär....Visste inte var jag skulle lägga tråden, moderatorn får gärna flytta! Nu har jag ridit så gott som...
2 3
Svar
41
· Visningar
5 495
Hästvård Hej alla! Min stora halvblodskille skadade sig på något konstigt sätt i hagen i april. Han var först tjock om hela benet. Några dagar...
Svar
13
· Visningar
3 826
Senast: lil-sis
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp