Katt som bara får vara ute? (Inte stallkatt), Allergisk sambo

Flummflicka

Trådstartare
Min sambo sedan många år ær vældigt allergisk før katter. Det er helt uteslutet att ha katt inomhus. Dette ær væl æn så længe ett ikke problem då vi idag inte har møjlighet att ha djur. Men jag kan næstan inte tænka mig ett liv utan katter i framtiden. Vad ær mina møjligheter? Hur gør ni, som har allergiska familjemedlemmar?

Jag vet att stallkatt ær en møjlighet, men kommer antagligen inte att ha gård med eget stall æn på många år. Kan man ha katt i vanligt hus på landet, utan att den får vara inomhus (alternativt kattlucka in till ett rum som sambon inte går in i)? Andra tips?

Ja, jag ær rætt desperat. :D
 
Att bara ha katten ute låter som en väldigt dålig idé. Möjligen om den kan gå in i ett rum där inte sambon vistas, men det låter inget vidare roligt sätt att ha katt på. Är han väldigt allergisk så kanske det är svårt om du pysslar om katten och sedan vistas runt din sambo?
 
Min mammas sambo är kattallergiker men de har en gård, inte så mycket på landet just och inga egentliga husdjur förutom då katterna och hönsen (13st inkl. tuppar). Men katterna får som mest vara i hallen, annars har de soffor (3-4st) och dylikt (filtar, fårskinnspälsar etc) ute i ladugården. Går ingen nöd på dem direkt. De får ju all skötsel de kan tänkas vilja ha, gos, mat, vatten och dylikt.

Sen ... kan man ju vara allergisk mot vissa katter men inte alla katter. Jag har katt men har vid något tillfälle gjort ett pricktest och fått typ 3 eller 4 prickar av 5 på katt. Har även haft en katt som jag var sjukt allergisk mot (i synnerhet medan den var fertil). Men det var bara den katten och ingen av de andra två/tre som ställde till det ett dugg.
 
Att bara ha katten ute låter som en väldigt dålig idé. Möjligen om den kan gå in i ett rum där inte sambon vistas, men det låter inget vidare roligt sätt att ha katt på. Är han väldigt allergisk så kanske det är svårt om du pysslar om katten och sedan vistas runt din sambo?

Ja jag håller verkligen med. Det ær just det som gør det så knepigt. Det ær nog mer ett ønsketænkande, men egentligen inte særskilt realistisk eller ett bra kattliv.

Min mammas sambo är kattallergiker men de har en gård, inte så mycket på landet just och inga egentliga husdjur förutom då katterna och hönsen (13st inkl. tuppar). Men katterna får som mest vara i hallen, annars har de soffor (3-4st) och dylikt (filtar, fårskinnspälsar etc) ute i ladugården. Går ingen nöd på dem direkt. De får ju all skötsel de kan tänkas vilja ha, gos, mat, vatten och dylikt.

Sen ... kan man ju vara allergisk mot vissa katter men inte alla katter. Jag har katt men har vid något tillfälle gjort ett pricktest och fått typ 3 eller 4 prickar av 5 på katt. Har även haft en katt som jag var sjukt allergisk mot (i synnerhet medan den var fertil). Men det var bara den katten och ingen av de andra två/tre som ställde till det ett dugg.

Ja, tænker också att det ær en annan sak om man har gård. Ær ju uppvæxt med stallkatter, som bara vistats ute i stallen. :)
Jag vet att det ær olika från katt till katt och det ær møjligt han skulle kunna tåla någon (har dock svårt att tro det), men hur ska man komma fram till det? Kænns trist och inte så schyst att chansa (varken før katten eller sambon).:(
 
Katter har rätt till ett uppvärmt inomhusutrymme och social kontakt enligt djurskyddslagen. Det kan vara svårt att lösa på ett bra sätt om han är jätteallergisk..
Kanske ett vaccin vore en väg för er? :)

Ja, jag får nog inse att det inte finns någon bra løsning just nu.
Vaccin har vi pratat om, han er redan igång med vaccination av andra allergener med god effekt. Men han reagerar så otroligt mycket på katt, så det kænns ju ændå riskabelt. Men absolut en møjlighet vi diskuterar. :)

Tack før alla svar. :) Ær som sagt ændå inte aktuelt just nu, men vill på nått sætt ha hoppet uppe om at det kommer bli møjligt i framtiden med katt. Men vi får se, om det kan løsa sig på ett bra sætt i framtiden.
 
Är han allergisk mot alla katt allergener? För katten jag var allergisk mot var jätteallergisk mot gav mig symptom som blodsmakande slemmighosta, supertäppt näsa, väsande andning etc. Symtom som försvann så fort jag lämnade hemmet. De andra katterna gav 0 symtom, som att klappa, sova med, nosa på ett plyschdjur.
 
Har träffat katter som bara haft tillgång till pannrummet. De verkade väldigt nöjda där de låg på en bädd ovanpå pannan.
 
Katter har rätt till ett uppvärmt inomhusutrymme och social kontakt enligt djurskyddslagen.

Jag försökte halva hösten att få min från början helvilda numera halvvilda stackars katt att komma in i värmen. Men han vill bara komma innanför dörren en liten stund och man får absolut inte stänga dörren utan han bor på trappen eller i ladan. Men jag ska läsa djurskyddslagen för honom :D så kanske han flyttar in denna höst ;)

Det är alltså inte så att jag tycker katter ska bo ute men den här stackarn vågar inte komma in
 
  • Gilla
Reactions: ptr
Min sambo sedan många år ær vældigt allergisk før katter. Det er helt uteslutet att ha katt inomhus. Dette ær væl æn så længe ett ikke problem då vi idag inte har møjlighet att ha djur. Men jag kan næstan inte tænka mig ett liv utan katter i framtiden. Vad ær mina møjligheter? Hur gør ni, som har allergiska familjemedlemmar?

Jag vet att stallkatt ær en møjlighet, men kommer antagligen inte att ha gård med eget stall æn på många år. Kan man ha katt i vanligt hus på landet, utan att den får vara inomhus (alternativt kattlucka in till ett rum som sambon inte går in i)? Andra tips?

Ja, jag ær rætt desperat. :D

Om det är kattvänliga omgivningar, katten har tillgång till uppvärmt utrymme inomhus, är vuxen när hen flyttar till er, du kan ägna den mycket tid och katten trivs som utekatt, ja. Då går det bra för katten. Dock skulle jag inte utgå ifrån att det fungerar för din sambo ändå. Du får med dig allergener från katten och du kan ju knappast duscha och byta kläder flera gånger varje dag.

Jag är allergisk mot katter men har valt att ha katt ändå. Det är fördelen med att vara vuxen, man bestämmer själv :) Däremot bestämde vi för flera år sedan att när sista innekatten dog skulle vi bara ha stallkatter så nu har vi bara stallkatter sedan i julas. Jag märker dock ingen skillnad. Innekatterna lärde sig snabbt att jag inte kunde ha dem i knät/i ansiktet och jag kan inte låta bli att gosa med stallkatterna så summan av allergenerna är nog konstant.
 
Jag försökte halva hösten att få min från början helvilda numera halvvilda stackars katt att komma in i värmen. Men han vill bara komma innanför dörren en liten stund och man får absolut inte stänga dörren utan han bor på trappen eller i ladan. Men jag ska läsa djurskyddslagen för honom :D så kanske han flyttar in denna höst ;)

Det är alltså inte så att jag tycker katter ska bo ute men den här stackarn vågar inte komma in

Jag har en likadan. Som absolut inte vill flytta in. Han kommer in och hälsar på men man kan inte stänga dörren och han vill inte stanna. Han har korg och filt och värmelampa osv i stallet och är mycket social och kelen. Så han har bra liv så men det känns ändå inte optimalt.

Och till TS så jag skulle inte ha katt så. Risken är nog stor den flyttar till någon annan där den kan gå in, och vad händer om den blir skadad/sjuk och måste hållas inomhus?

Finns däremot uppvärmd veranda eller dylikt är det en annan sak, och andra katter kan hållas därifrån. Men kommer du kunna gosa så mkt med katten? Reagerar din sambo om du kommer in med katthår?
 

Liknande trådar

Relationer Efter vi åkt hem ifrån min pojkvæns væns 40 årsfest kænner jag att jag behøver lite pepp, tips och idéer utifrån... eller så vill jag...
Svar
18
· Visningar
2 510
Senast: Petruska
·
J
Träning Hade utslæpp i søndags morse denna dialogen delade mellan mig (J) och en annan hæst ægare (E) som redan va nere i stallet och høll på...
2
Svar
27
· Visningar
2 015
Senast: Mona
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp