Bukefalos 28 år!

Kategori E-häst

Sv: Kategori E-häst

Nu är det ju ganska stor skilnad på ridbarheten mellan en shettis och ett halvblod, arab, connermara.
När det iteten att traber så har dkm ju inte den kapaciteten att ta sig upp de alra högsta höjden. Det är så hur gärna folk gärna vill det. Hur foata ser du en renrasig arab tävla i de allra högsta klasserna.
Och det är ju självklart att man ska skaffa häst efeter behov. Vill du aktivt tävla så köper du dig ju ingen arab eller travare. Men ett litet halvblod behöver inte alls ha svårt att hävda sig i de större klasserna mot större hästar.
Och vart har vi skrivit att de som har små hästar inte har rätt att tävla? Vi försöker ju puscha fram att även de som har små hästar visst kan tävla och hävda sig mot större hästar utan att behöva en egen ketegori.

Varför har man startat programridning för domare under veckorna???
Jo för att de vill kontrollera sin nivå ska ha möjlighet att göra det utan att tävla... eftersom så många ändå blir bortlottade.
Många vill testa sin nivå utan att tävla, så det var ju en ypperlig ide`.
Om det ändå inte drabbar er så kan jag inte förstå varför ni vill missunna andra att få tävla på justa villkor.

Det där fattar jag inte vad det har med disskutionen att göra? Jag startar oxå "programridningar" fast i hoppning (banhoppningsträningar då) det gör jag när det inte finns så mkt andra tävlingar eller om jag vill testa på en ny höjd under lite enklare villkor innan jag startar det på riktigt.
 
Sv: Kategori E-häst

**KL**
Jag har funderat med detta med avel och höjder. Som uppfödare verkar det vara det ideala var att få fram antinget en maxad d-ponny eller en stor häst på 165.
Avlar man för att få fram en maxad d-ponny som är det mest exklusiva, och råkar få fram en väldigt lyckad varelse som råkar bli ett par cm för stor så är den helt plöstligt inte värd särskilt mycket. Om det är ett sto kan hon användas som avelssto, men som tävlingsindivid så är den inte värd mycket vilket kön den än får. Det är detta som får folk att mygla med mätintygen. Och det tycker jag är fusk, men mycket försåligt.
2 halvblod på 165 kan bevisligen få ponnyavkomma, och det är ju intressant, men blir den 153 så är den mindre intressant hur bra individ det än blir. Antagligen kommer den inte att tävlas, och gör den det kommer det antagligen att gå bra i de lägre klasserna, den är ju snabb och vändbar. Men kommer man upp i klasserna så blir det svårare med avstånd i hoppning, även om den klarar höjderna. Det krävs alltså att den lilla hästen är mycket bättre än de stora hästarna den tävlar mot för att överhuvudtaget ha en chans.

Jag tycker det är synd om små nätta ryttare (dock tillhör jag inte dem ;)) ska behöva välja en större häst om de inte vill, för att komma upp i de klasser som både häst och ryttare förtjänar. Jag tror det skulle gynna aveln, och jag tror fler ryttare skulle komma ut och tävla oftare om det fanns en E-klass. Jag är ganska överygad om att det finns många vältrimmade småhästar som hade kunnat vinna om de inte hade behövt tävla mot hästar som är 20 cm större än sig själv. 20 cm är ganska mycket, det är mycket ben, mycket power etc.

Det är ju bara att jämföra de mindre hästarna på de stora hopptävlingarna med de på 175 cm. 175:orna behöver knappast ta i, avstånden är mer anpassade för dem, de behöver färre galoppsprång etc. Medan den lilla hästen har fördelen av att vara snabbare att vända, men får jobba så mycket hårdare för att ta sig över ett hinder nästan i sin egen mankhöjd. Nu pratade jag hoppning, men är helt övertygad om att storleken har betydelse..även i dressyr.

Jag tror att för avelns skull, småhästarnas värde etc, så är det en fördel óm det kommer ännu en katerori. Givetvis ska man få välja, har du en liten häst eller övervuxen ponny som du tycker hävdar sig som ni förtjänar bland fullstora hästar, så måste du inte tävla bland de mindre hästarna. Men kanske att många ryttare hade tyckt det var skönt om alla tävlade på någerlunda samma villkor.

Ulrika
 
Sv: Kategori E-häst

**kl**

Men om min kompis som är knappt 160 cm liten och späd skulle tävla, så tycker jag kanske att en häst på 165 inte är ett måste för henne, även om hon är ambitiös. Jag tycker det är bättre om hon får välja att rida en häst i en storlek som passar henne, och som ser harmoniskt ut.
Ulrika
 
Sv: Kategori E-häst

Det är ju bara att jämföra de mindre hästarna på de stora hopptävlingarna med de på 175 cm. 175:orna behöver knappast ta i, avstånden är mer anpassade för dem, de behöver färre galoppsprång etc.
vad tusan grundar du det på? kapaciteten sitter knappast i mankhöjden....
en stor häst kan dessutom ha kort galopp, även det hänger inte på hur hög hästen är över manken... :smirk:
 
Sv: Kategori E-häst

Lättare att korta en häst än att länga en häst.
Dessutom är banorna anpassade efter 165-168cm hästar.
Fråga en banbyggare uppe i höjderna.

Kicki(fd tävlingssektionsansvarig i över 10 år)

jaså? jag tycker att det beror helt på hästen jag. en stor och lite långsam häst är ofta inte spec lätt att korta utan att tappa galoppkvaliteten.

men då är ju inte banorna anpassade till min 176-häst heller. Det är alltså synd om mej - jag borde ha en egen klass!!!! :devil:
 
Sv: Kategori E-häst

vad tusan grundar du det på? kapaciteten sitter knappast i mankhöjden....
en stor häst kan dessutom ha kort galopp, även det hänger inte på hur hög hästen är över manken... :smirk:

Jo men om vi har 2 lika bra hästar som har lika mycket kapacitet, och de ska hoppa tex en 150 bana, den ene är 152 cm och den andre är 175, nog 17 får 152 centimetershästen ta i lite mer, och ha lite mer mod?
Givetvis finns det små hästar med massor av kapacitet och stora hästar som inte kan hoppa vidare bra, men det var ju inte det jag sa. Samma sak med galoppen etc. Men om hästarna och ryttarna i övrigt är jämnbra.
Ulrika
 
Sv: Kategori E-häst

Jo men om vi har 2 lika bra hästar som har lika mycket kapacitet, och de ska hoppa tex en 150 bana, den ene är 152 cm och den andre är 175, nog 17 får 152 centimetershästen ta i lite mer, och ha lite mer mod?
Givetvis finns det små hästar med massor av kapacitet och stora hästar som inte kan hoppa vidare bra, men det var ju inte det jag sa. Samma sak med galoppen etc. Men om hästarna och ryttarna i övrigt är jämnbra.
Ulrika

Så bara för att den lilla hästen måste ta i lite mer så ska den ha en egen kategori? Den klarar ju fortfarande hindrena. Dessutom så behöver den större hästen minst lika mkt mod den oxå. Dessutom kan den mindre hästen ha större galoppsprång än den storra. Beror ju helt på hästen. Ser ingen anledning till att en liten häst har sämre möjligheter att klara en stor klass än en stor häst.
 
Sv: Kategori E-häst

*KL*
Jag var med på "den tiden" och röstade för E-klass, min önskan kvarstår.. JAG RÖSTAR FÖR!!!

Bia
 
Sv: Kategori E-häst

Ska man då börja ha två storhäst klasser? även i dressyr?
förstår inte vad man vinner på det i dressyr..
juniorer och seniorer tävlar mot varann (dvs inte lättare för de yngre)
en mindre häst har samma förutsättningar att vinna en dressyr tävling, det beror på ridbarheten, kommunikationen och lydnaden.. inte höjden..

Där tycker jag att du har fel!
Jag som har en arab på 155 har svårt att få bra bedömmning på dressyrtävlingar! Hon har ett underbart steg och har fått höga poäng på de i utställningar och är väldigt lydig och de går jätte bra med dressyren!
Men hon är en arab och är liten häst!
Dressyr kan vara jäkligt orättvist om man ser på t.ex en dressyrtävling där domaren inte gillar t.ex. hästens pappa så får den dåliga poäng bara för det!
Min tränare tävlade sin häst som hon hade på prov och de var en av de få gångerna som hästen hade gått bra! Och hon hade med sig sin instruktör (som var domare) Och hon fick skitpoäng på den ritten hon gjorde för att domaren inte gillade hästens pappa! (hennes instruktör som var med sa att de skulle fått minst dubbelt så höga poäng som hon fick!)
Och Araber är inte heller popullärt på dressyrbanan! Jag kan t.ex. rida precis lika fint som en på ett stort halvblod men halvblodet skulle även vinna! Eftersom hon är en arab!
Så jag måste rida dubbelt så bra för att ens ha chansen att bli placerad mot vad de på de stora halvbloden får!

Därför tycker jag de skulle vara bra att man delar upp "storhästarna" till två avdelningar! Om ponnyerna kan ha de så kan väll hästarna också ha det !?
 
Sv: Kategori E-häst

att man får bara hälften av de poäng man "borde" ha för att domaren inte gillar hästens pappa är rent bullshit. vill man ha bättre poäng i dressyr får man rida bättre - det är den (för många) obekväma sanningen!

att domare inte gillar araber är åxå en myt. en arab som går bra får bra poäng, precis som vilken annan häst som helst. (sen finns det givetvis ett fåtal domare som dömer mkt efter egen smak, men de är i extrem minoritet)
men det är väldigt lätt att skylla på att man har en arab (eller ngn annan "udda" ras) när man i själva verket har ridit som en potta skit och fått låga poäng av den anledningen....
 
Sv: Kategori E-häst

Men det som du skrev har ju inget att göra med hästen mankhöjd och det är därför det ska finnas en E-kategori:crazy:
O precis som PrinceFair säger är det bullshit att du får dåliga poäng för att dommaren inte gillar hästens pappa. Frågade din tränare dommaren efter ritten om hon hade fått dåliga poäng bara fär att dommaren inte gillade hästens pappa?
 
Sv: Kategori E-häst

Så bara för att den lilla hästen måste ta i lite mer så ska den ha en egen kategori? Den klarar ju fortfarande hindrena. Dessutom så behöver den större hästen minst lika mkt mod den oxå. Dessutom kan den mindre hästen ha större galoppsprång än den storra. Beror ju helt på hästen. Ser ingen anledning till att en liten häst har sämre möjligheter att klara en stor klass än en stor häst.

Men varför finns det då inte fler hästar på 153 cm i tex, EM? Varför väljer de som har möjlighet och fräckhet att mäta ner sina 153cm´s hästar till ponny om det inte spelar någon roll? (jo jagvet att det kommit nya regler)
Jag har sagt tidigare och jag säger det igen. I de lägre klasserna på mindre baner tror jag helt klart att den lilla hästen har en fördel i och med att den ofta är vändbar, men kommer man upp i 150 så tror jag fortfarande att den stora hästen har en fördel.
Varför blir folk överhuvudtaget imponerade om en liten hingst som Minotauros hävdar sig bland stora hästar? Varför nämns det överhuvudtaget att han är liten? Han har ju precis samma förutsättningar som de han tävlar mot. Eller?
Samma med Jappeloup, varför kommer vi ens ihåg att han var på banan, jag vet att jag har glömt många av de andra hästarna han tävlade mot? Varför minns vi att han var liten(hur liten?).

Ja, jag tycker faktiskt att det hade varit rättvist om det fanns en kategori för lite mindre hästar. Jag är helt övertygad om att det hade höjt värdet på de små hästarna, och övervuxna ponnyer. Det hade gynnat aveln, uppfödarna hade inte behövt oroa sig för om någon avkomma skulle råka bli aningen högre än maxad d-ponny.
Ulrika
 
Sv: Kategori E-häst

Vet du mankhöjden på alla hästar i EM?
Hur som helst så är det väl sånna som tror att dom köpt sig en ponny och hoppats på det eftersom dom vill ha en ponny och så råkar den blir ett par centimeter förstora och då mäter dom ner, just för att dom vill ha och har hoppats på en ponny och inte vill tävla stor häst ännu.
Men jag upplever det som att det ändå inte är så vanligt med riktigt små hästar. Sitter dagligen och kollar på hästannonser här på buke och andra sider och jag märker inte att det finns så jättemånga av dessa små hästar ute på annons iafa. Sådär tror jag inte att startfälten skulle bli specielt stora. Kanske i några distikt men inte i alla och man åker ju kanske inte hur långt som helst för att starta en lokal eller regional tävling.
 
Sv: Kategori E-häst

Vad strider du då för... om det är en sådan minoritet som du tror så lär du ju knappt märka dem på tävlingarna iaf.

Dessutom är det inte så svårt att veta hästarnas höjd på EM ...alla som är små nämns just för det.
 
Sv: Kategori E-häst

De som köper hästar i den storleken kanske inte köper tävlingshäst, och då är hållbarheten kanske större och de behöver följaktligen inte byta häst så ofta. Jag tror att det är en annan kategori männskor som köper de hästarna, de köper hästen för hästens skull inte för att den hoppar bra. De vet ju ändå med sig att de aldrig kommer någonstans.

Tittar man på de flesta "stora namn" så är många killar/gubbar. Hur många av dem skulle kunna rida en mindre häst utan att riva med fötterna? Men var så säker på att de mindre tjejerna Maria G o Malin B tex. skulle nog lika gärna sätta sig i en annan klass på sina mindre hästar. De skulle säkert rida bland större också, men de skulle nog inte tacka nej till unghästar/träningshästar.

madde++++
 
Sv: Kategori E-häst

Jag är 53 år och 152 cm lång. Jag rider helst D-ponny eftersom jag storleksmässigt är som en normal 12-åring. Hade det funnits en E-klass kunde även sådana som jag varit med på lite mer lika nivå. Många vuxna som rider ponny hade förmodligen velat tävla i en E-klass i stället
 
Sv: Kategori E-häst

Så bara för att den lilla hästen måste ta i lite mer så ska den ha en egen kategori? Den klarar ju fortfarande hindrena. Dessutom så behöver den större hästen minst lika mkt mod den oxå. Dessutom kan den mindre hästen ha större galoppsprång än den storra. Beror ju helt på hästen. Ser ingen anledning till att en liten häst har sämre möjligheter att klara en stor klass än en stor häst.

Tycker du att man skall ta bort kategorierna på ponny också då?
Det behövs ju faktiskt inte enligt ditt resonemang. Det kanske räcker med 2 klasser en för ponny och en för häst.
 
Sv: Kategori E-häst

Hej!
Orkar inte läsa igenom hela tråden utan vill bara fälla in mina åsikter i ämnet.
Storleken har betydelse - till en viss del.
Det finns många små hästar som kan hävda sig bland de stora, och då har dom i regel en sjujäkla teknik. Mynta är väl ett bevis på det ex.
Min HÄST är 155 i mankhöjd och en galopp som en stor häst.
Stor och rund och hoppar högt, men inte med någon värstingteknik.
Han skulle kunna tävla (hoppning) bland de större hästarna, men inte kamma hem många blå/gula pga hans och mattes bristande teknik.

På dressyrfronten har man det automatiskt lite kämpigare om man har en arab, som dessutom inte är ponny.
En E-klass skulle verkligen underlätta...

Så alltså. Jag är FÖR en E-klass.

/Li
 
Sv: Kategori E-häst

Det är ju en del skillnad i ridbarheten på ponny och häst för det mesta. Krävs oftast med noggrann ridning på häst än på ponny. Men visst man skulle kunna slå ihop A med B och C med D för jag tror inte det skulle vart så stor skilnad. Finns ju massa C ponnyer som kan gå på D ponny avstånd och massa B ponnyer som kan gå på C ponny avstånd.

men en sa vill jag gärna vet. Jag tävlar ganska mkt själv och är även ute och och kollar på tävlingar. Själv tävlar jag lokal och regional men har kompisar som tävlar nationelt o.s.v. Och jag har ALDRIG sett en liten häst som har haft problem med ngr avstånd eller höjder. Så jag undrar vad ni bygger era påstånde på om att små hästar har problem med avstånden?
 
Sv: Kategori E-häst

Vet du mankhöjden på alla hästar i EM?
Hur som helst så är det väl sånna som tror att dom köpt sig en ponny och hoppats på det eftersom dom vill ha en ponny och så råkar den blir ett par centimeter förstora och då mäter dom ner, just för att dom vill ha och har hoppats på en ponny och inte vill tävla stor häst ännu.
Men jag upplever det som att det ändå inte är så vanligt med riktigt små hästar. Sitter dagligen och kollar på hästannonser här på buke och andra sider och jag märker inte att det finns så jättemånga av dessa små hästar ute på annons iafa. Sådär tror jag inte att startfälten skulle bli specielt stora. Kanske i några distikt men inte i alla och man åker ju kanske inte hur långt som helst för att starta en lokal eller regional tävling.

Nej jag ska erkänna att jag inte varit ute och mätt ponnyer och hästar på EM, men redan på min ponnytid fanns det folk som verkade ner hovar så det blödde, och inte gav dem vatten för att de skulle komma under ponnymankhöjden. Min var dock 144 så det var god marginal för min del. OM det nu inte skulle spela någon roll, varför är en maxad D-ponny mycket mer intressant än en D-ponny som är en halv cm från att vara C-ponny? Så var det iallafall på min tid. Och ja men är det inte tråkigt att den där övervuxna ponnyn måste mätas ner för att vara värd något? Varför kan den inte få vara den som den är?
Jag kollar också annonser dagligen, eftersom jag tyvärr är mellan skola och arbete så nöjer jag mig att titta i den näst billigaste och tredje billigaste i ögonblicket. Där finns det många hästar till salu som är för små för mig (under 160 cm).
OM du nu har en stor häst som inte ligger i närheten av att vara en 153cms häst, varför är du då så ivrig med att det absolut inte ska finnas en E-klass(eller vad den nu ska heta)?

Det verkar som det är ganska många som har lite mindre hästar eller lite för stora ponnyer som hade tyckt det var kanon. Och de andra som är lyckliga ägare till småhästar som har den där extra kapaciteten som krävs för att hävda sig blan 170 cms hästarna, låt dem starta i vilken klass de vill!
Jag tycker att det hade varit en kanonidé (ingen ny dock), och jag personligen hade inte haft så mycket nytta av den eftersom jag är 170 cm med massor av ben. Men tycker helt klart att en ryttare ska få välja en häst som passar den och inte tvunget välja en för stor häst för att kunna hävda sig i tävlingssammanhang. Även om de moderna hästarna är mer ben och mindre kropp så betyder det inte att alla ryttare som är under medellängden gärna vill ha en sådan.
Ulrika
 

Liknande trådar

Hoppning Jag har aldrig tävlat på lokal hoppning eller högre, trots att jag tog grönt kort för ett stort antal år sedan :o Nu har ju dessutom en...
2
Svar
24
· Visningar
4 401
Senast: Habina
·
Hästmänniskan Hej hej hörni! Det här är min första post här på bukefalos, så ursäkta om den här tråden hamnar i fel kategori! O: Jag är 21 år och bor...
Svar
6
· Visningar
1 051
Träning Lite nattliga funderingar sådär....Visste inte var jag skulle lägga tråden, moderatorn får gärna flytta! Nu har jag ridit så gott som...
2 3
Svar
41
· Visningar
5 498
Hästvård Hej alla! Min stora halvblodskille skadade sig på något konstigt sätt i hagen i april. Han var först tjock om hela benet. Några dagar...
Svar
13
· Visningar
3 828
Senast: lil-sis
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp