Katten låter som ett trasigt bergslejon

Tycker alltid siameser pratar, oavsett löp eller ej :D.
Nejdå, mina tre som jag har nu är inte så pratiga, upplever att de pratar mer om de är ensam än när de har rasfränder. :) Mina pratar oftast när de undrar var jag eller någon av de andra är.
Men vad ville den med badlakanet och skurtrasorna :confused:
Tja, hon var liten och nätt men såg ut som ett litet lejon när hon drog runt på dem, jag antar att det var modersinstinkt på något vis? :D
 
Vet inte hur ni bor, men är det på landet så har ni tur att det är vinter. Kärlekskranka hankatter är inte precis det roligaste som finns, plus att de kissar in sitt revir och okastrerad hankattskiss stinker. Är inte kastrering ett alternativ kan ni pröva p-piller. Tomma löp är inte roligt för ägare eller katt, och strilning kan bli ett permanent problem om man har otur. Iofs antar jag att katten inte strilat under löp tidigare eftersom den fortfarande är fertil. Så mitt råd är absolut att kontakta veterinär och be hen skriva ut p-piller. Även om det finns en risk för juvertumörer så är det skonsammare för både er och katten i det korta loppet.

Det finns orsak till att de flesta katterier tar sina kullar på honkatterna så fort som möjligt och sedan kastrerar!

@athena_arabians och @Mia_R har helt rätt, en kåt honkatt är bland det högljuddaste som finns. Man fattar inte riktigt var röstresurserna kommer ifrån :crazy: Hon lägger dessutom upp sig för precis vad som helst, inklusive förvirrade hundar och mänskliga gäster som oskyldigt vill klappa lite. ;) Antar att hormonerna måste vara så starka med tanke på vad som måste hända för en lyckad parning.

Det kan vara lite roande. *Honkatt* hånglar upp sin kavaljer. Parning, *honkatt* ger kavaljeren rikligt med stryk. *Honkatten* vill hångla igen. Rince and repeat. Det kan bli lite schizofrent :laugh:
Vi bor i ett typiskt villaområde och har en massa katter springandes på tomten. En som länge gått och pissat på vår altan och båda bilarna. Flera år. Är inte glad på den!

Var tvungen att googla strila. Jag hoppas verkligen inte det är det den börjat med :nailbiting: Du bringade klarhet i lite saker! Tack för det!

Ja det där vulgära beteendet känns igen. Hon fläker sig för allt och alla! Tack för tips också @athena_arabians Nu är det rump och svans klapp förbud :up:

Mvh Miks
 
  • Gilla
Reactions: ptr
Vi bor i ett typiskt villaområde och har en massa katter springandes på tomten. En som länge gått och pissat på vår altan och båda bilarna. Flera år. Är inte glad på den!

Var tvungen att googla strila. Jag hoppas verkligen inte det är det den börjat med :nailbiting: Du bringade klarhet i lite saker! Tack för det!

Ja det där vulgära beteendet känns igen. Hon fläker sig för allt och alla! Tack för tips också @athena_arabians Nu är det rump och svans klapp förbud :up:

Mvh Miks
Trösta dig med att det går snart över, men har du otur sätter det fart igen 14 dagar senare ... :crazy:
 
Vi bor i ett typiskt villaområde och har en massa katter springandes på tomten. En som länge gått och pissat på vår altan och båda bilarna. Flera år. Är inte glad på den!

Var tvungen att googla strila. Jag hoppas verkligen inte det är det den börjat med :nailbiting: Du bringade klarhet i lite saker! Tack för det!

Ja det där vulgära beteendet känns igen. Hon fläker sig för allt och alla! Tack för tips också @athena_arabians Nu är det rump och svans klapp förbud :up:

Mvh Miks

Hur gamla är dina barn? Är de modell yngre kan det bli ett intressant samtal om varför man nu inte får klappa katten på svansen eller rumpan :angel: ;)
 
Trösta dig med att det går snart över, men har du otur sätter det fart igen 14 dagar senare ... :crazy:

Eller om nån tjusig hane skriker på utsidan!

Alltså ovanstående inlägg skrämde slag på mig! Jag kan överleva en vecka av trasig katt men börjar det om igen så flyttar jag tillsammans med resten av familjen :nailbiting:

Det fick mig att ringa till lokala veterinären och jag ska nu åka och hämta p-piller till det trasiga bergslejonet :up: Jag hoppas verkligen det hjälper! Tack @MJLee för tips! :)

Mvh Miks
 
Hur gamla är dina barn? Är de modell yngre kan det bli ett intressant samtal om varför man nu inte får klappa katten på svansen eller rumpan :angel: ;)
Jag råkade ta ett sånt samtal med 8-åringen när jag kläckte ur mej ”Nej den är inte arg den vill bara ha spermier” ”Vad är spermier mamma?” :laugh:

Nu är mantrat sen i morse i alla fall; klappa på magen och bakom öronen :D

Mvh Miks
 
Hur mycket kan en katt kissa!?! :arghh: Kattlådan gjordes rent igår kväll och fyllde på mer sand (som förövrigt var svindyr). Nu hittade jag katten kissandes i diskhon :rage: Gick då till lådan och rensade och då fanns där 8 kissklumpar :confused: :wtf: Klumparna är mindre än tidigare. Mer som två femkronor är som de halva tennisbollarna de var tidigare. Är det att hon liksom går och skvätter då eller? Rensa lådan 2 gånger per dag?

Jag trodde katter låg i ett hörn och var trötta och gömde sig när de inte ville bli klappade och annars inte gjorde så mycket väsen av sig :meh::D

Mvh Miks
 
Hur mycket kan en katt kissa!?! :arghh: Kattlådan gjordes rent igår kväll och fyllde på mer sand (som förövrigt var svindyr). Nu hittade jag katten kissandes i diskhon :rage: Gick då till lådan och rensade och då fanns där 8 kissklumpar :confused: :wtf: Klumparna är mindre än tidigare. Mer som två femkronor är som de halva tennisbollarna de var tidigare. Är det att hon liksom går och skvätter då eller? Rensa lådan 2 gånger per dag?

Jag trodde katter låg i ett hörn och var trötta och gömde sig när de inte ville bli klappade och annars inte gjorde så mycket väsen av sig :meh::D

Mvh Miks

En innekatt är ett krävande husdjur. De har starka åsikter om det mesta (även om mildare individer finns) och kräver att deras tjänare (människorna) passar upp dem till perfektion. Lägg till att er är fertil dessutom! Är ni fodervärdar på katten? Eller varför har in den nu? Varför kan den inte kastreras nu?
 
Hur mycket kan en katt kissa!?! :arghh: Kattlådan gjordes rent igår kväll och fyllde på mer sand (som förövrigt var svindyr). Nu hittade jag katten kissandes i diskhon :rage: Gick då till lådan och rensade och då fanns där 8 kissklumpar :confused: :wtf: Klumparna är mindre än tidigare. Mer som två femkronor är som de halva tennisbollarna de var tidigare. Är det att hon liksom går och skvätter då eller? Rensa lådan 2 gånger per dag?

Jag trodde katter låg i ett hörn och var trötta och gömde sig när de inte ville bli klappade och annars inte gjorde så mycket väsen av sig :meh::D

Mvh Miks

Lådan måste rensas minst morgon och kväll ibland oftare, eg, på morgonen, när du kommer hem från jobbet och innan du går och lägger dig. Vissa katter är fruktansvärt petiga med att lådan måste vara ren, annars kissar de någon annanstans och se upp så att det beteendet inte fastnar. Ja, det kan mycket väl vara så att hon kissar oftare men mindre, naturligt nog! när hon 'markerar.' Och just nu är hon antagligen ännu mer känslig för om lådan inte är ren.

Katter är de mest underbara djur som finns, men vi kattslavar lever på deras villkor och goda vilja i deras hem. :D Jag antar att det är en raskatt du har, eftersom du tidigare nämnde att den tidigare fått ungar som sålts dyrt? Du behöver absolut inte säga det, men vilken ras är det?

Just det, en till sak, du sa tidigare att den fäller, regelbunden pälsvård är ett måste om du vill undvika fler pälsbollar - gärna upphulkade på rentvättade finaste mattan :grin: Furminator är jättebra. Och naturligtvis kloklippning. Tips är också lite kattgräs eller en ampellilja. Samt lite leksaker. Just det, minst två vattenskålar och inte precis bredvid kattmaten. Vattnet byter man en gång om dagen. Har du någon klöspåle/matta? Om inte, skaffa det pronto eftersom katten är innomhuskatt på heltid.

Behöver du mer råd och stöd så stanna kvar här, läs några av trådarna och inse din lycka att katten äter och dricker som den ska, inte kräver utgång halv fyra på morgonen, smiter in i garderoben och hårar ner kläder eller klöser sönder möbler. Du kommer få massor av goda råd och påhejande och förklaringar om varför du egentligen är extreme lyckligt lottad eftersom det alltid, alltid kan vara värre och vi kattslavar njuter av vårt slaveri. :up:
 
En innekatt är ett krävande husdjur. De har starka åsikter om det mesta (även om mildare individer finns) och kräver att deras tjänare (människorna) passar upp dem till perfektion. Lägg till att er är fertil dessutom! Är ni fodervärdar på katten? Eller varför har in den nu? Varför kan den inte kastreras nu?
Precis vad jag börjar känna :meh:

Kattens ägare är tillfälligt okapabel att ta hand om katten. Den ska bo här kanske ett par veckor eller månader till. Inte klart när den ska flytta tillbaka hem. Den ska ha bäbisar en gång till därför kan den inte kastreras.

Mvh Miks
 
Precis vad jag börjar känna :meh:

Kattens ägare är tillfälligt okapabel att ta hand om katten. Den ska bo här kanske ett par veckor eller månader till. Inte klart när den ska flytta tillbaka hem. Den ska ha bäbisar en gång till därför kan den inte kastreras.

Mvh Miks

Ok, då förstår jag. Köp gärna en låda till och ställ där katten har kissat fel, eller i närheten. Rensa ofta. Fråga ägaren vad katten föredrar för sand och hur den vill ha det.

Katter är underbara djur! Men fertila katter kan vara väldigt jobbiga.
 
Följer tråden med intresse men visar den ej för min sambo :angel:
Mvh// Vill skaffa katt och försöker övertala sambo:sneaky:

Men det är en enorm skillnad på okastrerade katter och kastrerade sådana. Uppfödare, bra sådana, tar kullar snabbt just för att undvika löpbeteendet så mycket som möjligt. Sedan kan du välja vad du vill ha för slags katt. Korthårig, semi-långhårig beroende på hur mycket pälsvård du känner att du orkar med. Aktiviteringsgraden, vissa kattraser är mer soffpotatisar och andra mer aktiva. Det är ju det som är bra med att köpa en raskatt, du vet vad du får och du vet att katten är född av friska föräldrar. Alternativt en vuxen katthemskatt där personalen kan hjälpa dig hitta rätt katt för just dig och din sambo :up:

Det finns ingenting, absolut ingenting som går upp mot en mjuk varm hoprullad boll ned nosen nedborrad i din hals :love: Din sambo kommer smälta. Ja om katten inte bestämt sig för att du är hens människa och alla andra är helt oviktiga. :angel: Iofs kan det även slå åt andra hållet. Fråga @athena_arabians om en av hens katter som bestämde sig för att särbo var hennes människa. :grin:

images
 
Lådan måste rensas minst morgon och kväll ibland oftare, eg, på morgonen, när du kommer hem från jobbet och innan du går och lägger dig. Vissa katter är fruktansvärt petiga med att lådan måste vara ren, annars kissar de någon annanstans och se upp så att det beteendet inte fastnar. Ja, det kan mycket väl vara så att hon kissar oftare men mindre, naturligt nog! när hon 'markerar.' Och just nu är hon antagligen ännu mer känslig för om lådan inte är ren.

Katter är de mest underbara djur som finns, men vi kattslavar lever på deras villkor och goda vilja i deras hem. :D Jag antar att det är en raskatt du har, eftersom du tidigare nämnde att den tidigare fått ungar som sålts dyrt? Du behöver absolut inte säga det, men vilken ras är det?

Just det, en till sak, du sa tidigare att den fäller, regelbunden pälsvård är ett måste om du vill undvika fler pälsbollar - gärna upphulkade på rentvättade finaste mattan :grin: Furminator är jättebra. Och naturligtvis kloklippning. Tips är också lite kattgräs eller en ampellilja. Samt lite leksaker. Just det, minst två vattenskålar och inte precis bredvid kattmaten. Vattnet byter man en gång om dagen. Har du någon klöspåle/matta? Om inte, skaffa det pronto eftersom katten är innomhuskatt på heltid.

Behöver du mer råd och stöd så stanna kvar här, läs några av trådarna och inse din lycka att katten äter och dricker som den ska, inte kräver utgång halv fyra på morgonen, smiter in i garderoben och hårar ner kläder eller klöser sönder möbler. Du kommer få massor av goda råd och påhejande och förklaringar om varför du egentligen är extreme lyckligt lottad eftersom det alltid, alltid kan vara värre och vi kattslavar njuter av vårt slaveri. :up:

Kattslav! Det är ju precis det jag känner mej som just nu! Tydligen rensar jag hädanefter kattlådan 3 gånger om dagen :meh:

Var tvungen att fråga ägaren och det är en blandning av Ragdoll och Norsk skogskatt. Asdyr :nailbiting: Eller jag tycker i alla fall 17’ för en katt är asdyrt O_o

En sån där klösbräda köpte jag förra helgen. Den var ju så ointressant så det var inte klokt. Leksaker och en massa sprayer köpte vi samtidigt. En spray för att få den att klösa på rätt ställen, en sluta klösa på soffan spray och en för att den inte ska spraka när man klappar den. Den blir liksom elektrisk :laugh:

Pälsvård sa ägaren att det inte behövdes. Det skulle den sköta själv men jag misstänker att ägaren har en högre toleransnivå på hår. Ska googla furminator :up: Att raka den är inte snällt va :sneaky: :angel:
Klorna är sylvassa :nailbiting: Men klippa dem :confused: Ska den inte lösa sånt själv?

Jag verkar få surfa runt på Katt forumet helt enkelt och lära mig mer om dessa små ”chefer”! Tack alla tips!

Mvh Miks
 

Liknande trådar

Katthälsa Jag med familj har bott utomlands i sambons hemland under en del av föräldraledigheten i 3,5 månader. Under tiden vi har varit borta så...
2
Svar
22
· Visningar
3 704
Senast: Kaching
·
Katthälsa Hej Jag provar att fråga här. Snälla inga påhopp, jag är här för att be om tips o råd. Jag gör det bästa jag kan för mina katter efter...
Svar
18
· Visningar
3 336
Övr. Hund (Långt!)Jag skulle behöva lite input. Vi har en mellanstor hanhund på snart 1,5 år. Han är en trevlig hund, men! Han är ett helvete för...
2 3
Svar
59
· Visningar
6 998
Senast: AnneB
·
Övr. Katt Jag har 3 katter så jag vet inte vem städidioten är. Men någon av dom har den fula ovanan att kissa på mina kläder om jag låter dom...
Svar
10
· Visningar
1 414
Senast: purity_666
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Vildkattungar
  • Diarré
  • Uppdateringstråd 29

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp