Katter på matbordet

Wille

Trådstartare
När mina katter flyttade in ansåg de genast att de fick vara på matbordet. Jag har inte protesterat även om jag faktiskt inte uppskattar det.

Får era katter vara på matbordet?
 
Vår katt fick inte vara på matbordet, och var aldrig det heller tills vi skaffade hunden.
Då tyckte han att hade vi skaffat ett sånt där jobbigt monsterfluff, ja då hade han rätt göra vad han ville och då ingick vara på matbordet medans vi åt :cool: :rofl:
 
Jag har ju haft katt förut och är uppvuxen med katter, men kan inte minnas att jag haft problemet förut.
 
Ja, mina får vara överallt utom ovanpå spindlarnas terrarium (risk de välter och spindlarna kommer lösa) fast de är sällan på borden ändå. Det är det förbjudna som är roligast här hemma. Dörren in till spindlarna är alltid stängd om inte jag är där inne och därutanför sitter de ofta. Det.är dock mest insekterna som drar tror jag 😁
 
Delvis. Jag har inga ställen som hon inte får vara på. Skulle inte klara att vara tillräckligt konsekvent och ihärdig för att genomdriva det. Däremot får hon inte vara mitt uppe i min mat, oavsett om det är på bord eller annat ställe.
 
Ja, mina får vara överallt utom ovanpå spindlarnas terrarium (risk de välter och spindlarna kommer lösa) fast de är sällan på borden ändå. Det är det förbjudna som är roligast här hemma. Dörren in till spindlarna är alltid stängd om inte jag är där inne och därutanför sitter de ofta. Det.är dock mest insekterna som drar tror jag 😁
Ja, jag har också märkt att det förbjudna är det mest lockande. Jag har två rum på övervåningen där de inte får vara. Även om katterna sover när jag smyger dit upp för att göra något, så nog tusan sitter bägge utanför dörren när jag kommer ut från rummen. Och här om dagen skulle jag snabbt bara öppna dörren och ställa in en sak innanför dörren och ena katten kom som ett skott och skulle in. Jag parerade med foten och lyckades förhindra att katten kom in. Jag har ju krossat glas på golvet i ena rummet som jag inte orkat städa bort så av den anledningen vill jag verkligen inte ha in katterna dit.
 
Ja, jag har också märkt att det förbjudna är det mest lockande. Jag har två rum på övervåningen där de inte får vara. Även om katterna sover när jag smyger dit upp för att göra något, så nog tusan sitter bägge utanför dörren när jag kommer ut från rummen. Och här om dagen skulle jag snabbt bara öppna dörren och ställa in en sak innanför dörren och ena katten kom som ett skott och skulle in. Jag parerade med foten och lyckades förhindra att katten kom in. Jag har ju krossat glas på golvet i ena rummet som jag inte orkat städa bort så av den anledningen vill jag verkligen inte ha in katterna dit.
Våra är hopplösa på att gå upp på köksbänken. Dom får inte vara där men jag vet att dom patrullerar där på natten. I och för sig bra att dom håller ordning på mössen i köket. Köksbordet får också besök ibland men dom går inte upp när det är mat på bordet.
 
Ja, jag har också märkt att det förbjudna är det mest lockande. Jag har två rum på övervåningen där de inte får vara. Även om katterna sover när jag smyger dit upp för att göra något, så nog tusan sitter bägge utanför dörren när jag kommer ut från rummen. Och här om dagen skulle jag snabbt bara öppna dörren och ställa in en sak innanför dörren och ena katten kom som ett skott och skulle in. Jag parerade med foten och lyckades förhindra att katten kom in. Jag har ju krossat glas på golvet i ena rummet som jag inte orkat städa bort så av den anledningen vill jag verkligen inte ha in katterna dit.

Har man levande djur hemma, då spelar det ingen roll om man orkar eller inte, särskilt om man vet att katterna försöker smita in i rummet. Då sopar man och dammsuger och dammsuger igen och moppar. Jag dammsuger igen efter det. Om man själv får glassplitter under fötterna och det blöder, ja då får det göra det. Men som kattägare är man ansvarig för kattens bästa. Bara tanken på att en katt slickar i sig en bit eller skärva är otänkbar. Det blir akutvet, som med största sannolikhet inte kommer kunna göra något förutom att avliva så skonsamt som möjligt medan kattens mage och tarmar skärs upp.

Det spelar ingen roll hur många gulliga bilder och hjärtan man lägger upp om man inte bryr sig tillräckligt om sina katter att se till att hemmet är kattsäkrat, särskilt när det gäller glas och annat de kan göra sig illa på.
 
Har man levande djur hemma, då spelar det ingen roll om man orkar eller inte, särskilt om man vet att katterna försöker smita in i rummet. Då sopar man och dammsuger och dammsuger igen och moppar. Jag dammsuger igen efter det. Om man själv får glassplitter under fötterna och det blöder, ja då får det göra det. Men som kattägare är man ansvarig för kattens bästa. Bara tanken på att en katt slickar i sig en bit eller skärva är otänkbar. Det blir akutvet, som med största sannolikhet inte kommer kunna göra något förutom att avliva så skonsamt som möjligt medan kattens mage och tarmar skärs upp.

Det spelar ingen roll hur många gulliga bilder och hjärtan man lägger upp om man inte bryr sig tillräckligt om sina katter att se till att hemmet är kattsäkrat, särskilt när det gäller glas och annat de kan göra sig illa på.
Oj, vilken onödigt hård ton du har? Jag tycker det känns onödigt att måla upp ett skräckscenario på det här sättet. Ts förstår ju uppenbarligen att krossat glas är farligt för katter (det förstår väl dom flesta). Det finns väl ingen mening med att insinuera att ts inte bryr sig tillräckligt om sina katter?

För att svara på ts fråga har jag inga egna katter men anhörigas katter får inte vara på matbordet. Men det händer att man ser en katt där ändå.
 
Oj, vilken onödigt hård ton du har? Jag tycker det känns onödigt att måla upp ett skräckscenario på det här sättet. Ts förstår ju uppenbarligen att krossat glas är farligt för katter (det förstår väl dom flesta). Det finns väl ingen mening med att insinuera att ts inte bryr sig tillräckligt om sina katter?

För att svara på ts fråga har jag inga egna katter men anhörigas katter får inte vara på matbordet. Men det händer att man ser en katt där ändå.
Bryr man sig om sina katter då ser man till att inte ha krossat glas där det finns risk att de går. Och vilket skräckscenario? Katter slickar på sina tassar när de går på något som glas, sedan hamnar det i mage och tarmar.
 
Bryr man sig om sina katter då ser man till att inte ha krossat glas där det finns risk att de går. Och vilket skräckscenario? Katter slickar på sina tassar när de går på något som glas, sedan hamnar det i mage och tarmar.

Jag tappade en frysform i glas ute som gick sönder. Jag låg på knä och letade bitar direkt eftersom jag vet att katten går där jag tappade den. Har en djur måste en se till att gård och hus är så säkra som möjligt (speciellt inomhus, det är ju katternas hem också).

I övrigt ska katten helst inte vara på bordet eller på diskbänken. Det går väl sådär med det...
 
Fast katter är renliga och tvättar sig ju direkt. Och jag äter inte från bordet. Men pussar också på mina katters tassar och låter dom slicka glass och joghurt med mig 😛. Dom sover med mig också i sängen.
Det spelar ingen roll, jag vill inte ha dom på bordet och tycker att det är riktigt äckligt.
Sen vet jag inte hur noga dom tvättar sig då jag brukar ha kattsand överallt i huset och inte enbart utanför kattlådorna.
Den långhåriga har ganska ofta haft både lera och bajs fast i pälsen mellan tårna och bakom rumpan.
Inget som jag vill ha där jag ska äta.
 

Liknande trådar

Övr. Katt Jag frågade om råd på fb om min ena katt som uppvisar aggressivt beteende ibland. Fick en kommentar och sen låstes tråden. Folk blev...
2
Svar
35
· Visningar
2 941
Senast: MJLee
·
Katthälsa Förra året avmaskade jag mina katter ungefär i maj och för en tid sedan så upptäckte jag åter att katterna fått mask. Jag avmaskar båda...
Svar
3
· Visningar
295
Senast: Jeps
·
Katthälsa Känner att jag behöver ventilera lite. Jag har en honkatt ungefär 10 år gammal. Hon kommer från det lokala katthemmet och har bott hos...
Svar
9
· Visningar
729
Senast: Sassy
·
Övr. Katt Jag har två innekatter som jag vill kunna börja ha ute, till en början i kontrollerad form, och vill därför vänja dem vid sele. Den ena...
Svar
12
· Visningar
573

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp